Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Geen steun in Tweede Kamer: uw hulp is nodig!
Debatten afgelopen week
Wij waren op 11 en 12 november in de Tweede Kamer aanwezig om de debatten over het belastingplan 2014 te volgen. Van beide dagen is een videocompilatie gemaakt: debat 12 november, debat 13 november . Hoewel er veel gesproken werd over de oldtimers en met name Pieter Omtzigt (CDA) het keer op keer opnam voor de oldtimers, blijkt er zich geen Kamermeerderheid af te tekenen voor reparatie. Met name de vijf partijen van het herfstakkoord blijken niet te bewegen. Niet zo zeer omdat ze het met ons oneens zouden zijn, maar omdat er voldoende dekking (lees geld) benodigd is om de maatregel te repareren. Zelfs niet om de maatregel een jaar uit te stellen, zodat er nader onderzoek gedaan kan worden zodat er tot een betere regeling gekomen kan worden.
Steun voor uitstel
Er mag zich dan op dit moment geen meerderheid aftekenen in de Tweede Kamer: de drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) zijn wel voor uitstel. Norbert Klein (50Plus) is ook voorstander en heeft daartoe een amendement (voorstel tot wetswijziging) ingediend. Naar onze inschatting zal dit amendement op 19 november weggestemd worden, zoals ook alle andere moties en amendementen inzake de oldtimers.
FEHAC
Wij krijgen met ons voorstel zelfs steun van de FEHAC, die eerder dit jaar nog het 40 jaar compromis sloot met de bewindsman. De FEHAC schrijft op haar website : ?Het voorstel om de invoering van het akkoord uit te stellen, biedt een uitgelezen kans om in ieders belang de weeffouten uit het akkoord te halen.? Door onze acties zijn de oldtimers uitgebreid aan de orde geweest in de Tweede Kamer EN hebben we nu bijval van de FEHAC. Wij danken langs deze weg de FEHAC voor hun steun en hun niet aflatende inzet om de oldtimerbezitters te sparen. Over deze steun hebben wij gisteren een persbericht verstuurd.
Uw actie is nodig
Gezien de grote waarschijnlijkheid dat de Tweede Kamer de amendementen en moties afkeurt, willen wij samen met u de kans grijpen om de Kamerleden nogmaals uit te leggen waarom deze maatregel zo onrechtvaardig is en vooral hoe hard u getroffen wordt. Daarom verzoeken wij iedereen om een email te sturen naar alle Kamerleden van VVD, PvdA, D66, ChristenUnie en D66. Vertel uw persoonlijke verhaal en vooral hoe zwaar u getroffen wordt door deze maatregel. maar houd het wel netjes en respectvol! Om het u gemakkelijk te maken hebben wij op onze website een pagina gemaakt met daarin de e-mailadressen van al deze Kamerleden: www.vrijstellingoldtimer.nl/139 . U kunt daar alle e-mailadressen selecteren en door middel van kopi?ren/plakken naar uw e-mailprogramma transporteren. Als laatste staat ook ons adres erbij, zodat wij de mails ook krijgen. Wij hebben expres geen opzet voor een e-mail gemaakt, zodat de Kamerleden allemaal verschillende, zeer persoonlijk getinte e-mailtjes krijgen.
Hoe verder?
Mocht op 19 november het belastingplan door de Tweede Kamer aangenomen worden en er geen reparatie komen voor de oldtimers, dan zullen wij onze actie verplaatsten naar de Eerste Kamer. Immers, zij gaan over de kwaliteit van wetgeving en juist daar schort het aan met deze maatregel. Het is dus ook na 19 november geen gelopen race. Daarbij is onze advocaat prof.mr. Barkhuysen in opperste staat van paraatheid, maar daarover later meer.
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
BartWillem@volvolvo schreef : Bron: nos.nl/artikel/575323-eu-nederland-net-binnen-de-regels.html
Oftewel: de EU adviseert met klem om het Belastingplan 2014 zonder aanpassingen er doorheen te jagen. Aangezien Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wil uithangen binnen Europa lijkt me dit de definitieve nekschot voor een eventuele aanpassing of uitstel van de nieuwe oldtimerregeling.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Maar ik neem aan dat ze dat bij vrijstelling oldtimer ook wel bedacht hadden... Toch vind ik het sneu dat de politiek zo werkt. Ze doen dat natuurlijk om een betrouwbare partner te zijn, en bij dat herfstakkoord is er vermoed ik totaal niet gesproken over heel die MRB regeling dat is maar zo.n klein gedeelte van het belastingplan...
En Weekers wist dit ook allang, als ik het toen al wist wist hij het zeker!
En de eerste kamer gaat dit er dus ook door jassen om dezelfde reden. Geloof me maar! Als ik vrijstelling oldtimer was zou ik maar vast beginnen te kijken naar de juridische weg wanneer de wet is aangenomen. Wat ik persoonlijk jammer vindt, is dat deze regeling geen hout snijd in opbrengsten. Het CDA heeft gewoon gelijk, als je rekening houd met gedragseffecten kun je makkelijk hetzelfde bedrag ophalen als je nu wilt, en dus nu niet haalt. En maak je de regeling ook nog eens beter van.
Mensen gaan niet eens 2200 euro MRB betalen. Deze mensen doen hun auto weg, en het is maar de vraag of ze een auto terug nemen. Wat ik heb gezien hier ook in de buurt is wel dat de meeste een auto terug nemen, eentje van rond de 15 jaar, en dan rond de 700 a 800 kilo. Dus dat levert 220 euro MRB per jaar op.
Stel dat je nu had gezegd, dat ze 60% moesten betalen van 2200 euro. Dat is 1320 euro. Dan had het re?el geweest dat deze groep 30 a 40% de auto gewoon had gehouden. Kijk eens wat dat oplevert, vergeleken met 220 euro!... Waarom was dat dan gehouden? Je rijd wel een veel beter iets dan je nu hebt met zo,n wagen van 15 jaar oud... Een Mercedes of dinkie toy scheelt behoorlijk wat in rij genot.
Als je de grens ook meteen na 30 jaar had getrokken, dan waren de rotte wagens gewoon weggerot en meteen weggegaan, en de wagens die wel degelijk waren gebleven. Maar goed, blijkbaar kunnen niet zo veel mensen meer rekenen tegenwoordig haha.
Wat overigens wel waar is, die mensen die nu hun auto weg doen en daarvoor geen auto of eentje van 800 kilo terugnemen zorgen er wel voor dat het milieu minder te lijden heeft. Wat dat betreft haalt het de doelstelling wel... Wat het zijn nu wel net de vervuilende diesels die weggaan. Daarin moet je ook eerlijk zijn. En met mijn idee, haal je die wel voor een groot gedeelte terug.
Markvictor;222121 schreef : Een akkoord, wetende dat ze nu echt niet tegen gaan stemmen, dus d66 en sgp en chirstenunie zullen wel mee stemmen met dit plan. Dit staat namelijk ook in het belastingplan en ik hoor er geen veranderingen over. Dan weet ik genoeg, dit wordt goedgekeurd door zowel tweede als eerste kamer.
Jammer, al kan ik de reden geld op halen heus wel begrijpen. Maar doe het dan op zo',n manier die logisch is, bijvoorbeeld alle auto's vanaf 30 jaar belastingvrij voor alleen het benzine deel en 50 jaar en ouder alles. Makkelijk en haal je nog meer op dan dat je nu zult binnen halen en de branche laat je er ook heel mee.
Werkgelegenheid behoud je dus, zou toch iets voor d66 moeten zijn....
Ik denk dat je met het huidige plan tegen veel uitvoeringskosten aanloopt, veel bedrijven die over de kop gaan door verstoorde markt en dergelijke. Van mij mag de overheid gerust bezuinigen op oldtimers want dat is het, maar het zo voor ons wel handig zijn dat de branche heel blijft. Denk aan onderdelen voorzieningen, kennis, het kan zo makkelijk worden afgebroken. Voor de overheid ook want ww geld kost banen. Maar goed...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
daNpy;223214 schreef : Nog een reden om de EU eens te laten vallen, of te negeren net zoals alle andere landen doen.
laat me raden... je hebt geen flauw idee wat de EU nu eigenlijk is of doet?
het niveau daalt de laatste tijd behoorlijk hard in dit topic
- V300 register
- Verbannen
-
powerflux;223211 schreef : De EU heeft liever dat het gehele belastingplan zonder wijzigingen wordt overgenomen. Het zal me benieuwen. Ik zal de bron hiervoor morgen even opgraven. Ik vind het echt bijzonder hoe positief die oldtimer club blijft.. Hebben ze een troef achter de hand ofzo?
zover ik het begrepen heb is de 'troef' ofwel Plan A van deze club het via een gerechtelijke procedure ongeldig laten verklaren van betreffende wetgeving, op grond van o.a. het geschonden zekerheidsbeginsel (onverwachte verslechtering van de rechtspositie van burgers)
waar ze de laatste tijd vooral druk mee bezig zijn geweest is een alternatieve aanpak waarbij geprobeerd is via de politiek de besluitvorming achteraf bij te sturen. Dit is altijd heel lastig omdat eenmaal gemaakte "bezuinigingen" (ook al is het gebaseerd op feitelijk onjuiste luchtfietserij) als vaste waarheid in de boeken staan en je bij politieke besluitvorming omtrent een alternatief altijd gevraagd zal worden naar de "financi?le backing" van je plan. Ofwel, het geld moet er komen dus verzin maar een andere manier om de staatskas te spekken. Dit is dus ook een van de redenen waarom de belasting op mobiliteit eigenlijk nog nooit is afgenomen. het is gewoon een stuk makkelijker om de wegenbelasting of brandstofaccijns weer iets omhoog te doen dan om bijvoorbeeld de eigen kosten van de overheid structureel terug te dringen.
Al bij al is dit een plan waarvan eigenlijk iedereen weet dat het niet gaat uitkomen qua opbrengst, maar niemand heeft iets wat voor de b?hne verkoopbaar is en (op papier, noch in het echt) net zoveel geld oplevert voor de overheid.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar, het klopt wel wat Wouter zegt. Ik vermoed ook dat ze zelf nu al lang en breed weten dat er in de eerste kamer een showtje wordt opgevoerd. Ja, nee niet erg netjes maar toch, hup aangenomen....
Beetje hetzelfde als bij de langstudeerdersboete. Deze was deels teruggedraaid door de rechtbank voor deeltijdstudenten. Omdat deze het niet hebben kunnen zien aankomen, voor de rest mocht het dus wel! Ook vond de rechter dat hij zeer terughoudend moest zijn in het ingrijpen in het maatschappelijke debat.
Is overigens dezelfde advocaat als die van de langstudeerboete. Stibbe komt dadelijk met een rapport waar je je rot van schrikt van 10 pagina's met allerlei wetten en regels waar mee het in strijd is.
Ben overigens benieuwd of die advocaat hier goed voor vangt, en door wie dan wel. Gratis zal die het toch niet doen lijkt me. Maar goed, boeiend.
Ik denk jammer genoeg voor de benzine bezitters zoals ik, dat deze regeling 100% in takt gehouden wordt. En dat hij teruggestuurd gaat worden voor de diesel en LPG. Dat gaat er gebeuren. Daar zal iets van een regeling moeten komen die wel het probleem van de import diesels het probleem van de import diesels zal laten zijn, zonder de wet daarvoor te overtreden. En ja dat kan zoals het CDA het wilde, alles vanaf 30 jaar...
Van mij mag heel die benzine regeling er ook wel aan, maar die zal de rechter goed keuren vermoed ik.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-