Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Bovenstaande foto [Nieuwsbrief 12: 26 september 2013] roept wellicht vragen bij u op. U ziet hier Kamerlid Roland van Vliet van de PVV. Hij was het, die eind 2011 zijn amendement indiende waarna klassiekerliefhebbers eindelijk rust dachten te hebben gekregen. Het was zijn amendement dat de import van met name jonge oldtimers (op diesel) effectief terugdrong. VrijstellingOldtimer koos ervoor om het nieuws dat wij u te melden hebben vandaag als eerste aan hem voor te leggen. Ondanks de hectiek van de Algemene Beschouwingen nam hij ruim de tijd voor een goed gesprek. En wat blijkt? Hij was het volledig met ons eens! Morgen staat het gehele interview met Van Vliet online.
Tot op heden heeft u van ons nog niet al te veel in de media vernomen, maar dat gaat met ingang van morgen veranderen. Wij zijn in de afgelopen maanden druk bezig geweest om ons dossier compleet te maken. Om onze teksten te toetsen en onze cijfers te onderbouwen. Dankzij de enorme inzet van ons team is dat dossier nu klaar. Dit kunt u in zijn geheel vanaf morgen van onze site downloaden. Het is nu tijd dat de waarheid rondom het oldtimer-dossier verteld wordt! Natuurlijk zouden wij dit graag nu al met u delen, maar u zult toch nog even tot morgen moeten wachten. Om uw verwachtingen toch enigszins te temperen: morgen wordt helaas nog niet bekend gemaakt dat de maatregel al van tafel gaat. Maar de eerste stap daartoe gaat gezet worden, dat staat wel vast.
Wij nodigen u van harte uit om morgen het Financieele Dagblad te kopen of af te stemmen op BNR, maar vooral ook in de middag de BNR Autoshow te luisteren waar ik in gesprek ga met Wouter Karssen en Meindert Schut over dit onderwerp, maar houd zeker ook de websites van Auto Motor Klassiek , Autoblog , Het Automobiel , Auto Motor Youngtimer , en Autoweek in de gaten.
Morgen, kortom, hoort u meer van ons!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Alleen, dat bedrag zal niet worden gehaald. Het is voor mij op zich wel een goede regeling wat er nu komt. Ook voor mij goed uitvoerbaar. In die zin heb ik met het huidige plan niet erg veel negatieve effecten. In de winter rij ik toch niet, en tja 96 euro kan er dan ook nog wel bij...
Maar toch, is het een slimme regeling. Veel kosten in uitvoering, moeilijk controleerbaar. En heel veel mensen gaan de diesels weg doen. Natuurlijk goed voor het milieu, maar als je simpel weg gewoon geld wil cashen moet je gewoon de brandstoftoeslag voor elke auto laten geleden.
Is ook het eerlijkst. Natuurlijk rijden de diesels meer, maar ze hebben dan nog wel een gedeeltelijke vrijstelling waardoor ze wellicht niet de auto weg doen maar toch wegenbelasting gaan betalen. In elk geval zal het percentage wat wel belasting gaat betalen, in dit geval veel en veel hoger zijn dan in het huidige plan. Reken op het huidige plan dat 2 a 5 % wegenbelasting volledig gaat betalen met een diesel.
Als je brandstoftoeslag voor diesel in gaat voeren, zit je rond de 30 a 35% wat volledig wegenbelasting zal gaan betalen. De rest zal het gedeeltelijk doen met schorsingen. In elk geval, haal je op deze manier al veel en veel meer geld op dan met het huidige plan. Zelfde verhaal gas.
Ook laat je de oldtimer branche veel meer heel. De mensen die namelijk wel alleen de brandstoftoeslag gaan betalen, zullen nog net zo veel voor hun auto uitgeven.
De beredenering van de Raad van State, dat oldtimer liefhebbers hebbers ook wel belasting zouden betalen als ze dat wel moesten, is er ook een van ja... Zou dat zo zijn als je een diesel hebt. En daarmee pak weg 7000 km rijd. Zou je daarvoor dan 1450 euro p/j betalen?
Daarbij is deze manier ook beter voor de waarde van de auto's. Die zal minder dalen.
Dus een betere regeling, levert meer geld op. En als je de diesels uit 86 wilt pakken kun je eventueel ook de 30 jaar meteen invoeren inplaats van wat nu geleidelijk gaat.
Neem van mij aan, hier win je veel meer aan dan deze compromis regeling verzonnen door een aantal ambtenaars....
Er zijn natuurlijk geen bij effecten. Moet die eens bij Poppel net over de grens kijken. In de tabakswinkels ligt de tabak letterlijk tot het plafon in emmers vanaf de grond opgestapeld.... Ja, dat dorpje rookt zich helemaal te pletter, elke maand 5 emmers voor elke inwoner... Of zou dat toch ergens anders aan liggen?
Hoe re?el is het geen wat ze af en toe verzinnen? Overigens ben ik wel voor hogere accijns op tabak alleen je moet alles in perspectief zien. Op een gegeven moment zeggen mensen doen we niet meer, en het levert geen geld meer op maar kan juist geld kosten...
En dat is nu ook het geval met deze regeling. Er valt heus wel wat te halen van de oldtimers en wellicht ook wel hetzelfde bedrag dat men wil, maar dan moet je het wel anders doen...
Het rare is dat ze deze aanpassing vrees ik niet willen omdat ze zeggen dat het te weinig opbrengt. Maar feit is dat dit veel meer op zal brengen als je alles meeweegt, dan wat ze nu doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
In de media
De kans is groot dat u gisteren van ons gehoord hebt. Diverse media brachten onze actie onder de aandacht, zoals: Auto Motor Klassiek , Auto Motor Youngtimer , Autoweek , Business News Radio , GeenStijl en Nu.nl . Daarnaast waren wij te gast in de Nationale Autoshow van BNR en in het Autoweek Journaal .
Persbericht: Weekers leverde onjuiste informatie
En dit alles was natuurlijk naar aanleiding van ons persbericht waarin wij naar buiten brachten dat Weekers de Kamer onjuist heeft ge?nformeerd en het artikel dat Taco Mulder hierover schreef in het Financieele Dagblad. Wij hebben gewacht met het naar buiten brengen van dit nieuws omdat wij reeds maanden met het Ministerie van Financi?n in gesprek zijn en liever hadden gezien dat men samen met ons een oplossing zou bedenken. Maar Weekers hield de deur strak dicht: ?Er is een akkoord met de oldtimerbranche en de Tweede Kamer lijkt daarmee akkoord te gaan.?. Maar zo gemakkelijk komt hij niet van ons af! Het verkeerd informeren van de Tweede Kamer is namelijk een politiek doodzonde. Luistert u maar even naar wat Kamerleden van Vliet en Omtzigt hierover te zeggen hebben. Daarom is Weekers nu genoodzaakt om opnieuw met de Tweede Kamer en de alliantie (waaronder FEHAC en KNAC) te gaan praten. En wij zorgen ervoor dat wij daarbij zijn!
Hoe nu verder?
Zoals wij al eerder meldden, nu gaat het pas echt beginnen. Kamerleden zullen Staatssecretaris Weekers hierover bevragen. Wij zullen alle Kamerleden benaderen en zorgen dat zij de waarheid te horen krijgen!
OPROEP
Maar wij hebben ook een vraag aan u: de komende tijd zullen nog meer media aandacht aan onze actie besteden. Hoe meer aandacht hoe beter. Daarom vragen wij aan u of u wellicht contacten heeft bij media (kranten, omroepen, internet, lokale media, etc, etc). Maar zelfs al heeft u geen contacten, bestook hen met ons nieuws, zodat iedereen hierover te horen krijgt. Onderaan deze mail treft u een aantal linkjes die u kunt gebruiken voor het benaderen van de media. Dus bel, mail en twitter hen om onze actie kracht bij te zetten! Heeft u onze hulp nodig? Mail naar
HET DOSSIER
Wij meldden al vaker dat wij zeer druk waren om ?het dossier? op te bouwen. Dit is eindelijk klaar en wij zijn er best trots op. Speciale dank wil ik hiervoor uitspreken naar Arjan Lenoir, die maanden lang tot in de kleine uurtjes complexe berekeningen heeft gedaan om ons verhaal goed te onderbouwen! Nu kunt u zelf teruglezen waar wij al die tijd mee bezig waren. Hierbij de link naar het dossier, het is een bijna 40 pagina?s tellend document, maar op pagina 4 treft u een samenvatting van een A4-tje:
www.vrijstellingoldtimer.nl/Dossier_VrijstellingOldtimer.pdf
Hieronder treft u de links naar documenten die u kunt gebruiken voor het benaderen van de media:
www.vrijstellingoldtimer.nl/Dossier_VrijstellingOldtimer.pdf
ANP Persbericht
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;221847 schreef : www.bovagkrant.nl/klassiekers/item/30345...er-klassiekerakkoord
?Het is een heel redelijk compromis?, vervolgt Huyskens. ?Vergeet niet dat Weekers aanvankelijk de mrb-vrijstelling volledig wilde schrappen. De echte klassiekerliefhebber, de eigenaar van het cultureel erfgoed, wordt ontzien. En het dagelijks gebruik van vervuilende oldtimers wordt ontmoedigd. De importcijfers van 2012 doen daar verder niets aan af. Het is niet meer dan logisch dat die af zijn genomen; allereerst na het aangenomen amendement van PVV-er Van Vliet per 1 januari 2012 en daarna door de discussie over wat er in het regeerakkoord stond.?
Pfff wat spreekt die vent zichzelf hier tegen zeg :humor:
Meneer vindt dat er een nieuwe regeling moet komen zodat de ''misbruik'' van oldtimers voor dagelijks gebruik afneemt, en vervolgens zegt meneer dat het logisch is dat de ''misbruik'' van oldtimers voor dagelijks gebruik is afgenomen vanwege de reggeling zoals die is. :hmmz2:
Maar wij weten natuurlijk allemaal dat de organisatie die het salaris van meneer betaald, vele malen meer verdient aan nieuwe(re) auto's dan aan oldtimers... Typische gevalletje van preken voor eigen parochie dus :snif:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar echt blij kunnen ze toch ook niet worden? Ze kunnen toch ook wel weten dat er heel veel mensen hun Mercedes diesel weg gaan doen? Ow, die kopen natuurlijk allemaal een nieuwe auto bij de Bovag aangesloten bedrijven?
Nee Bovag dat doen ze niet! En ik ben het wel eens dat ze moeten worden aangepakt maar er zijn betere manieren. Het enige maar... aan de motie van Vliet was de overgangsregeling. Ze hadden hem ook gelijk op brandstoftoeslag kunnen gooien. Haal je meer mee op dan nu.
Ow ja, als ik in mijn buurt kijk zie ik wat nieuwe oldtimers rond rijden. Allemaal met blauwe nummerborden, zelfs 2 Mercedessen!
Kun je nagaan hoe snel mensen anticiperen op nieuwe wetgeving...
Ze hebben wel gelijk met diesels en ook eventueel met LPG. Maar die benzineregeling is zo KUL zelfs de raad van state vindt dat, dat je dan ook moet zeggen tja eigenlijk is het onzin, om 100 euro gemiddeld te vragen, want als we de uitvoerkosten dan ook nog eens mee rekenen houd je een appel en een ei over, maar wel een hoop last voor de burger.
Als je zegt 50 jaar en ouder alles wegenbelasting vrij, daar onder alleen benzinedeel dan haal je echt wel veel meer op dan nu. Je krijgt er enkel wel een stel bozen mensen bij, maar ja...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Kamervragen!
Vorige week waren wij in de Tweede Kamer om te spreken met de Kamerleden Omtzigt en van Vliet. Die interviews hebben nogal wat losgemaakt! Vandaag om 13:00 uur kreeg ik te horen dat er kamervragen gesteld gingen worden over de oldtimers. En dat werd tijd ook! Snel reed ik naar Den Haag om er live bij te zijn. Van Vliet stelde de vraag waarom de teruglopende importcijfers van 2012 achtergehouden zijn door Weekers. Daarna legde Omtzigt de bewindsman het vuur na aan de schenen.
Nog meer onjuistheden
In plaats van het boetekleed aan te trekken, verzandde Weekers in nog meer aantoonbare onjuistheden. Oordeelt u zelf en bekijk de video op onze site: www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/118-kamervragen . Het net begint zich nu behoorlijk om Weekers te sluiten. In het FD van vrijdag meldde hij nog dat de importafname die startte op 1 janauri 2012 het gevolg was 'van het aangekondigde kabinetsbeleid'. Nou meneer Weekers, op 1 januari 2012 was het vorige kabinet nog aan de macht - want dat viel pas in april - en pas in september waren de verkiezingen. En op 29 oktober kwam het regeerakkoord pas naar buiten! Pieter Omtzigt, maakt gehakt van de lezing van Weekers op BNR.
Daily Channel TV
Het actievoeren is inmiddels meer dan een fulltime job geworden voor ons. Zo waren wij zondag op uitnodiging van Daily Channel TV te gast in hun studio. Wij mochten daar ons eigen verhaal vertellen en die mogelijkheid hebben wij aangegrepen om eens even haarfijn uit te leggen wat wij vinden van de opstelling van de overheid. Bekijk dit filmpje op: www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/119-op-daily-channel-tv
Dit is pas het begin!
Het is natuurlijk fantastisch nieuws dat wij zo serieus genomen worden en er direct na ons persbericht van afgelopen vrijdag vandaag al Kamervragen gesteld worden. Maar dat is natuurlijk niet genoeg! Laat er geen misverstand over bestaan: de maatregel moet teruggedraaid worden! U kunt er op rekenen dat wij de komende tijd verder zullen gaan op de ingeslagen weg naar een eerlijke regeling. Een succesvolle weg, naar nu blijkt. Houdt u er allemaal vertrouwen in?
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En ik denk dat ze bij de CDA en D66 wel weten dat er nu heel wat zeteltjes zijn op te halen. EN de PVDA staat historisch laag.
Kortom dit wordt dadelijk een impasse. De 2e kamer kan blijven zitten maar er zullen weinig wetten doorkomen. Dat geldt zelfs voor deze wet voor oldtimers...
En dat heeft deels ook met de peilingen te maken. Of dit kabinet moet heel veel aanpassingen doen, doen ze dat niet dan denk ik dat we binnenkort weer naar de stembus kunnen wat overigens niet heel goed is voor Nederland op korte termijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.