Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-06-2013 12:54 #932936
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Een beter voorbeeld van waarom de economische theorie van Keynes waanzin is, is er eigenlijk niet. Maar what else is new...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-06-2013 13:52 #932939
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
wat een verspilling. Als maar blijven kopen en dan denken dat er geen grens aan de groei zit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
28-06-2013 18:27 #932981
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Losse eindjes nieuwe vrijstelling
Vandaag een nieuwsbrief van de FEHAC gehad, waarschijnlijk zullen jullie die ook ontvangen hebben:
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorie?n onder de overgangsregeling van ? 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.
De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van ? 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto?s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto?s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.
Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.
De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto?s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.
Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.
Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen ? 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.
En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.
Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van ? 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financi?n.
Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ?definitieve? was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ?echte? liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij ? noodzakelijkerwijs buiten beeld ? wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.
Naast het brede samenwerkingsverband van ?de alliantie? is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
Als ik het goed begrijp is het dus verboden om met je oldtimer in de wintermaanden te rijden. Laat staan aan op de openbare weg te parkeren, Of mag dat wel maar betaal je de volle mep?
Vandaag een nieuwsbrief van de FEHAC gehad, waarschijnlijk zullen jullie die ook ontvangen hebben:
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorie?n onder de overgangsregeling van ? 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.
De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van ? 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto?s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto?s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.
Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.
De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto?s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.
Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.
Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen ? 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.
En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.
Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van ? 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financi?n.
Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ?definitieve? was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ?echte? liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij ? noodzakelijkerwijs buiten beeld ? wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.
Naast het brede samenwerkingsverband van ?de alliantie? is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
Als ik het goed begrijp is het dus verboden om met je oldtimer in de wintermaanden te rijden. Laat staan aan op de openbare weg te parkeren, Of mag dat wel maar betaal je de volle mep?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-06-2013 19:44 #932984
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
in het buitenland mag er wel mee gereden worden...
nou ik woon op 3 km van de grens, reken maar dat ik gewoon blijf doorrijden
nou ik woon op 3 km van de grens, reken maar dat ik gewoon blijf doorrijden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-06-2013 22:13 #932989
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Tjezus... echt Hollandse Ambtelijke Koek.
Ongelooflijk, wat kunnen we het moeilijk maken.
Kun je nu wel de auto in December(t/m Februari) aanmelden bij de belastingdienst om die 3 maanden wel de volle mep te betalen om na Febr. weer deel uit te maken van het kwarttarief, of kan je dan alleen rijden als je het hele jaar ook betaald?
Voor de mensen die maar 1 oldtimer hebben is het niet makkelijker geworden.
Daarnaast, hebben heel veel mensen geen stalling en moeten de auto wel op openbare parkeerplekken plaatsen.
Ik heb voor dagelijks vervoer toch al een botsbakkie, dus er veranderd niet veel, behalve dat ik nu meer auto's moet schorsen, maar dat is gratis bij de 6e blijkbaar.
Dus ik ga iets meer betalen en moet uitkijken dat ik niet per ongeluk een blokje om ga met een oldtimer in Dec. t/m Febr.
Maar man, man, wat een achterlijke shit. Triest.
Ongelooflijk, wat kunnen we het moeilijk maken.
Kun je nu wel de auto in December(t/m Februari) aanmelden bij de belastingdienst om die 3 maanden wel de volle mep te betalen om na Febr. weer deel uit te maken van het kwarttarief, of kan je dan alleen rijden als je het hele jaar ook betaald?
Voor de mensen die maar 1 oldtimer hebben is het niet makkelijker geworden.
Daarnaast, hebben heel veel mensen geen stalling en moeten de auto wel op openbare parkeerplekken plaatsen.
Ik heb voor dagelijks vervoer toch al een botsbakkie, dus er veranderd niet veel, behalve dat ik nu meer auto's moet schorsen, maar dat is gratis bij de 6e blijkbaar.
Dus ik ga iets meer betalen en moet uitkijken dat ik niet per ongeluk een blokje om ga met een oldtimer in Dec. t/m Febr.
Maar man, man, wat een achterlijke shit. Triest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 22:15 #932990
door Erick Janssen (GAST)
and that's an understatement :y:
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Alex;218636 schreef : ............. Maar man, man, wat een achterlijke shit. Triest.
and that's an understatement :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-06-2013 23:52 #932992
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Ik sprak vandaag iemand met een Landrover diesel uit 1977. Hobby auto. Maar de lol is er wel af. Dat wordt 3 jaar schorsen en in Duitsland stallen om daar te kunnen rijden. Tja. De volle mep voor zo'n auto is geen geintje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2013 13:53 #933041
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Alex je kan kiezen: OF het kwarttarief met de ophokplicht -niet terugvorderbaar bij alsnog schorsen- OF gewoon HSB lappen voor de winter en schorsen (dan wel betalen en doorrijden) daarbuiten.
Over 2 jaar kan je weer vrij rijden met je 76'er! (ik moet 5 jaar wachten). Je kan de geschorste autos uit de verzekering halen dat scheelt weer een beetje, blijft de schade beperkt tot 23eu verzamelaarsbelasting per stuk. Ik heb een hokvol verzekering (alles op 1 polis, 1 bestuurder zijnde moi) daar ga ik vanaf januari dus even flink in schrappen. Zal ze de groeten doen van Weekers bij die gelegenheid.
Over 2 jaar kan je weer vrij rijden met je 76'er! (ik moet 5 jaar wachten). Je kan de geschorste autos uit de verzekering halen dat scheelt weer een beetje, blijft de schade beperkt tot 23eu verzamelaarsbelasting per stuk. Ik heb een hokvol verzekering (alles op 1 polis, 1 bestuurder zijnde moi) daar ga ik vanaf januari dus even flink in schrappen. Zal ze de groeten doen van Weekers bij die gelegenheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2013 16:44 #933043
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
qua verzekeringen is het sinds afgelopen jaar nog interessanter geworden om niet strikt noodzakelijke polissen/dekkingen af te schaffen... Omdat nu de assurantiebelasting hetzelfde percentage is geworden als de BTW is "verzekeren" een flink stuk duurder geworden....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-07-2013 16:33 #933095
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Vraagje: Ben je nou verplicht die kwartregeling in te gaan of is het mogelijk de volle mep te betalen maar dan wel in de winter te kunnen rijden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets