Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2013 20:12 #934102 door V300 register
Er zijn wel elementen in de wet die het zeker wel halen. De 3 maanden schorsing, zie ik echt niet van tafel geveegd worden door een rechter. Is goed voor het milieu, zeker in de winter en een echte oldtimer liefhebber zal in de winter ook niet zoveel tot niet rijden. Lijkt me dus een goede zet.

Dat kan ook meteen ingevoerd worden. Het zou me niet verbazen dat er toch een overgangsregeling wordt bedwongen voor lpg en diesel. Voor mij hoeft dat niet, want een diesel met 1/4 wegenbelasting heeft ook geen enkel nut voor de veel rijder. Deze blijft veel rijden. Dat heeft er mee te maken dat de wet te vaak veranderd is.

De benzine oldtimer heeft al een overgangsregeling. Valt wel te bezien wat er gebeurd met wagens die er eerst invallen en nu net buiten uit de jaargangen 1988 ed. Die werden eerst wel na ongeveer 30 jaar of zelfs eerder belastingvrij.

Daarbij kun je je ook afvragen, of de regeling doel treft. Vooral voor benzine oldtimers staat het eigenlijk toch wel vast, dat op dit moment een wagen van 30 jaar nog redelijk oud is om er dagelijks mee te rijden om de wegenbelasting te omzeilen. Dat is onzin, en niet kostendekkend en zelfs stom om te doen. Immers je rijd 1 op 10 en je hebt ook nog net iets meer onderhoud. Het zijn vooral de diesels die er voor gebruikt worden, soms lpg. In die zin, zou je kunnen zeggen dat ook al komt er een overgangsregeling dat het dan nog raar is dat je dan toch ineens wegenbelasting moet betalen. Immers, die mensen zullen ook al betalen ze, evenveel rijden. Het zijn namelijk liefhebbers.

Je zit altijd met groepen die tussen wal en schip vallen zoals de diesel landrovers. Maar daar is niets aan te doen. Je kunt het niet op type auto uitwerken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2013 22:08 #934105 door Erick Janssen (GAST)
Ik weet niet of je het filmpje bekeken heb, maar er zou een evaluatie plaats vinden in 2015 over de huidige vrijstelling voor auto's van 25 en 30 jaar ouder, indien de nieuwe wet in 2014 wordt aangenomen zal die evaluatie zeker niet plaats vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2013 11:03 #934108 door V300 register
Jip, had hem niet gezien maar nu wel. In feite maakt mijn standpunt dat niet anders. Je zag het bij de langstudeerboete, Stibbe had daar een heel dik rapport overgeschreven waarom dat volgens hun onrechtmatig was.

Echter, vond de rechter dat het wel voorzienbaar was dat het collegegeld niet in de lengte der dagen hetzelfde kon blijven.

Echter heeft Stibbe en dat weten ze veel meer kans op raak te schieten. Naar mijn mening althans.

Ten eerste, in tegenstelling tot het collegegeld was hier nog spraken van een overgangsregeling. Stel dat dit bij het collegegeld was geweest. Iedereen die de studie begon zonder het te weten hoefde hem niet te betalen, de rest wel. Na 1 jaar draaien ze dat terug, terwijl ze beloofd hadden het niet te doen en het na 3 jaar te evalueren en iedereen moet het hoge tarief betalen. Zou dat dan houdbaar en voorzienbaar zijn geweest? Lijkt me niet. Het gaat er om dat ze dat bij het collegegeld niet beloofd hadden, en bij de wegenbelasting wel. Dat maakt het onvoorzienbaar, mensen kopen en knappen een oldtimer op die nu ineens veel minder waard was. De regeling loop nog, is niet geavalueerd en wordt weer afgebroken. Buiten dat, tonen de cijfers ook aan de dat regeling effect heeft gehad. Je zou nog kleine aanpassingen kunnen maken, door te zeggen van er komt ook een brandstoftoeslag (diesel en gas) voor wagens van 85 en 86 omdat deze te veel zijn ingevoerd, oke. Dat is wat anders dan ze vol laten betalen. Dan heb je al helemaal niets meer over namelijk, waar je je druk om zou moeten maken.

Van mij mogen ze gerust vol betalen diesel en gas, maar als je het over voorzienbaar hebt... Nauw... Daar valt wel wat van te zeggen....

Dat is hier in feite ook aan de hand, al weet je toch nooit hoe zo,n proces gaat lopen. Als je het maatschappelijk debat hebt gevolgd, en dan met name over "misbruik" tussen haakjes want het mocht volgens de wet dan weet je dat de veel kilometerrijders en dat blijkt ook uit onderzoeken in de diesel catorgorie zitten en minder in het gas.

Daar is vervolgens de wet ook op afgestemt door de brandstoftoeslag. Nu veranderen ze dat weer. Overigens maakt mij die 100 euro in het jaar niet zo veel uit hoor, en die 3 maanden stilstand al helemaal niet.

Maar het is ook een beetje principe. Dadelijk breken ze deze regeling weer af, en komt er weer iets anders. Totaal mogelijk tegenwoordig.

Buiten dat is dit belastingwet geving, en geen collegegeld. Daar kunnen de regels met rechtszekerheid toch wat strenger op gelden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2013 14:09 #934914 door Erick Janssen (GAST)
Nieuwsbrief Vrijstelling Oldtimer Wij zijn er klaar voor!

Het zomerreces is bijna ten einde. Wie had gehoopt dat het kabinet van Rutte en Samsom deze rustige tijd zou benutten voor zelfreflectie en terug zou komen op het besluit omtrent oldtimers, komt helaas bedrogen uit. Men heeft het reces vooral gebruikt om de zoektocht naar 6 miljard extra bezuinigingen af te ronden.

Vrijstelling Oldtimer heeft deze zomer ook niet stilgezeten. Nog meer relevante rapporten en onderzoeksdata werden opgevraagd, al dan niet middels een beroep op de Wet Openbaar Bestuur. Verstrekte gegevens werden geanalyseerd en voor zo ver relevant toegevoegd aan ons inmiddels lijvige dossier. Dit is van belang om de illusie over de verwachte belastinginkomsten met FEITEN te kunnen weerleggen en aan te tonen dat dit kortzichtige beleid alleen maar verliezers kent.

Op 2 september is het zomerreces weer achter de rug. Wij zijn er klaar voor!

Enqu?te: De gevolgen van het ?40-jaar compromis?
Op 19 juli jongstleden verzochten wij de eigenaren van voertuigen met een bouwjaar tussen 1974 en 1987 mee te werken aan een enqu?te over de gevolgen van het Het 40-jaar compromis . Dankzij een overweldigende respons van ruim 7.000 respondenten bevatte onze database amper ??n maand later de antwoorden over ruim 10.000 klassieke voertuigen. Een mooi moment om daar een eerste analyse uit op te maken en de resultaten daarvan met u te delen in deze nieuwsbrief.

Dat oldtimer eigenaren hun voertuig(en) liefhebben mag blijken uit het feit dat ongeveer drie kwart van de deelnemers voornemens is het voertuig ook volgend jaar te behouden. Daar staat echter tegenover dat slechts een verwaarloosbaar klein deel (minder dan 10%!) ook werkelijk de volledige MRB gaat betalen.

De belangrijkste resultaten van onze enqu?te zijn:

1. Ruim 90% van de respondenten geeft aan de verhoogde MRB niet te gaan betalen!
Men kiest voor maatregelen zoals het voertuig schorsen, verkopen of ombouwen, waardoor de MRB niet betaald hoeft te worden. Maar belangrijker nog, de geraamde inkomsten voor de overheid zullen niet behaald worden.


2. Meer dan 80% van de respondenten geeft aan dat men over een andere auto beschikt voor het dagelijks gebruik.
Men betaalt dus al grotendeels MRB en het is daarom ook logisch dat men niet bereid is om voor de hobby auto ook nog eens de volle mep te betalen.


3. De hobby auto (waarvoor de vrijstelling bedoeld is) wordt massaal van de weg af gehaald.
Met deze maatregel en het 40-jaar compromis, wordt juist geen recht gedaan aan de door de Kamer aangenomen moties van Bashir (SP) en Van Vliet (PVV). In deze moties wordt opgeroepen om hobbymatig gebruik mogelijk te houden. Uit dit onderzoek blijkt dat met name de liefhebber, die al een andere auto heeft voor dagelijks gebruik, hard wordt getroffen, terwijl juist zij weinig in de oldtimer rijden.

Deze resultaten zullen u waarschijnlijk niet verrassen, want dat een dergelijk ingrijpende maatregel dermate sterke effecten heeft, is natuurlijk logisch. Deze gedragseffecten geven ons weer extra munitie om de strijd in Den Haag te voeren! Nadere details en conclusies op basis van deze enqu?te treft u aan in het volledige artikel op onze website.

De enqu?te blijft overigens gewoon geopend, zodat ook nieuwe leden hun hieraan kunnen blijven deelnemen.


Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking!


Constructief overleg met de FEHAC

Het 40-jaar compromis werd gesloten tussen een aantal partijen en de overheid. Vrijstelling Oldtimer waardeert de inzet van deze partijen, maar is ontevreden over het bereikte akkoord. Er is immers helemaal geen reden om de wet wederom aan te passen. Voor onze actie is het wel belangrijk inzicht te krijgen in waarom de alliantie zich uiteindelijk heeft moeten neerleggen bij het "40-jaar compromis". We waren dan ook verheugd om op 7 augustus 2013 FEHAC voorzitter Bert Pronk te mogen ontvangen op ons kantoor.

In een constructief overleg werden wij op de hoogte gesteld over een aantal aspecten van de totstandkoming van het akkoord en informeerden wij de FEHAC over onze activiteiten rondom de vrijstellingskwestie. Het is ons duidelijk geworden dat er vanuit het ministerie van financi?n grote druk is uitgeoefend op de partijen om dit compromis te tekenen.

Wij zijn van mening dat dit compromis tot stand is gekomen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Met de kennis van nu zou men tot een heel ander besluit gekomen moeten zijn. Daarom geven wij de strijd niet op!

Met vriendelijke groet,



Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2013 17:14 #935263 door Erick Janssen (GAST)
09-09-2013 Nieuwsbrief Vrijstelling Oldtimer

De afgelopen maanden zijn we dag en nacht bezig geweest met het verwerken van alle verzamelde informatie. Dit heeft geresulteerd in een 27 pagina's tellend document, met daarin alle feiten en natuurlijk uw en onze argumentatie!

Het dossier ligt momenteel bij onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen. Hij zal de inhoud op juridisch vlak tegen het licht houden en waar nodig onze conclusies aanscherpen. Zodra dit klaar is, dan ontvangt u natuurlijk als eerste een exemplaar!

Daarna is eindelijk het moment aangebroken om de leden van de Eerste en Tweede kamer te voorzien van een persoonlijk exemplaar van ons manifest, waarin het onbehoorlijk handelen van de overheid en de onjuiste cijfermatige onderbouwing van dit beleid worden aangetoond.

Wat mogen we daarna verwachten?

Het 40-jaar compromis, zoals overeengekomen tussen het Ministerie van Financi?n en de ?oldtimeralliantie?, wordt uitgewerkt in het belastingplan 2014. Dat plan wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. Pas daarna beginnen de debatten over de inhoud ervan en kan middels moties en amendementen de inhoud worden aangepast. Dat is ook het juiste moment om de ondeugdelijkheid van de oldtimerparagraaf aan het licht te stellen. Wij zorgen ervoor dat ons dossier op tijd in handen zal zijn van alle Kamerleden zodat zij ditmaal op basis van de volledige en juiste gegevens over dit element in het belastingplan kunnen oordelen. Hoe het daarna allemaal precies zal gaan verlopen valt natuurlijk nog niet te voorspellen.

Meten is weten: Veel oldtimers, weinig kilometers!

De staatssecretaris van Financi?n stelt in zijn brief van 15 april 2013 aan de Tweede kamer dat het gebruik van relatief vervuilende oldtimers toeneemt. De staatssecretaris verwijst daarbij voor de onderbouwing naar het PBL-rapport over de milieu-effecten van oldtimer. Dit heeft uiteindelijk tot het 40-jaar compromis geleid en in zijn brief van 24 april 2013 als gepaste ontmoedigende maatregel omschreven.

Vrijstelling Oldtimer heeft de NAP gegevens op basis waarvan het PBL rapport werd opgesteld onderzocht en komt tot de vaststelling dat bijna drie kwart van de oldtimers (jonger dan 40 jaar) weinig tot zeer weinig rijdt. Het aandeel oldtimers dat mogelijkerwijs voor dagelijks gebruik wordt ingezet wordt door het Ministerie van Financi?n zwaar overschat. Het beoogde beleid staat niet in verhouding tot het probleem. Klik hier om naar het artikel te gaan.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team Vrijstelling Oldtimer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2013 20:56 #935285 door V300 register
ik krijg een steeds groter "het zal mij benieuwen" gevoel bij deze club. Ze verwachten nogal wat van 1 advocaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2013 21:22 #935287 door V300 register
Diezelfde advocaat heeft ook in z'n eentje de langstudeerboete-wet vakkundig gedemonteerd, dus wat dat betreft... :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2013 22:17 #935289 door V300 register
Binnenkor bij SBS; ''Op zoek naar de nieuwe Moskowitz'' :humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2013 17:04 #935341 door Erick Janssen (GAST)
Brief belastingdienst 2013

Vanavond zaten Arjan Lenoir en ondergetekende met onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen om de tafel inzake de oldtimerkwestie. Daarbij kwamen de brieven aan de orde, waarin de belastingdienst u meldde dat u geen MRB meer hoefde te betalen voor uw oldtimer. U krijgt deze brief enkele weken voor uw auto de vrijstellingsleeftijd bereikt, of enkele weken nadat u de nieuwe eigenaar van een reeds vrijgestelde oldtimer bent geworden.

Wij hebben vernomen dat belastingkantoren momenteel verschillende berichten versturen. Wij zijn daarom op zoek naar brieven uit 2013 van de belastingdienst waarin u verteld wordt dat u geen MRB meer verschuldigd bent voor uw oldtimer.

Wij roepen daarom iedereen die een dergelijke brief uit 2013 heeft op, deze in te scannen en naar ons te mailen. Dat kan via een reply op deze mail of te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wij zien uit naar uw reactie!

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-09-2013 17:12 #935342 door V300 register
Hmm, daar heb ik er eentje van, ik zal eens even zoeken...
Niet dat ik er veel van verwacht, maar nooit geschoten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD