turbo op een B18

Lees meer
24-12-2010 10:11 #99030 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
De schroefplug is inderdaad voor een kraantje, koelvloeistof dus. Ik vermoed dat er ook een verwarmer op kan.
Als je oliedruk wilt aftappen, kan dat m.i. het beste via een tussenstuk op je oliefilter?

Die ringen zou ik wél in de kop terugplaatsen, je moet daar dus een ruimte voor uitdraaien in het spruitstuk.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
24-12-2010 10:27 #99031 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Wat zou de funktie van die ringen zijn?
Misschien voor een gladde overgang tussen spruitstuk en kop.
Olie zou inderdaad kunnen met een adaptor tussen het oliefilter en het blok, dit wil ik
eigenlijk toch al doen om er een extra oliekoeler tussen te zetten, dit omdat de olie een stuk warmer kan worden
door de turbo.
Er zijn olieadaptors die een thermostaat hebben en pas open gaan als de motor op temperatuur is,
je kunt deze natuurlijk niet gebruiken om de turbo te smeren dit omdat dan de turbo geen olie krijgt
als je olie te koud is.
Ik kan natuurlijk ook de olie aftappen bij de oliedruk sensor dit lijkt mij beter :!: :!:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2010 10:33 #99033 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic turbo op een B18
Die ringen zitten niet in alle koppen.
De B20E heeft die volgens mij niet.
Ik zou dus eerst even kijken hoe het zit bij de uiteindelijke B20 kop die je gaat gebruiken.

Wat betreft de olie, ik heb wel eens gelezen dat de olie die uit de turbo komt dusdanig kan schuimen dat hij niet door dunne leidingen wil. Ik weet de ins en outs niet, maar wellicht goed om dit even te checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
24-12-2010 10:37 #99034 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Lars

Het schuimen van de olie klopt, de olie moet ook een vrije uitloop hebben in het carter en de leiding mag zeker niet te klein zijn.

Het heeft hier vannacht heel veel gesneeuwd en op sommige plaatsen ligt de sneeuw 80cm hoog, opgewaaid door de wind
de zogenaamde sneeuwduinen, een mooi gezicht! :roll:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02-01-2011 16:24 #99259 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Het is weer even stil geweest aan het front, maar na het uitbuiken van de kerst en het nieuwe jaar ben ik toch maar weer eens begonnen :mrgreen:

IEDEREEN TROUWENS NOG EEN GELUKKIG, GEZOND EN VOLVO RIJK JAAR TOEGEWENST :geek: :ugeek: :roll:

Ik heb vandaag de bochten besteld om het uitlaatspruitstuk te gaan maken, het zal met een paar dagen wel binnen zijn hoop ik.

Mijn plannen zijn toch iets gewijzigd, ik wilde eerst benzine en gas injectie maken (megasqeurt) maar ivm de kosten wil ik eerst een tussenstap maken.
Ik wil nu de turbo monteren icm 2 stuks su-carb en gewoon 2 gasmengstukken, echter wil ik proberen om in het luchtfilter een watergekoelde intercooler te maken, ook een groot voordeel is dat alles er een beetje orgineel blijft uitzien, ook blijft het mijn bedoeling om het zo te maken dat alles weer gewoon orgineel gemaakt kan worden, dus ik wil geen gaten boren of steunen lassen (tenminste proberen)
Alleen het probleem is om de su-carburateurs geschikt te maken voor het zg. blow-throug systeem, dit is dat de carburateur achter de turbo staat en dus overdruk krijgt, er zijn meerdere su-carb omgebouwd naar dit systeem en ik heb al het een en ander gevonden op internet, echter heb ik het probleem dat mijn engels erg slecht is :oops: :oops: :oops:

Wie is er goed in engels en kan mij/ons vertellen wat hier geschreven wordt? :?: :?:

www.triumphexperience.com/articl ... an-su.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2011 21:55 #99270 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic turbo op een B18
Ziet er weer helemaal top uit inderdaad, ik snap je overweging om vanwege de kosten eerst met carburateurs te gaan werken.. Het enige nadeel is zoals eerder besproken de druk die er op de carburateur komt te staan door de turbo die enige lekkage tot gevolg kan hebben. Er zijn overigens mensen die zelfs een drukkamer om de carbs bouwen om dit probleem op te lossen maar daar moet je wel een behoorlijke loodgieter voor zijn. ;)

translate.google.nl ? Kwestie van copy/paste.. Misschien kom je er dan een beetje uit. Mocht het echt niet lukken kan ik het wel voor je vertalen, moet je maar een pb'tje sturen oid.

Insgelijks wat het nieuwe jaar betreft! Ik wou ook nog iedereen een gelukkig/voorspoedig en gezond 2011 toewensen.

Mvg,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2011 17:00 #99279 door bart korn (GAST)
Beantwoord door bart korn (GAST) in topic turbo op een B18
Lekker bezig hoor,ziet er allemaal goed uit.

Ik hoop dat het je lukt met die su carburatuurs op benzine (mijn is het niet gelukt dus ik blijf het volgen),op lpg moet het geen probleem zijn.
Die watergekoelde ic gaat alleen goed werken als je hier voor een apart koel circuit voor gaat aanleggen,het koelwater van je motor is al +- 90 graden en dus al te heet.
Ik denk dat een lucht gekoelde ic beter werkt en minder werk is,en ach die 2 beugeltjes ;)

En ook namens mij de beste wensen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-01-2011 19:20 #99287 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Hoi korn,

inderdaad moet je een appart watercircuit hebben, dat weet ik, misschien maak ik het veel te ingewikkeld
ik zal er nog eens over nadenken, een gewone intercooler kan maar om de slangen op de intercooler aan te sluiten
moet je waarschijnlijk 2 grote gaten boren in het schutbord waar de radiator aan vast zit, of het moet zo zijn dat je er onderdoor kan gaan met de slangen.

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

ook zal er nog een kleine oliekoeler in komen dit omdat de olie warmer zal worden door de turbo.

De radiateur voor de watergekoelde intercooler zou ik mooi net achter de koplamp kwijt kunnen in het binnenscherm, ik heb al aluminium binnenschermen die steken ongeveer 5cm onder de auto uit, dit is om er voor te zorgen dat er altijd een luchtstroom achter deze platen is om de boel droog te houden, als ik hierachter de extra radiateur zet staat hij lekker in de wind! :P :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-01-2011 17:15 #99389 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Vandaag nog lekker even bezig geweest met het uitlaatspruitstuk, de onderdelen/bochten zijn binnen dus ik kan beginnen :D :D

Eerst nog even alle flensen even dik gefreest als het inlaats spruitstuk zodat ze goed aangedrukt kunnen worden.

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Het eerste stuk is gemaakt, hiervoor heb ik een bocht gebruikt van 180graden waarvan ik een stuk heb afgehaalt,
ook de gaten voor de andere buizen zijn gemaakt, dit is verder geen hogere wiskunde maar veel passen, meten en slijpen.
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Het lastige is dat alle buizen even lang moeten zijn, dit is belangrijk omdat de cilinders één voor één ontbranden en daarna hun uitlaatgassen eruit persen, als de buizen niet even lang zijn, kan het zijn dat de uitlaatgassen van 2 cilinders elkaar tegen komen, en je snapt dat deze dan botsen.
Als alle buizen even lang zijn dan krijg je een mooie egale uitlaatgas stroom die de turbo aandrijft dit bevorderd natuurlijk de prestaties! :) :lol:
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Hier nog een foto waarbij het inlaatspruitstuk samen met de carburateurs erook opzitten :P :P

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

En nog een foto geheel compleet met ook het luchtfilter :mrgreen: :mrgreen:
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

De volgende stap is om te gaan proberen om in het huidige luchtfilter een watergekoelde intercooler te maken, ook wil ik het uitlaatspruitstuk nog omwikkelen om iets minder warmte in de motor ruimte te krijgen.
Natuurlijk moet ik ook nog spullen voor de uitlaat zelf maken, de turbo moet nog olie en water krijgen, dus hier ga ik de komende tijd ook aan beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2011 17:29 #99390 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Wat gaaf!

Je hebt zo te zien ook goed gereedschap!

Voor het omwikkelen van de uitlaat: Kijk eens bij BCCP : exhaust wrap. Tijd geleden via een Harley shop een rolletje gekocht. Ookal heb ik nog niet met mijn auto gereden, het werkt erg goed!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.