- Berichten: 746
turbo op een B18
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
een mooie gelegenheid om de schuur in te duiken.
Ik ben begonnen met het maken van de flensen voor het uitlaatspruitstuk, ik had al afvalijzer meegenomen van mijn werk.
Als je het ijzer ziet denk je al gauw "moet dat nog iets worden"
Het afval ijzer :P :
Uploaded with ImageShack.us
Het ijzer afgezaagd/geslepen en afgetekend waar de gaten moeten komen.
Uploaded with ImageShack.us
Hier ben ik de gaten aan het uitfreezen, de gaten moeten rondom 3mm groter worden want
binnenin wordt natuurlijk nog een pijp gelast.
Uploaded with ImageShack.us
Nog wat slijpen en wat gaten boren en ziehier het resultaat
Uploaded with ImageShack.us
Nog even passen op de donor motor, dit is trouwens de motor die er uiteindelijk in moet komen een B20
Maar eerst bouw ik alles op een B18 die nu in mijn amazon ligt.
Uploaded with ImageShack.us
Groeten Joost
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arjan Vrielink (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
Goed bezig Joost.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Ik heb een "doorn"gemaakt om de ronde pijp rechthoekig te persen zodat ze in de flenzen passen die
op het blok komen (zie een paar berichten terug)
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Toch mooi om de apparatuur en vaardigheden te hebben om dit te kunnen.
Verzorg je ook cursussen
Vroeg me na je vorige post al af of je een verwarmde schuur had. Mij mij is het net niet boven nul denk ik.
Maar goed, thermo dus...
Wellicht morgenavond toch ook nog maar even aan de slag.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Het is een turbo uit een 740/940, ik heb gekozen voor deze turbo omdat er een wastegate opzit (dat is bij elke turbo zo)
maar er zit ook een dumpvalve op, dat is een klep die open gaat als je het gas loslaat, doordat deze klep open gaat
krijgt je turbo niet zo'n grote klap van de lucht die anders in 1 keer stil moet gaan staan omdat de gasklep dicht is.
De wastegate is het "potje" met de stang eraan deze regelt de maximale druk die de turbo levert.
De dumpvalve is het andere "potje" wat op het uitgaande slakkenhuis zit.
Verder heb ik deze turbo bij mijn vorige project ook gebruikt en dat is goed bevallen, de turbo is niet groot maar spoelt lekker snel op bij lage toeren en dat is wat ik wil, ik wil veel koppel!
Uploaded with ImageShack.us
de turbo met de wategate.
Uploaded with ImageShack.us
uitlaat zijde.
Uploaded with ImageShack.us
zuig en perszijde (luchtfilter en inlaat van de motor)
Uploaded with ImageShack.us
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb trouwens met een MBC de turbodruk verhoogd, en dat geeft voor héél weinig geld erg veel koppel en vermogen extra!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Is dat een klepje om lucht te laten weglekken van de wastegate?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Je zet hem in het slangetje tussen de turbo en actuator en kunt daarmee zorgen dat de wastegate later opengaat= meer turbodruk. Simpel, effectief en goedkoop! De mooiste aanpassing aan een auto die ik ooit gedaan heb en meteen ook de eenvoudigste!
Mijn 940 rijdt nu met 0,6 Bar ipv 0,35 en dat geeft een behoorlijke winst in koppel en vermogen! (Tot 0,8 Bar is veilig, maar mijn auto pingelde in Frankrijk op een 5% helling toen ik gas bijgaf. Moet ik wél vermelden dat het in de hitte was, na 200 kilometer rijden en dat ik zwaar bepakt al 150 reed!)
Op het 700forum zijn er mensen die met meer dan 1 Bar rijden (= ongeveer 200 pk) en zelfs meer. Dan moet je wel de 2 computers chippen, dat kost ongeveer 150 euro.
Ik heb de MBC gekocht in een groupsbuy van de 700vereniging en was iets van 35 euro kwijt. Hij staat hier: www.rspec.co.uk/index.php?main_p ... 4d0daff621
R-spec biedt ze ook op ebay aan.
Het is dus gewoon een ventiel dat je kunt afstellen bij welke druk hij moet openen (Veer en bal)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Je kunt de MCB ook electrich maken en aansturen met de KDFI (megasqeurt)
dus je kunt het zo programeren dat je een mooi vloeiend verloop krijt en als je het gas helemaal indrukt dat je dan de volle boost krijgt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Is natuurlijk nog mooier, maar met de MBC heb ik met 0,6 eigenlijk niets veranderd aan het karakter van de auto, alleen loopt en trekt-ie harder. Ik heb hem laatst vóór de sneeuw geklokt: 0-100 in 8,5 seconde en dan zat er nog lading in de auto (niet dat ik denk dat dat veel uitmaakt!)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.