turbo op een B18

Lees meer
05-02-2011 17:26 #100234 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Hé Joost, vast gefeliciteerd met je vrouw morgen!

We waren op hetzelfde ogenblik aan het typen, mijn berichtje staat boven het jouwe!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2011 18:54 #100236 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic turbo op een B18
Het blijft een supermooi topic om te volgen.
Er staat een betaalbare zo goed als nieuwe Simons voor een combi op marktplaats.
Zie link.marktplaats.nl/418408969

Daarnaast kun je volgens mij bij Ben Flierman ( www.tinustechniek.nl ) losse Simons delen kopen (kan niet op heel veel plaatsen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-02-2011 19:07 #100237 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Hoi Tom,

Dat heb ik nooit geweten dat volvo zelf ook een carb. met turbo had, ik heb even gegoogeld maar nog niets gevonden.
Weet jij toevallig of het een blow-through systeem was of een suck-through?

Hoi Lars,

Bedankt voor de tip, maar het enigste wat ik nodig heb is de bocht die over de achteras loopt, de dempers heb ik liggen.
Als ik niets kan vinden dan maak ik het zelf van lasbochten (RVS).
Bij mij op het werk word momenteel heel veel gesloopt, weggegooid en vervangen (100miljoen euro in 3 jaar)
als ik de containers in de gaten hou dan vind ik de spullen wel die ik eventueel nodig heb, maar een orginele bocht is natuurlijk veel gemakkelijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-02-2011 19:39 #100238 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Kijk een plaatje gevonden. :o :o

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2011 19:56 #100239 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Er schijnt één uitvoering te zijn geweest met een electromotor die via een slakkenhuis door de carburateur blies en de beschreven uitvoeringen bliezen ook door de carburateur! Daarom denk ik dat het speciale uitvoeringen waren van de Stromberg.

Ik had er ook nooit van gehoord, tot vandaag!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-02-2011 20:05 #100240 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Ook nog een plaatje gevonden van een uitlaat onder een Combi, hier loopt de pijp onder de achteras door, ik heb dit al vaker gezien bij andere auto's, dit is lekker makkelijk te maken!
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2011 02:34 #100243 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Bij de foute 'Tjoening' shops zijn vaak kant en klare cardanbochten verkrijgbaar. Heb er zelf ook een gekocht voor het maken van een 2,5inch pijp voor de 1800. (overigens wel van staal.)

Ziet er verder erg goed uit!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-02-2011 20:38 #100510 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Even een kleine update want anders denken jullie dat ik ermee gestopt ben of de moed heb opgegeven.
Laatste tijd niet veel tijd gehad om aan het project te werken maar toch een kleinigheid gedaan.
Ik heb het afvoer pijpje gemaakt van de olie van de turbo, nadeel hiervan is dat ik aan de carterpan moet lassen
dus bij de ombouw zal het blokje er even uit moeten, of in iedergeval een stuk omhoog zodat de carterpan eraf kan. :x :cry:

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2011 21:11 #100511 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Mooi gemaakt weer man!
Even om mee te denken (en niet als kritiek!): verstoor je bij het rechtstreeks terugleiden naar het carter het stroomverloop niet teveel? Met andere woorden: is er nadat de olie langs het filter is gegaan niet nóg een plek die de volle flow olie moet hebben?
Ik heb het verloop niet één twee drie in beeld, maar ga eens even zoeken.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-02-2011 21:26 #100512 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Mooi gemaakt weer man!
Even om mee te denken (en niet als kritiek!): verstoor je bij het rechtstreeks terugleiden naar het carter het stroomverloop niet teveel? Met andere woorden: is er nadat de olie langs het filter is gegaan niet nóg een plek die de volle flow olie moet hebben?
Ik heb het verloop niet één twee drie in beeld, maar ga eens even zoeken.


Ik denk niet dat het de olieflow drastisch gaat beinvloeden, ik tap de olie af vanaf de oliedruk sensor, als je in het blok kijkt is dit maar een heel klein gaatje dus daar kan al niet teveel olie doorheen, dan komt de olie bij de turbo en daar smeert de
olie een klein glijlager, hiervan is de speling natuurlijk ook erg klein dus daar kan ook maar weinig olie doorheen,
tenslotte heeft de olie een vrije uitloop naar het carter, dit moet een vrij grote pijp zijn omdat de olie erg heet kan worden en kan gaan schuimen.
Orgineel zit het bij de 740/940 ook ongeveer zo, de afvoerpijp is zelfs nog iets groter!

Dus al bij al verwacht ik geen problemen met de oliedruk, maar leuk als er meegedacht wordt dat zet mij natuurlijk ook weer aan het denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.