turbo op een B18

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-02-2011 20:38 #100192 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Kan het prutsen toch niet laten ;) en heb een verdeelstukje gemaakt van aluminium
voor de olie, er zit een extra aansluiting op voor bijv. de olietemperatuur, het zit met een banjo bout vast op het blok
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Ik heb het blokje zo gemaakt dat hij in de "gleuf" van de motor valt dit heb ik gedaan om er zeker van te zijn
dat het verdeelstukje niet los trilt/scheef komt te staan, ook door trillingen zou hij om kunnen vallen.
Voor het oog heb ik het geheel gepolijst en mijn gezicht is nu lekker zwart. :roll: :roll:
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us


Dit is het pijpje achter op de cilinderkop waar ik een aftakking op heb gemaakt voor de koelvloeistof
voor de op turbo.
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2011 21:16 #100193 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Hoi Joost, wauw, wat een prachtig werk weer!

Een opmerking: zit de oliedrukvoeler wel recht tegenover het gat in het motorblok, want de olie moet er volgens mij tegenaan spuiten om goed te kunnen functioneren..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-02-2011 21:46 #100195 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Hoi Tom,

Nee de oliedruksensor zit niet recht tegenover het gat, ik heb er ook niet bij stilgestaan dat dit zou moeten.
Ik hoop dat het toch werkt ik zal het moeten proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2011 21:54 #100196 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic turbo op een B18
Hoezo moet de olie er tegenaan spuiten?
Volgens de wet van Pascal plant de druk zich toch in alle richtingen gelijkmatig voort.

Dat is ook de reden dat je een externe oliedrukmeter kunt aansluiten.

Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-02-2011 22:52 #100198 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Ha han, kijk dat klinkt inderdaad logisch en is inderdaad waar, ik ga ervan uit dat het gewoon werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2011 22:55 #100199 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Als je ervan uit gaat dat het ding druk meet , heb je natuurlijk gelijk Han, maar ik dacht dat er geen sprake was van druk op dat punt maar kracht.
Ik ben benieuwd en hoop met je mee dat ik ongelijk heb hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2011 19:18 #100219 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic turbo op een B18
Mannen

In principe MEET de sensor geen druk; hij detecteert alleen de druk. Het is eigenlijk alleen maar een schakelaar met een verbreekcontact. Wanneer er geen of een lage druk is, blijft het contact gemaakt, gesloten, en blijft het oliedruklampje branden. Wanneer de druk boven een bepaalde waarde komt, drukt de olie tegen een veerdruk in het contact open en is het lampje uit. Waar de sensor in deze opstelling geplaatst wordt, stromingsrichting of iets anders is onbelangrijk, als de druk van de pomp maar bij de schakelaar komt. Han heeft gelijk als hij daar de wet van Pascal bijhaalt; bedenk dat een vloeistof niet samendrukbaar is en dat daardoor de druk overal gelijk zal zijn. Theoretisch zijn er situaties in stromende vloeistoffen te bedenken waar het anders is, maar in deze situatie geldt dat niet. Dus het verdeelblokje ziet er niet alleen goed uit, het zal ook gewoon gaan werken. Succes met de verdere bouw; ik volg het verslag met veel plezier!

Groet, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2011 20:07 #100221 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Oké, fijn!
Het is zó mooi gemaakt dat het zonde zou zijn als het niet werkt!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2011 17:22 #100232 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Ik was vandaag met vriend Alexander van de 700vereniging aan het werk aan de 940 en toen ik hem vertelde van de turbo/carburateur-opzet zei hij doodleuk dat Volvo dat zelf had toegepast, in ieder geval op de 740!

En inderdaad: in het onderdelenboek van de 740 komt een "AT" motortype voor, met een Stromberg carburateur en een turbo die erdoor blaast!
De nummers van de carburateurs zijn 8360011-4; 8360603-8 en 8360471-0, de eerste voor de 1,9 en de laatste voor de 2,3 liter motoren!

Ik verwacht dat de carbs hetzelfde zijn, alleen met een andere sproeier/gasnaald. (Er worden namelijk ook drie soorten naald vermeld)
Helaas wordt ik van de tekening die erbij zit niet wijzer, ik zie zo één twee drie geen verschillen met de normale....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-02-2011 17:23 #100233 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Vanmorgen even kadootjes wezen kopen want mijn vrouw is morgen jarig! :mrgreen:
Vanmiddag mooi even de tijd gehad om de schuur in te duiken, even staan dubben, wat zal ik eens gaan doen??
Ik ben maar eens met de uitlaat begonnen.

Als eerste heb ik een bocht aan het aansluitstuk gehecht (ziet er niet uit want ik moest het electrich doen want het is RVS en het materiaal is erg dun 1,5MM)
Ik heb er 2 beugeltjes aan gelast zodat ik de boch kan "fixeren", van mijn Amazon de voorste pijp verwijderd en het bochtje
gemonteerd met de 2 hulp lipjes.

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Een paar andere bochtjes eraan gehecht en een flexible stuk die ik toevallig gevonden had op het werk :D
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Wat ik er nog wel in moet maken is een moer voor een lambda sonde, deze heb ik nog niet maar ik heb al een tap gevonden met de juiste schroefdraad M18x1,5.

En zo is het dan gemonteerd op de turbo, ik heb er een flens aangelast dus hierop kan ik mooi verder breien.
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us


Het aflassen doe ik komende week op mijn werk want daar kan ik TIG lassen
Ik heb nog een Simons uitlaat liggen van een amazon sedan en dacht deze te kunnen gebruiken maar de bocht over de achteras past helemaal niet, jammer. :x
Als iemand nog zo'n bocht over de achteras heeft liggen voor een combi dan hou ik mij aanbevolen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.