lekkage, waar te zoeken?

Lees meer
04-02-2019 16:35 #181759 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic lekkage, waar te zoeken?
Als ik naar de kleur van de drab kijk denk ik aan (koel?)water wat bij de olie kan komen, lekke koppakking??

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 17:19 #181761 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic lekkage, waar te zoeken?
Dat zou heel goed het geval kunnen zijn en een verklaring voor de problemen, ja!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 17:29 #181763 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
De auto had 2 weken stil gestaan en ik heb er vanmiddag even kort mee gereden (8 km).
Kan een lekke koppakking dan zorgen voor verhoogde carterdruk en de daarbij behorende olielekkage door de olievuldop, klepdekselpakking en oliepeil opening?

Ik heb deze vraag of misschien de koppakking lek is, destijds ook gesteld aan een monteur van een Volvo Specialist en heb mij toen laten vertellen dat dit gelige vocht hoort bij het rijden op lpg en met name komt door korte ritjes en dus normaal is bij een dergelijk gebruik.
Na een lange snelwegrit van bijv. 70 km zie je dit nl niet meer.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 17:42 #181765 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?

S. Simon schreef : Als ik naar de kleur van de drab kijk denk ik aan (koel?)water wat bij de olie kan komen, lekke koppakking??

Dat was precies wat ook ik dacht na het zien van de mayonaise. Haal het kleppendeksel maar eens los, dan zul je waarschijnlijk ook daar je frietjes kunnen dippen. Ik wed op een lek en hoop voor jou dat het lek in de koppakking zit en niet een scheur(tje) in het blok is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 18:20 #181768 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Honderd km geleden in elk geval nog geen lekke koppakking:
100 km / 3 weken geleden heb ik kleppen gesteld en olie ververst voor 20W50, toen zat er geen vla onder het klepdeksel (zie; foto). Ik heb toen een lange snelwegrit gereden (uurtje 100 km/u) om daar te komen waarbij de motor mooi warm werd en het aanwezige vocht verdampt is. Ik merk geen bellen in het koelvloeistofreservoir en geen harde slangen.

Kan een eventuele lekke koppakking dan mijn klachten over verhoogde carterdruk en daardoor olie lekkage uit de kop veroorzaken? Ik verdenk meer het onderblok; de zuigerveren.
groet,
Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 19:05 - 04-02-2019 19:33 #181772 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Die gele sludge blijft een apart iets, maar niet iets wat per definitie hoort bij LPG-rijden. Bij een gezond blok vormt dit zich nl. niet of in veel mindere mate. Misschien dat het zich wel eerder voordoet met rijden op LPG, maar dan is er nóg iets aan de hand met het blok. Mijn oude blok had dit ook, in die mate dat ik vanaf het eitje een slang in een 0,5 ltr colaflesje had hangen dat om de haverklap gevuld werd met vocht en sludge. Ik heb de oorzaak nooit kunnen achterhalen, maar volgens mij was t niet de koppakking (olie bleef helder en niet grijs, er verdween geen koelvloeistof). Uiteindelijk revisieblok gemonteerd en nooit meer in grote mate sludge gehad, ook niet na korte ritjes op LPG.

Over dit fenomeen nadenkend, kom ik op onderstaande ideëen:
Ik denk dat sludge in geringe ("normale") mate vaak ontstaat tgv condens in het blok. Doorgaans verdwijnt dit als het blok goed warm wordt gereden.
Sludge in grote mate zoals bij jou wordt denk ik veroorzaakt door slechte zuigerveren waardoor uitlaatgassen in het onderblok terecht komen. Met name uitlaatgassen van koude motoren bevatten veel vocht, dit vocht komt dan dus in het onderblok en in je olie terecht, met als gevolg sludge.
Als je zuigerveren gaar zijn dan zou je dat ook terug moeten zien in een compressiemeting.
Wel eens laten doen?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 19:39 #181775 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Nog een aanvullende vraag: als je motor draait en je haalt de olievuldop er af, blaast hij dan uit dat gat?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 20:01 - 04-02-2019 20:04 #181776 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?

Hans schreef : Die gele sludge blijft een apart iets, maar niet iets wat per definitie hoort bij LPG-rijden. Bij een gezond blok vormt dit zich nl. niet of in veel mindere mate. Misschien dat het zich wel eerder voordoet met rijden op LPG, maar dan is er nóg iets aan de hand met het blok. Mijn oude blok had dit ook, in die mate dat ik vanaf het eitje een slang in een 0,5 ltr colaflesje had hangen dat om de haverklap gevuld werd met vocht en sludge. Ik heb de oorzaak nooit kunnen achterhalen, maar volgens mij was t niet de koppakking (olie bleef helder en niet grijs, er verdween geen koelvloeistof). Uiteindelijk revisieblok gemonteerd en nooit meer in grote mate sludge gehad, ook niet na korte ritjes op LPG.

Over dit fenomeen nadenkend, kom ik op onderstaande ideëen:
Ik denk dat sludge in geringe ("normale") mate vaak ontstaat tgv condens in het blok. Doorgaans verdwijnt dit als het blok goed warm wordt gereden.
Sludge in grote mate zoals bij jou wordt denk ik veroorzaakt door slechte zuigerveren waardoor uitlaatgassen in het onderblok terecht komen. Met name uitlaatgassen van koude motoren bevatten veel vocht, dit vocht komt dan dus in het onderblok en in je olie terecht, met als gevolg sludge.
Als je zuigerveren gaar zijn dan zou je dat ook terug moeten zien in een compressiemeting.
Wel eens laten doen?


Hallo Hans, bedankt voor het meedenken!
Versleten zuigerveren was ook het idee vd monteur: zie mijn bericht in dit draadje van 13 januari jl. op pagina 4:
"Het schijnt dat de olielekkage niet van onder, maar van boven komt. De leksporen in de rand vd klepdekselpakking en rondom het gat vd peilstokopening wijst daar op. Het lekt vandaar naar beneden en waait uit. Vandaar dat we de achterste keerring (nog)maar niet vervangen hebben. Compressie gemeten op de meest ongunstige manier (dmv zonder gas te geven tijdens de meting): bij cilinders 1 tm 3 rond de 10 a 11 bar. Cilinder 4 had als enige 9,5 bar, toen in dat bougiegat wat olie gestaan was nam de compressie toe naar 12 bar. Uit de olievuldop blaast ie ook behoorlijk en de uitlaat is zwart aan de binnenkant. De monteur gaf aan dat er teveel onderdruk in het onderblok zit die niet weg kan en dat daardoor de olie via de pakking en oliepeilstok en olievuldop er bovenaan weer uitgeblazen wordt. Vermoedelijk de zijn dit de zuigerveren die vervangen moeten worden, maar dat is pas met zekerheid te zeggen als je het blok openmaakt. De cilinderkop is goed genoeg bevonden (is 4 jaar geleden gereviseerd door Classic Job in Dalfsen en geschikt gemaakt voor lpg), maar het onderblok heeft revisie nodig."

Dus vandaar dat ik mijn pijlen meer richt op een versleten onderblok dan op een lekke koppakking. Aangezien we het geld voor een gereviseerd blok niet hebben liggen is een gebruikt B20 onderblok met goede zuigerveren een mogelijkheid, al blijft dat ook altijd een gok.

Wat zijn globale kosten voor het monteren van een ander B20 onderblok?
Hoeveel sleuteluren staat er gemiddeld voor?
Welke bijkomende onderdelen zijn er naast het onderblok nodig? (nieuwe carterpakking, koppakking, koppeling is onlangs 5000km geleden vervangen en is nog goed, keerring achter etc.)
We proberen een helder kostenplaatje te krijgen om zodoende een behandelplan op te zetten.
Adressen van mensen/bedrijven die dit eventueel goed kunnen doen zijn welkom (we wonen in Overijssel)
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 20:05 #181777 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?

Hans schreef : Nog een aanvullende vraag: als je motor draait en je haalt de olievuldop er af, blaast hij dan uit dat gat?


Zie: hierboven (Ja, dus hij blaast behoorlijk).
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 21:46 - 04-02-2019 22:08 #181780 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Oeps, ik erger me vaak aan mensen die niet even de moeite nemen om terug te lezen, maar nu maak ik me er zelf ook schuldig aan. Sorry.

Maar het eerdere verhaal bevestigd wel mijn idee over de zuigerveren en/of de cilinderwanden.

Motor uitwisselen is een dag werk voor 1 á 2 man. Bijkomende kosten in geval van goed onderblok waar je je eigen kop op laat zetten: koppakking, cilinderkopbouten en nokkenasvolgers (hoewel er ook zat zijn die de oude gebruiken), vloeistoffen en wat klein materiaal, er van uitgaande dat je verder alles over kan zetten.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.