- Berichten: 3364
lekkage, waar te zoeken?
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Het mooiste zou een revisieblok zijn, maar daar hebben we het geld niet voor liggen. Overige opties:
1. El Cheapo: eerst gewoon laten zoals het is, de auto rijdt immers goed, regelmatig olie peilen/indien nodig bijvullen en onder de kap de olieresten steeds wegpoetsen. Misschien een klein luchtfilter op de vuldop en een catch can monteren.
2. Gebruikt "goed" onderblok kopen (met goede zuigerveren) dat niet lekt en geen carterdruk opbouwt en mijn huidige cilinderkop daar op monteren. Is een gok omdat je niet weet hoe goed (of slecht) dat gebruikte onderblok is. Qua montage: waar moet ik verder aan denken, wat moet er dan qua onderdelen nog meer aangeschaft worden? (nieuwe koppakking etc.). Hoeveel uur sleutelen kost dit voor een monteur/bedrijf, of zijn er hier mensen die dat samen met mij willen doen?
3. Mijn huidige B20 (versleten) onderblok honen en nieuwe zuigerveren laten plaatsen, daarna weer terugplaatsen. Je hebt dan de hardware weer nieuw. Maar wat kost zoiets als je dit uitbesteedt en weten jullie mensen die dit goed kunnen/ eventueel willen doen? Benodigde onderdelen? Aantal arbeidsdsuren?
Hoe dan ook zullen we er eerst voor moeten sparen, maar dan weet ik ongeveer op welke prijzen/budget we moeten rekenen. Er is ook geen grote haast bij en de auto rijdt er momenteel niet minder om, maar die olielekkage verhelpen staat wel hoog op ons lijstje.
Bij nader inzien zal ik hierover een apart topic openen, om dit draadje niet te veel te vervuilen.
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 222
Maar bij de B20 moet je toch de olie vuldop aansluiten op het inlaat spruitstuk en de het eitje op de lucht filter?
Dacht op de foto te zien dat het andersom was maar ik kan het verkeerd zien hoor!
Groet Frans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Dus even 2 slangen wisselen:
- olievuldop naar inlaatspruitstuk, en
- eitje naar luchtfilter.
Het zal geen wereld van verschil geven, maar het is het proberen waard en dan zit alles zoals het heurt!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Hans schreef : Inderdaad Frans, dat antwoord wilde ik ook net geven toen ik de foto's zag. Het zit nu zoals t op een B18 hoort dus nét verkeerd om.
Dus even 2 slangen wisselen:
- olievuldop naar inlaatspruitstuk, en
- eitje naar luchtfilter.
Het zal geen wereld van verschil geven, maar het is het proberen waard en dan zit alles zoals het heurt!
Oke, zoals op onderstaande foto's zit het momenteel aangesloten. Dit is recentelijk gedaan door een Volvo kenner.
Dat is dus verkeerd?
groet, Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 222
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Pascal Kogelman (GAST) schreef :
Hans schreef : Inderdaad Frans, dat antwoord wilde ik ook net geven toen ik de foto's zag. Het zit nu zoals t op een B18 hoort dus nét verkeerd om.
Dus even 2 slangen wisselen:
- olievuldop naar inlaatspruitstuk, en
- eitje naar luchtfilter.
Het zal geen wereld van verschil geven, maar het is het proberen waard en dan zit alles zoals het heurt!
Oke, zoals op onderstaande foto's zit het momenteel aangesloten. Dit is recentelijk gedaan door een Volvo kenner.
Dat is dus verkeerd?
groet, Pascal
Inderdaad, en bovenstaand plaatje is ook al eerder voorbijgekomen hier. Duidelijker kunnen we het niet maken.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Ik heb de slangen omgedraaid, nu zit het zoals op een B20 hoort (zie; foto's): vuldop naar spruitstuk en van het eitje naar luchtfilter.
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Daarop heb ik het eitje en de slangen weer even losgehaald en bekeken (had ze een maand geleden ook al gereinigd) en er zat behoorlijk wat smurrie in (slangen waren wel gewoon open). Het messing filter zat behoorlijk vol, in het eitje stond een laagje vla en ook zat het in de slangen en onder de vuldop. Toen ook maar eens het luchtfilter vd Weber afgeschroefd en wat schets mijn verbazing: ook in die behuizingen en aan het deksel er van zit vettige drab. Zou dit de reden zijn dat de vorige eigenaar het luchtfilter helemaal bovenop heeft geschroefd ipv om de carb. heen, zodat er geen sludge in het filter kan komen?
Ik heb alles schoongemaakt ,na een paar ritjes maar weer eens kijken en vergelijken.
Ik zou heel graag van die lekkerij af willen komen.
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.