lekkage, waar te zoeken?

Lees meer
19-01-2019 22:47 #181441 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic lekkage, waar te zoeken?
Als het goed is zit er in het deksel van het remreservoir een klein gaatje is dat wel open?

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-02-2019 10:52 - 03-02-2019 20:43 #181731 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
M.b.t. de olielekkage van boven door carterdruk ben ik de mogelijkheden op een rij aan het zetten:
Het mooiste zou een revisieblok zijn, maar daar hebben we het geld niet voor liggen. Overige opties:

1. El Cheapo: eerst gewoon laten zoals het is, de auto rijdt immers goed, regelmatig olie peilen/indien nodig bijvullen en onder de kap de olieresten steeds wegpoetsen. Misschien een klein luchtfilter op de vuldop en een catch can monteren.

2. Gebruikt "goed" onderblok kopen (met goede zuigerveren) dat niet lekt en geen carterdruk opbouwt en mijn huidige cilinderkop daar op monteren. Is een gok omdat je niet weet hoe goed (of slecht) dat gebruikte onderblok is. Qua montage: waar moet ik verder aan denken, wat moet er dan qua onderdelen nog meer aangeschaft worden? (nieuwe koppakking etc.). Hoeveel uur sleutelen kost dit voor een monteur/bedrijf, of zijn er hier mensen die dat samen met mij willen doen?

3. Mijn huidige B20 (versleten) onderblok honen en nieuwe zuigerveren laten plaatsen, daarna weer terugplaatsen. Je hebt dan de hardware weer nieuw. Maar wat kost zoiets als je dit uitbesteedt en weten jullie mensen die dit goed kunnen/ eventueel willen doen? Benodigde onderdelen? Aantal arbeidsdsuren?

Hoe dan ook zullen we er eerst voor moeten sparen, maar dan weet ik ongeveer op welke prijzen/budget we moeten rekenen. Er is ook geen grote haast bij en de auto rijdt er momenteel niet minder om, maar die olielekkage verhelpen staat wel hoog op ons lijstje.
Bij nader inzien zal ik hierover een apart topic openen, om dit draadje niet te veel te vervuilen.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 01:44 #181742 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Pascal, pin mij er niet op vast want ik raak altijd verward met de verschillende Carter ventilatie van de B18 en B20.

Maar bij de B20 moet je toch de olie vuldop aansluiten op het inlaat spruitstuk en de het eitje op de lucht filter?

Dacht op de foto te zien dat het andersom was maar ik kan het verkeerd zien hoor!

Groet Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 06:46 #181743 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Inderdaad Frans, dat antwoord wilde ik ook net geven toen ik de foto's zag. Het zit nu zoals t op een B18 hoort dus nét verkeerd om.

Dus even 2 slangen wisselen:
- olievuldop naar inlaatspruitstuk, en
- eitje naar luchtfilter.

Het zal geen wereld van verschil geven, maar het is het proberen waard en dan zit alles zoals het heurt!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 08:15 #181744 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?

Hans schreef : Inderdaad Frans, dat antwoord wilde ik ook net geven toen ik de foto's zag. Het zit nu zoals t op een B18 hoort dus nét verkeerd om.

Dus even 2 slangen wisselen:
- olievuldop naar inlaatspruitstuk, en
- eitje naar luchtfilter.

Het zal geen wereld van verschil geven, maar het is het proberen waard en dan zit alles zoals het heurt!


Oke, zoals op onderstaande foto's zit het momenteel aangesloten. Dit is recentelijk gedaan door een Volvo kenner.
Dat is dus verkeerd?
groet, Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 09:31 #181745 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Yep, zie ook nog schemaatje bijgevoegd. Maar wat Hans ook al zei, zal wsl niet een heel groot verschil zijn maar zo heeft Volvo het voor de B20 wel bedacht.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 14:13 #181752 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic lekkage, waar te zoeken?
Inderdaad, je Volvo-kenner heeft voor de B18 aansluiting gekozen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 16:06 - 04-02-2019 16:08 #181754 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?

Pascal Kogelman (GAST) schreef :

Hans schreef : Inderdaad Frans, dat antwoord wilde ik ook net geven toen ik de foto's zag. Het zit nu zoals t op een B18 hoort dus nét verkeerd om.

Dus even 2 slangen wisselen:
- olievuldop naar inlaatspruitstuk, en
- eitje naar luchtfilter.

Het zal geen wereld van verschil geven, maar het is het proberen waard en dan zit alles zoals het heurt!


Oke, zoals op onderstaande foto's zit het momenteel aangesloten. Dit is recentelijk gedaan door een Volvo kenner.
Dat is dus verkeerd?
groet, Pascal


Inderdaad, en bovenstaand plaatje is ook al eerder voorbijgekomen hier. Duidelijker kunnen we het niet maken.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 16:20 - 04-02-2019 16:21 #181757 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Bedankt voor het attente meekijken/denken.
Ik heb de slangen omgedraaid, nu zit het zoals op een B20 hoort (zie; foto's): vuldop naar spruitstuk en van het eitje naar luchtfilter.
groet,
Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 16:29 #181758 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Ik heb vandaag een kort ritje gemaakt en na afloop zag ik dat er sowieso olie/sludge vanonder de vuldop in de rand vh kleppendeksel lekt. Zou een nieuwe vuldopping soelaas bieden?
Daarop heb ik het eitje en de slangen weer even losgehaald en bekeken (had ze een maand geleden ook al gereinigd) en er zat behoorlijk wat smurrie in (slangen waren wel gewoon open). Het messing filter zat behoorlijk vol, in het eitje stond een laagje vla en ook zat het in de slangen en onder de vuldop. Toen ook maar eens het luchtfilter vd Weber afgeschroefd en wat schets mijn verbazing: ook in die behuizingen en aan het deksel er van zit vettige drab. Zou dit de reden zijn dat de vorige eigenaar het luchtfilter helemaal bovenop heeft geschroefd ipv om de carb. heen, zodat er geen sludge in het filter kan komen?
Ik heb alles schoongemaakt ,na een paar ritjes maar weer eens kijken en vergelijken.
Ik zou heel graag van die lekkerij af willen komen.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.