lekkage, waar te zoeken?

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-01-2019 20:44 - 03-01-2019 20:46 #181189 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?

Hans Latenstein schreef : Ik had ooit bij Chris Slager een filtertje gekocht dat een aansluiting bestaande uit een heel kort slangetje met slanngklem had. Dit paste perfect op het buisje van het eitje.


@Hans: bedoel je het eitje gewoon laten zitten en aan het uiteinde daar waar het messing filtertje zit het filtertje aan plaatsen, of het eitje verwijderen en het filtertje+slang rechtstreeks aansluiten op het blok? (al denk ik dat dit niet makkelijk zal gaan)
groet,
Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2019 20:49 #181190 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Bij een B20 op het eitje.
Bijvoorbeeld:
www.internet-automotive.com/m/204240-aut...EAQYFyABEgJmufD_BwE# wel even de diameter checken.

Bij een B20 loopt de carterventilatie net andersom dan bij een B18. Vraag me niet waarom, mogelijk iets met milieu-eisen van destijds.
B20: olievuldop naar inlaatspruitstuk en eitje naar luchtfilter. Bij jou zit het dus al goed zoals het zit (behalve dan de aansluitnippel met de te grote doorlaat).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2019 20:52 #181191 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Met dit configuratie rijdt deze amazon met de B20 revisie- motor al sinds 1995 rond.

Ik denk dat het heel weinig uitmaakt wat de volgorder is van de carterontluchtingslangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2019 21:08 - 03-01-2019 21:15 #181192 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Dat denk ik ook (terwijl anderen er heilig van overtuigd zijn dat dit zwaar olieverbruik kan veroorzaken), maar ook de opbouw van het eitje is iets afwijkend voor de B18 en B20 (in ieder geval de diameter van het buisje dat het blok in gaat). Het zal allemaal wel een reden hebben...

Groet, Hans
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-01-2019 21:23 - 03-01-2019 21:24 #181193 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?

Hans Latenstein schreef : Bij een B20 op het eitje.
Bijvoorbeeld:
www.internet-automotive.com/m/204240-aut...EAQYFyABEgJmufD_BwE# wel even de diameter checken.

Bij een B20 loopt de carterventilatie net andersom dan bij een B18. Vraag me niet waarom, mogelijk iets met milieu-eisen van destijds.

B20: olievuldop naar inlaatspruitstuk en eitje naar luchtfilter. Bij jou zit het dus al goed zoals het zit (behalve dan de aansluitnippel met de te grote doorlaat).


Dus klopt het dat ik eigenlijk kan kiezen:
OF een nippel met restrictie monteren en dan kan alles zo blijven zoals het nu is. (is origineler)
OF die slang verwijderen, een filtertje rechtstreeks op het eitje plaatsen (en dan de nippel die overblijft afdoppen?).

groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2019 21:54 - 03-01-2019 21:58 #181195 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Eerste optie klopt.
Bij de tweede maak je een denkfout: de slang van het eitje gaat nl naar je luchtfilter en niet naar de nippel op t spruitstuk. De slang van de olievuldop gaat naar die nippel, er is dus geen sprake van een nippel die over is.

Bij beide opties zal je een nippel met restrictie in je spruitstuk moeten zetten.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-01-2019 22:39 - 03-01-2019 22:40 #181196 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?

Hans Latenstein schreef : Eerste optie klopt.
Bij de tweede maak je een denkfout: de slang van het eitje gaat nl naar je luchtfilter en niet naar de nippel op t spruitstuk. De slang van de olievuldop gaat naar die nippel, er is dus geen sprake van een nippel die over is.

Bij beide opties zal je een nippel met restrictie in je spruitstuk moeten zetten.


Oke helder, dank je wel Hans.
Ik las ook over dat sommige mensen een stukje benzineslang in de de dikkere slang gedrukt hebben om zodoende doorstroom opening te verkleinen en een soort restrictie te creëren. Creatief bedacht, geen idee of dit echt werkt en duurzaam is.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
03-01-2019 22:57 - 03-01-2019 22:59 #181197 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic lekkage, waar te zoeken?
Zoals de meesten weten heb ik een 145 met B20A uit 1974, gekocht in 1976, nog steeds rijdend in de originele uitvoering. De slang van het potje aan het carter gaat naar een ingang op het luchtfilter, de slang van de olievuldop gaat naar een plug op het inlaatspruitstuk met een binnendiameter tussen de 1 a 2 mm. In het spruitstuk zit nog een nippel met een groot gat; deze dient voor de vacuum aansluiting van de rembekrachtiger.
Als je de aansluitingen verwisselt trekt de motor valse lucht en gaat olie gebruiken(zuigt het op vanaf de kleppentrein). Let dus op.

De carterontluchting is ervoor om de oliedampen opnieuw te verbranden; is dus puur milieutechnisch. Niet open laten of met een filtertje afvoeren dus. Je loopt de kans de oliedampen in het interieur te krijgen.

Succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2019 23:39 #181199 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Niemand heeft het over het afvoeren van dampen via een filtertje, Cor.
Bij een B20 is het "eitje" het aanzuigpunt voor de carterventilatie. En of voor het filteren van die lucht nou het normale luchtfilter van de carb. of een los filtertje wordt gebruikt maakt niets uit.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
04-01-2019 01:07 #181200 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic lekkage, waar te zoeken?
Hallo Hans, onze meningen divergeren daarover; bij het inlaten van de carterdampen achter het luchtfilter worden de gassen weer de motor ingezogen en verbrand door de motor en komen dus niet in de buitenlucht. Ruik maar eens bij de ""open buis carterventilatie"" bij een oude B18. Maar het ging mij om de originele aansluiting van de slangen en wat voor moois we er van maken; ieder zijn ding.

gr, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.