- Berichten: 645
lekkage, waar te zoeken?
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
succes
Johan Geer
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Johan Geers schreef : Je hebt best kans dat wanneer je je de slangen goed aansluit dat je lekkage over is, je heb waarschijnlijk te veel druk onder in je blok en het zwakste punt is in deze de keerring tussen motor en versnellingsbak.
succes
Johan Geer
Bedankt Johan! Mocht dat zo zijn, is het dan desondanks niet verstandig die keerring te vervangen omdat dit toch al een zwakke plek geworden is? De vorige eigenaar wist dat de voorste keerring al vervangen was voor een rubberen exemplaar, maar de achterste nog niet.
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Cor, ik heb 15 jaar lang -bij gebrek aan een slangaansluiting op het Weber luchtfilter- met zo'n klein filtertje op het eitje (en een slang van vuldop naar inlaatspruitstuk) rond gereden zonder last van stank te hebben. Maar dat was een B20 en geen oude B18 waar jij naar memoreert.Cor Kraaijeveld schreef : Hallo Hans, onze meningen divergeren daarover; bij het inlaten van de carterdampen achter het luchtfilter worden de gassen weer de motor ingezogen en verbrand door de motor en komen dus niet in de buitenlucht. Ruik maar eens bij de ""open buis carterventilatie"" bij een oude B18. Maar het ging mij om de originele aansluiting van de slangen en wat voor moois we er van maken; ieder zijn ding.
gr, Cor.
Ik ben alle combinaties van carterventilatie al tegen gekomen: helemaal open, maar óók met beide slangen via een t-stuk naar inlaatspruitstuk of luchtfilter.
Bij een frisse motor zal het allemaal niet zo nauw komen, maar bij een oudere met wat interne lekkages waardoor hier en daar overdrukken ontstaan zal verkeerd aangesloten carterventilatie net het verschil kunnen maken tussen normaal en bovenmatig olieverbruik.
In Pascal's situatie is het makkelijk, hij heeft wél die aansluiting op het luchtfilter en hoeft slechts de asnsluitnippel op t spruitstuk te vervangen door eentje met kleine doorlaat.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Kijk goed naar de flens, als deze een slijtspoor heeft moet je overwegen een speedy sleave erop te zetten, platte ring over de flens en de donkere rubber keerring van Volvo gebruiken.
Dat geeft de beste kans op een droge keerring voor lange tijd
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Het schijnt dat de olielekkage niet van onder, maar van boven komt. De leksporen in de rand vd klepdekselpakking en rondom het gat vd peilstokopening wijst daar op. Het lekt vandaar naar beneden en waait uit. Vandaar dat we de achterste keerring (nog)maar niet vervangen hebben. Compressie gemeten op de meest ongunstige manier (dmv zonder gas te geven tijdens de meting): bij cilinders 1 tm 3 rond de 10 a 11 bar. Cilinder 4 had als enige 9,5 bar, toen in dat bougiegat wat olie gestaan was nam de compressie toe naar 12 bar. Uit de olievuldop blaast ie ook behoorlijk en de uitlaat is zwart aan de binnenkant. De monteur gaf aan dat er teveel onderdruk in het onderblok zit die niet weg kan en dat daardoor de olie via de pakking en oliepeilstok en olievuldop er bovenaan weer uitgeblazen wordt. Vermoedelijk de zijn dit de zuigerveren die vervangen moeten worden, maar dat is pas met zekerheid te zeggen als je het blok openmaakt. De cilinderkop is goed genoeg bevonden (is 4 jaar geleden gereviseerd door Classic Job en geschikt gemaakt voor lpg), maar het onderblok heeft revisie nodig. Om deze lekkage dus goed te verhelpen zit je aan een nieuw/gereviseerd onderblok vast. Van een gebruikt onderblok weet je nooit zeker hoe de toestand van de zuiger en olieschraapveren zijn. Maar voor een gereviseerd blok ben je 3500,- euro en daarnaast anderhalf dag sleutelen aan arbeidskosten verder en dat geld hebben we niet liggen. Misschien moeten we de auto verkopen.
De auto is het beslist waard om met een gereviseerd onderblok jaren verder te kunnen volgens de deskundige monteur. De overige hardware is nl in de laatste jaren ooit al vervangen en de vrijwel roestvrije staat werkt ook in het voordeel van deze Amazon.
Aangezien revisie er voor ons niet in zit wordt het voorlopig voor ons daarom gewoon doorrijden en regelmatig oliepeilen en bijvullen en een stuk karton onder de auto leggen in de schuur. Gelukkig is het niet ons dagelijks vervoersmiddel, maar meer een mooi weer toerrit auto. De komende tijd zet ik hem in de schuur, totdat de pekelmaanden voorbij zijn.
Als ik de motorruimte schoon/droog maak en daarna bijv. een rit van 15 km maak, zie je de olie her en der weer liggen op de bekende plekken. Balen!
Is er misschien nog een alternatieve "Macgyver-manier" om de druk iets vrijer te laten ontsnappen zodat er minder olie vrij komt?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Tom Steverink schreef : Bij die compressie kunnen de zuigerveren m.i. niet zover heen zijn dat je zoveel overdruk hebt. Misschien zit de vlamdover (naast het blok, waar de slang aanzit) verstopt. Ik zou eerst eens een andere vlamdover monteren en eventueel de daaraan verbonden slang naar een catchtankje doen. Dan kun je zien wat er gebeurd..
@Tom, bedankt voor je reactie: Ik heb de vlamdover (eitje) twee weken geleden al schoongemaakt en de slangen ook. Het eitje was vrij schoon van binnen, de slang bevatte wat geel-witte sludge maar was open en is toen helemaal schoongemaakt. Mijn blok schijnt geen overdruk, maar onderdruk te hebben waardoor de olie aan de bovenkant uit het blok geperst wordt. Verder walmt de uitlaat en is deze zwart aan de binnenkant. De monteur verdenkt versleten zuigerveren. De auto rijdt verder goed.
Tips om de onderdruk makkelijker kwijt te kunnen blijven welkom.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
En lekken langs de kleppendeksel pakking, meestal is het kleppendeksel ingedeukt daar waar de scroeven zitten om het kleppendeksel vast te zetten.
Je kunt wanneer het kleppendekesel daar is ingedeuk de deuk terug slaan d.m.v. aan de ene kant een dop van een dopsleutelzet te houden en meet een bolhamer de deuk terug tikken.
Wanneer de deuken eruit zijn past het kleppendeksel ook beter op de pakking en zal het goed afdichten.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.