- Berichten: 182
lekkage, waar te zoeken?
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Wel zat er wat sludge onder de olievuldop (een wittige yoghurt achtige substantie), maar dit kan ook komen doordat de auto de laatste tijd weinig lange ritten gemaakt heeft. Ook was de binnenkant vd uitlaat zwart vd roet. Tot slot komt er wel damp uit de olievuldop en als ik de oliepeilstok eruit haal en flink gas geef komen uit die buis ook dampen en druppels olie. Waar moet ik het zoeken?
Wellicht zijn het de keerringen tussen bak en blok, maar dat verklaart niet de oliesporen in het motorcompartiment. Er zat zelfs een druppel op de distributieriem! (zie; foto), verder is alles een beetje vettig in het motorcompartiment.
Er lijkt overdruk te zijn in het blok die er niet goed uit kan. Zitten de (carterventilatie) slangen rondom het blok en de Weber carb. wel juist aangesloten? De vorige eigenaar heeft de Weber zelf aangesloten en toen zijn de slangen eraf geweest, wellicht heeft hij ze verkeer weer aangesloten waardoor carterdampen er niet uit kunnen komen?
Ik zal een paar foto's bijsluiten, misschien zien jullie er iets aan dat niet klopt qua aansluitingen?
Alvast bedankt voor jullie input!
(P.S.: Ik zal mij straks ook even netjes voorstellen in het daarvoor bestemde topic.)
groet,
Kogelman
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Aparte constructie op je Weber. Meestal wordt het LPG aanzuigstuk ín het luchtfilter geplaatst, maar als t goed werkt én goed af te stellen is dan is t natuurlijk prima.
Kan niet precies zien hoe de slangen van je carterventilatie lopen, maar bij een B20 hoort de slang van je olie-vuldop aangesloten te zitten op het inlaatspruitstuk (nippel met beperkte doorlaat!) en de slang vanaf het "eitje" aan de zijkant van het blok moet naar het luchtfilter. Eventueel kan je ook een klein "sport"-luchtfiltertje direct op dat eitje zetten.
Hoe is t met de staat van je klepdekselpakking en zitten de 4 bevestigingsschroeven van je klepdeksel wel vast?
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
M.a.w. er is niet 1 standaard manier van aansluiten / stroomrichting vd slangen, dit hangt af van je configuratie. Misschien zit daar de fout?
Misschien is er hier iemand met verstand van zaken die ook in Overijssel of omgeving woont en eens wil (mee)kijken of de slangen tussen het blok en de Weber wel juist zitten aangesloten en naar mogelijke veroorzakers vd olielekkage?
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Bij de B18 liep de carterontluchting inderdaad andersom.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Zie ook eerdere forumdraadjes over olielekkage, olie 10W is inderdaad wat dun, gebruik classic motorolie 15W40 of 20W50
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Pascal Kogelman (GAST) schreef : Oh ja, de vorige eigenaar heeft er 10w-40 motorolie in gedaan, daar draait de motor nu ook op. Kan dat nog een oorzaak vh lekken zijn, aangezien ik hier lees dat meestal 20w-50 gebruikt wordt? De 10w-40 is dunner dan de 20w-50 en zou dus in theorie ook eerder langs keerringen e.d. gedrukt kunnen worden, of zie ik dit verkeerd?
groet,
Pascal
Ik zou inderdaad ook eerst eens met 20W-50 beginnen. kijk ook even het "ontluchtingting eitje" na. De originele hadden er een flam dover in zitten die wel eens verstopt kon raken. Heb er ook al eens een gevonden waar een metalen pannenspons in was gedrukt. Dit help allemaal niet echt bij de ontluchting van je motor en kan er zeker voor zorgen dat de krukas keerringen gaan lekken
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Dan zie ik een T stuk zitten daar waar de slang van de vuldop naar toe gaat, het is uit dan boze om T stukken op een vacuum aansluiting te doen, dus separate aansluiting op het spruitstuk.
Met onderdruk heb je nooit overal dezelfde druk, met overdruk is dat wel.
Grote kans dat de olie lekkages veroorzaakt worden door overdruk in je carter.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Ik kon er via google geen afbeelding over vinden.
Bedoel je misschien een separaat carter-ontluchtingsfiltertje voor aan het uiteinde vd slang? (zie: foto)
Ik lees dat deze wel de luchtzuiveren, maar niet de olie opvangen die lekt. Betekent dit dat het filter regelmatig schoongemaakt/vervangen moet worden?
Welke diameter aansluitnippel heb ik nodig?
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Wat je nu heb gedaan is zowel bovenzijde blok als onderzijde op het vacuum van het spruitstuk aan gesloten.
Alleen bovenzijde dus de dop moet op het vacuum van het spruitstuk en dat met een nippel met een restriktie dus een klein gaatje.
Ik weet niet waar de slang op het Tstuk waar ook de dop opzit naar toe gaat, als je dat nog even uit kut zoeken komen we een stuk verder.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.