lekkage, waar te zoeken?

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
30-12-2018 21:01 - 30-12-2018 21:04 #181117 door Pascal Kogelman (GAST)
lekkage, waar te zoeken? is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
Ik heb zojuist een Amazon 1969 aangeschaft (B20 Weber 32/36 op LPG, M40 met overdrive) met behoorlijke incontinentie. Onder de auto druppelt het en ook in het motorcompartiment zijn sporen van olie te zien. De auto is goed onderhouden met veel nieuwe onderdelen de laatste jaren. Ook rijdt deze Amazon prima, ik heb de compressie gemeten: 11, 10,5, 10,5 en 11 bar. Niet zorgelijk lijkt mij. Ook de elektroden vd bougies zagen er mooi grijs/bruin uit.
Wel zat er wat sludge onder de olievuldop (een wittige yoghurt achtige substantie), maar dit kan ook komen doordat de auto de laatste tijd weinig lange ritten gemaakt heeft. Ook was de binnenkant vd uitlaat zwart vd roet. Tot slot komt er wel damp uit de olievuldop en als ik de oliepeilstok eruit haal en flink gas geef komen uit die buis ook dampen en druppels olie. Waar moet ik het zoeken?
Wellicht zijn het de keerringen tussen bak en blok, maar dat verklaart niet de oliesporen in het motorcompartiment. Er zat zelfs een druppel op de distributieriem! (zie; foto), verder is alles een beetje vettig in het motorcompartiment.

Er lijkt overdruk te zijn in het blok die er niet goed uit kan. Zitten de (carterventilatie) slangen rondom het blok en de Weber carb. wel juist aangesloten? De vorige eigenaar heeft de Weber zelf aangesloten en toen zijn de slangen eraf geweest, wellicht heeft hij ze verkeer weer aangesloten waardoor carterdampen er niet uit kunnen komen?
Ik zal een paar foto's bijsluiten, misschien zien jullie er iets aan dat niet klopt qua aansluitingen?
Alvast bedankt voor jullie input!
(P.S.: Ik zal mij straks ook even netjes voorstellen in het daarvoor bestemde topic.)
groet,
Kogelman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2018 22:58 #181122 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic lekkage, waar te zoeken?
Welkom (terug) hier!
Aparte constructie op je Weber. Meestal wordt het LPG aanzuigstuk ín het luchtfilter geplaatst, maar als t goed werkt én goed af te stellen is dan is t natuurlijk prima.

Kan niet precies zien hoe de slangen van je carterventilatie lopen, maar bij een B20 hoort de slang van je olie-vuldop aangesloten te zitten op het inlaatspruitstuk (nippel met beperkte doorlaat!) en de slang vanaf het "eitje" aan de zijkant van het blok moet naar het luchtfilter. Eventueel kan je ook een klein "sport"-luchtfiltertje direct op dat eitje zetten.

Hoe is t met de staat van je klepdekselpakking en zitten de 4 bevestigingsschroeven van je klepdeksel wel vast?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
30-12-2018 23:28 - 30-12-2018 23:30 #181123 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Hallo Hans bedankt voor je reactie, ik ga de auto woensdag ophalen dan zal ik de klepdekselpakking schroeven checken. Ik zal dan meteen een paar detailfoto's posten van hoe de aansluitingen nu zitten. Verder heb niet heel veel verstand van deze techniek, laat staan van Weber carburateurs. Ik las hier ook ergens dat de er verschillen zijn tussen de aansluitingen bij een B18 en B20 en zelfs binnen de B20 A en overige B20's?
M.a.w. er is niet 1 standaard manier van aansluiten / stroomrichting vd slangen, dit hangt af van je configuratie. Misschien zit daar de fout?

Misschien is er hier iemand met verstand van zaken die ook in Overijssel of omgeving woont en eens wil (mee)kijken of de slangen tussen het blok en de Weber wel juist zitten aangesloten en naar mogelijke veroorzakers vd olielekkage?
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
31-12-2018 09:22 #181126 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Oh ja, de vorige eigenaar heeft er 10w-40 motorolie in gedaan, daar draait de motor nu ook op. Kan dat nog een oorzaak vh lekken zijn, aangezien ik hier lees dat meestal 20w-50 gebruikt wordt? De 10w-40 is dunner dan de 20w-50 en zou dus in theorie ook eerder langs keerringen e.d. gedrukt kunnen worden, of zie ik dit verkeerd?
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2018 12:15 #181130 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic lekkage, waar te zoeken?
Hey, Pascal, Hans beschrijft de aansluitingen van de slangen op de juiste manier voor de B20. Dus dat geldt voor jouw auto.
Bij de B18 liep de carterontluchting inderdaad andersom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2018 13:14 - 31-12-2018 13:16 #181131 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic lekkage, waar te zoeken?
Lekkage kan van voorste en/of achterste oliekeerring komen, alles schoonmaken en stukje rijden, dan kijken
Zie ook eerdere forumdraadjes over olielekkage, olie 10W is inderdaad wat dun, gebruik classic motorolie 15W40 of 20W50

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2019 10:48 #181140 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic lekkage, waar te zoeken?

Pascal Kogelman (GAST) schreef : Oh ja, de vorige eigenaar heeft er 10w-40 motorolie in gedaan, daar draait de motor nu ook op. Kan dat nog een oorzaak vh lekken zijn, aangezien ik hier lees dat meestal 20w-50 gebruikt wordt? De 10w-40 is dunner dan de 20w-50 en zou dus in theorie ook eerder langs keerringen e.d. gedrukt kunnen worden, of zie ik dit verkeerd?
groet,
Pascal


Ik zou inderdaad ook eerst eens met 20W-50 beginnen. kijk ook even het "ontluchtingting eitje" na. De originele hadden er een flam dover in zitten die wel eens verstopt kon raken. Heb er ook al eens een gevonden waar een metalen pannenspons in was gedrukt. Dit help allemaal niet echt bij de ontluchting van je motor en kan er zeker voor zorgen dat de krukas keerringen gaan lekken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2019 00:37 #181148 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic lekkage, waar te zoeken?
Ik zou de carterontluchting op een crancast filter doen, dus niet nar het spruitstuk.
Dan zie ik een T stuk zitten daar waar de slang van de vuldop naar toe gaat, het is uit dan boze om T stukken op een vacuum aansluiting te doen, dus separate aansluiting op het spruitstuk.
Met onderdruk heb je nooit overal dezelfde druk, met overdruk is dat wel.
Grote kans dat de olie lekkages veroorzaakt worden door overdruk in je carter.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-01-2019 08:30 - 02-01-2019 08:46 #181149 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic lekkage, waar te zoeken?
Bedankt Johan dat laatste vermoed ik ook, maar wat precies is een crancast filter?
Ik kon er via google geen afbeelding over vinden.
Bedoel je misschien een separaat carter-ontluchtingsfiltertje voor aan het uiteinde vd slang? (zie: foto)
Ik lees dat deze wel de luchtzuiveren, maar niet de olie opvangen die lekt. Betekent dit dat het filter regelmatig schoongemaakt/vervangen moet worden?
Welke diameter aansluitnippel heb ik nodig?
groet,
Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2019 00:10 #181169 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic lekkage, waar te zoeken?
Ja dat is een filter wat je zou kunnen gebruiken, je hebt vacuum daar.
Wat je nu heb gedaan is zowel bovenzijde blok als onderzijde op het vacuum van het spruitstuk aan gesloten.
Alleen bovenzijde dus de dop moet op het vacuum van het spruitstuk en dat met een nippel met een restriktie dus een klein gaatje.
Ik weet niet waar de slang op het Tstuk waar ook de dop opzit naar toe gaat, als je dat nog even uit kut zoeken komen we een stuk verder.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.