B18->B20->B21
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Arno Pfennings" schreef:
Niet zo bang he boele….het is niet zonder olie he…het waren 30sec..
Mijn andere projecten begeven zich vooral op het audio diy front overigens
Hey, interessant!
Audio diy.. als in speakerbouw? versterkers?
Ik doe daar af en toe nog wat mee, leukste tot nu toe een zelfbouw USB audio DAC rondom de PCM1794.. volledig op gaatjesprint gebouwd

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-

Zo hoor je nog 's wat.
Terug naar de motor

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

De boel gevuld, gestart en warm laten lopen met de 123ign op stand 2. De thermostaat met lagere temp werkt mooi en ik heb meteen de stroboscoop eens erbij gepakt…stond veel te hoog…dus netjes terug naar 12-14 graden en even een stukje uit en in de garage gereden….

De eerste proefritjes met AFR sensor zitten eraan te komen en dan kijken of de carbs nog steeds de juiste configuratie hebben voor dit blok
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Vandaag toch maar de radiator erin om Boele gerust te stellen
De boel gevuld, gestart en warm laten lopen met de 123ign op stand 2. De thermostaat met lagere temp werkt mooi en ik heb meteen de stroboscoop eens erbij gepakt…stond veel te hoog…dus netjes terug naar 12-14 graden en even een stukje uit en in de garage gereden….….powerrrrrrrrrr :twisted:
De eerste proefritjes met AFR sensor zitten eraan te komen en dan kijken of de carbs nog steeds de juiste configuratie hebben voor dit blok
Erg benieuwd naar je praktijk ervaringen met dit blok. Beloofd een feestje te worden.
Qua thermostaat vraag ik me af wat het toevoegd om een "koelere" te plaatsen. Je wilt toch een bepaalde motor temperatuur? Een koude gaat eerder open maar als de rest niet aangepast is loopt hij toch alsnog warm?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Ik merkte dat het blok ook bij B18 blok met B20 kop vaak niet genoeg gekoeld werd en doordat er nu een thermostaat in zit met een lagere temp zal de (tropen)radiator eerder aan het blok gekoppeld worden zodat de warmte nu over het blok en radiator wordt gemiddeld en het blok dus beter gekoeld zal gaan worden.
Arno
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Hoi Jeroen,
Ik merkte dat het blok ook bij B18 blok met B20 kop vaak niet genoeg gekoeld werd en doordat er nu een thermostaat in zit met een lagere temp zal de (tropen)radiator eerder aan het blok gekoppeld worden zodat de warmte nu over het blok en radiator wordt gemiddeld en het blok dus beter gekoeld zal gaan worden.
Arno
Thanks Arno, goede actie!

Overigens ben ik het niet helemaal eens met je beredenering over middeling van de warmte. In het begin heb je zeker gelijk, maar na een half uur rijden gaat dat verschil niet meer op. Dan zal de thermostaat toch wel vol open staan. Met een tropenradiateur denk ik niet dat je snel problemen hebt.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Ik zal eens kijken hoe de eerste proefrit uitpakt mbt de temperatuurhuishouding
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Was het in deze niet verstandiger geweest om de gaten in de koppakking hetzelfde te maken als in het blok?
Verder zou je ook een grotere koelwaterflow door het blok moeten creeren dit kun je bewerkstelliggen door er voor te zorgen dat de waaier van waterpomp zo dicht moglijk tegen het blok zit, hoe minder ruimte tussen waaier en blok des te minder verlies.
Een dunnere pakking tussen waterpomp en blok kan de oplossing zijn.
Wordt de koelvloestof in de radiator ook erg warm, hoe warm is de slang die de koelvloeistof aanzuigt?
Is die koud genoeg dan kun je er vergif op innemen dat je koelwaterflow te laag is voor dit blok.
succes
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-