B18->B20->B21

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2014 11:16 #137877 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B18->B20->B21
Je wilt de olie dampen uit je blok hebben, zodat die niet neerslaan. Daarom zuig je ze er uit. Je wilt ze alleen niet terug je verbranding in sturen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2014 12:19 #137881 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18->B20->B21
Een gesloten carterventilatiesysteem is beter voor het milieu (lees: jouw gezondheid en die van anderen). Als je het originele systeem niet wilt, monteer dan idd een oil catch tank, maar vergeet het B18-systeem. Die catch tanks stammen uit de racerij waar het uiterste van een motor wordt gevraagd. Zullen ook bij onze motoren natuurlijk voor een schoner inlaattraject zorgen. Gezien de gemiddelde (hoge) levensduur van een B20-motor met het Volvo-carterventilatiesysteem kun je je echter afvragen of je van de voordelen van zo'n catch tank in de praktijk veel zult merken.
Nog wat leesvoer: www.redline-motorworks.com/kb_results.asp?ID=8

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2014 13:18 #137888 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B18->B20->B21

"Gert Vegter" schreef:
Een gesloten carterventilatiesysteem is beter voor het milieu (lees: jouw gezondheid en die van anderen). Als je het originele systeem niet wilt, monteer dan idd een oil catch tank, maar vergeet het B18-systeem. Die catch tanks stammen uit de racerij waar het uiterste van een motor wordt gevraagd. Zullen ook bij onze motoren natuurlijk voor een schoner inlaattraject zorgen. Gezien de gemiddelde (hoge) levensduur van een B20-motor met het Volvo-carterventilatiesysteem kun je je echter afvragen of je van de voordelen van zo'n catch tank in de praktijk veel zult merken.
Nog wat leesvoer: www.redline-motorworks.com/kb_results.asp?ID=8



Interessant stukje, Gert!

The caking on intake valves is only a problem with direct injection engines. For all other engines that use port injection, the gas is introduced before the combustion chamber which means it flows over the intake valves and enter the combustion chamber premixed with the air. This action of the fuel flowing over the intake valves actually cleans the valves from any oil that make already be on there. The oil never has the chance to cake on the valves in port injection engines.


Maar nog steeds 'ademt' de motor wel deze olie in, terwijl je met de catchtank de dampen neer kan laten slaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2014 14:09 #137889 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B18->B20->B21
Ik heb er een catchcan tussen geplaatst (tussen vuldop en inlaatspruitstuk) geen fancy ding maar een el cheapo. Je wilt niet weten wat een meuk daar uitkomt zeg, blegh! Er komt met die goedkope catch cans alsnog wel wat ongewenste troep je verbrandingskamer in maar het scheelt met een goedkoop dingetje ook al veel.

Ik heb ook een tijdje zonder vacuumaansluiting gereden maar dan merk je wel dat het wat vettig wordt onder kap en zoals gezegd het zijn geen gezonde dampen, die wil je niet tijdens het rijden inademen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2014 14:53 #137892 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Bij de B18 had ik helemaal geen vettigheid onder de kap…zal wel door de buis komen die richting wegdek rijkt :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2014 14:54 #137893 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B18->B20->B21

"Jeroen Visser" schreef:
Ik heb er een catchcan tussen geplaatst (tussen vuldop en inlaatspruitstuk) geen fancy ding maar een el cheapo. Je wilt niet weten wat een meuk daar uitkomt zeg, blegh! Er komt met die goedkope catch cans alsnog wel wat ongewenste troep je verbrandingskamer in maar het scheelt met een goedkoop dingetje ook al veel.

Ik heb ook een tijdje zonder vacuumaansluiting gereden maar dan merk je wel dat het wat vettig wordt onder kap en zoals gezegd het zijn geen gezonde dampen, die wil je niet tijdens het rijden inademen.


Hoe heb je die geplaatst? Wellicht een foto?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2014 21:55 #137954 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Boele, een eitje met een rare tuut naar beneden…wat is dat?

Ik ben nog steeds op zoek naar een eitje overigens (wel een goede welteverstaan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2014 22:22 - 24-03-2015 22:44 #137957 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18->B20->B21

"Arno Pfennings" schreef:
een eitje met een rare tuut naar beneden…wat is dat?

Google zelf eens op "Volvo B18 motor" en bekijk de afbeeldingen, zou ik zeggen.
Laatst bewerkt 24-03-2015 22:44 door Gert Vegter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2014 07:26 #137965 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B18->B20->B21
Er zijn er ook met een buis die eerst omhoog en dan pas omlaag gaat.
Trouwens opletten: er zijn twee verschillende diameters van de aansluiting eitje-blok.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2014 07:49 #137966 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Die rare tuit naar beneden komt mij wel heel bekend voor…..Lijkt op hetzelfde als bij de B18, maar hier zit inderdaad een mooie buis die eerst naar boven gaat en dan richting wegdek….oftewel het eitje met tuit heeft ook geen moderne carterventilatie.

In dat geval denk ik dat ik eerst eens ga kijken of de buis van de B18 op de B20 past zonder de ei-constructie…

Ondertussen is het volgende al uitgebouwd, radiator, carburateurs, spruitstukken, dynamo, verdeler en de koelvloeistof is er volledig uit en volgt vandaag (als ik tijd heb), de olie, brandstofpomp, misschien de rembekrachtiger maar ik moet nog even kijken of die wel/niet in de weg zal gaan zitten…en ook even kijken of de opgaande pijp van de uitlaat niet in de weg gaat zitten…

Ook cilinderkop eraf lijkt mij handig, dan de steunen van motor/versnellingsbak los en niet tevergeten de aandrijfas en dan zou….als het goed is de hele meuk er goed uit te takelen moeten zijn (zonder dat de motorkap eraf hoeft).

Vervolgens de boel omzetten van B18 naar B20 en de B20 met koppelingshuis + versnellingsbak eraan weer de auto in hijsen…

Mooi project ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD