B18->B20->B21
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nog wat leesvoer: www.redline-motorworks.com/kb_results.asp?ID=8
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Gert Vegter" schreef:
Een gesloten carterventilatiesysteem is beter voor het milieu (lees: jouw gezondheid en die van anderen). Als je het originele systeem niet wilt, monteer dan idd een oil catch tank, maar vergeet het B18-systeem. Die catch tanks stammen uit de racerij waar het uiterste van een motor wordt gevraagd. Zullen ook bij onze motoren natuurlijk voor een schoner inlaattraject zorgen. Gezien de gemiddelde (hoge) levensduur van een B20-motor met het Volvo-carterventilatiesysteem kun je je echter afvragen of je van de voordelen van zo'n catch tank in de praktijk veel zult merken.
Nog wat leesvoer: www.redline-motorworks.com/kb_results.asp?ID=8
Interessant stukje, Gert!
The caking on intake valves is only a problem with direct injection engines. For all other engines that use port injection, the gas is introduced before the combustion chamber which means it flows over the intake valves and enter the combustion chamber premixed with the air. This action of the fuel flowing over the intake valves actually cleans the valves from any oil that make already be on there. The oil never has the chance to cake on the valves in port injection engines.
Maar nog steeds 'ademt' de motor wel deze olie in, terwijl je met de catchtank de dampen neer kan laten slaan.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Ik heb ook een tijdje zonder vacuumaansluiting gereden maar dan merk je wel dat het wat vettig wordt onder kap en zoals gezegd het zijn geen gezonde dampen, die wil je niet tijdens het rijden inademen.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Jeroen Visser" schreef:
Ik heb er een catchcan tussen geplaatst (tussen vuldop en inlaatspruitstuk) geen fancy ding maar een el cheapo. Je wilt niet weten wat een meuk daar uitkomt zeg, blegh! Er komt met die goedkope catch cans alsnog wel wat ongewenste troep je verbrandingskamer in maar het scheelt met een goedkoop dingetje ook al veel.
Ik heb ook een tijdje zonder vacuumaansluiting gereden maar dan merk je wel dat het wat vettig wordt onder kap en zoals gezegd het zijn geen gezonde dampen, die wil je niet tijdens het rijden inademen.
Hoe heb je die geplaatst? Wellicht een foto?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Ik ben nog steeds op zoek naar een eitje overigens (wel een goede welteverstaan)
Google zelf eens op "Volvo B18 motor" en bekijk de afbeeldingen, zou ik zeggen."Arno Pfennings" schreef:
een eitje met een rare tuut naar beneden…wat is dat?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Trouwens opletten: er zijn twee verschillende diameters van de aansluiting eitje-blok.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
In dat geval denk ik dat ik eerst eens ga kijken of de buis van de B18 op de B20 past zonder de ei-constructie…
Ondertussen is het volgende al uitgebouwd, radiator, carburateurs, spruitstukken, dynamo, verdeler en de koelvloeistof is er volledig uit en volgt vandaag (als ik tijd heb), de olie, brandstofpomp, misschien de rembekrachtiger maar ik moet nog even kijken of die wel/niet in de weg zal gaan zitten…en ook even kijken of de opgaande pijp van de uitlaat niet in de weg gaat zitten…
Ook cilinderkop eraf lijkt mij handig, dan de steunen van motor/versnellingsbak los en niet tevergeten de aandrijfas en dan zou….als het goed is de hele meuk er goed uit te takelen moeten zijn (zonder dat de motorkap eraf hoeft).
Vervolgens de boel omzetten van B18 naar B20 en de B20 met koppelingshuis + versnellingsbak eraan weer de auto in hijsen…
Mooi project