B18->B20->B21
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 09:23 #136855
door Arno Pfennings
B18->B20->B21 is gemaakt door Arno Pfennings
Je blijft bezig met zo'n volvo…..heerlijk. En op dit moment ben ik mij aan het afvragen wat ik verder met het B18-blok zou kunnen bereiken…of juist niet met een B18 maar een paar stapjes hoger. PK's lijken ondertussen wel heel aardig, maar koppel zou een schepje erboven op mogen hebben.
De opties die er liggen (buiten "hou gewoon een B18A want dan is die origineel"
):
B18 opboren naar 2L met originele zuiger/stangen of met lichtere zuigers/stangen
B20 met originele/lichtere zuigers/stangen
B20 opboren naar 2.1L met lichtere zuigers/stangen
Wat zijn jullie gedachten…of temeer ervaringen hiermee?
De opties die er liggen (buiten "hou gewoon een B18A want dan is die origineel"

B18 opboren naar 2L met originele zuiger/stangen of met lichtere zuigers/stangen
B20 met originele/lichtere zuigers/stangen
B20 opboren naar 2.1L met lichtere zuigers/stangen
Wat zijn jullie gedachten…of temeer ervaringen hiermee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 10:40 #136858
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic B18->B20->B21
Hallo Arno,
Origineel is mooi, maar de standaard B18 (en ook de 20) stellen qua vermogen en koppel niet heel veel voor.
72 PK in een auto van 1040 kg (leeg) is geen luxe en op vacantie in heuvels of bergen komt het niet vooruit. Daarbij is de vierbak niet voorzien van een "close-ratio".
Ik blijf erbij dat de lekkerste combinatie een B20 met E-kop is. Dan heb je grotere kleppen waardoor het ding beter ademt. Zet er twee SU's op en dan ziet het er niet alleen prachtig uit, maar loopt het ook erg mooi. Met een beetje zoekwerk is zo'n kop wel voor € 150,00 te vinden. Altijd laten vlakken en de kleppen even inslijpen. Dan nog een nieuwe koppakking. Ik neem ALTIJD nieuwe kopbouten. Een setje SU's moet binnen de € 250,00 kunnen. Kortom: voor onder de € 1000,00 ben je klaar en het verschil is echt dag en nacht. Een andere nokkenas is daarvoor niet nodig.
Verder is het natuurlijk een kwestie van budget. Om de grotere vermogens te bereiken kom je voor een totaalplaatje aardig in de richting van de € 5000,00. Dan moet je wel erg "dedicated" zijn.
Succes,
Teun
Origineel is mooi, maar de standaard B18 (en ook de 20) stellen qua vermogen en koppel niet heel veel voor.
72 PK in een auto van 1040 kg (leeg) is geen luxe en op vacantie in heuvels of bergen komt het niet vooruit. Daarbij is de vierbak niet voorzien van een "close-ratio".
Ik blijf erbij dat de lekkerste combinatie een B20 met E-kop is. Dan heb je grotere kleppen waardoor het ding beter ademt. Zet er twee SU's op en dan ziet het er niet alleen prachtig uit, maar loopt het ook erg mooi. Met een beetje zoekwerk is zo'n kop wel voor € 150,00 te vinden. Altijd laten vlakken en de kleppen even inslijpen. Dan nog een nieuwe koppakking. Ik neem ALTIJD nieuwe kopbouten. Een setje SU's moet binnen de € 250,00 kunnen. Kortom: voor onder de € 1000,00 ben je klaar en het verschil is echt dag en nacht. Een andere nokkenas is daarvoor niet nodig.
Verder is het natuurlijk een kwestie van budget. Om de grotere vermogens te bereiken kom je voor een totaalplaatje aardig in de richting van de € 5000,00. Dan moet je wel erg "dedicated" zijn.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 11:04 #136860
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Hoi Teun, ik heb al een hele weg afgelegd (B18, geflowde B20 kop, grote kleppen, DCOE45 enz) dus…B20/B21 lonkt

- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 12:54 #136866
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B18->B20->B21
Originaliteit is niet voor iedereen even belangrijk dus dat vul je zelf in, en uit een B20 kan je vanzelfsprekend wat meer halen dan uit een B18.
ALLE late B20 koppen hebben grotere kleppen, dat hoeft daarom geen 'E' kop te zijn, je kunt overigens grotere kleppen in elke kop zetten, maar de late B20 koppen hebben ook iets betere flow in de poorten en zijn dus een betere basis, ook al je nog verder wil poorten. Je kunt ze herkennen aan de vlakke oppervlakken waar normaal de injectors zitten. Wil je er echt helemaal het fijne van weten, neem dan eens contact op met Ben van Tinustuning, hij is een expert op dat gebied, ik heb mijn B20 kop ook door hem laten doen en ben zeer tevreden over het resultaat en de service.
ALLE late B20 koppen hebben grotere kleppen, dat hoeft daarom geen 'E' kop te zijn, je kunt overigens grotere kleppen in elke kop zetten, maar de late B20 koppen hebben ook iets betere flow in de poorten en zijn dus een betere basis, ook al je nog verder wil poorten. Je kunt ze herkennen aan de vlakke oppervlakken waar normaal de injectors zitten. Wil je er echt helemaal het fijne van weten, neem dan eens contact op met Ben van Tinustuning, hij is een expert op dat gebied, ik heb mijn B20 kop ook door hem laten doen en ben zeer tevreden over het resultaat en de service.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 13:05 #136868
door Arno Pfennings
Ivo, ik ben voortdurend met Ben ik contact en dat is ook de aanleiding van het openen van dit topic. Ben heeft voorheen mijn B20 kop volledig onder handen genomen....en nu op naar een groter onderblok

- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 13:14 #136869
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18->B20->B21
Beste Arno, Teun heeft gelijk, ik heb zelf n.l. die configuratie B20E met twee SU's en dat is meer als genoeg PK's.
Mijn vrouw zeg altijd een beetje kalmer Johan de Filippijnen is geen race cirquit maar een land zonder verkeers regels, altans zeker op het platte land.
En als je ook nog op LPG rijdt raad ik je zeker die configuratie aan want twee SU's met TT gasstukken en een OMVL verdamper, meer kun je op gas bijna niet bereiken.
m.vr.gr.
Johan Geers
Mijn vrouw zeg altijd een beetje kalmer Johan de Filippijnen is geen race cirquit maar een land zonder verkeers regels, altans zeker op het platte land.
En als je ook nog op LPG rijdt raad ik je zeker die configuratie aan want twee SU's met TT gasstukken en een OMVL verdamper, meer kun je op gas bijna niet bereiken.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 13:59 #136872
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B18->B20->B21
Johan, waarin verschilt een OMVL verdamper van een gewone? En ik meen ook regelmatig gelezen te hebben dat LPG beter werkt met een enkele carb, als met een dubbele? ( of is dat juist het verschil?)
Nog een; scheelt een B20 kop met grote kleppen onderling nog van eenzelfde kop met uitsparingen voor een injector?
En, als laatste, in de 140 serie worden ook twee stromberg carbs gebruikt, met zover als ik kan zien alleen andere naalden. Daar lees ik weinig over t.o.v. Dubbele SU's. Geen succes, dubbele stromberg- carbs?
Nog een; scheelt een B20 kop met grote kleppen onderling nog van eenzelfde kop met uitsparingen voor een injector?
En, als laatste, in de 140 serie worden ook twee stromberg carbs gebruikt, met zover als ik kan zien alleen andere naalden. Daar lees ik weinig over t.o.v. Dubbele SU's. Geen succes, dubbele stromberg- carbs?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 14:04 #136873
door Arno Pfennings
De SU's heb ik onlangs verkocht. DCOE45 nu..
Ik vraag mij af of er op het forum iemand al eens een B20 heeft laten opboren naar B21
Ik vraag mij af of er op het forum iemand al eens een B20 heeft laten opboren naar B21
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 14:10 #136874
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B18->B20->B21
Mocht je een blok op willen laten boren dan heb ik nog een B18 met versleten cilinders liggen!
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 15:24 #136875
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B18->B20->B21
ik heb me ooit een laten vertellen, dat een B18 opgeboord naar een 2 liter, meer vermogen kan leveren dan een b20.
Dit omdat de slag van de krukas anders zou zijn, dut zou resulteren in meer koppel.
Let op, heb ik gehoord, ik heb het nooit gecontroleerd.
Dit omdat de slag van de krukas anders zou zijn, dut zou resulteren in meer koppel.
Let op, heb ik gehoord, ik heb het nooit gecontroleerd.