- Berichten: 295
De 142
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
-
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Vandaag maar eens de voorwielophanging gedemonteerd. Met name de draagarmen waren erg roestig . Tectiel is leuk spul, maar roest kruipt er onder door. Helaas brak er een bevestigingsbout. Hij kwam fijn los, draaide ook gemakkelijk, maar liep opeens vast en brak meteen.
Vervolgens begin gemaakt met het schoonmaken van de draagarmen,. Ziet er na het stralen metreen een stuk beter uit.
Wel leuk detail. Fuseekogel voelde prima aan. En er zat nog een gaatje voor een smeernippel. Deze gelijk maar geplaatst.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Mogelijk eerst de afgebroken bout verwijderen, ik las er altijd een moer op en komt hij meestal al door de hitte los.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Aangezien de bout tijdens het losdraaien afbrak, terwijl hij al een stuk normaal had gedraaid verwachtte ik geen problemen.
In plaats van een moer oplassen, wat een prima oplossing is, en in plaats van heetstoken met een vlam, gebruik ik een inductieapparaat. Je legt de inductiespiraal om de bout, en door de magnetische inductie staat de bout binnen een minuut roodgloeiend..
Wat je door het kersrood maken van een bout bereikt, is dat je het zuurstof uit de roest (ijzeroxide) verbrand. Wat er overblijft is ijzerpoeder. Dus bij warm stoken altijd naar kersrood verwarmen.
Het loskomen van een bout of moer heeft niets met uitzetten en krimpen te maken. Puur verbranden van de zuurstof in de roest. Daardoor onstaat weer ruimte tussen moer en bout. Eeen beetje olie erbij en rustig losdraaien.
Het voordeel van een inductieapparaat is, dat je heel gericht warmte inbrengt. En geen restschade door de vlam krijgt.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Sollie
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 94
Dank voor de info. Nooit geweten dat het zo simpel kon zijn. Ik leer elke dag op dit prima forum. Lijkt me inderdaad een veilige en handige methode. Voorwaarde is wel dat je met de spiraal om de bout heen kunt? Ik heb even gegoogeld, wel een redelijk prijzig apparaat.
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Ja, het is een prijzig apparaat. Deze koste € 650,00. Maar mijn werkzaamheden doe ik op de Autohobbyclub op de Kazerne in 't Harde. Daar hebben we alles bij de hand. Onze vereniging heeft zo'n 170 leden, en voorziet zelf in alle apparatuur. Defensie faciliteert alleen in het gebouw.
Dit apparaat is vorig jaar aangeschaft. Er zitten meerdere spiralen bij. Ook een flexibele die je zelf ergens omheen kunt wikkelen. Werkt echt fantastisch.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Aan een van de bovenste draagarmen was gelast, en aan de zijkant kwamen enkele gaatjes te voorschijn. (Kompleet doorgeroest).
In een van de onderste draagarmen bleek scheurvorming te zijn ontstaan langs de las van de bevestiging voor de reactiestang.
In het subframe viel een gat door roestschade aan de onderzijde
Dit soort zaken zie je alleen na het gritstralen van de draagarmen.
Gelukkig een andere complete en knijter harde vooras op de kop kunnen tikken voor weinig.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Natuurlijk is het wel verstandihg om na de vervanging van de rubbers en na montage als alles weer op zijn plaats zit, de auto even uit te laten lijnen. Dan weet je zeker dat de wielen weer zo staan als het hoort.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Wel gemakkelijk als je een pers bij de hand hebt. Met wat passen en meten, gebruik van enkele doppen en steeksleutels, kwamen de oude bussen relatief gemakkelijk uit hun zettingen.
Om de onderste draagarm te ondersteunen bij het uitpersen van de fuseekogel, kwam de oude remschijf goed van pas!!
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.