De 142

Lees meer
01-06-2021 22:43 #194317 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gisteravond de draagarmen en vooras in de Owatrol-olie en Owatrol-primer gezet.

Vanavond de bovenste draagarmen van nieuwe rubberbussen en fuseekogels voorzien.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2021 11:42 #194440 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Ondertussen alweer lekker bezig geweest met de vooras. Opbouwen is altijd leuker dan slopen.

De gelaste delen van de binnenspatborden eerst in de Owatrol gezet. Vervolgens het hele gedeelte in de "Tenco Topcoat Zwart" gezet. Dit, roestwerende en beschermende, spul gebruikt men voor boten voor boven de waterlijn. En met name voor de oudere binnenvaartschepen. Voordeel is dat het over oude bitumenlagen heen geschilderd mag worden. Gewoon lekker dik opzetten en minimaal 2 lagen aanbrengen. Super spul, en niet duur!!

Tevens de remklauwen gecontroleerd, schoongemaakt en van een nieuw Hitte-vast verflaagje voorzien. In een van de remklauwen zat een afgebroken ontluchtingsnippel. Zeker 2 uur bezig geweest om dat ding eruit te krijgen. Gelukkig is het gelukt. Al de ontluchtingsnippels schoongemaakt, en met een klein beetje kopervet op de schroefdraad weer gemonteerd. Dan weet je zeker dat je geen problemen hebt bij het ontluchten.

Ook de remschijven van hun roest ontdaan. Optisch zien ze er goed uit, afhankelijk van hoe ze straks voelen met remmen, laat ik ze zitten of vervang ik ze. 
Even een nieuw remleidinkje gemaakt en nieuwe slangen geplaatst.

De vorige eigenaar had verlagingsveren aangebracht. Ook een dikkere reactiestang was er geplaatst. Deze laat ik eerst zitten. Ik kan altijd nog de originele veren terug plaatsen. Eerst maar eens kijken hoe de auto op zijn wielen staat.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2021 18:28 - 11-06-2021 18:30 #194444 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
De onderste 2 remleidingen die vanaf het verdeelblok via de onderzijde van de radiateur naar de rechterzijde lopen, waren aardig aangetast door roest. 
Vandaag 2 stuks nieuwe gemaakt. De korte leidingen op de remklauwen had ik gisteren al gemaakt.
Goed gereedschap van MIDLOCK is dan een uitkomst. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Mooi dubbele flensen, doen niet onder voor fabrieksmatig. 

Vervolgens de lokken gemonteerd, en de hele voorzijde qua remleidingen doorgespoeld en ontlucht.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2021 20:20 #194539 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Up-date, 
Afgelopen week de voorspatborden weer gemonteerd. Vervolgens de dorpels met Owatrol-olie behandeld. 
Vervolgens de gelaste delen en de geplamuurde delen geschuurd, Dan komt het lastige, spuitwerk!!!

Eerst alles afgeplakt. Tegenwoordig gebruik ik vaak plastic voorzien van afplaktape, In breedtes van 50 cm en 1,40 meter. Het zit op rolletjes van 33 meter. ideaal voor het afplakken als je restauratie stukken moet spuiten.

Voor de persoonlijke veiligheid: Een volledig gelaatsmasker. 
Zowel voor de primer als ook voor de lak, gebruik ik 2K lak. Deze bestel ik bij CROP online. Ik heb de gok genomen om gewoon de originele kleurcode ( 110) aan te houden. 

Eerst de primer gespoten, daarna geschuurd. Vervolgens de Kleur gespoten. Gaat prima vanuit de spuitbus, en het is mooier dan met een roller.

     

   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2021 21:36 - 29-07-2021 21:38 #195074 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Het was even stil.
Vakantie gaat natuurlijk ook door. 
Nog net voor de vakantie het motorblok met bak even uitgebouwd.
 

Tevens het metalen deel van het dashboard opnieuw mooi matzwart gespoten. Met de voorruit er uit, kun je daar goed bij.

Vervolgens een nieuwe voorruit laten plaatsen bij  Autoglas de Veluwe in Elburg,
Het fijne is hier ook een "vak-idioot" op Volvo gebied werkt. Hij heeft de voorruit geplaatst, en meteen de sierlijst in de kit geplaatst. 

Ik ben er zeer tevreden over.
     

De komende weken de boel weer oppakken. Wordt vervolgd.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2021 18:37 #195164 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gisteravond het blok verder gedemonteerd.
Ik heb de 142 gekocht met de cilinderkop al gedemonteerd. De vorige eigenaar had na een stukgelopen distributie tandwiel al een begin gemaakt met demonteren.

Het leek me beter om het onderblok ook maar te demonteren, en de hele boel eens grondig te inspecteren. Je weet tenslotte ook niet waar al de rotzooi van het nokkenastandwiel blijft.

En het geeft je natuurlijk een indruk van de algehele toestand.

Helaas zit er weer meer werk aan dan gedacht. De nokkenaslagers zijn voor een deel compleet weggesmolten. Ook de drijfstanglagers zjn aardig aangetast. Gelukkig alleen maar lichte slijtage sporen in de krukaslagers.

De nokkenas zelf is nog prima, en heeft gelukkig geen vreetsporen. Het zelfde geld voor de krukas.
Er zitten nog de standaard lagerschalen in.
Gezien deze schade, zeker aan de nokkenaslagers, kan ik niet anders concluderen dat er met te weinig olie is rondgereden. Wellicht heeft dat ook het stuklopen van de distributie veroorzaakt.

Gelukkig zijn de zuigers vrij van slijtage sporen. Ook de cilinderwanden zijn nog prima, en er is geen stootrand te voelen.

Nu de boel maar weer schoonmaken en daarna weer opbouwen.
       
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2021 23:10 #195172 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Is de schade aan de lagerschalen  van de krukas op een cilinder of van alle vier, als de nokkenaslagers zijn weggesmolten is dat op bij de stoters van dezelfde cilinder ?.                                De reden dat ik het vraag is dat je moet kijken of de koelkanalen en de oliekanalen doorgankelijk zijn, dus niet denken het zal wel gebrek aan olie zijn ...een blok wordt bij revisie zowel chemisch als ultrasoon gereinigd om die reden.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2021 11:33 - 06-08-2021 11:35 #195176 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Ed,

Bedankt voor je waarschuwing. Ik heb de oliekanalen al gecontroleerd en doorgeblazen met lucht. Tevens het hele blok al gereinigd. 
   

De schade is voornamelijk aan de drijfstanglagers. Bij enkele lagers is het witmetaal gaan smeren.
     

Bij de krukaslagers is eigenlijk alleen sprake van "normale"slijtage.
 

Bij de nokkenaslagers zijn al de 3 lagers beschadigd,. Ook daar is het witmetaal gaan smeren. 

De zuigers heb ik in een emmer met Zwarte Dasty gezet. Dat spul weekt echt alle koolaanslag los. Zien er weer fris uit. Overigens zijn het 3 zuigers met een E markering. En een zuiger met een G markering. Blijkbaar in het verleden al eens wat misgegaan.
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2021 11:38 - 07-08-2021 20:16 #195177 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Omdat ik toch lekker bezig was, gisteravond de cilinderkop onder handen genomen.
Deze is al aangepast voor ongelode benzine en LPG. Blijkbaar heeft men toentertijd ook de inlaatpoorten gepolijst.
       
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2021 20:25 #195197 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Vanmiddag weer verder gegaan.
De bestelde lagers heb ik binnen. Alleen met de pakkingset is er wat misgegaan. Maar niet getreurd.
Eerst maar de lagerbussen van de Nokkenas verwijderd. Dat is niet zo moeilijk. Gewoon een grote dopsleutel zoek die past, en ze er met gepast geweld uit tikken.

De nieuwe plaatsen is lastiger. Ik heb eerst de middelste geplaatst. Met een draadeind en een paar grote ronde ringen de lagerbus rustig op zijn plaats getrokken. Daarna de andere 2 lagerbussen op dezelfde manier geplaatst. 
       

Ook de cilinderwanden moesten even wat aandacht. Doordat de 142 zonder cilinderkop buiten had gestaan, was er wat vliegroest boven de zuigers ontstaan. Rustig met een hoonsteen, zo'n 3-poot, en met goed wat snij-olie, de cilinders vrij van vliegroest gemaakt. 
De cilinders zijn prima, je kunt geen stootrand voelen. 
Wel apart dat er 3xE en 1xG boring is.  

Wat natuurlijk al opvalt op deze foto is dat het blok weer voorzien is van VOLVO-RED motorblokverf. 
Het staat er weer fris bij. Nu verder opbouwen.
   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.