De 142

Lees meer
07-08-2021 20:46 #195198 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic De 142
Hè Simon, goed bezig! Heb je de zuiger speling en onrondheid ook gecontroleerd? Ik schrok toen ik dat bij een b230 deed, zuiger speling in zijn normale stand en dan de zuiger met drijfstang 90 graden draaien en opnieuw meten. Ergens op zijn onderste stand gemeten. En loopt de nokkenas weer soepel in de nieuwe lagers?

Groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2021 21:40 #195199 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Hans,

Komende week ga ik de nokkenas weer plaatsen. Dus ik weet nog niet hoe soepel hij loopt. 

De  "on-rondheid" moet ik nog gaan meten. Bedankt voor de tip.

Met technische groet,
Simon.


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2021 10:54 #195204 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Mocht je een andere nokkenas willen, kan ik de TT3 van Ben Flierman adviseren. Ik heb die nu bij twee motoren geplaatst en ben erg tevreden.
Gewoon met een enkele Stromberg veel kracht onderin en een redelijke stationair loop.
Zie dat je cilinders nog wat hoonstreepjes hebben en die kunnen nog wel een rondje, bijzonder die ene G zuiger ... ik weet niet wat dit betekent maar let op dat de zuigerveren net zo aansluiten als bij de andere drie, wellicht heb je grotere veren nodig... als dit zo is, geeft dan de maar door, heb nog wel wat liggen 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2021 23:13 #195242 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Ed,

De aanwezige A-nokkenas, is nog prima. Geen slijtage te zien en te meten.
De ovaliteit van de cilinders viel reuze mee. Eigelijk zo goed als niets. 
Vanavond de nokkenas geplaatst. Deze gaat soepel rond. 
Daarna de krukas geplaatst. Ook deze gaat goed rond. 
Vervolgens de zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren, en geplaatst. 
Wel een mooi plaatje zo. 
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2021 18:36 #195252 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Hoi Simon,
Het is belangrijk dat je de loopvlakken van de nokkenas insmeert met inlooppasta en de krukas schalen met veel motorolie monteert, echt lekker ruim kliederen ...
Wat ik zie is echt gort droog en dat geeft problemen, ik spuit eerst wat olie op het loopvlak, dan de lagerschaal erop en dan nog een keer voor montage van de zuiger
Veel plezier met verder afbouwen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2021 18:49 #195253 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Ed, 

Bedankt voor de waarschuwing, 

Ik weet het en dat komt goed. Het ziet er nu nog erg droog uit. Maar de al gemonteerde lagerschalen zijn ruim van olie voorzien. Voordat de carterpan er op gaat olie ik de hele boel nog weer lekker ruim in. Als ik dat nu al doe, geeft dat zo'n klieder boel als ik het blok omdraai.
Hetzelfde met de inloop pasta. Pas als ik de nokvolgers plaats, wordt dat lekker ingevet. 

En als ik uiteindelijk de boel ga opstarten, start ik zonder aangesloten ontsteking en zonder bougies rustig totdat ik oliedruk heb. Meestal even met aangesloten drukmeter. Dan weet ik meteen al hoe de oliedruk is.

Ik wacht nog op de pakkingen. Vanavond maar eens de carterpan uitdeuken en van en nieuw fris kleurtje voorzien. 

Mvg
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2021 20:58 #195255 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic De 142
Ed, waarom inlooppasta als je dezelfde nokkenas/ volgers monteert?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2021 20:45 #195278 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Ook al is hij 'ingelopen' bij de eerste omwentelingen kunnen de nieuwe schalen slecht smeren en worden heet, de pasta zorgt voor voldoende smering totdat de olie het overneemt.
Ik ben ook zo'n type die het oliefilter al met olie vult bij montage om 'droge loop' tot een minimum te beperken, tot dusver na 45 jaar geen klachten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2021 22:25 #195281 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Ja, Dat ken ik. Doe ik ook. 

Kreeg overigens van Fred Kok een mooi overicht met foto's. Het mooiste van de tips en voorbeelden van meten en waar op te letten was een zelf gemaakte adaptor voor in de boormachine. De andere zijde past in de oliepomp. Zo kun je met de boormachine al zorgen dat de olie overal komt.
en natuurlijk alvast de oliedruk meten. Echt handig bedacht.

Maar goed alle tips en goede raad neem ik mee. Sommige zaken denk Oja, Maar het meeste is niet nieuw voor me. Zoals ik al eens bij mijn intro heb vermeld, ik sleutel al vanaf jongs af aan aan alles wat maar een motor heeft. 
gezien de lagerschade toch maar even de tandspeling van de oliepomp opgemeten. Daar was niks , mis mee, 0,30 paste ruim, 0,35 mm paste met enige druk, 0,40 mm al niet meer. 

Speling max is 0,35mm . Ik laat hem dus lekker zitten. 

Vandaag verder gegaan met atributen schoonmaken, daar waar nodig stralen, en van nieuwe verf voorzien.  Ook de carterpan aangepakt en uitgedeukt. Deze heeft een nieuw fris laagje verf. en is weer gemonteerd. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2021 12:04 #195294 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Het is ook verstandig de oliepomp speling te meten, je kunt de twee astandwielen nog nieuw krijgen

product category - Volvo Klassieker Vereniging (volvokv.nl)

terwijl de pompen die worden aangeboden vaak samen gesteld zijn van oude gebruikte, te herkennen aan het weggeslpen zijn van de onderdeelnummers

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.