- Berichten: 1238
De 142
- Hans W.
-
- Afwezig
- Platinum-lid
-
Groeten, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Komende week ga ik de nokkenas weer plaatsen. Dus ik weet nog niet hoe soepel hij loopt.
De "on-rondheid" moet ik nog gaan meten. Bedankt voor de tip.
Met technische groet,
Simon.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Gewoon met een enkele Stromberg veel kracht onderin en een redelijke stationair loop.
Zie dat je cilinders nog wat hoonstreepjes hebben en die kunnen nog wel een rondje, bijzonder die ene G zuiger ... ik weet niet wat dit betekent maar let op dat de zuigerveren net zo aansluiten als bij de andere drie, wellicht heb je grotere veren nodig... als dit zo is, geeft dan de maar door, heb nog wel wat liggen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
De aanwezige A-nokkenas, is nog prima. Geen slijtage te zien en te meten.
De ovaliteit van de cilinders viel reuze mee. Eigelijk zo goed als niets.
Vanavond de nokkenas geplaatst. Deze gaat soepel rond.
Daarna de krukas geplaatst. Ook deze gaat goed rond.
Vervolgens de zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren, en geplaatst.
Wel een mooi plaatje zo.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Het is belangrijk dat je de loopvlakken van de nokkenas insmeert met inlooppasta en de krukas schalen met veel motorolie monteert, echt lekker ruim kliederen ...
Wat ik zie is echt gort droog en dat geeft problemen, ik spuit eerst wat olie op het loopvlak, dan de lagerschaal erop en dan nog een keer voor montage van de zuiger
Veel plezier met verder afbouwen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Bedankt voor de waarschuwing,
Ik weet het en dat komt goed. Het ziet er nu nog erg droog uit. Maar de al gemonteerde lagerschalen zijn ruim van olie voorzien. Voordat de carterpan er op gaat olie ik de hele boel nog weer lekker ruim in. Als ik dat nu al doe, geeft dat zo'n klieder boel als ik het blok omdraai.
Hetzelfde met de inloop pasta. Pas als ik de nokvolgers plaats, wordt dat lekker ingevet.
En als ik uiteindelijk de boel ga opstarten, start ik zonder aangesloten ontsteking en zonder bougies rustig totdat ik oliedruk heb. Meestal even met aangesloten drukmeter. Dan weet ik meteen al hoe de oliedruk is.
Ik wacht nog op de pakkingen. Vanavond maar eens de carterpan uitdeuken en van en nieuw fris kleurtje voorzien.
Mvg
Simon.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
-
- Afwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1238
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Ik ben ook zo'n type die het oliefilter al met olie vult bij montage om 'droge loop' tot een minimum te beperken, tot dusver na 45 jaar geen klachten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Kreeg overigens van Fred Kok een mooi overicht met foto's. Het mooiste van de tips en voorbeelden van meten en waar op te letten was een zelf gemaakte adaptor voor in de boormachine. De andere zijde past in de oliepomp. Zo kun je met de boormachine al zorgen dat de olie overal komt.
en natuurlijk alvast de oliedruk meten. Echt handig bedacht.
Maar goed alle tips en goede raad neem ik mee. Sommige zaken denk Oja, Maar het meeste is niet nieuw voor me. Zoals ik al eens bij mijn intro heb vermeld, ik sleutel al vanaf jongs af aan aan alles wat maar een motor heeft.
gezien de lagerschade toch maar even de tandspeling van de oliepomp opgemeten. Daar was niks , mis mee, 0,30 paste ruim, 0,35 mm paste met enige druk, 0,40 mm al niet meer.
Speling max is 0,35mm . Ik laat hem dus lekker zitten.
Vandaag verder gegaan met atributen schoonmaken, daar waar nodig stralen, en van nieuwe verf voorzien. Ook de carterpan aangepakt en uitgedeukt. Deze heeft een nieuw fris laagje verf. en is weer gemonteerd.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
product category - Volvo Klassieker Vereniging (volvokv.nl)
terwijl de pompen die worden aangeboden vaak samen gesteld zijn van oude gebruikte, te herkennen aan het weggeslpen zijn van de onderdeelnummers
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.