Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen

Lees meer
11-09-2018 02:01 #178959 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Als je de standaart clips gebruik voor de sierstrippen kun je de hoogte van de strips iets verstellen wanneer je de clips in de strip een kwart of halve slag draait, kan misschien van pas komen met het uitlijnen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 13:07 #179711 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen

Ed van der Zee schreef : Ziet er goed uit... is altijd zo'n magisch moment als de wagen en de delen terug komen van de spuiter.
Hoe is het met je handen ? heb je inmiddels voldoende ervaring ?.

Deuren afhangen en weer in elkaar zetten is best wel een werkje... ik adviseer je eerst de sierstrips te monteren op de portieren en ook de body.

Dan zie je gelijk wat de juiste hoogte is, nieuwe rubbers eerst erin zetten, weet je hoe dit moet ?

Veel vragen, maar als je advies/tips nodig hebt... laat maar weten, kan op afstand best wat doen.
Waar zit je. Ik bedoel welke Regio ?

Groeten,

Ed


Dag Ed,

Ik woon in Neer, Midden-Limburg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 13:45 #179713 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Ik ben druk bezig geweest met het in elkaar zetten van de deuren. In eerste instantie moest ik uitzoeken in welke volgorde dit moest gebeuren. Ik heb tijdens de beurs navraag gedaan maar iedereen had een andere volgorde. Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan:

- sierstrip buitenkant: ik heb de klemmen van de club besteld met schroefdraad en daar rubbers opgezet. De eerste draaide ik al gelijk kapot dus de volgende heb ik handvast gedaan en nog een extra moer er bovenop. De klemmen op de achterdeur bij de wielrand zijn moeilijk aan te draaien maar ondanks mijn linkerhanden heb ik wel een vaste hand en veel geduld. Door de rubbers zit er wel een heel klein spleetje waar je doorheen kan kijken maar dit stoort mij niet en dan blijft er ook geen water in staan.

- de raam + houder erin schuiven. Een raamhouder is nieuw en ik had een fietsband gebruikt als rubber tussen het raam en de houder. Deze was echter niet dik genoeg om te klemmen dus ik heb toen toch de rubber bij de club besteld

- sierstrip bovenkant erop. Ik bevestig eerst de klemmen, dan schuif ik de sierstrip erop, en vervolgens trek ik de sierstrip over de riggel. Dit gaat best goed.

- alleen bij de voordeur alvast het slotmechanisme erin zetten.

- de Raamgeleiders monteren. Behalve de bovenkant. Tegelijkertijd het vaste raam (achter) en het klapraampje (voor) monteren. In eerste instantie begreep ik niet hoe Raamgeleider 653896 aan de onderzijde bevestigd zit. Amazon parts in Woudenberg liet zien dat een stripje met een popnagel aan de geleider zit en vervolgens in een inkeping zit. Dit stripje is waarschijnlijk bij mij al verandert in stofroest. Ik heb bij hem een stripje als voorbeeld gekocht maar vervolgens ben ik deze kwijdt geraakt. Ik heb er toen voorgekozen om de geleider met een zelftapper vast te zetten. Overigens heb ik nergens in het Onderdelenboek een verwijzing gevonden naar dit stripje. De geleider in het klapraampje heb ik met montagekits vastgezet. Dit ga ik ook nog met de strip aan de bovenkant doen.

- de twee pulley's en het tandwiel erin gezet en de ketting gemonteerd. Bij de achterdeuren zit de raamhouder vast met een haakje die op 90 graden door de ketting zit en dan met het haakje door een gat zit. Voor zit de ketting en kabel met een schroef vast.

- Het slotenmechanisme gemonteerd van de achterdeuren.

De rubbers aan de buitenkant monteren. Ik heb een houten pan lepel gebruikt om het rubber erin te duwen. Dit ging goed. Mijn vriendin was afgelopen 10 dagen op reis. Zodoende heb ik geen toestemming kunnen vragen. Nu blijkt dat deze lepel nog van haar oma is geweest. (Oeps). Ik heb een voordeur gedaan en dit ging best goed. Dit was een goede gebruikte rubber. Die van de achterdeuren zijn nieuw dus ik verwacht dat ik hier silicone spray moet gebruiken.

Ik ben nog niet helemaal klaar met de deuren maar het schiet al op. Is toch best veel werk. Daarnaast heb ik al drie keer iets bij de club moeten bestellen terwijl ik van te voren dacht alles te hebben.

Ik ben heel voorzichtig te werk gegaan en heb een aantal rollen bubbeltjes plastic gekocht maar toch heb ik al een paar kleine beschadigingen gemaakt. Ik weet niet of dit door mijn linkerhanden komen. De spuiter heeft al aangegeven dat hij dit zal bijwerken als de auto helemaal af is.

Als de deuren klaar zijn begin ik aan de onder achterklep. Daarna hoop ik dat de rest van de auto gespoten is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 21:14 #179724 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Prima, je schiet lekker op, denk dat je nu de portieren in de wagen moet hangen en netjes richten, de gemonteerde strips helpen je dan.
Eenmaal in de wagen veroorzaak je minder beschadigingen.
Die clips met een rubbertje ziet er goed uit en zorgt hopelijk voor een waterdichte afsluiting, zou ze nog niet al te strak aandraaien, de rest van de montage kun je dan doen.
Voordeel is dat je niet meer zo veel beschadigingen maakt als ze erin zitten, wel meteen de portiervangers monteren zodat ze niet te ver opengaan.
Volgorde is bij de Amazon wel een dingetje...nu weet je hoe het moet.
Ik ben bezig met afmonteren van een 2-deurs Amazon, eerst de nieuwe rubber, dan de strips en vervolgens de rest
Handgreep en slot mechanisme is lastig als de ruit er al in zit...
Kijkend van voor naar achter kun je goed uitlijnen en als laatste de voorschermen erop



Dus eerst slotmech, dan ruit en tochtruit


doe ook meteen de treeplank er op omdat je veel op die rand zit

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 21:21 #179725 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Ik ga ervan uit dat de sierstrips goed uitgelijnd zullen zitten. Het zijn de orginele deuren. Voorspatborden zijn wel andere dus daar zal ik dus goed op moeten letten.

Voor het erin hangen van de deuren krijg ik hulp van de vriend die het plaatwerk heeft gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 21:25 #179727 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Goed bezig!
Zelf kreeg ik de tip (volgens mij hier op het forum) die ik graag nog even herhaal:

Monteren en afstellen van de deuren, schermen, etc doe je bij een combi van achter naar voren,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 21:27 #179728 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Goede tip. Dank je wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 22:51 #179729 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Nou, de deuren kunnen echt een heel eind gesteld worden en dus behoorlijk scheef zitten.
Als je ze de eerste keer hebt gesteld kan het helpen om streepjes te zetten aan alle vier zijden naast de scharnieren, dat is je referentie en kun jezien wat je veranderd
Geloof me, dat stellen is een knap lastig werkje, zowel van achter naar voor als van voor naar achteren (grapje)
En tijdrovend

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 22:53 #179730 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Dat geloof ik graag. Daarom heb ik ook om help gevraagd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2018 14:19 - 25-10-2018 14:20 #179891 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Deuren en onderklep zijn af.

Ik baal dat ik wat beschadigingen heb gemaakt tijdens het monteren ondanks dat ik heel voorzichtig heb gewerkt. Ik hoop dat de spuiter dit nog kan opknappen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.