Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen

Lees meer
29-12-2017 10:07 - 29-12-2017 10:09 #174155 door Chris Caenen
Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van '67er Amazon Combi. Ik ben eigenaar geworden na een één-op-één ruil van mijn MGB GT. Deze auto was te klein geworden sinds de geboorte van mijn dochter eerder dit jaar. Deze auto stond tot voorjaar 2016 bij een eigenaar in de buurt van Beek (lb) en daarna bij de vorige eigenaar in Hasselt (b). Deze persoon wou de auto opknappen maar realiseerde na één jaar dat het er niet van gaat komen.

Ik ben een liefhebber van oude auto's maar helaas beschik ik ook over twee linker handen. Ik hoop met veel geduld en hulp hier op het forum deze restauratie tot een succesvol einde te brengen. (Maar natuurlijk zal de auto nooit af zijn.) Mijn vader heeft meer technische kennis maar hij is 71 en ik wil hem ook niet teveel belasten. Daarnaast vindt ik het ook leuk om zelf ervaring op te doen.

Daarnaast speelt nog mee dat ik mijn tijd en geld wijs moet besteden. De dochter heeft aandacht nodig en de vrouw wil liever niet dat ik teveel tijd in de garage doorbreng. Wij gaan komend jaar het huis verbouwen dus hier zal ook geld aan besteedt dienen te worden.

Van de buitenkant is de lak slecht maar er zitten weinig roest of rotte plekken. Ik heb onlangs de deuren, spatborden, etc. verwijderd en er zijn toch een aantal aandachtspunten. De bodem tussen de wielkasten, bumper, en benzinetank is slecht. Hier zit laswerk. De spatborden hebben wat laswerk boven de koplampen en eronder. De onderkant is wel goed. Een van de deuren dient gelast te worden aan de onderkant. Er zit ook laswerk aan één wielrand en een beetje aan de onder achterklep. De boven achterklep is aan de buitenkant goed maar aan de binnenkant aan de onderkant van het raam zitten roestgaten. Hiervoor heb ik een nieuwe klep gehaald bij Amazon Parts in Woudenberg.

Een vriend van mij is goed met laswerk, plaatwerk, en spuiten. De auto staat nu bij hem en nadat ik de losse delen heb laten stralen gaat hij met de auto aan de slag. De auto wordt alleen aan de buitenkant gespoten. Dit omdat ik helaas niet de tijd heb om de motor en interieur te verwijderen, dit het maximale mogelijk is qua budget, en ik wil de auto in dezelfde kleur houden.

Ik heb de deuren gedemonteerd. De eerste drie deuren ging goed maar het scharnier van de laatste deur wou niet los. Niet met een slagschroevendraaier en ik kon de griptang er niet op zetten. Uiteindelijk heb ik hulp gekregen met het uitboren. Ik heb al de tip gekregen om bij monteren torxs te gebruiken. De deuren heb ik uit elkaar gehaald wat eigenlijk best goed ging. De raamgeleiderrubbers zijn allemaal slecht. Het frame van één klapraampje is slecht. De raamhouders achter dienen vervangen te worden. Een aantal raamgeleiders moeten vervangen worden. Een raamhouder en twee raamgeleiders heb ik onlangs in Meterik gekocht.

Aangezien ik twee linker handen heb en geen ervaring met restauraties stel ik het op prijs als mensen mij tips kunnen geven want ik realiseer mij dat ik elke hulp kan gebruiken. Enerzijds over praktische zaken aangaande de restauratie, roestbehandeling, monteren, etc. Anderzijds aangaande onderdelen en manieren waarop ik de kosten lager kan houden. Ik zal hier regelmatig updates plaatsen zodat lezers hun tips en ervaringen kunnen geven,

Hieronder een afbeelding van de auto voordat ik begon en een foto zoals de auto er nu bij staat.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 10:27 #174156 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Graag deel ik het lijstje van onderdelen waarvan ik momenteel weet dat ik deze nodig ga hebben:

Aantal Nummer Naam
3 654168 Borgclip deur/raamhandle
1 653742 Raamhouder achter 4D
1 672154 Deurrubber 2D/4D LV/LA
1 691597 Mat achterklep Ama Combi
40 80658850 Klem sierlijst metaal M4
1 690589 Tochtband zwart Ama Combi L/R 355 cm
2 190373 Bumperbout 3/8" UNC chroom
2 6539981 Raamgeleiderset(3st) voor
2 6538961 Raamgeleider set achter
1 654567 Raamgeleider 4D RA (met vilt)
1 654566 Raamgeleider 4D LA (met vilt)
1 80672154 Deurrubber 2D/4D LV/LA
1 80672155 Deurrubber 2D/4D RV/RA
1 672248 Strip rubber achterklep binnen Ama Combi
1 672247 Afdichtstrip buiten achterklep Ama Combi
1 671866 Rubber voor achterklep Combi (120cm)
1 667048 Strip rubber achterklep
1 670988 Achterruitrubber Ama Combi (met sierlijst)
1 670895 Spatlap RA '65-'70
1 670894 Spatlap LA '65-'70
1 799 Kap koplamp set (wenkbrauw)
1 98 Ventilator 5 blads verbeterde koeling (B18/B20)

Als ik dit bestel bij de VKV shop dan zit ik bijna op €700,-. Het gaat vooral om rubbers en ik denk niet dat ik andere keus heb dan bestellen bij de shop. Indien iemand tips heeft aangaande bovenstaand lijstje dan hoor ik het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
29-12-2017 11:28 #174158 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Hoi Chris,

goed om te zien dat je de combi gaat (deel) restaureren. Het valt bijna altijd tegen als je gaat demonteren. Op het forum vind je heel veel tips voor roestbehandeling, epoxy etc. Maar veel smaken en dus veel verschillende meningen. Daar moet je je eigen weg zoeken. Lars heeft veel onderzocht en schrijft daar mooie stukjes over.
Zelf doe ik aan mijn collectie alleen nog maar deelrestauraties; ik wil dat de auto:s rijdend blijven.

Voor wat betreft de onderdelen; het is best lonend een totaal prijs op te vragen bij de diverse leveranciers; wellicht krijg je op een grote bestelling flinke korting. Hangt erg af van je eigen onderhandelingsvaardigheden. In zijn algemeenheid is de club iets goedkoper, maar zeker heeft de club de beste retour mogelijkheden.

Over je linkerhanden gesproken; zo wordt iedereen geboren maar je moet gewoon beginnen en al doende leert men! Veel succes!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 15:14 #174166 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Dag Chris,

U hebt een mooie Amazon Combi gekocht,en de deelrestauratie betaald zichzelf uit in de toekomst.De onderdelenlijst komt mij bekend voor door dezelfde werkzaamheden.
In de bijlagen heb ik enkele aanpassingen gedaan, b.v.b. de elektrische fan i.p.v. de 5 bladige, deze is van een Volvo 440. En de zelfgemaakte sierstrip bevestiging.

Groeten Albert.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 15:57 #174169 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen

L.M. de Leest schreef : Dag Chris,

U hebt een mooie Amazon Combi gekocht,en de deelrestauratie betaald zichzelf uit in de toekomst.De onderdelenlijst komt mij bekend voor door dezelfde werkzaamheden.
In de bijlagen heb ik enkele aanpassingen gedaan, b.v.b. de elektrische fan i.p.v. de 5 bladige, deze is van een Volvo 440. En de zelfgemaakte sierstrip bevestiging.

Groeten Albert.

Via welke manier schakelt de fan zich aan en uit? Heb jij de mechanische blad verwijderd? Wat gebeurd er indien de elektrische fan niet werkt vanwege een of ander elektrisch probleem?

Ik ga eens nadenken over het zelf maken van een bevestiging voor de sierstrips. Hoe heb jij die gemaakt? Ik ben geen metaalbewerker. (lees twee linker handen) maar zoiets lukt mij misschien nog wel. Heb jij er vleugelmoeren opgezet aan de binnenkant? Heb jij genoeg plek op alle plaatsen daarvoor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Serge van Ruyssevelt
  • Serge van Ruyssevelt's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
29-12-2017 17:12 - 29-12-2017 17:13 #174176 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Hey Chris allereerst proficiat met de combi , kocht je deze van een zekere Raf ? Ik had net de mijne gekocht toen deze hem mij aanbood
hoop dat je evenveel plezier beleeft aan de wagen als ik aan de mijne , hoewel hier ook altijd wel wat aan te doen valt hoor zeker als je zoals ik er bijna dagelijks mee rijd

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Serge van Ruyssevelt
  • Serge van Ruyssevelt's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
29-12-2017 17:15 #174177 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Albert , hoe groot of wat is de diameter van de electrische fan aub 12" 13" 14" ??

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 18:40 #174180 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen

Serge van Ruyssevelt schreef : Hey Chris allereerst proficiat met de combi , kocht je deze van een zekere Raf ? Ik had net de mijne gekocht toen deze hem mij aanbood
hoop dat je evenveel plezier beleeft aan de wagen als ik aan de mijne , hoewel hier ook altijd wel wat aan te doen valt hoor zeker als je zoals ik er bijna dagelijks mee rijd

ik heb inderdaad de ruil gedaan met iemand genaamd Raf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-12-2017 18:49 #174181 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Leuke combi Chris, welkom bij de club.
Ik zal zelf ook noooooit meer kiezen voor een algehele restauratie, de mijne zag er ook zo uit en ik ging " even naar de zaak wat lassen" , dat is nu 3 jaar geleden en mijn combi is sindsdien steeds verder gestript tot uiteindelijk de kale koets in de straalcabine lag........

Mijn voorgaande volvo's heb ik altijd gereden als rijdende projecten en dat beviel mij stiekem veel beter.

Hoe dan ook, veel plezier met jouw klus(sen) en hopelijk vind je hier een hoop nuttige info, er zijn verslagen zat te vinden van mensen die ook deden wat jij nog moet gaan doen.

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 20:00 #174186 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Ama Combi '67 - Restauratie met twee linker handen
Dag Chris en Serge,

De diameter is 340MM de breedte is 65MM.De fan kan met de hand, schakelaar onder het dashboard, of automatisch met een kenlow schakelaar met de grote draaiknop
om de temperatuur in te stellen, op de afbeelding rechtsboven. De temperatuurvoeler zit boven in de slang naar de radiateur. De mechanische fan is niet meer nodig.
Voordeel is dat de waterpomp minder belast wordt, en U krijgt er gratis meer vermogen bij door het ontbreken van luchtweerstand van de fan. Als de elektriche fan doorbrand
of bij kabelbreuk en de fan weigert alle dienst dan is er geen koeling meer bij stilstand of fileverkeer. Dan zal een verhoogd motortoerental de waterpomp meer opbrengst
gaan leveren, en het motorblok op een lagere temperatuur brengen, tenzij de V snaar gebroken is want dan is er in het geheel geen koeling meer.
Alleen bij contact aan wordt het elektrisch circuit bekrachtigd. Om de fan, lpg afsluiters, mistachterlicht, verwarmde achterruit en verstralers te zekeren heb ik een tweede
zekeringkastje in gebouwd en een 10 aderig kabel naar de bagageruimte gelegd. De plaatjes voor de sierstrip bevestiging zijn RVS 18x18x2MM dik.Het boutje is RVS M5x16.
M5 schroefdraad tappen in het midden van het plaatje. De boordiameter voor M5 is 4MM. Het bevestigen op het eerste gat achter de achterdeuren gaf problemen de rest
gaat moeiteloos met een RVS onderlegring van 15MM dan een borgring en tenslotte een zeskant M5 moertje. De vleugelmoeren niet gebruiken, dit was om bij de achterdeuren uit te proberen . Voor de Liggende sierstrip bij de achterste zijruiten RVS bout M6x20 MM waarbij de boutkop groot genoeg is om een rechthoek van
5,5x12x1mm te slijpen.
Sucses met de restauratie, Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.