Welkom, Bezoeker

Onderwerp Project Amazon combi '67

Project Amazon combi '67 17 jan 2019 17:41 #181400

• Frank Hoekstra
  • Frank Hoekstra's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
Ik heb een paar weken terug een voorkeuring voor de APK laten doen bij mijn lokale garage.
Het voordeel is dat je gericht weet wat je moet doen om de auto APK waardig te krijgen en je zit niet aan een tijd gebonden dat de auto opnieuw gekeurd moet worden zoals bij een afkeur van een officiële APK.

Punten die naar voren kwamen:
- ruitensproeier doet het niet (logisch, ik had het reservoir niet gevuld)
- scheur in hoes fusee links voor (direct maar beide onderste fusee's vervangen, de auto heeft ondertussen 12 jaar stilgestaan)
- cardanasrubber vervangen, het lager was nog goed

- alle banden vervangen, via het forum een mooi setje kunnen overnemen, leuk om even over Volvo's te kletsen en te bewonderen. Gelijk de velgen opgefrist en van een laagje verf voorzien.

- vervangen van de linker voordeur, opknappen ben ik niet aan begonnen, de deur is ook doorgeroest bij de scharnieren. Ik heb een nette gebruike deur kunnen vinden, het wisselen van de scharnieren met speling was nog een flink klus, allemachtig wat zaten die schroeven vast! De slag schroevendraaier is er niet mooier op geworden maar alles wel los kunnen krijgen en de deur gewisseld.

- als laatste punt de bovenste achterklep, deze viel dan ook bijna uit de sponning van de roest.
Ook via het forum aan een andere klep kunnen komen.
Ik heb het ruit er eerst weer in gezet met een nieuw rubber, als de auto een andere kleur krijgt pak ik alles in een keer aan.

Het sluitmechanisme werkte niet goed meer, ik vond de prijs van een nieuwe wel erg pittig dus de oude open gemaakt. Het veertje was helemaal vergaan en het kunstof schuifje gleed niet meer door de roest.
Ontroesten, een nieuw veertje en een beetje vet romdom het schuifje was voldoende. Het klepje weer vast gezet met twee kleine lasjes.

Verder nog een stukje gereedschap geknutseld om de omega veertjes van de deurslingers los te krijgen dankzij een tip van mijn vader

Vorige week voor de APK geweest, opnieuw werd de hele wagen bekeken. Toch wel even spannend, een extra kritische keurmeester omdat hij weinig oldtimers ziet.
Helaas, toch afkeur, wel voorlichten maar geen goed lichtbeeld. Na wat zoekwerk de oorzaak gevonden, de stekkertjes in de koplamp verkeerd aangesloten....oeps.
Wel leuk dat er geen remverschil zit in de achterwielen, alles vervangen en afstellen heeft dus zin gehad.

Verder alles goed, dus APK waardig, voor het eerst in 12 jaar mag de auto de weg weer op!
Klein stukje gereden, toch wel erg leuk, de eerste keer dat ik in een Amazon rijd...
Het is nog wel een "brüksbil" look, nu nog een likje verf.

V70 '08
240 '85
Combi '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Frank Hoekstra.