Project Amazon combi '67

Lees meer
17-01-2019 17:41 - 18-01-2019 08:51 #181400 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Ik heb een paar weken terug een voorkeuring voor de APK laten doen bij mijn lokale garage.
Het voordeel is dat je gericht weet wat je moet doen om de auto APK waardig te krijgen en je zit niet aan een tijd gebonden dat de auto opnieuw gekeurd moet worden zoals bij een afkeur van een officiële APK.

Punten die naar voren kwamen:
- ruitensproeier doet het niet (logisch, ik had het reservoir niet gevuld)
- scheur in hoes fusee links voor (direct maar beide onderste fusee's vervangen, de auto heeft ondertussen 12 jaar stilgestaan)
- cardanasrubber vervangen, het lager was nog goed



- alle banden vervangen, via het forum een mooi setje kunnen overnemen, leuk om even over Volvo's te kletsen en te bewonderen. Gelijk de velgen opgefrist en van een laagje verf voorzien.



- vervangen van de linker voordeur, opknappen ben ik niet aan begonnen, de deur is ook doorgeroest bij de scharnieren. Ik heb een nette gebruike deur kunnen vinden, het wisselen van de scharnieren met speling was nog een flink klus, allemachtig wat zaten die schroeven vast! De slag schroevendraaier is er niet mooier op geworden maar alles wel los kunnen krijgen en de deur gewisseld.



- als laatste punt de bovenste achterklep, deze viel dan ook bijna uit de sponning van de roest.
Ook via het forum aan een andere klep kunnen komen.
Ik heb het ruit er eerst weer in gezet met een nieuw rubber, als de auto een andere kleur krijgt pak ik alles in een keer aan.



Het sluitmechanisme werkte niet goed meer, ik vond de prijs van een nieuwe wel erg pittig dus de oude open gemaakt. Het veertje was helemaal vergaan en het kunstof schuifje gleed niet meer door de roest.
Ontroesten, een nieuw veertje en een beetje vet romdom het schuifje was voldoende. Het klepje weer vast gezet met twee kleine lasjes.





Verder nog een stukje gereedschap geknutseld om de omega veertjes van de deurslingers los te krijgen dankzij een tip van mijn vader



Vorige week voor de APK geweest, opnieuw werd de hele wagen bekeken. Toch wel even spannend, een extra kritische keurmeester omdat hij weinig oldtimers ziet.
Helaas, toch afkeur, wel voorlichten maar geen goed lichtbeeld. Na wat zoekwerk de oorzaak gevonden, de stekkertjes in de koplamp verkeerd aangesloten....oeps.
Wel leuk dat er geen remverschil zit in de achterwielen, alles vervangen en afstellen heeft dus zin gehad.

Verder alles goed, dus APK waardig, voor het eerst in 12 jaar mag de auto de weg weer op!
Klein stukje gereden, toch wel erg leuk, de eerste keer dat ik in een Amazon rijd...
Het is nog wel een "brüksbil" look, nu nog een likje verf.


Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2019 12:05 - 29-03-2023 11:14 #185912 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Hoog tijd voor een update, meelezen bij andere projecten is erg leuk, daarom zelf ook maar weer wat posten.

Aan het begin van het jaar lekker wat gereden met de auto, alles lijkt te werken zoals het hoort en de vervangen vorstplug zit er goed in, geen lekkage meer van koelwater!
Wel last gehad van spetters koelwater rond het expansievat en een dalend koelwaterniveau. Via het onderdelenmagazijn een nieuwe dop met de juiste hoogte, dit loste het probleem op. Blijkbaar gaf de oude dop, naast een vergane rubber rand, niet voldoende tegendruk als het systeem warm was waardoor de koelvloeistof er uit werd gedrukt.



Voor wat extra zekerheid heb ik een derde remlicht (LED balkje) geïnstalleerd en een elektronische remsensor, in combinatie geschakeld met de hydraulische sensor. Ik heb een willekeurige sensor gebruikt van de automaterialenzaak. Zo is er altijd zekerheid van een snel en accuraat remlicht. Als straks de achterklep een nieuw kleurtje heeft maar even een mooie manier bedenken om het derde remlicht te installeren, dubbelzijdige tape is toch minder mooi..





Daarnaast ook een leuk draadje gelezen over een sensor voor het remvloeistof niveau, uit Engeland de dop met bedrading gekocht en aangesloten. Het rode waarschuwingslampje vind ik wel passen bij de stijl van het dashboard. Erg leuk om inspiratie op te doen voor (in mijn ogen) zinvolle upgrades aan de oude techniek.





Afgelopen voorjaar ook een 'nieuw' gebruikt interieur op de kop getikt, samen met een ander voorspatbord en linker voordeur. Vast vooruitdenkend om de auto naast technisch goed ook weer een beetje mooier te maken. De deur en het scherm zijn helemaal strak dus dat scheelt weer wat reparatiewerk. straks komt toch alles in een andere kleur.
Wel jammer om te zien hoe snel sommige mensen een auto afschrijven in onderdelen... de donor waar de onderdelen vanaf komen was er grotendeels beter aan toe dan toen ik mijn auto kocht..



Voor de zomervakantie heb ik de auto weer uit elkaar gehaald, dat wil zeggen schermen er af, motorkap, achterklep enz. Een paar kleine stukjes lassen (raamsponning achter) en dan alles schuren en plamuren..

Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2019 13:39 #185915 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Project Amazon combi '67
Ik zie dat je de cardan uit elkaar hebt liggen, let op hij is uitgebalanceerd en las je hem anders terugplaatst kan je trilling krijgen.
De plaatsje die erop zitten zijn van het balanceren
Ik adviseer om de beide cardandelen met een ingeslagen '0 ' te markeren, zodat hij op dezelfde manier terug wordt gehangen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2019 15:31 #185917 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Amazon combi '67
He wat herkenbaar die beugel en remlichtschakelaar onder je dashboard. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Werkt perfect zo toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2019 13:08 - 29-03-2023 11:15 #185928 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
@Ed bedankt voor de tip, deze wist ik gelukkig al. Ik had zowel de assen tov elkaar gemarkeerd als de aansluitingen aan de flenzen met een kraspen.

@Rene het werkt zeker mooi! Nu ook meteen remlicht zodra het pedaal wordt aangetikt. Goed gezien, ik heb onder andere jouw voorbeeld gebruikt!

Ik heb wat moed verzameld en ben aan de klus begonnen waar ik tegen op keek, het schuren en de auto strak maken.
Om een enigszins windvrije schuurcabine te creëren, wat geknutseld onder de carport.



Heel veel schuren en plamuren.. als je eenmaal bezig bent ook wel weer een leuke resultaatgerichte klus.



De auto helemaal kaal maken zag ik niet zitten, de oude laklaag ws niet eens heel slecht maar vooral vies en vaal. Na twee dagen schuren tevreden met de voorbereiding.



De auto wordt afgelakt/ gerold met de bekende Wijzonol industrielak. Ik heb, ook weer na tips op het forum, de auto eerst helemaal in de twee componenten primer gezet van Sigma. Best een gave kleur, mat goud...



Afgelopen zomer had ik al een deur, een voorscherm, het frontje en de motorkap geprimerd en met drie lagen afgelakt.
Op zich kan je best strak aflakken door middel van rollen, echter met het nodig schuurwerk kan het nog veel strakker. Vorige week geëxperimenteerd met hoe het beste strak te krijgen.

Na aflakken zonder verdere bewerking:



Ik heb de deur geschuurd met waterproof 1200 om alle kleine kuiltjes weg te krijgen. Daarna nog wat strakker maken en de kransjes wegwerken met waterproof 2000.
Ik had eerder dit jaar een goede excentrische polijstmachine gekocht en daar al mee 'geoefend' op onze 240.
Ik heb de deur gepolijst met medium pad/pasta en als laatste met de fijne pad/pasta.
Het resultaat is best wel een verschil!

Op de foto's nog zonder wax.




Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2019 01:53 #185943 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Amazon combi '67
Beste Frank, ziet er goed uit, die van mij is ook gepolijst maar dat is met BRIL852, gedaan is gewoon in Nederland verkrijgbaar.
Die van mij is na het spuiten met P1500 geschuurd en toen BRIL 852.
Is misschien ook een idee om te proberen.


succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2019 10:54 - 24-11-2019 11:00 #186074 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
@Johan ik kijk straks eerst hoe de hele auto er bij staat qua glans. Wellicht dat ik dan nog wat kan finetunen.


De koets van de auto is ondertussen afgelakt. In totaal zijn er drie lagen Wijzonol lak opgekomen tussendoor opgeschuurd. Ik ben al best tevreden over het resultaat. De lak moet nu eerst een paar welen uitharden voor het nat schuren/polijsten kan beginnen.
Dus nu de auto naar buiten, de garage heb ik nodig om de deuren en alle andere onderdelen te schuren en te lakken.







Ondertussen was ik geïnspireerd geraakt door dit draadje met een hele mooie oplossing voor een rembekrachtiger welke ik nog niet heb.
www.volvokv.nl/forum/remmen/21445-dubbel...kel-systeem?start=30

Ik heb een rembekrachtigings trommel van een 240 gebruikt, het latere type (ook in de 740 en 940 gebruikt geloof ik) is 8 inch in diameter dus zou moeten passen.

Eerst een verlengstuk gemaakt voor de stang die aan het rempedaal komt



Daarna een lantaarn gemaakt met twee flenzen.
Voor de flens aan het schutbord heb ik een oude Amazon hoofdremcilinder gebruikt en daar de flens afgeslepen. Daarop een lasverloopstuk (lang googelen voor er achter kwam dat het zo heette..) van 33,7 ( ook de diameter van het laatste deel van de oude hoofdremcilinder) naar 76,1 en daarop een stuk pijp met dezelfde diameter. Als laatste een grotere flens gemaakt waar de rembekrachtiger op komt.



Het past allemaal mooi, net voldoende ruimte tussen de trommel en het spatbord/binnenscherm. Alleen nog even een extra steuntje maken welke vast kan tussen de flens en de trommel, volgens mij zit het bij de late Amazons ook op deze manier.


Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2019 13:22 - 25-11-2019 13:22 #186095 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Project Amazon combi '67
super!
lakken met industrielak en veranderen van rembekrachtiger zijn ook 2 zaken die op mijn lijstje staan.
Dus ik volg dit met veel interesse! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2020 20:47 - 02-01-2020 22:22 #186454 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
@pieter leuk om te horen, de bekrachtiger is nog niet af maar mocht je meer info willen over het lakken dan hoor ik het graag.

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2020, dat het maar een mooi Volvojaar mag worden!

Ondertussen heeft mijn combi een paar weken staan uitharden onder de carport om de lak de maximale hardheid en glans te laten krijgen, dit op aanraden van de productinformatie van de lak.

De garage heb ik kunnen gebruiken voor het afmaken van de deuren en de kleppen, eerst nog wat klein laswerk en daarna wederom flink wat schuren, plamuren schuren...



Ook het primeren en aflakken op dezelfde manier als eerder gedaan, met drie lagen aflakken. Het is lastig om de garage goed op temperatuur te krijgen, de straalkachels moeten hard werken. Het vloeien is niet optimaal door de temperatuur maar wel voldoende gezien dat ik nadien toch nog ga schuren en polijsten.



Het natschuren was een beste klus, vooral omdat je flink moet opletten om niet door de toplaag heen te schuren. Het dak was niet zo’n probleem maar met name de hoekjes en de staande delen was oppassen.
Wat karton onder de auto scheelt nadien weer oprit boenen...



Het verschil in gladheid is mooi zichtbaar, hier links na natschuren met korrel 1200.



Na de korrel 2000 polijsten met de excentrische polijstmachine en een medium pad en medium polijstpasta.
Het polijsten met de fijne pasta en pad doe ik als de auto helemaal in elkaar zit, daarna meteen de wax er op.
Het resultaat is boven verwachting!





Onder TL is goed te zien of alles al strak genoeg is, op het dak zitten nog lichte krassen van het schuren maar de polijstpads waren op dus laten nog een keer extra met het dak aan de slag. Ondanks dat toch al een mooie glans.



Een klusje waar ik wat tegen op zag, het dashboard verwijderen, viel mee na een tip om niet de draden te labelen maar direct na het verwijderen de schakelaar er weer op te klikken zodat je precies weet wat waar bij hoort. Best logisch maar je moet er maar even komen.
Ik heb een ander dashboard gevonden die er op komt, de oude was prima afgezien van de ruimte rond de contact sleutel, toen ik de auto kocht was het slot helemaal gesloopt, inclusief dashboard...



Nu de boel lekker leeg is mooi ruimte om alle kabelcontacten op te frissen. Binnenkort meer.

Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2020 00:32 #186456 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Amazon combi '67
Beste Frank, ziet er goed uit, het is wat werk dat poleisten maar het resultaat mag er zijn.
Plamuren schuren, ja dat is wat een kilo er op een kilo eraf want je kunt erwat mee aansukkellen.
Ik doe hele dunne laagjes tegelijk hoef ik niet zoveel te schuren.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.