Project Amazon combi '67

Lees meer
10-09-2017 21:04 #171709 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Amazon combi '67
Zitten er bij jou ook 1 of 2 grote gaten thv je bobine. Als dat zo is heb je grote kans dat er airco in heeft gezeten. Bij mij was dat wel zo en vandaar een 6 bladige fan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2017 09:57 - 29-03-2023 10:36 #172055 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Geen extra gaten Rene, wellicht standaard op een B20 geleverd in de USA? ik zag bij de foto's van topic 1800ES restauratie ook een 6 bladige fan op het blok.

Weer even een kleine update. Ondertussen Is het koelsysteem gevuld met koelvloeistof, eerst was het gevuld met water om goed oor te spoelen, ondanks de azijnbehandeling komt er nog flink wat roest los.
De Smiths watertemperatuurmeter ook bevestigd, aangesloten of het contactslot, hij hangt nu mooi onder de schuifjes van de kachel, hoefde ik ook geen extra gaten te boren in het dashboard.
Ook de dashboardverlichting doet het weer en de chokehendel is ook weer gangbaar gemaakt.
 

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2017 10:11 - 29-03-2023 11:07 #173417 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Tijd voor weer een update.

De bodem is nog hard, alleen wat oppervlakte roest. Ik heb de bodem ingespoten met roestomvormer en daarna afgewerkt met een laag menie, ziet er direct strakker uit.



Hierna begonnen met het ontmantelen van de achterzijde, de klep heeft werk nodig maar ook de beide achterkant zijn voorzien van een flink laag krokant blik..
Toen ik de auto kocht zat er een extra klep bij, echter hebben beide werk nodig dus nog even bekijken welke het beste is om op te knappen.
De bovenklep is echt niet meer te redden, heeft iemand toevallig nog een bovenklep liggen die nog wel te redden is?



Het aanbod goede gebruikte voorschermen voor een fatsoenlijke prijs valt me tegen, daarom eerst maar het aanwezige rechter scherm oplappen en kijken hoe strak ik deze kan krijgen.




Waar ik nog achter kwam is dat de achterste vriesplug van de cilinderkop ( die tegen het schutbord aan) koelvloeistof lekt. Beetje jammer dat ik er nu achter kom nu het blok er weer in ligt...
Heeft iemand nog een goede tip om deze te vervangen (vooral om er bij te kunnen)? het motorblok een stuk opkrikken en het kachelhuis verwijderen om er bij te komen? of moet de kop er af?

Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2017 12:18 #173418 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Amazon combi '67
Prachtig dat je weer een combi op de weg brengt. Ik denk alleen dat je je lasapperaat anders moet instellen. Je lassen liggen erg op het plaatwerk vind ik. Je las moet door en door zijn, heb je dat al gecontroleerd. En ik zie een hoop spetter laswerk. Vat het op als positieve feedback. Ook ik ben een beginner als het om laswerk gaat. Heb recent een kantelbrug in elkaar gelast van koker profiel. Dit is dikker dan auto plaatwerk dus wel iets makkelijker lassen want je brand er niet zo gauw een gat in. Ik heb een workshop gedaan bij de rustbuster en veel geleerd daar. Maar een goed las apparaat is een pre. Ik heb ook wel is gelast met een gamma ding met zo een klein flesje maar dat is niks.

Verder lekker veel lassen dan leer je het vanzelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2017 13:41 - 22-11-2017 13:47 #173419 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Project Amazon combi '67
Hier nog en hobby-lasser, bij dat plaatwerk kan je de op-liggende las met een lamellenschijf afslijpen en er een hetere rups over leggen, je ziet vanzelf als het heet genoeg is. Let dan ook op vervorming, door de hitte zet het uit. Even wachten ertussendoor en af laten koelen voor het vervormd anders krijg je het lastig weer netjes en moet je veel plamuren.
Die draagbalk zou ik nog eens over doen als ze dat bij de apk zien ben je de Sjaak, afslijpen van de slechte las en nieuwe erover tot het erin gesmolten is, je wattage omhoog maakt het heter. Netjes de las afslijpen met de lamellen schijf 120 zodat je het door de bitumen heen niet meer ziet, zien ze het niet dan zoeken ze er ook niet verder naar .
Buiten lassen is lastig het beschermingsgas waait weg en de las kan dan gemakkelijk verbranden doordat er zuurstof bij kan komen.
Suc6 je hebt iig het lef om het zelf te doen :<)
En er zijn hier ook ervaren lassers die je betere tips kunnen geven.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2017 19:32 - 22-11-2017 19:36 #173422 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Project Amazon combi '67
Inderdaad dapper en enthousiast om te beginnen! Ik ben ook zo begonnen, maar na een dagje cursus bij Rustbusters heb ik een goed apparaat gekocht met een grote fles, en toen ben ik gaan oefenen op verschillende diktes plaat. Ik sluit me aan bij de opmerkingen, de lassen zijn hoogstwaarschijnlijik niet lekker door-en door. Zeker aan de balken zou ik nog eens goed kijken en eventueel doorlassen. Daarna de lassen netjes glad slijpen, de keurmeesters houden er niet van lassen te zien die erop liggen!
Dikke gedeeltes doe ik met 0.8 draad, al het andere met 0.6 draad, dat werkt op plaat heel fijn. Laagste energie en even spelen met de gashoeveelheid. Je hoort snel of de las lekker loopt. Knetteren is niet goed. Succes en ik blijf je volgen hoor!
Wat voor lasapparaat heb je trouwens?
PS knap dat je de binnenschermen goed uitgelijnd hebt gekregen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2017 11:28 #173455 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Project Amazon combi '67
Frank ik slijp altijd eerst de op-liggende las weg met een afbraamschijf.
Door haaks op de las over de op-liggende las te strijken zal deze kleiner worden.
Let wel op dat je niet te hard druk waardoor er weer teveel warmte in het materiaal komt.
Wanneer er toch teveel warmte in het materiaal komt kun je er perslucht overheen blazen waardoor de warmte snel afgevoerd gaat worden.
Deze zelfde methode kun je ook gebruiken bij het lassen.
Door telkens alleen de las te raken met wegslijpen blijft de rest van het plaatmateriaal intact.
Wanneer het grootste gedeelte weggeslepen is pak ik de lamellenschijf , niet eerder en schuur het laatste weg.
Hierdoor krijg je een mooi glad oppervlak en zit er ook nog genoeg "vlees" aan het plaatwerk.
Zoals hierboven reeds is beschreven is een goed lasapparaat een pre.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2017 09:26 - 28-11-2017 10:14 #173509 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Bedankt voor de adviezen!
Het probleem zal deels bij het lasapparaat liggen, n.l. een met een gasgevulde draad.
Ik zal de lasnaden van de kokerbalken afslijpen en opnieuw doen, naast het stukje APK is het natuurlijk ook fijn als het geheel stevig(en dus veilig) is..
alvast aan het oefenen geslagen met de tips op een niet dragend deel,

ondertussen maar wat gaan rondkijken naar een ander lasapparaat.
Wat is een goede glasvezelschijf om oppervlakkige roest te verwijderen?

Heeft iemand een idee hoe het gemakkelijkste de achterste vriesplug van de cilinderkop te vervangen is? (die tegen het schutbord aanzit)

Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2017 11:50 #173514 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Project Amazon combi '67
Mijn conclusie van alle tips met betrekking tot las,- en slijpwerk die ik kreeg en mijn ervaring/manier van werken is:
- schoonmaken met een Clean&Strip borstel. Die verwijdert alleen verf en roest etc, geen staal.
- werkstuk aan beide kanten goed schoonmaken en vervangend stukje er goed in laten passen
- las goed in laten branden
- afslijpen met de kopse kant van een schijf, bovenop de las. Cubitron schijven zijn duurder, maar nemen veel af en blijven goed scherp
- stiftslijper met frees voor lastige hoekjes
- powerfile (met cubitron bandjes) voor lastige plekjes
- laatste stukje met een schuurschijf op steunschijf
Lamellenschijven gebruik ik niet veel meer en inderdaad alleen voor het laatste stukje. Daarvoor vouwen ze teveel om de las heen en nemen omliggend plaatmateriaal af.
Zie ook de blogpostst:
www.oudevolvo.nl/blog/2016/05/21/workshop-voorbewerken-spuiten/
en
www.oudevolvo.nl/blog/2016/07/22/voortga...-combi-en-inzichten/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2017 18:37 #173565 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Bedankt Lars, een duidelijk overzicht! Ik volg met veel plezier je blog, erg leerzaam.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.