Project Amazon combi '67

Lees meer
27-01-2016 16:15 #157731 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Amazon combi '67
Goh ik wist niet dat je ook 2K in spuitbus kon verkrijgen. Maar idd voor de grote oppervlakten is een compressor wel nodig.

Ga lekker door zo. Wel leuk dat ie weer in de club is trouwens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2017 11:29 - 29-03-2023 15:26 #170804 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Zo, tijd voor weer eens een update, een huis verbouwen kost toch ook de nodige tijd en prioriteit..
Het motorblok was een tijd terug al ontdaan van een centimeter dikke laag vet en andere bagger, deze kaal gehaald en voorzien van een paar lagen motorverf, wat een verschil! Ook het spruitstuk, startmotor, motorsteunen van een nieuw verflaagje voorzien. Wat een verschil met hoe de motor uit de auto kwam!






Eindelijk eens tijd gemaakt om de schermen fatsoenlijk te passen. De uitlijning met de motorkap is heel redelijk gelukt zoals het nu lijkt, rechts moet er alleen nog een ander voorscherm komen, deze is te ver heen. Dandan met de epoxyprimer de motorruimte bewerken en dan afwerken in de originele kleur.










Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2017 13:03 - 29-07-2017 13:03 #170828 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Project Amazon combi '67
Goed bezig !!! Wat ik leuk vind om te doen is de vriespluggen en de vlakjes linker zijde schoonmaken en clearcoat over heen zodat metaalkleur en motornummers zichtbaar zijn.
Maar misschien ben ik te detail gericht...

Eh.... nieuw rechter voorscherm ??

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2017 19:58 - 05-08-2017 20:05 #171018 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Klopt Ed, er zit wel een nieuw binnenscherm in maar het buitenscherm heeft z'n beste tijd gehad.

Vandaag de motorruimte gespoten, yes dat ziet er een stuk beter uit zeg!

Omdat ik niet de volledige kabelboom en stuurhuis heb verwijderd was het nog een flinke klus om alles af te plakken.
Helemaal stofvrij spuiten gaat toch niet lukken zonder cabine en vind ik voor de motorruimte ook minder belangrijk. Ik heb twee spuitbussen 2K epoxyprimer gebruikt om twee lagen primer aan te brengen.




Het bedrijf waar ik de lak vandaan had adviseerde "nat in nat" te spuiten. Eerste twee lagen primer met 10-15 minuten er tussen voor het uitdampen, dan de primer stofdroog laten worden (kost zo'n 30 minuten) en dan twee lagen 2K lak aanbrengen, ook weer met 10-15 minuten er tussen. Ik houd de auto in de originele kleur, 91 lichtgroen. Best wel een kleurverschil met hoe de oude lak er uit ziet, deze is in de loop der jaren meer gelig geworden.







Best wel tevreden over het resultaat, helemaal als je bedenkt wat een grauwe gatenkaas de motorruimte was! De lak moet 4 dagen uitharden, daarna beginnen met opbouwen van het vooronder, even bedenken wat een goede volgorde is, eerst het blok ( erg benieuwd hoe dat er uit ziet) of toch beter om eerst bv de nieuwe remleidingen aan te brengen..

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2017 23:20 - 05-08-2017 23:30 #171025 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Amazon combi '67
Mooie kleur he nr 91 in Amerika noemen ze dat limon green. In de zon zie je geen groen maar als het buiten wat donkerder is word ie van zelf wat groenig. Ik heb ook zo een combi gehad. Zelf gespoten in een selfmade spuitcabine. Wel veel polijst werk naderhand maar waar je ook de TL balk hield je zag in de weerspiegeling een strakke TL balk.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2017 10:52 - 09-09-2017 12:03 #171677 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Ik was toch wel erg nieuwsgierig hoe het opgefriste blok zou staan in het vooronder, dus eerst aan de slag om de bedrading en gasstang voor te bereiden. Een setje schutbord rubbers gekocht en de contacten van de bedradingen opgefrist.


Het blok stond op een frame die ik in elkaar gelast had, helaas waren de zwenkwieltjes niet helemaal helemaal fris meer na heel wat keren manoeuvreren in de garage... aan de voorkant een garagekrik bood uitkomst.
Het was even zoeken hoe het blok goed op te hangen aan de takel zodat het onder een goede hoek hing om het de motorruimte in te krijgen. Met name het laatste stukje was was pielen om de motorsteunrubbers in de uitsparingen in het subframe te krijgen. Al met al was het alleen goed te doen! Voordeel is dat ik de auto een stuk omhoog kon zetten op de poetsbrug om de versnellingsbaksteun er onder te zetten.


Wat een verschil hoe het er uit zag toen ik het blok er uit haalde!



Nu aan de slag met het leuke werk, het blok weer aan de praat krijgen.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2017 21:24 #171688 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Amazon combi '67
Grappig die fan die jij hebt die had ik ook. Zie je niet veel een 6 bladige fan op een B18 of 20. Komt die ama combi van jou ook uit Amerika.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-09-2017 08:42 #171691 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Project Amazon combi '67
Schitterend zeg, wat een metamorfose!!!
Dat is echt de moeite waard zo'n klus, respect ook om dat allemaal zo mooi te krijgen met spuitbussen.
Veel succes en plezier met het vervolg.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2017 09:58 #171692 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Project Amazon combi '67
Gaaf project, kun je voorstellen hoe het voelt om in een zelf gerestaureerde combi te rijden....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2017 16:43 - 10-09-2017 17:03 #171701 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Bedankt voor de reacties!

Dit soort stappen zijn wel erg prettig om jezelf aan te sporen om verder te gaan. Ook erg leuk om andere projecten te volgen en te zien dat anderen tegen soortgelijke problemen aanlopen.
De motorruimte is nu het mooiste deel van de auto, maar goed ook de belangrijkste..

Het is inderdaad een van oorsprong Amerikaanse combi, in 1993 geïmporteerd naar NL zo te lezen op de RDW site.

Ik weet nog niet hoe ik de rest van de auto van lak ga voorzien maar dit was een goed alternatief omdat ik niet de materialen heb om met een compressor te spuiten.

Ondertussen loopt de motor! Het opbouwen van het blok is een mooie klus, gelukkig had ik veel foto's gemaakt tijdens het uitbouwen. Ik weet niet hoe de staat van de benzinepomp is en ik wist dat de verdamper nog goed werkte dus de auto gestart op LPG na de afstelling van de contactpuntjes te hebben gecontroleerd, de motor laten draaien zonder brandstof om de olie rond te pompen en alle bougies te hebben gecontroleerd op vonken.
Eerste draaide het blok op een heel hoog toerental, de gasklep van de carburateur bleek niet goed te sluiten. Dus de de carburateur er weer af, klep schoongemaakt en de asjes van wat vet voorzien.

Na het kachelhuis van een laagje verse verf te hebben voorzien alle koelslangen aangesloten. Omdat ik wist dat de temperatuurmeter het niet deed een digitale thermometer gekocht om de motortemperatuur te controleren.




Zonder verdere afstelling draait het blok in ieder geval mooi rond


M'n vader kwam nog aanzetten met een Smiths watertemperatuurmeter, ongebruikt lag deze al 30 jaar in de garage. (Ooit bedoeld om in te bouwen in een Datsun) Inclusief sensor met verloopstuk met schroefdraad welke dezelfde is als het schroefdraad van de originele sensor! Mooi om nauwkeurig de temperatuur te monitoren.

Eerste even een proefopstelling gemaakt om te checken of de meter werkt en de de betrouwbaarheid te controleren met de de digitale thermometer.



De meter doet het goed, gelijk maar de sensor in de kop geschroefd.



En proefgedraaid met de meter op de accu.
De temperatuur zien er netjes uit zo stationair, de thermostaat gaat mooi open op 82 graden. Handig om ook de uitgaande watertemperatuur te checken.





Helaas blijkt de kachelkraan als deze dicht staat zo lek als een mandje, open gaat het goed. Ik las op het forum iets over een revisiesetje die via de webshop van de vereniging verkrijgbaar is, heeft iemand hier ervaringen mee?

En heeft iemand toevallig een accusteun (die steunbeugel met schroefdraad) over? Die van mij zat niet bij de auto.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.