Project Amazon combi '67

Lees meer
09-11-2020 19:56 #190809 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Project Amazon combi '67
Dag Frank, dank voor jouw reactie.

Geïnspireerd door jouw verhaal, gaan we, mijn buurman en ik, mijn PV544 ook zelf zo doen. Hij is zijn hele leven schilder van beroep geweest en schildert een deur tussen twee bakken koffie door spiegelglad terwijl ik een uur bezig ben en dan istie nog niet glad. Het leek hem leuk om de PV te doen, mits ik ga schuren.

Ik begrijp dat de Wyzonol op kleur te mengen is? Ik denk dat ik dan 2,5 liter ineens laat mengen op kleur. Denk dat ik dan een eind moet komen vergeleken met een Amazon combi.

Vriendelijke groet, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2020 13:37 #190820 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Hoi Rik leuk om te horen!

Misschien leuk om een topic aan te maken zodat we je project kunnen volgen?

Ik denk ook dat je met 2,5 liter een heel stuk komt, zeker als je dunne lagen strak rolt, bijkomend voordeel is dat je dan minder (nat)schuur werk hebt.

De wijzonol is wel op kleur te mengen, echter niet via de originelen laknummers.
Ik heb het bij benadering via kleurkaartjes en waaiers gedaan van de bouwmarkt.

Groet, Frank

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2020 20:46 #190836 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Project Amazon combi '67
Dag Frank,

Dank. Ik denk dat ik met het Radio afdekplaatje naar de verfboer ga en vraag of ze aan de hand daarvan de kleur kunnen mengen. De achterkant van dat plaatje zal nagenoeg niet verkleurd zijn, ga ik van uit.

Ik houd je/jullie op de hoogte.

Vriendelijke groet,

Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2020 23:07 #190838 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Project Amazon combi '67
Het radioplaatje zal aan de achterkant zeker niet zijn verkleurd,want daar is het niet gelakt !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2020 23:24 #190839 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Project Amazon combi '67
En of het plaatje gelakt is aan de achterkant! En nee, ik heb niet de indruk dat de lak later is aangebracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2022 10:36 #197188 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Project Amazon combi '67
Beste Frank,
Ik ben door jouw project ook op het been gezet van zelf lakken en polijsten. Ik weet niet of je mijn topic  kleurcode 46 robijnrood - Pagina 2 - Volvo Klassieker Forum - Volvo Klassieker Vereniging (volvokv.nl)
hebt gevolgd? Door reacties van andere clubleden ben toch wat gaan twijfelen. Rik is heel enthousiast en ik wilde graag zijn auto een keer bewonderen maar dat is niet naast de deur. Woon jij misschien meer in de buurt en zou ik je Combi een keer mogen komen bekijken? Ik woon in Groesbeek.
Hartelijke groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2022 13:41 #197191 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Hallo Koen

leuk om te lezen dat er meerdere projecten lopen met het rollen en afwerken van de lak!
ik ben 1,5 jaar verder ondertussen, de lak houdt zich zover goed. De lak is beschermd en geseald met een goede wax en verder staat deze altijd binnen. De kwaliteit van het eindresultaat valt of staat vooral met het afwerken, dus het wetsanden en polijsten. Ik ben ook nog steeds dik tevreden met het resultaat.

Je bent welkom om te komen kijken! Ik woon in de kop van Drenthe. Ik stuur je even een een persoonlijk bericht met contactinformtie.

groet, Frank

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2022 13:56 - 11-02-2022 14:00 #197753 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Deze winter was het tijd om het onderstel aan te pakken. Met name de voortrein zag er niet uit.
Eerst verzwaarde achterveren geplaatst, ivm de gastank en vaak kinderen op de achterbank.
 

Op basis van informatie op het forum gekozen voor Koni geel schokdempers van een 240 voor de achterzijde.
Echter bleken de ogen waar de rubbers in zitten breder te zijn dan van de combi.
 

Een andere breedte dan normaal bij een 240, zie op deze foto de schokdemper onder onze 240 en daaronder de oude demper van de combi.
 

Ik heb de Koni wel gebruikt, de rubber bussen heb ik er uit geperst en de pennen die daarin zaten. Daarna de ogen op maat geslepen zodat deze even breed is al passend op een combi.
Daarna de rubber bus er weer ingeperst en met een speedboor op maat geboord zodat deze passend is.
 

 

Daarna was de voorzijde aan de beurt, alles was oud en versleten.
 

Alle moeren, bouten, fusee's, draagarmbussen, stuurarmen en schokdempers vervangen. Alles schoon geborsteld en geschuurd en voorzien van een laag zinc alu spray met als eindlaag een zwarte lak.
 

Ook het subframe van een nieuw kleurtje voorzien. Alles weer in elkaar sleutelen is genieten met alles schoon en nieuw!
 

Nu allen nog even laten uitlijnen en dan ben ik erg benieuwd hoe het gaat rijden.

Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2022 20:30 #197759 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Project Amazon combi '67
Dat heb je snel gedaan Frank. Ziet er mooi uit. Heb je de voortrein in zijn geheel gedemonteerd om dit werk te kunnen verrichten? Vriendelijke groet, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2022 10:12 #197764 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Hoi Rik

het ging inderdaad verrassend vlot. Scheelt dat ik de lange bouten van de draagarmen goed loskreeg met luchtsleutel en lange hefboom. Ook de bouten van de bovenste draagarmen ging (na wat prutsen) goed los.
Omdat de auto op de poetsbrug staat in de garage was er niet voldoende ruimte om het motorblok goed te ondersteunen om het subframe er af te halen. 
Bijkomend voordeel van het ontzettende vettige subframe was dat deze daaronder goed geconserveerd was, een laklaag in de de wielkassen was voldoende.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.