Project Amazon combi '67

Lees meer
01-04-2020 13:26 #187711 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Project Amazon combi '67
Hallo Frank,

Het resultaat mag er zijn. Ziet er goed uit. Door het volgen van jou project ben ik ook enthousiast geworden van het polijsten voor mijn Amazon project (waar ik nog niet aan begonnen ben. eerst de smeerput afmaken).

Ik heb tegenwoordig tijd en m'n armen zijn (nog) in goede conditie dus...…

Als ik het goed begrijp komt er inderdaad geen spuiter aan te pas? Is dit de manier van werken?
- eerst mooi strak plamuren en schuren
- primer er op, een of meerdere lagen met een roller?
- vervolgens een aantal lagen (3) industrielak (Wyzonol) met de roller bij goeie temp van lak en omgeving zodat ie mooi vloeit. Tussen de lagen door nat schuren?
- wat voor roller gebruik je, vacht, schuim?
- daarna polijsten met een excentrische machine?
- voor het schuren gebruik je daar speciale gevormde blokken met rubber voor? Zo ja waar verkrijgbaar?
- is de Wijzonol in de juiste kleurcode te krijgen?

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2020 19:40 - 01-04-2020 20:01 #187718 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
@Paul bedankt! Ik ben zelf ook blij verrast hoe het is uitgepakt

@johan en rene Klopt René een beetje lak er eerst op hielp in mijn geval wel.. ik heb niet de oude lak gepolijst Johan maar eerst gegrimeerd, gelakt, natgeschuurd (ook een soort polijsten) en gepolijst met een excentrische machine.

@Koen

Koen Sollie schreef : Hallo Frank,

Het resultaat mag er zijn. Ziet er goed uit. Door het volgen van jou project ben ik ook enthousiast geworden van het polijsten voor mijn Amazon project (waar ik nog niet aan begonnen ben. eerst de smeerput afmaken).

Ik heb tegenwoordig tijd en m'n armen zijn (nog) in goede conditie dus...…

Als ik het goed begrijp komt er inderdaad geen spuiter aan te pas? Is dit de manier van werken?
- eerst mooi strak plamuren en schuren
- primer er op, een of meerdere lagen met een roller?
- vervolgens een aantal lagen (3) industrielak (Wyzonol) met de roller bij goeie temp van lak en omgeving zodat ie mooi vloeit. Tussen de lagen door nat schuren?
- wat voor roller gebruik je, vacht, schuim?
- daarna polijsten met een excentrische machine?
- voor het schuren gebruik je daar speciale gevormde blokken met rubber voor? Zo ja waar verkrijgbaar?
- is de Wijzonol in de juiste kleurcode te krijgen?

Groet, Koen


Klopt Koen, ik heb de primer ook gerold, in dit geval (via tips op het forum) Sigmacover twee componenten primer, ik heb één laag gedaan, wellicht dat twee lagen nog mooier is. Deze gewoon met een foam roller, wel wisselen tussendoor want er ontstaat een chemisch proces tussen primer en foam waardoor het foam heel zacht wordt..

Daarna goed schuren, dit had ik achteraf beter kunnen doen om door de toplaag heen schuren later te voorkomen (en dus extra werk), de primer is grof van structuur. Ik heb nageschuurd met P400.

Ik heb inderdaad 3 lagen gelakt, tussendoor weer geschuurd met P400, als het strak is dan is het tussendoor schuren alleen om grip te creëren voor de volgende laag.
Ik heb vachtrollers gebruikt voor het aflakken, Verschillende dikte voor grote/kleine oppervlakten,echter voor wat kleine onderdelen gewoon foam. het belangrijkste is dat je geen overgangen ziet tussen de aanzetten. Wat stof op de toplaag aan de lak geeftniet, dit schuur/polijst je er later wel af.

Temperatuur is belangrijk voor de vloei, ik denk dat zo tussen de 18-20 graden ideaal is( ik heb in het najaar gerold in de schuur, dan is het wel veel stoken)

Ik heb daarna, op advies van het Wijzonol productblad, de lak een paar weken laten uitharden, om zowel maximale uitharding als kleurglans te krijgen.
De wijzonol is niet in autolakkleuren te krijgen, echter wel mengbaar als ‘bij benadering kleur’, dus uit te kiezen als RAL kleur of als kleurkaart/code van alle bouwmarkten of verfmerken(dit heb ik gedaan).

Daarna het meest secure werk, de hele auto ‘wetsanden’, natschuren/polijsten. Ik heb eerst met P1500 alle bobbeltjes glad geschuurd ( goed te zien waar nog te schuren, daar glimt het nog) en daarna met P2000 de diepste schuurkrassen er uitgeschuurd.
Ik heb alles met schuurvel en hand geschuurd, voor de grotere oppervlakken is een polijst blok met daarom het schuurpapier wellicht ook handig. Regelmatig een nieuw vel want ook bij natschuren loopt het papier vol.

Daarna heb ik met een excentrische polijstmachine met instelbaar toerental nagepolijst op diverse snelheden, eerst alleen met medium polijstpad en medium polijstpasta, nu ik de auto heb opgebouwd ga ik alles nog met een fijne pad en pasta napolijsten en de auto in de wax zetten.

Zo een heel verhaal, ik hoop dat je er wat mee kan. Ik weet niet of het de beste manier is maar zo heb ik het gedaan op basis van uitzoekwerk en ervaring opdoen.
Een tijdrovende klus maar ik ben echt positief verrast door het eindresultaat!

Groet, Frank

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2020 20:57 #187720 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Project Amazon combi '67
Dankjewel Frank voor de uitgebreide toelichting.
Ik hoop dat ik het resultaat over enige tijd ook kan laten zien op dit forum.

Groet Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2020 09:57 - 25-04-2020 10:05 #188101 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
@Koen graag gedaan, ben benieuwd naar jouw bevindingen en eindresultaat.

De laatste weken veel kleine klusjes gedaan, vorige week is de auto getaxeerd door de club, aangenaam verrast door de beoordeling en de complimenten van de keurmeester!

Wat kleine klussen aan de onderkant, remmen opnieuw ontluchten, spatlappen installeren en de onderkant van de deuren gepolijst.



En het dak goed uitgepolijst en in de was gezet.



Kleine accenten maken het af, bijvoorbeeld het volvo embleem voorzien van een laagje verf.



En een kleine underdash gemaakt van een plaatje aluminium. Temperatuurmeter had ik al, laatst een alarm knipperlicht schakelaar en een origineel Volvo klokje gekocht met wat andere onderdelen, nu deze aangesloten en in de auto gezet.



Ook een radioafdekplaatje had ik al liggen, nu voorzien van de juiste kleur. Een radio bouw ik nog in onder het dashboard met een kleine afstandsbediening.



En een extra zekeringkastje onder de kap voor het klokje, het geheugen van de radio, de plus van de verstralers en de alarmlichten en een eventuele extra continue gebruiker.



En al een een paar leuke ritjes gemaakt, het was er perfect weer voor!




Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2020 10:48 #188122 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Project Amazon combi '67
Ziet er heel fraai uit. Smaakvol. Proficiat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2020 09:46 #188220 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Project Amazon combi '67
Wat een mooie job Frank, deze wagen mag zeer zeker gezien worden. Is een plaatje geworden, proficiat en laten we hopen op het nodige rij plezier dit jaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2020 10:23 - 19-05-2020 13:38 #188473 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
@paul en Rob bedankt voor de complimenten! hopelijk zien we de mooie wagens die voorbij komen op het forum gauw een keer in real life.

Na alle cosmetische werkzaamheden werd het tijd om de techniek uit te testen. Ik had al wel wat ritjes op binnenwegen gemaakt maar een langere rit nog niet gemaakt.
Met de combi naar mijn werk gereden (zo'n 35'). De heenreis geen probleem, tegen het einde van de terugreis begon de combi op de snelweg met hikken en inhouden...met wat pijn en moeite thuis gekomen en daar was onder de motorkap het euvel snel duidelijk.



gezien dat deze verdamper een oudje was en best roestig heb ik niet meer de moeite genomen deze te reviseren. ik had ook nog een OMVL verdamper liggen van onze 240 welke nu in de overgangsregeling weer op benzine rijdt.
Deze er in gebouwd en even langs de garage om co2 te laten stellen. Helaas... dat lukte niet, hij stond te schraal maar kon niet goed worden afgesteld. Teveel valse lucht, een krom spruitstuk was de eerste verdachte.



Dat klopte wel aardig, flink krom, die moest gevlakt worden.



Toen alles er toch af was bij het VOD gelijk maar nieuwe pakkingen besteld, tapeinden en moeren voor spruitstuk en bevestiging uitlaat en de draadeinden gekocht en opgefrist.



De carburateur die er op zat was ook verdachte voor het trekken van valse lucht. Naast speling op de gasklepas kwam ik een kleine verrassing tegen.... niet gek dat er zoveel valse lucht bij kwam, de hele naaldzitting miste. Blij dat ik niet geprobeerd heb op benzine te starten... :ohmy:



De hele carburateur heb ik maar vervangen voor een andere welke geen speling op de as heeft en wél compleet is.. Ook handig om straks de mogelijkheid te hebben om ook op benzine te kunnen rijden. Nu zit er weer een Stromberg 175 CD-2SE op welke origineel bij de B20A hoort. Tijden het oriënteren welke carburateur nou precies waarbij hoorde en hoe deze te herkennen kwam ik deze link tegen van Skandix, wellicht bekend maar voor mij verhelderend.

www.skandix.de/en/documents/installation...or-typology/3000543/

Omdat de waterpomp lawaai maakte en flinke speling vertoonde heb ik deze vervangen. Omdat ik eerder nog niet de staat van de distributietandwielen had gecontroleerd en er nu toch ruimte was omdat de radiator er af was gelijk maar het distributiedeksel verwijderd. Het tufnol tandwiel was niet zo gelukkig meer..



In het kader van 'als we toch bezig zijn moet het ook goed' besloten de tandwielen te vervangen voor een staal/aluminium set. Het tufnol tandwiel bleek prima te verwijderen met een universele pullytrekker en het kleine tandwiel met de stuurtrekker die ik eerder al had gekocht.



Niks te vroeg vervangen zo te zien, naast de happen die uit de tanden misten lijkt het hart ook al los te komen van het tufnol.


Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2020 10:46 - 19-05-2020 10:51 #188474 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Vervolg, er konden niet meer foto's bij.
Alles goed schoongemaakt, ik kwam wat brokjes tufnol tegen.



Het mooie aluminium setje ging er prima op, die kan mooi lang mee.



Het spruitstuk voorzien van een vers verflaagje en alles weer opgebouwd met verse moeren, wat kopervet en verse pakkingen.

En opnieuw afstellen, nu lukt het wel en loopt de motor rustig en stil. Ik merk weinig geluidsverschil tussen de oude tufnol distributie en de staal/alu set. Misschien zelfs iets stiller maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het lager van de waterpomp niet meer hoor.



Toen het spruitstuk gevlakt werd ben ik nog aan de slag geweest met de stoelen. Ik zat me een breuk met mijn rug op het frame. Niet zo gek met uit elkaar vallend foam en rugbanden die er niet veel beter aan toe waren.
De rugleuningen heb ik voorzien van nieuw foam en nieuwe banden. Een beste prutsklus om daarna de hoezen er weer op te krijgen.



Daarnaast had ik een set hoofdsteunen gekocht, hier de frames op voorbereid.



Ik heb ze ondertussen geverfd in dezelfde kleur (bij benadering), het merk TRG heeft spuitbusjes met leerverf welke ook op skai kan. Niet precies dezelfde kleur, wel mooi om de oude hoezen te kunnen herbruiken en een stuk goedkoper dan nieuwe hoezen kopen. Het werkt goed, het dekt mooi. Helaas heb ik zo even niet een foto paraat.

En opnieuw een ritje naar het werk, de motor snort lekker en m'n rug is ook een stuk blijer :)


Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2020 14:36 - 08-11-2020 14:37 #190798 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Project Amazon combi '67
Dag Frank, schitterend resultaat! Hoeveel liter grond- en industrielak heb je gebruikt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2020 19:51 #190808 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Hoi Rik

Ik denk dat ik zo’n 3,5 liter Hoogglans heb gebruikt in totaal voor de hele auto, binnen en buiten 3 lagen. Ik heb steeds potten bij laten mengen. Ik heb de verf niet verdund tijdens het aflakken. Een volgende keer zou ik denk ik een grotere pot in één keer laten mengen, ivm mogelijke kleine kleurafwijkingen, alhoewel ik wel de laatste laag aan de buitenzijde uit hetzelfde blik heb gedaan.

Voor de primer heb ik een 4 liter blik met harder gekocht, daar heb ik iets meer dan de helft van gebruikt.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.