Project Amazon combi '67

Lees meer
01-12-2017 11:09 #173571 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Project Amazon combi '67
Vorstplug achter op cilinderkop is lastig. Je kunt er niet bij. Cilinderkop er af halen lijkt mij de oplossing. Als je er tegenop ziet om dit te doen.Immers de kopbouten moeten wel los willen en niet afbreken ,nieuwe bouten en pakkingset enz, kun je de motor er in zijn geheel uitnemen .Wel meer werk ,maar is mogelijk goedkoper als je veel tijd hebt. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2017 16:25 #173597 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Hoi Niek ik had al zo'n vermoeden dat het uitdraait op de kop er af halen. helaas was de lekkage 4 maanden geleden nog niet bekend toen het blok nog naast de auto stond.. dus bij voorkeur laat ik die nu zitten.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-12-2017 17:15 #173604 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Project Amazon combi '67
Wat je zou kunnen proberen; een hevel fabriceren van stuk stevig strip of betonijzer of wat er maar voorhanden is.
Dan moet die hevel natuurlijk wel ergens àchter gehaakt kunnen worden, je zou een van de vliegwielhuis-bouten kunnen oplossen en daar een "vorkje" achter te steken.
Ter hoogte van de vriesplug maak je een soort draaipunt met een vlak plaatje eraan zodat je de nieuwe vriesplug zonder dwarskrachten loodrecht in je kop kunt persen.

Voor het verwijderen van de plug zou je dit gereedschap ook kunnen gebruiken. Plaats een zeskant zelftapper op de oude plug en houd die met de hevel onder spanning tegen je vriesplug. Dan met steeksleutel rustig draaien tot de zelftapper pakt en de zelftapper gebruiken om de oude vriesplug te trekken.

Ik heb op soortgelijke wijze wel eens een plug succesvol vervangen. Eigenlijk komt het neer op 80% tijd besteden aan goede hulpstukken maken en 20% aan het eigenlijke klusje.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2018 19:16 - 29-03-2023 11:10 #174318 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Dankje voor het advies Jan, ik ga me er binnenkort even in verdiepen om te kijken of ik het op deze manier voor elkaar kan krijgen.

Ik ben ondertussen in het bezit van een ander (lees fatsoenlijk) lasapparaat, dankzij Maikel, bedankt voor het overnemen! Mooi zo'n forum met liefhebbers!

handig om straks oa de achterklep aan te pakken.

Van het schelpje heb ik het buitenste deel nog kunnen gebruiken. Ik heb een haakse strip gemaakt en de aan de binnenzijde van de schelp gelast. Dit geheel weer tegen de onderkant van het bakje en de rechterkant ziet er weer toonbaar uit.


Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2018 20:41 #174320 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Project Amazon combi '67
Frank het ziet er stukken beter uit.
Misschien moet je eens proberen minder draad toe te voegen en kleinere stukjes 3 tot 5 mm te lassen. En dan in het begin 4 tot 5 cm ruimte er tussen te laten.
Dan breng je ook minder warmte in het materiaal en blijft deze in de juiste vorm. Bijkomend voordeel is ook dat je niet zoveel hoeft weg te halen wat ook weer warmte produceert.
Succes met de verder laswerkzaamheden. Leuk project om te blijven volgen.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2018 00:21 #174331 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Amazon combi '67
Het is net wat Maikel zegt je voegt te veel draad toe en je stroom staat waarschijnlijk ook te laag.
Zie

Er staan genoeg filmpjes op youtube ik zou daar maar eens naar kijken er staan er ook voor het instellen van de machine.
En kleine stukjes tegelijk niet aan een stuk lassen dat gaat alleen met dik matriaal niet met dunne plaat.
Ik heb hier een oud Ferm machine van eind jaren 80 en daar ben ik mee in staat om mooie lassen te maken maar kleine stukjes tegelijk.
Oefen een beetje met wat oude plaat, eenmaal dat je de insteling van je machine goed heb staat niets je meer in de weg.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2018 13:19 - 29-03-2023 11:11 #180163 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Een tijd geen update gedaan, echter wel het eea gebeurd aan de combi. In ieder geval de garage een make over gegeven, epoxycoating op de vloer en een nieuwe werktafel gemaakt. Eindelijk geen continue betonstof meer in de garage!



De vriesplug achterop de cilinderkop is ondertussen vervangen, deze lekte koelwater. De motor er weer uithalen was me wat te gortig, het maar op een alternatieve manier gedaan. De kachel weggeklapt, de motorsteunen voor los en met een krik onder de versnellingsbak de motor net hoog genoeg kunnen krijgen om de plug vrij te krijgen boven de rand van de kachelopening.



Een gaatje geboord in de plug, een schroef er in gedraaid en toen kwam de plug zo los met de waterpomptang. Hij zat er scheef in, waarschijnlijk vandaar het lekken.



de holte goed schoon gemaakt en de vlakken zo egaal mogelijk gemaakt, best lastig om er vanuit de bestuurdersruimte bij te komen.
Nieuwe plug er in met een beetje vloeibare pakking. Het aantikken van de plug ging lastig ivm de beperkte ruimte, hopelijk is het zo voldoende. Gelijk alle koelslangen vervangen nu het systeem toch leeg was, deze waren behoorlijk poreus.Tot dusverre is het blok droog, ook na warmdraaien van de motor.



Ondertussen de auto weer opgebouwd, het verven of spuiten doe ik op een later moment. De uitlijning van de motorkap valt me niet tegen na het vervangen van de schermen.
Het doel is een rijdende opknapper dus eerst de carosserie afmaken en alle techniek en elektriek werkend hebben.


Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
07-11-2018 17:14 #180169 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Project Amazon combi '67
Mooie update weer Frank, en lekker bezig zo!
Leuk om van jouw restauratie mee te genieten.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2018 18:27 - 10-11-2018 20:38 #180238 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Dankje Jan, ik kijk zelf ook regelmatig op het forum dus vind dat ik m'n steentje ook moet bijdragen.
Kleine stappen is ook vooruitgang:)

Dankzij wat hulp in het elektrische installatie deel van het forum is het raadsel van de weggetapete kabels opgelost en weet ik hoe de aansluiting van de claxon loopt.
Het achteruitrijlicht en de claxon doen het ondertussen wel een priegelklus om de draad door de stuurkolom te krijgen maar met een lasdraad is het gelukt.
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...ische-systeem-amazon

Om de carrosserie in fatsoenlijke basisconditie te krijgen was er werk nodig aan de achterklep. Zowel aan de buiten als de binnenzijde was het roestmonster lekker bezig geweest. Een mooie uitdaging om het lassen te oefenen.





Als laatste de strip aan de onderkant gelast waar het rubber tussen hoort. Als voorbeeld had ik een andere roestige klep waar de strip nog wel deels intact was.



De buitenkant strak gemaakt, het begint er weer op te lijken. Het randje onder de klep had ik eerder al bijgewerkt, deze moet nog even goed uitgelijnd worden. Nu op zoek naar een andere bovenklep, deze knispert van de roest als je 'm open doet en is niet meer te redden..



Vandaag onze 240 'Jut' (naar z'n Zweedse nummerbord) laten taxeren bij Dick Scholing, de clubtaxateur van regio Noord, met hulp van mijn dochter.
Aangenaam verrast dat je de kosten van de taxatie terugkrijgt in de vorm van een tegoedbon voor de onderdelenshop!


Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2018 13:42 - 02-12-2018 14:54 #180589 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Belangrijk onderdeel wat ik nog niet had aangepakt is de remmerij. Onder de motorkap waren een aantal leidingen doorgeroest, stalen remleidingen dus nog. Deze was ik sowieso van plan te vervangen.

Van regio Noord een remtrommetrekker kunnen lenen, toen aan de slag met een beetje lood in mn schoenen gezien de vele horrorverhalen over erg vastzittende remtrommels... de remstelnokken kon ik niet terugstellen, deze zaten helemaal vast. Echter draaiden de achterwielen wel vrij dus zou de trommel er in theorie af moeten komen.

Omdat ik geen steeksleutel of dop 32 heb, van wat oud ijzer een steeksleutel gemaakt...in ieder geval genoeg hefboom zo:)

Verrassend genoeg gleden aan beide zijden de trommels er met behulp van de trekker en steeksleutel vrij gemakkelijk af! Best wel een opluchting... ik vermoed dat er wat koperbet op de assen heeft gezeten, ze waren wat rood uitgeslagen.
Zo te zien is de remmerij achter niet zo lang voordat de auto stil is komen te staan nog vervangen. Maar goed, de auto heeft ondertussen 11 jaar niet gereden/geremd dus sowieso alles vervangen.



Een van de remnokken heb ik vrij draaiend gekregen, bij de andere is het stelnokje afgebroken dus maar een nieuwe hersteld. Dankzij wat tips op het forum het schroefdraad goed ingevet met kopervet en handig gebruik met het stellen van het vierkante nokje van een dopje 8, omgedraaid met een inbussleutel om goed grip te hebben.



Alle remdelen aan de achterkant vervangen, het ziet er weer mooi fris uit!



Ook aan de voorzijde zat werk, de stofkappen om de remschijf zaten gaten in. Sowieso niet verkeerd om de schijf met naar er voor af te halen en te voorzien van nieuw vet, de lagers zijn nog in prima conditie. Wat zitten de 4 moeren die de Stofkap en de stuurarm en draagarm voor verbinden vast zeg....
de stofkappen voorzien van wat nieuw plaatstaal... rechts was in wat betere staat dan links




Als laatste heb ik alle remleidingen vervangen voor koper en de remleidingen vervangen. Best een geprutst om alles in de goede bochten te krijgen, met name de lange leiding onder auto was een uitdaging, oa de handrem moest deels los om de bochten goed te kunen maken.



De oude remklauwen waren niet fris meer na zolang stilstaan... toch maar wat extra geld er tegenaan gegooid voor en setje gereviceerde klauwen, uiteraard met nieuwe remblokken. Zonde dat het wiel er voor komt:)


Ik had al een easybleed setje en een gebruikte hoofdremcilinder met een extra reservoir er bovenop waar de easybleed dop goed op paste. Ideaal systeem! Met behulp van Haynes de remnokken achter gesteld en ook de handrem. Aan de remmen zal het nu niet meer liggen. Op het verlanglijstje richting de toekomst staan nog wel een rembekrachtiger en een 'brake failure' waarschuwingslampje.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.