Project Amazon combi '67

Lees meer
19-01-2016 21:37 #157530 door Frank Hoekstra
Project Amazon combi '67 is gemaakt door Frank Hoekstra
Na het voorstellen misschien leuk om een post te plaatsen over mijn combi project, aangezien ik ook met veel plezier over andere restauratieprojecten lees.

Een paar maanden terug liep ik tegen een Amazon combi uit '67 aan. Volgens de RDW geïmporteerd in 1993 uit de USA(mijlenteller..) maar voor dat ik de auto kocht al zo'n acht jaar stilstaand.
Diverse roestplekken te ontdekken, geen lopende motor, (wel met de hand rond te draaien), een verroeste hulpkoppelingcilinder en vastzittende remmen.
Maar, het is wel een combi, heeft een B20 blok met LPG onderbouw en voor de aanschafprijs kon ik me er geen buil aan vallen.
Dus de knoop doorgehakt en een project in huis (oké garage) gehaald!

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Mijn eerste doel: de motor Aan de praat krijgen.
Helaas zat er geen functionerend contactslot in, de vorige eigenaar was de sleutel kwijtgeraakt en hadblijkbaar met grof geweld het slot proberen te forceren. Alleen een nieuw slot was dus niet voldoende, dus een tweedehands pantserkabel, bobine en slot geregeld.

Groot voordeel tijdens het klussen; ik heb een poetsbrug in de garage die ook gemakkelijk naar buiten kan dus ideaal om overal bij te kunnen.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Na het afstellen van contactpunten, afstellen bougies, nieuwe rotor en verdeelkap, nieuwe olie en filter, testen of er een vonk was en wat olie olie op de cilinders aangebracht te hebben getest of de motor wilde aanslaan dmv remreiniger te spuiten in het luchtfilter. Succes! Een aarzelend paar seconden aanslaande motor.
De gastank zat nog voor driekwart vol, en na wat denkwerk en "propaan en butaan blijft ook jaren goed onder druk" de auto geprobeerd te starten op lpg. En wat denk je? Lopen als een tierelier!
Dit geeft de burger moed! Helaas de motor niet heel lang kunnen laten draaien, de radiateur zit vol met roest en koelt dus niet echt.

Nu de motor draait geeft het me meer moed om door te gaan maar omdat ik niet van half werk houd en er roestgaten zitten aan het schutbord (doorgerot kachelhuis) besloten om de motor er uit te halen.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Besloten dat de balken van mijn garage dik genoeg zijn, dus een lier aangeschaft om de motor er uit te lepelen.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Dit viel eigenlijk best mee, net genoeg plafondhoogte maar alleen goed te doen. Voordeel was natuurlijk dat ik het voorbereiden, losmaken aandrijfas etc makkelijk onder de auto kon doen door het gebruik van de poetsbrug.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Ik ben ondertussen al verder en zal binnenkort de verdere vorderingen plaatsen.

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden


Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-01-2016 21:43 #157531 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Project Amazon combi '67
Ha Frank,

Leuk dat je ook verslag gaat doen met foto's, altijd gaaf om "over iemands schouder" mee te mogen kijken.
Wat een lekkere sleutelplek heb je daar, lekker bij huis, wie doet je wat ;)
Je pakt het in elk geval voortvarend aan.

veel sleutelplezier, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 22:33 #157534 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Project Amazon combi '67
Leuk! Nog een combi project.
Toch mooi dat zo'n motortje na een x aantal jaar stilstand gewoon weer loopt.
Succes met je project.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2016 21:59 #157555 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Project Amazon combi '67
Heel leuk! Zo'n plek naast je huis is wel fijn!
Ik ben ook bezig met een combi.
Leuke wagens!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2016 10:51 #157558 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad een fijne sleutelplek, alleen met het huidige weer warm aankleden:).
Hieronder het vervolg.
De motorruimte heeft een aantal roestplekken, oa tegen het schutbord, waarschijnlijk door het doorgeroeste kachelhuis, waardoor er jarenlang water overheen en tussendoor heeft gelopen.
Verder is het rechterbinnenscherm goed rot, hier zal een nieuwe in moeten komen.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Het linkervoorscherm is nog heel netjes, het rechter moet ik nog bekijken of daar eer aan valt te behalen.
Even een karretje in elkaar gelast waar het motorblok en bak op kunnen staan, mijn garage heeft beperkt ruimte dus makkelijk om het blok te kunnen verplaatsen, daarnaast moet ik de koelleidingen nog doorspoelen. De PO (previous Owner) had wel het koelwater er uit laten lopen via de radiateur maar had niet de aftapplug naast het oliefilter los gehaald. Resultaat: veel bruine bagger...
Zo goed en zo kwaad als het ging het blok doorgespoeld met leidingwater.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Als iemand nog een goed middel weet om de koelleidingen mee door te spoelen dan hoor ik het graag.

Voordeel van mijn motorblokkarretje is dat ik overal goed bij kan om schoon te maken. Dit is ook nodig want er is weinig redblock aan te ontdekken, alles zit onder een halve centimeter dikke vetlaag.
Met remreiniger en een staalborstel toch een heel eind gekomen:

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Ook gelijk maar het spruitstuk e.d. Er afgehaald om schoon te maken, van een nieuw kleurtje te voorzien en straks terug te zetten met nieuwe pakkingen er tussen.

Omdat de temperaturen ondertussen aan het dalen zijn is het spuiten van bv het blok in de garage geen goed idee. Daarom begonnen met inventariseren van het laswerk; het schutbord, het binnenscherm, het a-paneel, een stuk bodemplaat, het schelpje rechtsachter en een aantal kleine stukken op de kokerbalken.

Eerst begonnen met het slechte vloerdeel er uit te halen. Met een brandertje het antidreun materiaal verwarmd, daarna is het goed weg te steken met een plamuurmes. Zat zelfs nog water tussen het materiaal en de bodem in...

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Ik heb nog weinig laservaring dus de bodem was een mooi stuk plaat om mee te beginnen, verdwijnt straks toch uit het zicht.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Daarnaast eens stuk reparatieplaat in de linker a-stijl gelast.

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Binnenkort meer!

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden


Combi '67
240 '85
V70 '09
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2016 11:31 #157559 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Project Amazon combi '67

"Frank Hoekstra" schreef:
Met een brandertje het antidreun materiaal verwarmd, daarna is het goed weg te steken met een plamuurmes. Zat zelfs nog water tussen het materiaal en de bodem in...

Hopelijk leest dat iedereen die nieuwe vloerbedekking of isolatiemateriaal denkt te moeten vastlijmen op de vloer...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2016 12:37 #157560 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Project Amazon combi '67
Inderdaad, ik houd het ook los allemaal!!

Zo ben ik ook begonnen met lassen ;-)

Succes!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-01-2016 12:53 #157561 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Project Amazon combi '67
Mag ik vragen hoe hoog je garage is?

Ik zit ook over een poetsbrug en motortakel te denken, maar heb een erg beperkte hoogte. Ik geloof dat ik tussen de 2,20 en 2,40 zat.

Voor de rest een leuk project, zal het zeker volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2016 15:50 #157566 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Amazon combi '67
Frank,

Voor het reinigen van het inwendige van je motor, kachel en radiateur en overige leidingen raad ik je natuur azijn aan wat je in de supermarkt koopt voor nog geen euro de liter. Ik heb het toen bij de restauratie van mijn combi toegepast toen de motor en dergelijke nog in zat en ook draaide. Volledig afgevuld met azijn. lekker een paar weken laten zitten. Afgetapt, opnieuw vullen met azijn en vervolgens weer laten zitten maar wel af en toe de motor lekker op temperatuur laten komen en de kachel gebruiken. Ik heb er zelfs nog een paar weken mee rond gereden. Toen afgetapt en veel heel veel spoelen met water. Als er echt niets meer uit komt is alles schoon. Bij mij was het koelsysteem zo schoon dat ik met een originele radiateur kon volstaan in de hete zomer op vakantie. Veelal plaatst men een tropen radiateur icm een electrische fan als men koelproblemen krijgt. 9 van de 10 keer is het gewoon onderhoud. Maarja wie deed dat toen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2016 12:53 #157590 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Project Amazon combi '67
@ Rene; dank voor de tip, ik kan misschien nu het blok nog naast de auto staat alvast azijn er in doen om te laten weken, heb nu de mogelijkheid om het gelijk goed aan te pakken. Krijg je alleen als je de motor laat draaien(na alles weer aansluiten) dan geen roestprut in de radiateur?

@ Ronald; mijn garage balken zijn twee meter hoog, motor er uit takelen lukte net qua hoogte. Mijn poetsbrug heeft 4 standen, kan deze in de garage maar op stand 2 doen ivm hoogte, dan alsnog de wielen zo'n 30-40 cm van de grond. De brug is goed verrijdbaar dus kan op de oprit op maximale hoogte. Heb een takel met 2,5m ketting, dat lukte net. Dus zou bij jou ook mogelijk moeten zijn.

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.