EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Gert Vegter
- Platinum lid
Dat verzoek was van mij afkomstig. Niet zozeer voor mijn leesplezier als wel om hier een vruchtbare interactie om gang te brengen. Die kans is op een forum nu eenmaal groter dan op basis van een blog op een privé website. Misschien leek het je in eerste instantie wat overbodig, maar inmiddels denk ik dat het nut ervan al wel is bewezen..."Lars Rengersen" schreef:
Zoals verzocht in het topic M400 met lange pook zal ik hier op het forum ook een beknopt verslag bijhouden van de ombouw van mijn Amazon combi naar volledig elektrisch
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Geweldig topic Lars, ik volg het met heel veel plezier.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En inderdaad een goed idee om het topic te starten en ook hier op het forum uit te wisselen.
Even een update.
De motorsteun is getekend en wordt nu geproduceerd.
Zie ook blogpost Motorsteun laten tekenen bij Mischa van Speed Demon
Dit is de tekening van Mischa geworden.
Hij wordt uitgevoerd in 4 mm RVS.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie ook blogpost voor meer foto's: Pedalenbox gewisseld naar kabelkoppeling
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik heb je blog in m'n taakbalk bij de snelkoppelingen gezet, ik wil er niets van missen
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Wordt het frame er straks vast in gelast of blijft het demontabel?
Je zou ook de mooie constructie L+R bij de binnenschermen zo kunnen laten en dan je accubak zelfdragens maken.
De hoogte van de bak brengt een enorme stevigheid met zich mee en als je je motor er een keer uit moet hebben is het bak weghalen en takelen maar.
_____ ______
I I I I
I I
I I
I I
I________________________I
EDIT; had een dwarsdoorsnede "getekend" maar dat komt "er niet goed uit....... :evil:
Deze vorm maar dan met de omzettingen naar buiten gedraaid in plaats van naar binnnen;
www.ksprofiel.nl/profielen/c-plus-profielen
Zodat je een dergelijke bak krijgt; (maar dan van metaal)
www.voertonnen.nl/bakken/40-liter-bak
Als dit je dwarsdoorsnede dan zou kunnen worden van je batterijbak heb je een stevig bakje.
Alle constructiebedrijven kunnen zo'n omega-profiel eenvoudig zetten.
Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan 30mm / 30mm / batterijhoogte / batterijbreedte /batterijhoogte / 30 /30
Wat vaak niet kan is; 40 / 30 / ............/30 /40 de beide maten "moeten" even hoog/breed zijn.
Mooi gemaakt dat frame-pje, een vierkant plaatje van 4mm dikte onder de staander waar hij de bovenkant van chassis raakt is wel aan te bevelen, dat bovenste plaatje van chassis is nl. niet erg dik.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mijn idee was om het frame met bouten vast te zetten. Combinatie van moeren in de kopse kant van de balkjes lassen en lipjes eraan of zelfs door de buis heen bouten.
Ik wilde de chassisbalk onderdeel maken van de ondersteuning van de bak.
Dus een plat vlak daar overheen met wellicht nog een strip rubber ertussen.
En dan links (op de foto) dus ook nog een stukje frame wat ook weer uitlijnt met bovenkant chassisbalk.
Nog even een plaatje onder de pootjes is wel een goed idee.
Zelfdragende bak heb ik nog wel even over gedacht, maar daar zie ik denk ik toch vanaf.
Het lijkt erop dat hij voor uitlijnen bijvoorbeeld niet aan de kant hoeft. Als dat wel had gemoeten was het zeker nodig geweest.
Totaalgewicht en met name hoger gelegen gewicht is wel een van mijn uitdagingen, dus alles wat lichter kan wil ik ook zo licht mogelijk doen. Wellicht ga ik de 20x20 buis met wanddikte 2mm ook nog wel deels vervangen door hoeklijn. Zeker tegen het schutbord kan dat denk ik wel. Dan vastzetten aan schutbord (is puur afschuifspanning van bouten) moet wel genoeg body geven.
De inhoud van de box zal circa 100 kg zijn. Dus om hem dan zelfdragend te maken, moet hij denk ik nog vrij fors worden uitgevoerd. Ik neig nu naar iets van aluminium.
Degene die ook de motorsteun maakt deed de suggestie om de plaat te versterken door er rillen in te draaien met een voormachine. Ik weet niet of dit met aluminium ook kan, maar zo niet dan moet het maar van staal (of liefst RVS).
Qua afmetingen is het allemaal vrij krap bemeten dus zo'n andersom gezet C-profiel past niet vrees ik.
M'n cellen zijn 49,3cm en daar moet nog wat isolatie omheen (zeg 1 cm) en plaatdikte bakwand zeg subtotaal 50,5 a 51 cm.
Ik heb maar max 52 cm ruimte (liever maar 51 gebruiken) dus dan heb ik een marge van 0,5 a 1 cm om de bak ertussen te krijgen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik snap je overwegingen.
Aluminium is wel te voren, kijk maar eens hoe Lazze het aanpakt;
Realiseer je wel dat aluminium een verzamelnaam is voor wel 1000 soorten, met zeer uiteenlopende eigenschappen v.w.b. de lasbaarheid, verspaanbaarheid, hardheid, taaiheid, etc. etc. Lazze verteld ook over scheurvorming in zijn gevoorde plaat, met name aan begin en eind.
Verder is zelfs de walsrichting nog van belang, de ene kant op buigt het materiaal probleemlozer dan het andere.
Met alle respect, ik denk dat je materiaaleigenschappen soms wat onderschat, 100KG is niet veel aan inhoud voor een bak.
Even voor de beeldvorming; kijk eens naar alu steigermateriaal, dat is vaak relatief dun uitgevoerd en tóch sterk.
Door slim te construeren kan je met weinig materiaal-volume vaak sterke en lichte constructies maken.
Boren door een koker zou ik afraden, je verzwakt "de kritieke doorsnede" daarmee onnodig.(bijv. rond 8mm door koker 20)
Beter is een lipje aan de koker te lassen waar je iets aan vast schroeft.
Of een soort klem die onder de koker grijpt.
Laat je niet van de wijs brengen door opmerkingen van mij, je bent met een mooi project bezig dat maar weinigen op (durven) pakken en dan heb je gewoon wat hobbels te nemen. Je kunt ook niet overal verstand van hebben.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik zou het frame namelijk ook "gelaagd"/"getrapt" kunnen maken bedenk ik me nu.
Dan maak ik voor en achter het hoogste punt een U in het frame. Hier kan dan tweemaal een "bodembalk" van de bak in vallen.
Daaraan kan ik de bak dan ophijsen. Zo is er én ruimte voor twee balken én komt de bak toch niet hoger te liggen.
Dat ga ik nog even verder uittekenen, wordt vervolgd!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.