EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
22-08-2015 00:31 #153587 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Lars Rengersen" schreef:
Zoals verzocht in het topic M400 met lange pook zal ik hier op het forum ook een beknopt verslag bijhouden van de ombouw van mijn Amazon combi naar volledig elektrisch

Dat verzoek was van mij afkomstig. Niet zozeer voor mijn leesplezier als wel om hier een vruchtbare interactie om gang te brengen. Die kans is op een forum nu eenmaal groter dan op basis van een blog op een privé website. Misschien leek het je in eerste instantie wat overbodig, maar inmiddels denk ik dat het nut ervan al wel is bewezen... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2015 10:28 #153623 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik las net nog even terug in het topic Lars, wat een mooi verhaal met van de Lotte Combi. Wat is het toch met die Combies? Heb zelf dus ook zo een verhaal en kan je gevoel heel goed plaatsen :) Onze combi hebben we in 1981 gekocht en kan heel wat verhalen vertellen. Een paar jaar geleden een zelfde zoektocht gemaakt en kon niets vinden met het zelfde "gevoel" Nu staan hij veilig onder een doek te wachten op een nieuwe jas en ben ondertussen toch al heel stiekum onderdelen aan het verzamelen voor de dag dat ik ga beginnen :)
Geweldig topic Lars, ik volg het met heel veel plezier.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2015 21:07 #153696 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks!
En inderdaad een goed idee om het topic te starten en ook hier op het forum uit te wisselen.
Even een update.
De motorsteun is getekend en wordt nu geproduceerd.
Zie ook blogpost Motorsteun laten tekenen bij Mischa van Speed Demon
Dit is de tekening van Mischa geworden.


Hij wordt uitgevoerd in 4 mm RVS.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2015 18:44 #153723 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Nog een update. Vandaag de pedalenbak uitgewisseld ten behoeve van kabelkoppeling.


Zie ook blogpost voor meer foto's: Pedalenbox gewisseld naar kabelkoppeling

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-08-2015 16:35 #153740 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Prachtig Lars, je hebt de smaak én de gang goed te pakken!
Ik heb je blog in m'n taakbalk bij de snelkoppelingen gezet, ik wil er niets van missen ;)

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2015 07:20 #153812 door Lars Rengersen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-09-2015 18:52 #153840 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,

Wordt het frame er straks vast in gelast of blijft het demontabel?
Je zou ook de mooie constructie L+R bij de binnenschermen zo kunnen laten en dan je accubak zelfdragens maken.
De hoogte van de bak brengt een enorme stevigheid met zich mee en als je je motor er een keer uit moet hebben is het bak weghalen en takelen maar.

_____ ______
I I I I
I I
I I
I I
I________________________I
EDIT; had een dwarsdoorsnede "getekend" maar dat komt "er niet goed uit....... :evil:

Deze vorm maar dan met de omzettingen naar buiten gedraaid in plaats van naar binnnen;

www.ksprofiel.nl/profielen/c-plus-profielen

Zodat je een dergelijke bak krijgt; (maar dan van metaal)

www.voertonnen.nl/bakken/40-liter-bak

Als dit je dwarsdoorsnede dan zou kunnen worden van je batterijbak heb je een stevig bakje.
Alle constructiebedrijven kunnen zo'n omega-profiel eenvoudig zetten.
Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan 30mm / 30mm / batterijhoogte / batterijbreedte /batterijhoogte / 30 /30
Wat vaak niet kan is; 40 / 30 / ............/30 /40 de beide maten "moeten" even hoog/breed zijn.

Mooi gemaakt dat frame-pje, een vierkant plaatje van 4mm dikte onder de staander waar hij de bovenkant van chassis raakt is wel aan te bevelen, dat bovenste plaatje van chassis is nl. niet erg dik.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2015 22:13 #153853 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor je tips Jan!
Mijn idee was om het frame met bouten vast te zetten. Combinatie van moeren in de kopse kant van de balkjes lassen en lipjes eraan of zelfs door de buis heen bouten.
Ik wilde de chassisbalk onderdeel maken van de ondersteuning van de bak.
Dus een plat vlak daar overheen met wellicht nog een strip rubber ertussen.


En dan links (op de foto) dus ook nog een stukje frame wat ook weer uitlijnt met bovenkant chassisbalk.
Nog even een plaatje onder de pootjes is wel een goed idee.

Zelfdragende bak heb ik nog wel even over gedacht, maar daar zie ik denk ik toch vanaf.
Het lijkt erop dat hij voor uitlijnen bijvoorbeeld niet aan de kant hoeft. Als dat wel had gemoeten was het zeker nodig geweest.

Totaalgewicht en met name hoger gelegen gewicht is wel een van mijn uitdagingen, dus alles wat lichter kan wil ik ook zo licht mogelijk doen. Wellicht ga ik de 20x20 buis met wanddikte 2mm ook nog wel deels vervangen door hoeklijn. Zeker tegen het schutbord kan dat denk ik wel. Dan vastzetten aan schutbord (is puur afschuifspanning van bouten) moet wel genoeg body geven.
De inhoud van de box zal circa 100 kg zijn. Dus om hem dan zelfdragend te maken, moet hij denk ik nog vrij fors worden uitgevoerd. Ik neig nu naar iets van aluminium.
Degene die ook de motorsteun maakt deed de suggestie om de plaat te versterken door er rillen in te draaien met een voormachine. Ik weet niet of dit met aluminium ook kan, maar zo niet dan moet het maar van staal (of liefst RVS).

Qua afmetingen is het allemaal vrij krap bemeten dus zo'n andersom gezet C-profiel past niet vrees ik.
M'n cellen zijn 49,3cm en daar moet nog wat isolatie omheen (zeg 1 cm) en plaatdikte bakwand zeg subtotaal 50,5 a 51 cm.
Ik heb maar max 52 cm ruimte (liever maar 51 gebruiken) dus dan heb ik een marge van 0,5 a 1 cm om de bak ertussen te krijgen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-09-2015 22:33 #153855 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,

Ik snap je overwegingen.
Aluminium is wel te voren, kijk maar eens hoe Lazze het aanpakt;


Realiseer je wel dat aluminium een verzamelnaam is voor wel 1000 soorten, met zeer uiteenlopende eigenschappen v.w.b. de lasbaarheid, verspaanbaarheid, hardheid, taaiheid, etc. etc. Lazze verteld ook over scheurvorming in zijn gevoorde plaat, met name aan begin en eind.
Verder is zelfs de walsrichting nog van belang, de ene kant op buigt het materiaal probleemlozer dan het andere.

Met alle respect, ik denk dat je materiaaleigenschappen soms wat onderschat, 100KG is niet veel aan inhoud voor een bak.
Even voor de beeldvorming; kijk eens naar alu steigermateriaal, dat is vaak relatief dun uitgevoerd en tóch sterk.
Door slim te construeren kan je met weinig materiaal-volume vaak sterke en lichte constructies maken.

Boren door een koker zou ik afraden, je verzwakt "de kritieke doorsnede" daarmee onnodig.(bijv. rond 8mm door koker 20)
Beter is een lipje aan de koker te lassen waar je iets aan vast schroeft.
Of een soort klem die onder de koker grijpt.

Laat je niet van de wijs brengen door opmerkingen van mij, :) je bent met een mooi project bezig dat maar weinigen op (durven) pakken en dan heb je gewoon wat hobbels te nemen. Je kunt ook niet overal verstand van hebben.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2015 22:42 #153856 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Je opmerkingen zijn juist erg welkom! Je brengt me namelijk op een nieuw idee.
Ik zou het frame namelijk ook "gelaagd"/"getrapt" kunnen maken bedenk ik me nu.
Dan maak ik voor en achter het hoogste punt een U in het frame. Hier kan dan tweemaal een "bodembalk" van de bak in vallen.
Daaraan kan ik de bak dan ophijsen. Zo is er én ruimte voor twee balken én komt de bak toch niet hoger te liggen.
Dat ga ik nog even verder uittekenen, wordt vervolgd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.