Project Volvo 122S Down Under

Lees meer
16-07-2013 14:07 #129888 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Hey Ed,
Ja er zitten originele vilten ringen in. Ik had ze voor t plaatsen een nacht in de olie laten liggen. Maar dat plaatsen was in september 2012... Dus waarschijnlijk wat ingedroogd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 13:49 #131248 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Vandaag de cardan as weer opgehaald bij Hardy Spicer (balanceren) en onder de amazon gehangen. Speciaal voor de grote moer om het lager mee los te maken en weer vast te zetten had ik een reuze steeksleutel aangeschaft.
De nieuwe boutjes en moeren om de as aan de versnellingsbak te monteren zijn alleen met steeksleutels goed (nou ja goed...) bereikbaar en dus moeilijk goed vast te zetten, is hier nog een handige trick voor ?



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 14:12 #131251 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Project Volvo 122S Down Under
De moer (aan de kant van de versnellingsbak) vasthouden met een steeksleutel, en de bout met een ratel + passende dop vastdraaien, dat past precies. Dan kun je ze vast genoeg krijgen. Misschien heb je wel een kleinere ratel nodig dan je hebt, 1/2 inch is te groot geloof ik.

Het kan zijn dat je ook een 'kruiskoppeling' op de doppenset nodig hebt, bedenk ik me nu:
www.datona.nl/media/catalog/prod ... leutel.jpg

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 15:02 #131255 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Project Volvo 122S Down Under
Hier is speciaal Volvo gereedschap voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2013 17:39 #131259 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Project Volvo 122S Down Under
Hallo Marc,

De moer voor het grote lager losmaken gaat ook goed met de bankschroef: schuifstuk uitelkaar halen en het voorste stuk aandrijfas verticaal met de moer naar onderen houden en de moer in de bankschroef vastzetten, dan grote schroevendraaier of een stang door het kruisstuk en losdraaien.

Flens aan de versnellingbak vastzetten: hier heb je de minste plek, daarom het eerst hier vastzetten: bak in zijn vrij zetten en steeds de te monteren bout naar onderen draaien en vastzetten. Daarna pas de flens aan de as vastzetten, daar kom je normaal rondom wel goed aan, anders de auto iets heen en weer rollen. Speciaal gereedschap heb ik hiervoor nog nooit nodig gehad.

succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2013 14:04 #131282 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Bedankt voor de tips. Vandaag een smallere 7/16 dop gekocht en hiermee de bouten verder aangedraaid. Heel strak kan ik ze niet krijgen want over de moeren aan de versnellingsbak kant kan geen dop, hier is gewoonweg geen ruimte voor. Aangezien de steeksleutel alleen maar enigzins scheef over de moer past glijdt deze weg bij veel kracht zetten. Het zou wel lukken wanneer ik de versnellingsbak steun verwijder, maar ik los t liever anders op. Hoe strak moeten die bouten eigenlijk worden vastgezet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2013 14:36 #131283 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Volvo 122S Down Under
Beste Marc, je hebt een steek ring nodig waarbij de ringkant een beetje onder een hoek staat.
Dan niet de ringsleutel er op zien te krijgen daar waar de versnellngsbak steun zit maar een beetje aan de zijkant ervan.
Eenmaal de sleutel erop kun je de bouten met een andere ringsleutel 11mm goed vast aandraaien.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2013 15:13 #131284 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Project Volvo 122S Down Under
kop van cardan-bout is 11mm, moer is 1/2".

Ik werk als volgt:

bij ongeschonden bout en moer: hou moer vast met 1/2" steeksleutel (plaats
speelt geen grote rol), en draai bout met 11mm ringsleutel vast;

bij weinig geschonden moeren: vast houden dmv. een 6-kantige 13mm open
ringsleutel die voor remleidingen gebruikt wordt, die kan ev. op uiteinde
wat bijgeslepen worden zodat deze over de moer kan;
voordeel van zo'n sleutel is dat deze niet echt recht is, maar hoek van
15a20 graden "scheef" staat (steun bak staat daardoor niet meer in de weg);

idem voor fel geschonden moeren: 6-kantige 12mm open ringsleutel voor de
moer, ev. zowel moer als reml.sleutel beetje bijslijpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2013 11:56 #131416 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Ik ben op zoek geweest naar zo'n gebogen steeksleutel maar nog niet kunnen vinden. Ik zie hier alleen gebogen ringsleutels bij de normale automaterialen zaken. Van t weekend maar eens verder zoeken bij speciaal zaken. Komt er trouwens veel kracht op deze bouten te staan tijdens het rijden ?
Ondertussen een radio en twee frontspeakers ingebouwd. De radio heb ik met 2 langere brackets net boven het handschoeneplankje gehangen. De speakers met brackets vastgemaakt aan verlengde motorkap bouten (goede tip van Teun). De oude antenna heb ik achter het dashboard verwerkt en de ontvangst is perfect. Dat scheelt weer een gat in de auto.
Zie ook volvo-122s.blogspot.com.au/2013/08/radio...board-for-volvo.html



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2013 12:17 #131418 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Project Volvo 122S Down Under
Nog nooit speciaal gereedschap nodig gehad om die bouten te bevestigen, ik begrijp niet waar je probleem ligt. Je moet trouwens wel de juiste nemen, dus die met een schacht zonder schroefdraad passend bij de gaten in de flensen, anders kan het geheel gaan draaien als ze niet echt vast zitten en daardoor losraken. Alle PK's van je motor en de krachten bij het afremmen op de motor komen op deze bouten te staan, vooral dus bij lastwisselingen zijn ze nogal belast (bouten maar vooral in combinatie met de wrijving tussen de flensen indien bouten sterk genoeg aangetrokken).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.