Project Volvo 122S Down Under

Lees meer
10-06-2012 05:19 - 05-12-2013 11:52 #114421 door Marc Schunck
Project Volvo 122S Down Under is gemaakt door Marc Schunck
Hallo allemaal,

Ik bezoek de laatste weken geregeld het Volvokv forum, op zoek naar tips en info, hoog tijd dus om er maar eens lid van te worden :D
SInds april ben ik de trotse bezitter van een Volvo 122S uit 1969. Dit is alweer mijn 4e Volvo. Hiervoor heb ik, heel lang geleden, een Combi gehad, daarna een 245 GL combi uit 1982 (helaas moeten verkopen ivm emigratie).
Mijn huidige dagelijkse auto hier is een Volvo 240 GL uit 1988 (niet erg populair hier dus erg goedkoop :lol: ). Deze 240 is nog zo goed dat er weinig aan te knutselen is, en om me toch van de straat te houden was ik al een tijdje op zoek naar een leuk project. Nu zag mn vriendin laatst een piepklein advertentietje in de krant, Een Volvo 122S uit 1969 for sale in the Barossa. Nu heb ik hier in Australie maar 1 of 2 keer een Amazon( of 122 zoals ze hier worden genoemd) gezien, dus dat was wel heel bijzonder. The Barossa Valley is een wijnstreek net buiten Adelaide en na een goed uur rijden konden we de 122 inspecteren.
Hij bleek al ruim 12 jaar stil te staan, de motor lag in onderdelen in de schuur, en de auto zelf stond al 3 jaar op de veranda. Gelukkig is het een mediteraan klimaat hier dus de carosserie was nog zeer goed, ik heb tot nu toe maar een paar kleine slecht plekjes gevonden; 1 gaatje onderin de rechter deur, paar gaatjes onder het voorraam rubber en de achterbumper houder.
De lak is echt zwaar verweerd, op sommige plekken helemaal weg tot op t staal en de meeste rubbers totaal verdroogd.
Momenteel is de auto zo goed als gestript en struin ik t internet af naar tips en onderdelen. Onderdelen zijn hier in Australie slecht verkrijgbaar en meestal erg duur, 2e hands is ook zeer schaars.
Dit is m'n eerste auto die ik echt helemaal zelf wil gaan opknappen, dus veel uitzoek werk en de gebruikelijke blunders horen erbij ;) Ik heb vroeger wel een aantal japanse motorfietsen opgeknapt, maar dit is toch wel heel wat anders...
Gelukkig hebben de meeste huizen hier een aardige schuur in de achtertuin en heb ik de luxe om de 122S in een 12x6m shed op te knappen.
Momenteel ben ik met het B20B blok bezig. Het interessante van een blok in onderdelen kopen is dat je niet weet of t compleet is en hoe alles in elkaar hoort te zitten, dus veel uitzoekwerrk en vooral kijken naar fotos van jullie Volvo blokken :P
Ik heb nog niet door hoe hier een foto te plaatsen, maar dat komt nog wel..

Groeten,
Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 09:40 #114424 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Project Volvo 122S Down Under
Welcome, mate! ;-)
Foto's toevoegen kan vanaf je harddisk, via 'bijlage toevoegen' net onder het vak waar je deze tekst typt.
Heb je al fora in Oz gevonden? Ik weet dat er een misschien kleine, maar zeker wel een groep liefhebbers is daar. En adressen voor onderdelen zijn er ook. Heb ik nu niet paraat, kan ik later toevoegen.

Leuke blog, impressive!!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2012 09:50 #114425 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Project Volvo 122S Down Under
G'day mate!!!

Goed te zien dat er in ozzie toch wat amazones rijden. Ga dit zeker volgen. Mijn vriendin en ik zijn ook van plans om met ongeveer twee jaar richt oz te gaan.

Erg leuk om te zien dat je het zeer grondig aanpakt top!


SeeYa!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 10:08 #114427 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
G'day maties!!
Dank voor de reacties, leuk!
FF proberen een fotootje te plaatsen:

Ik heb inmiddels viavia een volvo clubje gevonden in Adelaide, ze hebben geen site of forum oid maar volgende week is er een bijeenkomst in een garage waar ik dan lid kan worden en hopelijk onderdelen en ervaringen kan uitwisselen. Ze kennen hier geen belastingvrij rijden, maar voor een auto van 30 jaar of ouder kun je voor gereduceerd tarierf een 90 dagen kaart krijgen, voorwaarde is dat je wel lid bent van een officiele oldtimer club.

Groet,
Marc



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 10:32 #114428 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Project Volvo 122S Down Under
Gave wagen en een mooie uitdaging!
Dat wordt wel weer een hele goede auto als je alles zo grondig aanpakt als het blok.
Wat ziet dat er supermooi uit zeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 21:10 #114450 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Project Volvo 122S Down Under
Leuk wat te horen uit Australië, heb familie in Adelaide wonen, Nederlanders kom je overal tegen...
De Amazon is volgens mij kleur 99 , ik heb jaren in zo'n Amazon '70 gereden, geassambleerd in Bern Zwitserland
Momenteel wordt mijn '69 Amazon gespoten en ga hem daarna opbouwen. Is een volledige restauratie geworden.
Van het blok & OD reviseren heb ik veel plaatjes gemaakt.
Als je specifiek iets wilt zien, laat maar horen dan stuur ik een foto.
Binnenkort kun je het verslag ook lezen op onze site.

Als je naast het PB ikoontje kijkt zie je een voor onze site van de Stichting Behoud Klassiekers Arnhem

Veel succes met de restauratie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2012 04:49 #114465 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Ja die Dutchies zitten overal. Ik ga zeker gebruik maken van je fotos, hopelijk heb je ook fotos van de bedrading, want dat hangt bij de mijne ook gewoon los. De kabelboom is volgens mij nog origineel, maar een foto zegt altijd meer dan enkel de kleur van t draadje..

@Jeroen, thnx! als je wilt emigreren over 2 jaar moet je nu al beginnen met de visumaanvraag, dat duurt zeker 1,5-2 jaar... Neem dan direct wat onderdelen mee uit NL :lol:

@Lars, thnx, ik heb net je website bekeken, heel handig al die tips, ga ik zeker gebruiken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2012 08:44 #114467 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Project Volvo 122S Down Under
Ha die Marc,

Dat had ik nooit verwacht op dit forum: een oude jeugdvriend tegen te komen met blijkbaar dezelfde hobby. En dan down under! Zal toch al snel 25 jaar geleden zijn dat we elkaar voor het laatst gesproken hebben. Een aangename verrassing! Ik zal je vorderingen met belangstelling volgen.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2012 14:25 #114476 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Volvo 122S Down Under
Beste Marc, ik kan me voorstellen hoe het is om naar onderdelen te moeten zoeken in een land waar de Amazone maar mondjesmaat is verkocht.
Ik heb mijn Amazone mee naar de Filippijnen genomen met een hele hoop onderdelen dat is in principe de enige manier om hier wat spare te hebben.
Binnen nu en een jaar zal ik aan mijn Amazone ook wat plaatwerk moeten vervangen ik ben nu al bezig om aan CO2 te komen lasdraad etc kun je nagaan hoe moeilijk het hier is.
Plaatwerk zal ik zelf moeten maken auto onderdelen binnenhalen is een groot probleem en komen met een beetje pech niet aan.
Gelukkig is arbeid hier goedkoop dus iets aan laten maken kost niet veel als me het zelf niet zou lukken.

Maar wat je in jou geval zou kunnen laten doen is vragen aan vrienden of bekende in Nederland of ze een Amazone voor je kunnen strippen de onderdelen in kisten verpakken en naar Australie sturen.
Er zijn in Nederland zeker organisaties / firma's die de kisten met onderdelen voor een redelijke prijs naar Australie kunnen verschepen.
Heb je voor de eerste tijd wat reserve onderdelen.

succes met de restauratie.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2012 15:38 #114522 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
@Vilmar Super dat we via t volvo virus weer contact hebben!! Ik heb je een pm gestuurd.
@ Johan. Bedankt voor de tip! Het blijkt in de phillippijnen nog veel moeilijker te zijn om aan spullen te komen voor de Amazons. Ik zit idd al van alles te bedenken om onderdelen vanuit nl hiernaar toe te laten komen. Hopelijk kan ik komend weekend nog wat onderdelen opduiken via de volvoclub hier in adelaide.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.