Project Volvo 122S Down Under

Lees meer
03-06-2013 06:44 #128162 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Volvo 122S Down Under
Beste Marc, voor je sierstrips, je maakt plaatjes die in je sierstrip passen en op die plaatjes las je draadstukjes van M4.
Desnoods wanneer het veel scheelt de strip voor met achter las je de draadstukjes uit het midden op de plaatjes.
Hang de deur goed af en monteer de deustrip dmv de draadstukjes met M4 moertjes en revetjes richt deze uit met de voor en achterstrip je hebt immers speling doordat de gaatjes in de deur 6mm zijn en de draadstukjes 4mm.
Scheelt voor en achter ook een hoop dan moetje alle strippen zo doen.
Het is een beetje een gepiel maar je krijgt het op die manier wel strak en je wilt ten slotte een Volvo met de strakheid van een Rols Roys of niet?

succes zite er oeverigs goed uit.

Ik hoop dit jaar te kunnen beginnen met mijn Amazone begint hier en daatr ook wat roest te komen en ik eh vier deuren.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2013 10:28 #128168 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Project Volvo 122S Down Under
Dag Marc,

ivm. remtrommeltrekker (o.a. 11 May 2013, "...en dan kijken of ik zo'n trekker kan namaken"):

omdat het waarsch. lang geleden is dat je remtrommels er af zijn geweest, kan het zijn dat die
heel vast zitten. In dat geval is het echt aan te raden een originele Volvo trommeltrekker te
gebruiken. Probeer je deze na te maken, dan riskeer je serieuze problemen te krijgen, zo is
herhaaldelijk gebleken door verhalen op dit forum. Je riskeert bvb. het asuiteinde onherstelbaar
te beschadigen, of toch de fijne draad erop. Mij is in elk geval door mijn Volvo dealer, al jaren geleden,
sterk afgeraden een andere-als-Volvo trekker te gebruiken, of na te maken.

Ik zou het zonde vinden mocht dit met je bijzonder mooie AM gebeuren!

Ik kocht dus een originele trekker, en concentreerde me dan maar op het maken van enkele
hulpstukken om die trekker te gebruiken, vooral om bijzonder moeilijke situaties de baas te kunnen.
Ben je erin geinteresseerd, dan kan je even kijken naar volgende links,waarbij je kijkt naar bijdrages van
mezelf, ook van anderen.

Terloops nog dit: de Volvo-trekker kan ook nog als onderdeel voor zelfgebouwde pers gebruikt worden,
bvb. om de bussen bij onderste draagarmen er uit te persen, en de nieuwe erin (dan wordt dit echt een plezier),
of om erg vast zitten zuigers van motor er uit te duwen.

Nog succes toegewenst bij verdere opbouw van je knappe Am!

Groeten, WDB

PS. we waren dit jaar "vlakbij" (=+-1500Km?) in Canberra, volgend jaar misschien ander deel van Austr.,
Adelaide inbegrepen?

De links:

bij "Trommel achterrem NIET los te krijgen" (2x bijdrage, in 2de bijdrage zijn foto's toegevoegd):

Trommel achterrem NIET los te krijgen.

bij "remtrommels zitten VAST!"

[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=10607&p=0#p0">viewtopic.php?f=142&t=10607&p=0#p0

bij "remtrommels zijn los!" (mijn bijdrage is op: 05 Jan 2006):

[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=11831&p=78447&hilit=remtrommels+zijn+los&sid=162f1b73cb0eaf5a4728ad9962687494#p78447">viewtopic.php?f=142&t=11831&p=78447&hilit=remtrommels+zijn+los&sid=162f1b73cb0eaf5a4728ad9962687494#p78447

en nog bij "remtrommels", beginnend bij "Hallo Jeroen" (23 May 2005):

[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=12517&p=75243&hilit=remtrommels+zijn+los&sid=162f1b73cb0eaf5a4728ad9962687494#p75243">viewtopic.php?f=142&t=12517&p=75243&hilit=remtrommels+zijn+los&sid=162f1b73cb0eaf5a4728ad9962687494#p75243

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 03:43 #128204 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Volvo 122S Down Under
Beste Marc, dit heb ik in 1982 gemaakt om remtrommels te demoneteren.
Let wel eerst de moer op de as een paar slagen losdraaien trekker monteren flink aandraaien (gebruik makende van de wielmoeren) af en toe een tik op de trekker geven en hij komt los.
Het aandraaien van de trekker doe ik altijd met een pijpetang.
Als je zelf geen goede lasser bent zou ik het lassen uitbesteden.

succes

Johan Geers

Bijlage sany0378.jpg niet gevonden



Bijlage sany0379.jpg niet gevonden



Bijlage sany0380.jpg niet gevonden



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 07:43 #128205 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Dat is een handige tool Johan. De sierstrip laat ik voorlopig maar zitten, wellicht als ie helemaal af is tijd over om de puntjes op de i te zetten.
Willy, bedankt voor de tips, en natuurlijk ben je hier van harte welkom, kun je mooi helpen klussen :D Was je in Canberra op vakantie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2013 21:20 #128267 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Project Volvo 122S Down Under
Hallo Marc,

"...natuurlijk ben je hier van harte welkom, kun je mooi helpen klussen :D "

OK, heb geen schrik van vuile handen, voorzie als "beloning" dan ook maar plaats
voor mij als medepassagier bij proefrit, nu je project stilaan ten einde loopt.
Ik moet echter eerst nog wat sparen :evil: , vooral na even dure, maar eveneens schitterende,
NZ reis vorig jaar!

"Was je in Canberra op vakantie?":

jawel: Canberra lag op route van 6000Km rondrit per MotorHome, Sydney->Sydney:
omhoog langs oostkust en Great Barrier Reef, terug langs outback, o.a. via Wagga Wagga,
Canberra en Katoomba.

Onderweg natuurlijk ook uitgekeken naar Volvo's: slechts enkele nieuwe types gezien, verder:
0x Am, in outback 1x oldtimer Holden, in National Mus.Canberra 1x oldt. Holden in nieuwstaat
tentoongesteld, in Canb. nog 1x volgepropte, verloren gereden, 245. Volvo onbekend in NSWales
en Queensland?

Groet, Willy DB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2013 13:58 #129005 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Hi Willy, Volvo'240 zie je hier geregeld mn bij P-platers (provisional rijbewijs) zijn goedkoop robuust en veilig. Voor de rest weinig oude Volvo modellen, De nieuwe modellen doen t hier wel goed.
Ondertussen bezig geweest met de front suspension, alles losgehaald, geverfd en de nodige onderdelen vervangen, ziet er weer een stuk netter uit zo, zie volvo-122s.blogspot.com.au/ . Volgende klus is het remsysteem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 13:01 #129197 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Vandaag met een vriend het blok erin gelegd, incl. versnellingsbak. Om het geheel onder de juiste hoek erin te krijgen was nog wel ff lastig, maar met wat krikjes onder deversnellingsbak is t uiteindelijk gelukt. Nu moet ik de electra gaan aansluiten, maar ik heb geen idee welke draad waarheen moet. Onderstaand wat foto's met nummers bij de "losse" draadjes.Wie kan hier wat over zeggen. Ook vroeg ik me af waar de beugel die aan de koppelingskabel zit moet worden bevestigd, ik bedoel de beugel die wat lager aan de zijkant zit. En dan nog de slangen van de kachel/kraan naar t blok, zitten die zo juist gemonteerd?















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 14:14 #129200 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Volvo 122S Down Under
Beste Marc, heb jij een kachel nodig daar waar jij woont? Ik heb die van mij afgekoppeld mijn kleine nichtje zat te veel aan de handeltjes werd soms iets te warm binnen.

voor de rest mooi project ziet er goed uit

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 22:35 #129227 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Hi Johan, Het is nu hartje "winter" in Adelaide en s nachts kan t dan wel afkoelen naar ca 2-3 graden. Dus als je vroeg begint is t wel lekker :) .
Iemand nog wat fotos mbt de bedrading ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 23:00 #129233 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Project Volvo 122S Down Under
Sorry Marc, ik zou je graag helpen, maar ik bezit geen (of heb tenminste geen toegang tot) een complete 12V Amazon. Wil je wel een pluim geven voor hoe de wagen er nu uit ziet. Een prachtig stukje werk en ik volg je activiteiten dan ook graag.

Zat me trouwens vandaag net te realiseren dat het voor jou winter begon te worden en vroeg me af wat voor temperaturen er daar bij jou bij hoorden, is dat meteen ook beantwoord :D
Hou vol, en mensen, geef hem foto's of info over die bedrading.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.