Project Volvo 122S Down Under

Lees meer
04-07-2013 13:39 #129412 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Hier zoals ik t nu heb aangesloten:
1 (lange rode draad) op oliesensor
2 (korte bruine draad) op bobine
3 (groene draad) op starter motor
4 (kort zwart draadje) van stroomverdeler naar bobine
5 (dikke zwarte kabel) van contact naar starter motor
6 weggehaald, is een oud draadje die nog aan de donor starter motor hing
7 (lange rode draad op alternator, het koperen lusje past alleen op t kleine boutje
8 Deze gaat de kabelboom in als dikkere zwarte draad vd startermotor en komt er uit als nr 8, zijnde een zwarte en rode draad paralel aan elkaar vast... Aan t einde zit een grotere koperen lus die ik ook op de alternator heb aangesloten, nu op de dikkere bout
9 (donkergroene draad) op stekkertje alternator aangesloten
10 (zwarte draad) dit blijkt voor de ruitensproeierpomp te zijn want die reageert erop :)
11 (zwarte draad) moet dus van t remverdeelblok zijn
12 (lange zwarte draad) heb ik op de versnellingsbak aangesloten en dit werkt ook goed (met overdrive relais)

Het volgende werkt nu:
Startmotor
ruitenwissers en pompje
remlamp linksachter
achtruitrijlampen
handrem controle lampje
knipperlichten, branden wel maar ze knipperen niet
olie, amp, groene knipperlicht lampje en blauwe groot licht lamp in dashboard werken

Verlichting werkt niet
Fan werkt niet
claxon werkt niet

Nu heb ik t volgende probleem: de 25 amp zekering (onderste in kastje) knalt er telkens uit, als ik deze opmeet staat er gewoon 12 volt over en dit moet bij zekeringen toch 0 zijn? Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe is dit op te lossen?

Verder ben ik nog op zoek naar de plek voor de dikke gevlochten aarde draad. In een schema zag dat die ergens tussen blok en chassis moet zitten. Heeft iemand daar een foto of omschrijving van?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2013 14:20 #129413 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Project Volvo 122S Down Under
Waarom zou er 0 volt op je zekering moeten staan? Er loopt gewoon stroom door heen dus je meet 12 volt over de zekering.

Met vriendelijke groet, Ziko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2013 18:52 #129425 door Paul van Os
Beantwoord door Paul van Os in topic Project Volvo 122S Down Under
Over een zekering (dus aan beide kanten van de zekering gemeten) staat altijd 0 volt, het is nl gewoon een draadje. Alleen als hij stuk is kan er spanning over staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2013 19:17 #129428 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Project Volvo 122S Down Under
om de problemen met niet werkende zaken op te lossen, kan men beginnen met
het el.schema nauwgezet te bekijken en te volgen, bvb. van schakelaar naar lamp.

Verder, om bij twijfel te weten welke de dikte is van sommige (ontbrekende?)
draden, kan men eens kijken naar een el.schema voor vroege AM's.
Zo staat er 1 op p.189 in Haynes, daar staan wel de diktes (+welke kleur) bij,
ook de naam van de componenten, echter geen nrs.
Veel van dit schema is terug te vinden in het te volgen schema op p.192.

Op foto hieronder is plaats van de platte gevlochten massakabel (nr 190339) te zien.

Nog wat moed toegewenst bij opbouw, dan rijdt je AM vlug weer door Adelaide.

Groet, Willy DB




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2013 01:17 #129449 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Volvo 122S Down Under
Beste Marc, aan een zijde van de zekering de draden loshalen en een voor een terug aansluiten kijken welke kleur draad de kosrtsluiting veroorzaakt.
Van daaruit kun je of wij via het schema bekijken wat er aan de hand kan zijn.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2013 11:15 #129457 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Project Volvo 122S Down Under
Hallo Marc,

"Verlichting werkt niet
Fan werkt niet
claxon werkt niet
"

fan:
ik neem aan dat alle draden goed bevestigd zijn. Op schakelaar vertrekt
echter aan punt "+" (zie foto) ook een rode draad, die bij mij onder dashbord
leidt naar aansluiting op lichtschakelaar (nr30 op schema) waar 4 rode draden aangesloten zijn.
Omdat je schrijft dat je verlichting nog niet werkt, zou het kunnen dat daar
nog iets fout is, waardoor je dan op punt "+" geen spanning krijgt, en je fan ook niet werkt.

claxon:
werkt waarsch. niet omdat zwarte draad doorheen stuurstang nog niet aanwezig is?,
(andere bruine draad loopt naar bundel links vooraan, zie foto).









Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2013 08:21 #129470 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Ik ben weer wat verder, de fan en groot licht (de voetswitch reageert nergens op..) doet t nu. Ik weet niet precies waar t aan lag maar na wat rommelen onder t dashboard (stekkertjes loshalen en dan weer vastzetten) werkt t opeens.Ik denk dat er iets mis is met het interieur lampje. Als ik hier de draden van los haal staat er nog maar 2.8V spanning over de onderste 8 amp zekering (ipv ca 12V). Ik zag dat er 3 aansluitingen in t lamparmatuur zitten en er komen maar 2 draden uit t plafond (zwart en blauw). Wat is de juiste manier om ea aan te sluiten en mist er een draadje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2013 09:27 #129474 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Project Volvo 122S Down Under
voetsch.: slechte kontakten? (roest?)
int.lamp: slechts 2 draden, hoe aansl.: zie foto




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2013 12:56 #129476 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Project Volvo 122S Down Under
twee draden is idd voldoende. lampje is massa geschakeld, dus de plus rechtstreeks aan de lampvoet, de schakelaar aan het lampje maakt contact met de carrosserie ter plaatse, de andere draad gaat naar de deurcontacten. Als je e.e.a verkeerd aansluit krijg je steeds sluiting kan ik me herinneren.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2013 13:37 #129478 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Bedankt weer voor alle info en duidelijke foto's van Willy, Super! Ik denk dat t is opgelost. Alle contacten schoongemaakt met schuurpapiertje, nieuwe zekeringen erin en een nieuwe battery. Het interieur lampje zat niet goed aangesloten en in de houder van t handschoenen plankje zit sluiting omdat het witte isolatie gedeelte los is en t draadje wat hierin zit tegen de massa aan komt vd lamphouder. Ik heb t er voor nu maar ff afgehaald. Kijken of ik dat nog kan repareren anders op zoek naar een vervanger. Er waren ook aardig wat kleine lampjes kapot, dus die ook direct vervangen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.