Project Volvo 122S Down Under

Lees meer
19-11-2012 20:49 #120548 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Project Volvo 122S Down Under
Marc,

Goed bezig :D

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2012 20:54 #120549 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Project Volvo 122S Down Under
Ja, mooi werk !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2012 12:42 #120666 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Vandaag de Amazon ff naar buiten geduwd om al de soda in de balkjes etc te verwijderen. Daar kwam nog wel een paar kilo uit :lol: en het duurde dus ook bijna de hele middag. Morgen nog een keer en dan begonnen met het wassen van de delen. Volgens de blaster goed wassen met warm water met 5% azijn om de soda te neutraliseren. Daarna goed met de hoge druk reiniger, dan nog een keer met de azijn oplossing en dan weer afspuiten. Ik wil het eerst bij 1 of 2 delen proberen, bv achterklep en een deur ofzo. Dit om te zien of de primer goed hecht en het metal dus echt goed schoon is. Ik hoorde dat je het beste 2K epoxy primer kunt gebruiken omdat dit de boel goed sealt in tegenstelling tot gewone primer. Nu wil ik het liefst de 2K epoxy met de kwast aanbrengen omdat ik alles deel voor deel doe en het direct na het grinden/roest verwijderen wil aanbrengen om flash rust te voorkomen. Heeft iemand hier ervaring mee en welk 2K merk is goed te kwasten zonder in te leveren op de kwaliteit ? We hebben hier oa Dupont en De Beer/Valspar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2012 13:13 #121085 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Na wat zoekwerk heb ik een goede epoxy primer gevonden die ook te rollen/kwasten is. Het is een Australisch merk, Protec, wordt in Adelaide gemaakt en dus geschikt voor de hete zomers hier. De eerste dagen boven de 40 graden hebben we inmiddels al gehad :D In de schuur was t nog wat warmer :lol: Om de boel netjes te houden heb ik een spuitcabine gebouwd met wat plastic, tape en papier. Ik had ook nog een fan geplaatst voor de luchtcirculatie maar dat hielp eigenlijk niets. Voor het spuiten van epoxy primer en filler/primer is t ok want dat schuur je toch en dan maakt die nevel neerslag niet veel uit. Maar voor een base coat moet je echt wel een goede afzuiging hebben. Omdat ik merkte dat er aardig wat water in de perslucht zat heb ik na 10 meter slang een waterfilter ingebouwd met druk regelaar (Als je deze te dicht bij de compressor plaatst is de lucht nog "stoom" waardoor t afvangen van water minimaal zal zijn). Ik had de regelaar als volgt ingesteld: ca 100 psi aan de compressor, 60psi aan de watervanger en dan zou t ca 45 psi aan de spray gun handel moeten zijn. De deuren, kofferbak en bovenkant vd motorkap zijn nu in de epoxyprimer (gespoten). Daarna heb ik de body goed gewassen om vd soda af te komen. De flash rust verscheen al binnen een paar minuten terwijl het toch warm en droog was buiten. Omdat dat zo snel gaat ben ik met t dak en de voor- en achterruit sponningen begonnen; alles weer met schuurapparaat en slijper weggehaald en toen met een mohair rollertje en kwast in de epoxy primer gezet. Dat is wel niet zo strak als spuiten maar in ieder geval is t geseald zodat ik vd week verder kan met de engine bay, zijkanten en achterkant. Hopelijk heb ik eind vd week alles in de epoxy en kan dan de primer/filler erop. Ik heb als controle nog wat tape op de epoxy geplakt, goed aangedrukt en toen eraf getrokken. gelukkig bleef de epoxy op de auto zitten :mrgreen: Nu de epoxy primer erop zit komen ook de deukjes duidelijk in beeld zoals je op de foto kunt zien. Vooral waar de roest heeft gezeten en waar er gelast is. Over lassen gesproken; ik heb zelf wat kleine gaatjes gevuld dmv lassen en weet nu ook wat lasogen zijn. Ik werd snachts wakker en het voelde of ik een hele zandbak in mn ogen had :twisted:









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2012 17:35 #121131 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Project Volvo 122S Down Under
Hallo Marc,

Dat begint er toch heel mooi uit te zien. Je bent lekker bezig!

40 gr C, tsja wij hebben net -13 gehad. Dat laatste trekt mij toch meer :) Hopelijk kunnen de schaatsen binnenkort uit het vet.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2012 14:08 #121149 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Ja 40 vindt ik ook wat aan de warme kant :D
Vandaag was t ook vrij warm met ca 38 graden. IK wilde de rest vd body in de 2k epoxy primer zetten maar heb gewacht tot t wat afgekoeld was en het in de avond gedaan. Eerst alles goed afgeplakt (daar ging nog aardig wat tijd in zitten) en toen 2 lagen epoxy erop gespoten met 10 min flash time ertussen.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2012 13:46 #121214 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Plamuur weekendje! Telkens als de lichtval veranderd zie je weer een andere onbekende deuk :o





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2012 13:54 #121443 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Vanochtend ben ik begonnen met t kitten. Ik had 2 merken eerst uitgetest: Sikaflex 227 en HB Body 115 (een grieks product). Beide op een oud schuifdakje gezet en toen laten uitharden in de zon. In eerste instantie leek de sikaflex beter maar na 2 dagen wachten bleek toch dat de HB body beter hechtte dan de sikaflex. Na het leggen van een rups kit strijk ik t glad met mn vinger. Geeft een hoop rommel aan je vingers maar de naden worden wel strak. Om een uur of 1 smiddag ben ik gestopt vanwege de hitte, de sealant droogde al voordat ik m glad kon strijken, dus morgenochtend vroeg op om t klusje af te maken. Na het kitten kwast ik de kit nog een keer over met epoxy primer en dan gaat de gewone primer erop. Volgens de voorspellingen is t hier met de kerst wat minder warm (26c) dan morgen met 40 graden zodat ik dan hopelijk verder kan met primer spuiten :D

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-12-2012 16:27 #121451 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Project Volvo 122S Down Under
Mooi, goed dat je het ook zo grondig aanpakt.
Deze blijft nog wel even op de weg :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2012 14:19 #121545 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Ik hoop dat ie weer op de weg komt haha.. Hier kennen ze geen APK maar als de car 10 jaar of langer niet in de wegenbelasting is geweest moet je door een keuring die prijzig is en waar je ze met een kammetje door je car heen gaan En deze staat al ruim 13 jaar in de shed. :twisted: Dit hoorde ik pas nadat ik m had gekocht... :shock:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.