Mijn Amazon uit begin 61

Lees meer
17-03-2011 00:35 #101531 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Maarten,

Bedankt voor de lovende woorden. Maar om eerlijk te zijn, ik heb het (meeste) laswerk zo'n 20 jaar geleden door een in Volvo restauratie gespecialiseerd bedrijfje laten doen. Als ik het goed begrijp wil jij het meeste in ieder geval zelf doen. Respect en succes man. Zag ook dat je weer wat nieuwe foto's had en wilde je vragen of je voor mij iets wilde fotograferen. Mijn exemplaar miste het metalen kettinkje tussen het radiator gordijntje en het dashboard. Nu wil ik dat weer terug plaatsen maar weet niet wat voor model schakel dat kettinkje had, nog wat voor handgreep, ring aan de binnenkant zat. Ik zag op foto's dat jij dat kettinkje nog wel hebt. Zou je een duidelijke detail foto (liefst met centimeter er naast) voor mij willen nemen en ook eentje van hoe dat aan het dashboard kant er uit ziet?. Als je (detail) foto's van mijn kale chassis kunt gebruiken voor reconstructie, roept en wij draaien :D

Dan nog weer wat foto's van mijn projectje. Na het spuiten van de motor ruimte en binnen schermen voor, en het eindeloos na-genieten van het resultaat terwijl ik de foto's plaatste, wilde ik meer, veel meer . . . Het kenmerk ven een (Volvo) junkie
Dus besloot ik de dorpels en bescherm plaat voor de dorpel balk ook maar te schuren en kaal te halen waar roest zich vertoonde. Het voordeel van 20 jaar wachten en opslag in vochtige schuren is dat je precies kunt zien waar de behandeling in principe goed was en waar hij eigenlijk geheel over moest. Maar ja, eenmaal bezig wilde ik ook de achterscherm rand rond de achterwielen doen, oh, en ook de dubbele plaat over de binnenschermen bij de achterportieren. Oh, en ook de middenstijl tussen de portieren. En de rest van de deur sponningen, en de dak lijst, en natuurlijk de achterschermen, en het middendeeltje tussen de achter schermen, oh en ook de achterruit sponning, en het deeltje onder de achterruit tussen de schermen zodat alles rond om de kofferbak gedaan zou zijn. Oh, en ook de binnen-wielkasten aan de interieur kant, en natuurlijk de hoedenplank sinds ik de raamsponning ging doen. En als ik toch bezig was, natuurlijk ook de wand tussen de kofferbak en het het interieur. En het gaat zo lekker, ook maar de rest onder de achterbank.
En toen was opeens het weekend over. Zaterdag van 10:00 tot 20:00, Zondag van 10:30 tot 20:30 daar met de staalborstel op de haakse slijper, grof (korrel 40) en middelgrof (korrel 100) schuurpapier, een oude bijtel en een stanleymes bezig geweest om de boel kaal te halen. Maar gelukkig ook om 20:30 klaar met kaal halen. Dus alles uitgezogen, met perslucht schoon geblazen, met thinner afgenomen en terwijl dat stond uit te luchten, de 2K epoxy-primer geroerd, de verdunner en harder er bij gemengd en weer geroerd en een schort onder de auto geplakt zodat de onderkant niet onder de spuitnevel kwam te zitten. En toen kon het wonder beginnen. Eerst de moeilijk bereikbare delen, dat had ik in de motorruimte geleerd, dan de delen die niet meer bereikbaar zouden zijn als alles gespoten was, toen de rest. Rond 22:00 thuis. Moe maar oh zo voldaan bekeek ik de foto's. Wat kan een mens genieten van iets dat, waarschijnlijk, door de meeste mensen als een waardeloos karkas wordt gezien. Maar wat voor mij intussen zo dierbaar en bekend is dat ik er alleen afstand van kan doen als het bij de volgende eigenaar(esse) even veel liefde zou krijgen. En dan te bedenken dat ik na 20 jaar eigenlijk op het punt had gestaan om het op te geven en het als oud schroot af te laten voeren. . . . Zo kan het verkeren.
Hieronder de delen gedurende de dag en het resultaat.
Tijdens het kaal halen:


Één van de dingen die ik 20 jaar geleden al geleerd had was dat in 1960/1961 plamuur niet gebruikt werd, maar tin. De vreemde plek op deze deursponning is dan ook tin, en er zit nog een paar kilo aan de wagen.


En na het spuiten :shock:





Helaas ben ik nu bijna door mijn voorraadje primer heen dus dat moet ik snel zien aan te vullen. En dan weer verder :)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2011 08:39 #101536 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Mijn Amazon uit begin 61
Mooie update, ziet er prachtig uit, en leuk stukje geschreven!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2011 13:36 #101544 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Mijn Amazon uit begin 61
prachtig, deze foto's zijn genieten, geeft me alleen maar meer zin! :D
ik zal proberen dit weekend duidelijke foto's van die ketting te maken ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2011 15:52 #101547 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Dat tinnen komt weer terug, ik heb bij Rustbusters in Veenendaal een setje gekocht bestaande uit een staaf tin, een houten'spatel'en een metaalschaaf. De werkzijwe is eerts in olie vochtig maken, dan met brandertje gewoon gaan 'plamuren'
Benm bezig met een 142 waar nogal grofstoffelijk achterschermranden in zijn gelast, plan is om de richel op te vullen met tin (en niet met 1/2 cm plamuur zoals het er nu opzit). Zal wel wat foto's maken als ik aan de gang ga..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2011 21:56 #101614 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoi Gerben,

hier de foto's, als je ze graag in betere kwaliteit hebt kan ik ze ook doormailen.
ze zijn niet super scherp, maar ik hoop dat je alles ziet wat je moest zien :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2011 00:10 #101618 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Bedankt Maarten, dit zou voldoende moeten zijn. ga op zoek naar een ketting die dit benadert.

Ben vandaag bezig geweest om het spuit plamuur dat ik zaterdag ochtend op de gepitte delen heb gespoten weg te schuren. Ik hoop dinsdag vrij te hebben en dan meer kaal te halen en in de grondlak te zetten. En natuurlijk wil ik uiteindelijk de boel in de 2k permanente lak zetten :D maar dit helpt bij het invullen van de details - nogmaals bedankt. :D

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2011 09:17 #101619 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ik heb nog eens goed naar je plaatjes van de kale carrosserie gekeken, volgens mij zit er op de li deurpost ook koper, als ik het goed heb werd dat ook wel gebruikt. Tin is metaal kleurig en dat lijkt koperkleurig.
Bij de restauratie van mijn P1800 is dit bij naden verwijderd, zou een potentiaal verschil maken tussen plaatdelen en daardoor roest veroorzaken.
Ik ben geen chemicus maar heb wel wat basis kennis, is er hier iemand die hier meer van weet en mij/ons kan uitleggen of dit zo is en of tin dit probleem niet heeft.
Inmiddels is mij P1800E al 19 jaar na restauratie en op de naden niets te zien.n Komt dit door het verwijderen van de koper ?
Is het zinvol dit te verwijderen bij restauratie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 19:35 #101654 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hey Ed. scherpe ogen :D

Inderdaad zit er op verschillende plaatsen messing-achtig materiaal aan de wagen. Het ziet er naar uit dat sommige delen eerst met een prop messing of ziversoldeer o.i.d. zijn vastgezet alvorens ze definitief te lassen. Ik ben ook geen chemicus, maar ik herinner me dit van de middelbare school :ugeek: Inderdaad geeft dat een potentiaal verschil mits het niet direct in contact staat en er een electroliet aanwezig is (een geleidende massa). Denk maar aan een accu. Als de platen krom trekken en elkaar raken dan heft dat automatisch je spanning op. Wat het ook doet is mee doen in de verdringings reeks. Die stelt dat metalen ieder een eigen verdringings waarde hebben, en dat bij een spannings verschil (statische elektriciteit, een boot in water maar ook rijdend door pekel met de massa van je accu aan de wagen) het laagste materiaal de elektronen afstaan. Zink is veel lager dan ijzer, ijzer lager dan koper. Tin zit volgens mij tussen zink en ijzer in. Bij scheepsvaart wordt dit principe gebruikt door een anode aan de romp of sluisdeur te bevestigen. Dit is in principe gewoon een klomp zink. Door nu de elektronen te leveren lost dat zink als een ion op in water. Bij roest heeft het een beperkter effect. Als er zuurstof aanwezig is die zich wil binden met een positief materiaal zou het in theorie zich met het laagste materiaal moeten binden. Hoe dan ook, wegslijpen kan maar is niet echt zinnig in mijn opinie. Niet alleen zit er totaal geen roest rondom die plekken maar het zit ook tussen het dubbele plaatwerk gevloeid, en dan moet ik echt er stukken uit gaan slijpen. Ik geloof niet dat het daar beter van wordt :)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2011 23:46 #101690 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Tegenslag.

Het overkomt iedereen wel eens, maar ik had er op dit moment niet op gerekend. Afgelopen weekend had ik weinig tijd, maar de tijd die ik had heb ik gebruikt om meer delen van het interieur kaal te halen. Nu heb ik 20 jaar geleden een garage alle slechte delen uit de carrosserie laten halen en er nieuwe voor in de plaats laten zetten. Dat wil zeggen, alle delen behalve het open dak. Dat dak had door lekkage veel schade veroorzaakt, maar zover ik me kon herinneren was dat allemaal hersteld. Bij het kaal halen van de bodem leek dat ook bevestigd. Een strakke metalen bodem kwam onder de bitumen en vlieg-roest uit. Aan de binnenkant was dat anders. Ik had de boel toen der tijd in de ijzer menie gezet en daarna met cellulose primer over gespoten. r was weer wat roest door gekomen vanwege de vochtige stallingen, dus ik besloot het helemaal kaal te halen voor ik het in de epoxy primer met zink zette. Hmm. de rechterkant afgelopen weekend gedaan. meer dan 4 uur de haakse slijper met Piranha staal borstel gehanteerd. het resultaat? een pokdalig landschap en ongeveer 7 gaatjes van ongeveer 3mm. en de linkerkant ziet er het zelfde uit. Ik heb zitten dubben. De onderkant was net gedaan, misschien dat carrosserie kit die kleine gaatjes dicht kon maken?. Misschien, maar ik heb vanavond de knoop door gehakt. Er komen 4 nieuwe pannen in. geen halve maatregelen, alles er uit, en alles goed er in. En dan de onderkant en de binnenkant natuurlijk weer doen :( that's life.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2011 09:53 #101723 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Mijn Amazon uit begin 61
Dat is inderdaad zuur man!

Keep up the good work!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.