Mijn Amazon uit begin 61

Lees meer
13-04-2011 01:11 #102250 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Gerben, ziet er prachtig uit !. Vroeg me af hoe je de kokerbalken straks gaat behandelen. Bij mijn 144-S hebben we de kokerbalken van een nieuw product voorzien wat de oude tectyl oplost en blijft lopen. Zie inderdaad als hij in de zon heeft gestaan af en toe een druppeltje uit de portieren en kokerbalken komen. Dries bakkenes gebruikt dit ook (ben even de naam kwijt) Wat is jouw mening
(Waxoil ? motorolie ?)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2011 10:41 #102254 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Mijn Amazon uit begin 61

"E.S.G. Zee" schreef:
Gerben, ziet er prachtig uit !. Vroeg me af hoe je de kokerbalken straks gaat behandelen. Bij mijn 144-S hebben we de kokerbalken van een nieuw product voorzien wat de oude tectyl oplost en blijft lopen. Zie inderdaad als hij in de zon heeft gestaan af en toe een druppeltje uit de portieren en kokerbalken komen. Dries bakkenes gebruikt dit ook (ben even de naam kwijt) Wat is jouw mening
(Waxoil ? motorolie ?)


Je bedoeld Fluid Film?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2011 20:42 #102267 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ja, dat is het en wordt steeds vaker gebruikt, Nadeel is dat het ook lang af blijft geven dus steeds vieze handen/kleren..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2011 18:22 #102344 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hmm, heb het er met Dries kort over gehad, maar wat mij betreft heb ik nog de tijd om na te denken. Geen motorolie in ieder geval, dan liever frituurolie, dat ruikt tenminste nog enigszins lekker ;) Maar Fluid Film klinkt inderdaad goed.

Hier nog wat foto's van afgelopen weekend. Zondag hadden we bezoek, dus niet echt veel kunnen doen toen, maar het schiet toch lekker op.

De vloer, afgelast en voor een groot deel met de slijptol netjes gemaakt:

De zink spray is 98% zink, en ik heb met een messing staalborstel (kan dat?) de coating van het zink gepoetst voor ik de kit aanbracht. Had ik alleen nog op de kleur moeten letten toen ik het kocht :oops:

En tenslotte de boel netjes in de 2K epoxy zink primer. Ben zelf best tevreden tot nu toe.



Nu nog de andere kant doen, dan het dak, dan de kofferbak. Hoef me voorlopig nog niet te vervelen in het weekend.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2011 20:30 #102549 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ok, hoogste tijd om te laten weten dat ik het nog niet opgegeven heb maar stug aan het doormodderen ben. Afgelopen weekend was een lang weekend, maar met de privé verplichtingen die ik had kon ik lang niet zo veel doen als ik wilde. Dit weekend was het Koninginne dag, maar ik ben naar de garage gegaan in plaats van naar A'dam of zo. Nadat ik de rechter kant gedaan had wilde ik door met de linker kant. Die heeft als bijkomende complicatie het bakje voor de handrem, maar Dries heeft nieuwe en ik nu dus ook.
Eerst maar eens flink wat vloer verwijderen.

Toen aan de strips die waren blijven zitten werken. Door te wrikken kun je ze vaak lostrekken van de puntlassen.

Dan de balken met ruime thinner uitwassen

Er zaten een stuk of vier gaten achter de strip tegen de zijkant

en ik moet echt binnenkort oud ijzer weg brengen :D

Nadat alles weer gezond en schoon was kon de zink primer er op

Helaas moest ik ook nog een strip aan de voorkant er bij maken.

Na de plaat op maat te hebben geslepen, de balken afgetekend te hebben en weer ongeveer 100 gaten te hebben geboord was hij klaar voor montage.

En zo zag hij er uit nadat ik de lassen wast bij geslepen had, inclusief het nieuwe handrem bakje.

Tijd om de achter pan op maat te maken.

nog wat las werk te gaan, maar je krijgt het idee.

Alles netjes en in de zink primer

en natuurlijk naden kit

en tenslotte het grote moment, de 2K epoxy primer er op :) dat ziet er mooi uit al zeg ik het zelf :D

en nog even een totaal overzicht


Ook de onderkant begint er weer netjes uit te zien

maar het volgende ding dat slechter is dan verwacht heb ik ook al gevonden. Ik ben van plan de onderste 5 cm er uit te slijpen met <1 mm slijpschijfjes, de losse bodem schoon te maken en te restaureren, en dan de boel weer terug te plaatsen. Laat wel weten hoe dat loopt.


sorry voor de foto spam en veel plezier,
Gerben :mrgreen:

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2011 19:37 #102667 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Nou dit noem ik niet doormodderen, prachtige klus en wat heerlijk dat deze vloerdelen weer verkrijgbaar zijn. Bodem is dicht en volgens een bekende italiaan moet je bij de bodem beginnen. Met die primer erop zier ie er uit als nieuw !
Ben sinds vanmorgen weer in het bezit van een '69 Amazon P130, moet veel aan worden gelasten misschien sloop ik hem voor de onderdelen. Zal wel wat plaatjes schieten. Succes bij de volgende lasklus

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2011 13:59 #102736 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hey Ed,
toch weer een Amazon? ik zat meteen te denken wat wordt daar thuis van gevonden :D

Ben benieuwd naar de plaatjes.

Hier in ieder geval nog wat plaatjes van mij, want ik ben ondertussen druk bezig geweest.

Als eerste het kastje met de onderkant er uit geslepen. Het idee was om het hoog genoeg weg te slijpen om 'gezond' staal te hebben. Zoals je kunt zien zit er erg veel roest aan de binnenkant, ook tegen het schutbord.

Toen begonnen strips te knippen/slijpen die steeds stukjes zouden vervangen. Het doel daarvan was tweeledig. Ten eerste om de afmetingen zo goed mogelijk te houden, ten tweede om de vorm zo correct mogelijk te houden.

En met twee stukjes al vervangen zag het er zo uit.

Toen ik tenslotte klaar dacht te zijn zag het er zo uit, maar bij het passen merkte ik dat het toch getordeerd was door de hitte. Dus dan maar wat staan kloppen en trekken tot het wel weer paste.

Het geheel vast gelast. viel tegen want niet alles aan de bovenkant was even gezond als ik gehoopt had, dus vielen er zo nu en dan spontaan wat gaatjes in tijdens het lassen, die dan weer dicht gelast moesten en toch knobbels achter lieten.

Ondertussen met de linker voor veer begonnen. Voor:

en na wat krab en veel schuur werk:

Ook de brug begonnen schoon te maken. Het duurde 3 uur voor ik hem zo ver schoon had. Toen moest nog het ontvetten, schuren en nogmaals ontvetten nog gebeuren.

maar het resultaat is wel leuk vind ik.

Ook heb ik de onderkant weer helemaal in de 2K staan. Tot nu toe 2 lagen maar zit aan een derde te denken.

Wat ik teveel had aangemaakt heb ik vast in de motor ruimte gespoten. Die krijgt ook 2 of 3 lagen dus ik maak me (nog) geen zorgen over spuitnevel.


Al met all gaat het best lekker. Volgende zal het open dak worden. Ik heb nu volledig bedacht hoe ik het ga doen. Ook het naar achter plaatsen van de steunen kan binnenkort gebeuren waarna ik het spuiten van de motorruimte af kan maken. Tegen die tijd moet de brug ook klaar zijn om terug geplaatst te worden. Kijk er nu al naar uit.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2011 21:59 #102757 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
OK, je bent 'gevallen' voor het open dak. Daar krijg je geen spijt van als je weer in de wagen rijdt....
In de P130 die ik net heb gekocht zit een Hollandia open dak, ga het komend weekeinde uit elkaar halen en zal voldoende foto's nemen.
Jij had toch ook een Hollandia dak ?.
Ga achter de rubbers en vervangstrips aan, heb vorig jaar het schuifdak van de 144 uit elkaar gehaald dus heb wat adressen verzameld van leveranciers.
Wat me opvalt is dat deze ook lekt, links achter... ga de afwateringskanalen controleren en dan de rubbers om de plek van de lekkage te ontdekken.
Ik ben gewaarschuwd, het Coene dak van mijn P1200 had een doorgeroeste hoek, door het verstoppen van de afvoer.
Dat is niet leuk want dan moet de hele bak eruit, er is een RVS bak ingegaan maar het budget verdubbelde door deze actie.

Als jij die bak nog los hebt liggen bescherm hem goed, bv met hamerite

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2011 19:28 #102774 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61

"E.S.G. Zee" schreef:
OK, je bent 'gevallen' voor het open dak. Daar krijg je geen spijt van als je weer in de wagen rijdt....
In de P130 die ik net heb gekocht zit een Hollandia open dak, ga het komend weekeinde uit elkaar halen en zal voldoende foto's nemen.
Jij had toch ook een Hollandia dak ?.
Ga achter de rubbers en vervangstrips aan, heb vorig jaar het schuifdak van de 144 uit elkaar gehaald dus heb wat adressen verzameld van leveranciers.
Wat me opvalt is dat deze ook lekt, links achter... ga de afwateringskanalen controleren en dan de rubbers om de plek van de lekkage te ontdekken.
Ik ben gewaarschuwd, het Coene dak van mijn P1200 had een doorgeroeste hoek, door het verstoppen van de afvoer.
Dat is niet leuk want dan moet de hele bak eruit, er is een RVS bak ingegaan maar het budget verdubbelde door deze actie.

Als jij die bak nog los hebt liggen bescherm hem goed, bv met hamerite


Wow, dat zou voor mij werkelijk waanzinnig veel schelen, die foto's. Ik heb het open dak 20 jaar geleden uit elkaar gehaald en alhoewel het geen rocket science is weet ik niet eens meer hoeveel en welke onderdelen er ook al weer in zaten. Wat betreft mijn bak zit het wel snor. Die heb ik 15 jaar geleden van een volledige nieuwe bodem voorzien. Hij was op een aantal plaatsen doorgeroest. Van het weekend ga ik met de klus beginnen en hoop in 1 weekend de bak op zijn plaats te hebben (waarschijnlijk te optimistisch, maar ach, een mens moet durven dromen ;) ) Ik zal ook alle rubbers moeten vervangen, dus ik houd me ook aanbevolen voor die adressen die jij verzameld hebt. Het heeft geen zin om het wiel 2 keer uit te vinden.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2011 21:54 #103052 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Zo vlak voor het weekend nog maar eens een postje van mij (met wederom veel foto's).
Ik ben (eindelijk) aan het open dak begonnen. Na veel gepeins en twijfels heb ik besloten het open dak te houden. Niet eens omdat ik denk dat ik het ga missen als ik het dicht maak, maar simpel en alleen omdat ik denk (hoop) dat het het meest acceptabele resultaat op gaat leveren. Tijdens repareren van de vloer en het kastje onder het dashboard merkte ik al dat ik:
a- geen geboren lasser ben (ok, dat wist ik al 20 jaar)
b- metaal heel snel door (las)hitte krom trekt en vervormd.
Bij de vloer zal me dat de spreekwoordelijke metworst zijn, maar aan het dak, als alles glad en strak moet zijn, ben ik bang dat mijn 'handigheid' gewoon tekort gaat schieten.
Dus een open dak. Ik heb besloten dat ik de fels-rand en 1cm van het dak ga vervangen. Dus als eerste de binnenkant met de staalborstel rond de rand kaal gehaald (scheelt vervuiling bij het lassen) en toen de oude fels-rand er uit geslepen.

Toen de bak er tijdelijk onder geplaatst met klemtangen.

Tenslotte het luik van het open dak er in gelegd en met blokjes op hoogte gebracht.

Ik had gewoon bij de Karwij hoekprofieltjes van een cm bij een cm en een meter lang gekocht. Het was goedkoop omgezet plaat van 1 mm dik maar precies wat ik zocht. Dat had ik met aluminium-oxide schuurpapier ongeveer 0.3 mm dunner op de bocht en het toekomstig omgevouwen deel gemaakt en toen gebogen.

en ondertussen er natuurlijk wel op gelet dat het maar naar een kant boog en verder recht bleef

Na wat passen het ingekort en geplaatst, dan de rand met afplakband gemarkeerd. Steeds met het luik er in zodat ik straks een mooie parallelle naad krijg.

Dan de strip verwijderen, met de Dremel het overtollige dak verwijderen en een baan kaal maken.


Tenslotte de strip terug en de boel met puntjes vast zetten.


Het af lassen deed ik echt zo gefaseerd mogelijk. Eerst de puntjes om en om invullen, dan lasjes van misschien net een cm lang iedere 10 cm, dan weer laten koelen. De temperatuur in het staal stijgt zo snel dat ik er niet gerust op was om het sneller te lassen. Langzaam maar zeker worden de lassen wel netter, alhoewel ik duidelijk ruimte voor verbetering zie :D

Tenslotte ziet het er zo uit (achter strip moet vanboven nog afgeslepen.

Van het weekend maar zien waar ik aan toekom. Ben oproepbaar door het werk dus weet niet hoeveel tijd ik aan mijn hobby kan besteden.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.