Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
23-06-2013 10:47 #128961 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Het opknappen van mijn 1800E
1800e is een b20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2013 11:56 #128962 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ronald, je hebt helemaal gelijk dom van mij. :D helemaal niet bij stilgestaan ging van mijn eigen blok uit(b18)

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2013 09:38 #128991 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Rob Spoon" schreef:
Maar waardoor breekt die pomp af? Geen diepere oorzaak?

"Frans Birnie" schreef:
Dat is goed balen voor je Boele.
Bij IPD hebben ze een verstevigingsring voor de oliepomp in hun prog. Voor de HD pomp moet je de carterpan iets aanpassen omdat dat een B20 pomp is. Is niet een op een uitwisselbaar met b18 pomp succes!!


Zaterdagochtend bij het VKO een nieuwe originele Volvo-pomp gehaald, wel wat duurder dan de after-markets van de handelaren, maar daar las ik in dit topic ervaringen over speling bij after-market pompen. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Ik had overigens ook een nieuw tandwielasje kunnen kopen. Dat kost 65euro bij het VKO. Alleen nu maar compleet nieuw voor 130euro.

Een vriend van me had ooit meerdere verstevigingsringen van IPD mee laten komen met een zending. Ik mocht er een hebben, kwam dus perfect uit! Door andere verplichtingen afgelopen weekend er niet aan toegekomen om alles te monteren. Omgekeerde volgorde is natuurlijk minder spannend.

Tja, hoe dit af had kunnen breken? Door het ontbreken van de IPD ring? ;) Als ik ooit weer een blok uit elkaar heb, monteer ik in ieder geval zo'n ring!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2013 09:07 #129061 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
BB of te wel Boele Baalt.... wat ik me nog afvroeg; welke oliepomp zat erin ? een originele of een aftermarket ?.

In mijn eerdere topic over de kwaliteit van de aftermarket oliepompen, meldde ik dat er een zwaardere veer in kan zitten, dan krijg je een hogere oliedruk maar zwaardere belasting en kan zoiets gebeuren. In dat geval zou je de firma waar de pomp is gekocht aansprakelijk kunnen stellen....Heb je hem gecontroleerd bij de eerdere revisie of wellicht de oude pomp gebruikt.

Verder valt het me op dat hij nogal zwart is, dit duidt op oververhitting, dus de tip om een lagerschaal te verwijderen en te checken nu je er bij kan is geen slecht idee...

Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2013 09:41 #129066 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Hoi Ed,

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Dat hij zwart is, viel mij ook al op. Aanslag van motorolie? ;) Ik zal dit weekend eens het onderdeelnummer proberen te achterhalen. De pomp heb ik niet eerder vervangen. Bij revisie heb ik de tooth flank gemeten, en die was in orde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2013 11:37 #129127 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Gisteren alles dichtgebouwd, draadje van de olietemperatuurzender was zo heet geworden dat hij op meerdere plekken gekraakt is. Dat dus maar netjes gemaakt. Het verbaasd me toch iedere keer weer hoeveel tijd kleine klusjes kunnen zijn. Het draadje ben ik 40min mee bezig geweest. Het zit nu wel duurzaam. :-)

Vervolgens 20W50 erin gekieperd, bobinekabel los, na 5sec nog steeds geen oliedruk.. SHIT dacht ik. Vervolgens aan mijn vader gevraagd, die zei, laat hem maar wat langer rondgieren op de startmotor. En inderdaad, na circa 15seconde had hij 5,5/6bar oliedruk op de startmotor. Bobine aangesloten, motor gestart, loopt weer keurig. Hoor geen rare geluiden. Mazzel gehad dus!

NB.

Tijdje rondgestart op de startmotor met bobine los, hij spoot wel lekker LPG in. Vervolgens de bobine aangesloten. De DIS bobine geeft bij spanning 1x een wasted spark bij twee cilinders. Daar zat dus voldoende gas in. We hebben beide zeker anderhalf uur last gehad van een suizend oor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2013 12:45 #129130 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Boele Braaksma" schreef:
Gisteren alles dichtgebouwd, draadje van de olietemperatuurzender was zo heet geworden dat hij op meerdere plekken gekraakt is. Dat dus maar netjes gemaakt. Het verbaasd me toch iedere keer weer hoeveel tijd kleine klusjes kunnen zijn. Het draadje ben ik 40min mee bezig geweest. Het zit nu wel duurzaam. :-)

Vervolgens 20W50 erin gekieperd, bobinekabel los, na 5sec nog steeds geen oliedruk.. SHIT dacht ik. Vervolgens aan mijn vader gevraagd, die zei, laat hem maar wat langer rondgieren op de startmotor. En inderdaad, na circa 15seconde had hij 5,5/6bar oliedruk op de startmotor. Bobine aangesloten, motor gestart, loopt weer keurig. Hoor geen rare geluiden. Mazzel gehad dus!

NB.

Tijdje rondgestart op de startmotor met bobine los, hij spoot wel lekker LPG in. Vervolgens de bobine aangesloten. De DIS bobine geeft bij spanning 1x een wasted spark bij twee cilinders. Daar zat dus voldoende gas in. We hebben beide zeker anderhalf uur last gehad van een suizend oor.


Haha ja dat zal een mooie klap geven.. De gas/benzineschakelaar in de middenstand zetten werkt waarschijnlijk niet meer in de huidige setup? Dat truukje gebruik ik om de motor te laten draaien zonder gas/benzine in de zuigers te krijgen.. (bijv. bij compressiemeten)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2013 19:09 #129133 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
Als ik zoiets wil doen trek ik alle zekeringen er ff uit.
Bij een oud systeem kan je inderdaad makkelijk ff de bobine losgooien.
Ik ken helaas het suizend oor toen ik een poging aan het doen was om de mijne te laten lopen op lpg alsof er iets uit elkaar klapt je schrikt je rot.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2013 19:45 #129134 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Het opknappen van mijn 1800E
Wel je bobinekabel aan massa gelegd?
Anders wordt hij veel te warm en zegt hij: doe het zelf maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2013 20:30 #129135 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
Eh wat bedoel je Lars als de -aansluiting van je bobine niet is aangesloten is er geen circuit en loopt er dus geen stroom en word niks warm?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.