- Berichten: 379
Het opknappen van mijn 1800E
- Reinoud ter Braake
- Offline
- Platinum-lid
wat nieuwere Trigger input versie?
www.dinoplex.org/tachoconversion/
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 379
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Je zou Ronald's suggestie kunnen proberen, dus de toerenteller aan de negatieve kant aansluiten. Ik denk niet dat verschil maakt, maar je weet het nooit.
Je kunt ook proberen de twee witte draden eens om te draaien, zou volgens mij ook niet moeten maken, maar je weet het nooit
Misschien is de spoelwerking van het relais niet groot genoeg om een duidelijke puls naar de toerenteller af te geven. Je zou eens een ander (merk/type) relais kunnen proberen. Een weerstand in serie maakt de stroom door de spoel alleen maar kleiner, en gaat daarom niet werken. Als zelfs dat niet werkt zou je, als test, eens het relais de originele bobine kunnen laten aansturen. Dus de + van de bobine aan de +12, de andere kant van de bobine, via de toerenteller, naar het relaiscontact, en de andere kant van het relaiscontact naar massa. Dan heb je in principe het originele schema weer opgebouwd. Dan moet 't eigenlijk wel werken, anders is er iets mis met de toerenteller.
Als dat inderdaad werkt kun je misschien weer verder, door ergens een 'echte' spoel vandaan te halen in plaats van een relais te gebruiken bijvoorbeeld. (scheelt ook een hoop getik) Ik heb alleen geen flauw idee wat voor spoel je dan moet hebben..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
heeft de primaire kant van de bobine een waarde van zo'n 11mH. Spoelen van 10mH zijn prima te krijgen voor een paar euro, zijn iets kleiner dan een relais en tikken niet. Misschien is dat wat? Eigenlijk moet je dan ook weer een condensator aansluiten, om de hoge spanningspieken op te vangen..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
De 1800 reed tot afgelopen zaterdag erg goed. De ombouw naar LPG injectie is mij ontzettend goed bevallen. Slecht starten is verleden tijd, ik draai nu het sleuteltje om, de motor slaat vrijwel direct aan en gaat 1500rpm draaien totdat het koelwater rond de 30graden is, dan zakt hij langzaam naar 1000rpm in verband met de scherpere nokkenas.
1 lange afstandsrit via de snelweg heb ik een tank LPG leeg gereden op gemiddeld 1:11,2km! Dat vind ik stiekem ontzettend gaaf met een opgevoerd blok. Als ik meer in mijn element ben, en de 1800 regelmatig goed de sporen geef, is het rond de 1:7,5km. Dat vind ik keurig.
De huidige problemen;
- Helaas moet de bedrading er nog een keer helemaal uit, een fout in mijn schema heeft er voor gezorgd dat ik niet kan overschakelen van LPG naar Benzine. Dit kan nu alleen door handmatig de benzineinjectoren aan te sluiten en de LPG injectoren los te koppelen. Ik moet dus een 4x om wisselrelais gaan gebruiken.
- Centrale deurvergrendeling werkt niet meer goed. Hij gaat perfect op slot. Open krijg ik hem dan alleen niet meer, ook niet met de sleutel! Waarschijnlijk blokkeert er iets of is 1 deurmotor (half) defect.
- Uitlaat heeft een paar kleine gaatjes en is verschoven door een te hoge drempel. Kwestie van loshalen en opnieuw lassen. De eindpijpjes van de 1800 zijn na twee jaar al weer redelijk aan het roesten. In RVS heb ik ze niet kunnen vinden. Ik ben nu bezig om uit te zoeken wat het kost om ze te laten buigen. RVS is prima te polijsten.
- Geen oliedruk:
Zoals in het Midsummer Event-topic al gemeld, heb ik geen oliedruk meer met de 1800. Het oliedruklampje ging branden en de mechanische oliedrukmeter gaf 0bar aan. Er zit nog genoeg olie in het carter en de olietemperatuur was oké. Ik heb het aandrijfasje van de oliepomp bekeken. Bij het draaien van de krukas draait die correct. Vervolgens heb ik de oliepompas verwijderd. Deze was heel en niets raars aan te zien.
Conclusie: Oliepomp kapot, hoe raar ook. Vervelende is dat ik nu de keuze moet gaan maken tussen motorblok er uit, of voortrein er onder uit. Ik denk dat het motorblok er uit gaat, anders kan ik weer opnieuw gaan uitlijnen a 125euro.
Daarnaast onderzoek ik gelijk de kosten voor het afdraaien van het vliegwiel, onder het motto; 'Als het toch open ligt....'
Enorm balen is het in ieder geval wel!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
dat is natuurlijk geen goed nieuws.
Ik verwacht overigens dat het minder werk is de complete voortrein eronderuit te halen: minder bouten en minder aansluitingen (eigenlijk alleen de remleidingen of je moet de klauwen laten hangen maar origineel zitten de remleidingen door ogen aan het subframe geschroefd). Met je hele inspuiting etc. wat aan een blok hangt heb je al veel werk, dan moet de bak nog los (gaat ook als combinatie, een keer gedaan maar nooit weer bij een P1800), motorkap eraf en opletten dat je alles voorzichtig doet om niets te beschadigen.
Als je het subframe weer op dezelfde plek terug zet (waarschijnlijk goed te zien hoe hij zat) hoef je ook niet uit te lijnen (spoorstangen zitten naderhand weer exact in hun conus, gedeelte met de shims hoeft niet los).
De motor voren opvangen of ophangen (achter zit hij via bak op steun) dan kan het subframe er goed onderuit geschroefd worden. Dit heb ik al eens zo gedaan (op een smeerput), maar toen vanwege het subframe zelf, dus de keuze was bij mij makkelijk.
Of alles goed lukt met alleen maar de motor op te tillen zodat je een kier tussen de motor en de carterpan kunt krijgen betwijfel ik (scheef zittend rubbertje bij je drukleiding en je hebt nog steeds geen oliedruk).
Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.