kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-07-2016 21:59 #161521 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
De gereinigde onderdelen van de sloten lagen al weer een tijdje te roepen om herenigd te worden. Hoewel ik een onderdelenboek en loupe heb kan ik er gedurig nog slecht uit wijs worden hoe e.e.a. in elkaar hoort te steken.........

Dan maar goed kijken wat de meest logische montage is :)
Zoals eerder genoemd, ik maak dit topic ook voor eigen naslag en weet inmiddels dat anderen er ook wat aan hebben dus daar gaan we weer met wat foto's;

Onderstaande foto toont het eigenlijke cilinderslot dat langs de drukknop wordt gehouden waar deze in gemonteerd wordt.
Let ook op het messing pinnetje dat in het groefje valt van het ciliderslot.



Dat messing pinnetje wordt op zijn beurt weer vastgehouden door een rubber ring die rondom in de groef van de drukknop valt.





Het cilinderslot drukt het aluminium drukstuk in de lengterichting als het slot ontgrendeld is en de drukknop van de buitengreep ingedrukt wordt.




Als het cilinderslot vergrendeld is dan zal de drukknop van de buitengreep over het drukstuk heen bewegen zonder het drukstuk richting binnenslot te verplaatsen.

Als je goed kijkt zie je dat er om het cilinderslot een veertje zit met 2 haakjes die naar binnen zijn gericht.
Die haakjes haken niet alleen in/om het cilinderslot maar ook in/om de behuizing van de drukknop buitengreep;





Dit heeft het (gewenste) effect dat de cilinder steeds in neutrale/horizontale positie terug veert na de beweging openen/sluiten met de sleutel.


Het verschil in links en rechts van de slotcilinders zit hem volgens mij (zeg aub als het niet zo is!) in het feit dat de uitsparingen die bepalen of het aluminium drukstuk wel/niet wordt meegenomen gespiegeld zijn t.o.v. elkaar.
Bovendien zullen de linker en rechter cilinder bij juiste montage beiden het miniscule verende klepje dat het sleutelgat afsluit afwaterend naar beneden hebben staan.


Hieronder zie je een speciaal gevormd ringetje;





Dat heeft als doel de veer voor neutraalstand cilinderslot te scheiden van de veer drukknop buitengreep;





Die conische veer zou zonder dat speciale ringetje nl. over het neutraalveertje heen schuiven en dan elkaars werking beinvloeden.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-07-2016 22:21 #161523 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dan krijgen we het slotgedeelte dat het cilinderslot via het aluminium drukstuk met de rest van het sluitwerk in het portier verbindt;

Onderstaand de L en R uitvoering van dat mechanisme;







De gaten met zijdelingse uitsparingenkennen ,zoals boven te zien is, twee standen, de bovenste foto toont de stand waarin het alu drukstuk vrij door beide getoonde onderdelen heen kan bewegen, de foto daaronder toont de situatie waarin dat juist niet kan.

Nog even twee plaatjes van die situaties maar dan vanuit ander perspectief;









Waarbij trouwens ook opgemerkt kan worden dat als de gaten met uitsparing NIET corresponderen, het aluminium drukstuk zodanig is gedraaid t.o.v. het cilinderslot dat het drukstuk ook niet ingedrukt kán worden door de buitendrukknop. Het drukstuk kan dan loos in de cilinder "verdwijnen".

OK, nu kan de handel zoals getoond in elkaar worden gezet;




Waarbij dan nog maar een keer gewezen wordt op het belang van het eerder genoemde speciale scheidingsveertje.......





En zo komt het er dan uit te zien als het slot vergrendeld is en de buitendrukknop wordt ingedrukt;




En zo komt het er dan uit te zien als het slot ontgrendeld is en de buitendrukknop wordt ingedrukt;




Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-07-2016 22:30 - 01-07-2016 22:38 #161524 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dan draaien we tenslotte de stangetjes in de draadbusjes die de portiergreep met het binnenslot gaan verbinden;





Met wat kopervet om jaaaren later nog makkelijk te kunnen afstellen.



En natuurlijk mag een nieuwe pakking dan niet ontbreken;







Om de pakking zonder scheuren over het nét iets uitstekende lipje te manoeuvreren heb ik met een mesje een hoekje uit de pakking gesneden;



Iedereen die in een ander topic geholpen heeft de juiste onderdeelnrs. te helpen zoeken van bovenstaande pakking nogmaals bedankt.

En hoe verhouden de sloten zich dan tot elkaar ;





En zo ziet e.e.a. er dan werkend uit in "dwarsdoorsnede" ;





groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-07-2016 23:02 #161525 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Tot slot de achterportieren, daar heb je in elk geval al niet het gepruts met de cilindersloten :)





Daarnaast zijn er nog meer verschillen;

Het aluminium drukstuk heeft nog een extra messing palletje in de kop geklemd zitten.
De veer is anders en drukt niet op het speciale scheidingsringetje (zoals voor) maar in een soort kommetje zoals getoond op de foto.





Bij het samenstellen er even op letten dat er verschil zit tussen de linker en rechter drukknop van de buitengreep en opletten dat het aluminium drukstuk eerst door het kommetje moet, het brede stuk past er later niet meer door.





Verder wijst het zichzelf wel die achtersloten.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2016 13:01 #161530 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Zo Jan, dit is bijna een online training over alle in's en out's van het Volvo slot. Geweldig gedocumenteerd, heel handig om te bewaren.

Bedankt


Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2016 11:33 #161550 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic kantelbeugels en amazon combi project
Geweldig bedankt, Jan!
Ik ga dat (eens) ook allemaal tegenkomen....
wat een fantastisch stappenplan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-07-2016 14:52 - 03-07-2016 14:56 #161559 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project

Johan Geers schreef : Beste Jan, ik zie dat je ook de driehoekruitjes uit het frame heb gehaald.
Ik heb als rubber een oude binnenband van een fiets gebruikt gaat hardstikke goed.
Raampje met een overmaat rubber in het frame wringen/persen en het overtollige rubber wegsnijden.

In de Filippijnen moet je wat en dat was een van mijn oplossingen.

voor de rest mooi verhaal.


success

Johan Geers


Gewapend met deze tip ben ik gisterenavond nog even de schuur ingedoken ;





Binnenbandje over de lengte open geknipt en talkpoeder verwijderd.
Om het raampje getrokken en daarna het frame-pje er overheen geduwt, ging prima!
Te veel aan rubber weggesneden met mesje en klaar voor montage in groter frame.







Bij montage van de twee frames even opletten op juiste plaatsing van dit ringetje ;




Voor nadere toelichting over dat ringetje zie deze post ;


www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2556...-het-rijden?start=10


Dussss Johan bedankt voor jouw tip :)
@ Rob en Paul, graag gedaan

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-07-2016 22:05 #161592 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wat zullen we nu nog eens thuis aanpakken ?
Oh, daar liggen nog een paar achterlichten die ik had beplakt met aluminium-tape.......
Zagen er na beplakken glimmend uit maar een paar maanden later al weer dof :unsure:

Plan B dan maar, tijdje geleden had ik een achterlicht van een trailer uitgeboord met een komboor, daar gaan we nu dan maar reflectoren van proberen te frutten;









De evolutie van mijn achterlichten :)





Valt me niet tegen na een sessie met haakse slijpertje.
Ben benieuwd hoe lang dit functioneel is, zal ze nog even vastzetten met paar subtiele dotjes kit.





Groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2016 22:13 #161593 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Nice! Ik ben benieuwd naar de lichtopbrengst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-07-2016 18:08 - 08-07-2016 18:15 #161705 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dankje Lars,

Ik ben zelf ook benieuwd, om helemaal niets aan het toeval over te laten heb ik ook nog eens gekleurde gloeilampen gekocht;





Al prutsend viel mijn oog ook nog eens op de connector die de unit met de rest van de auto verbind. Daar zit niet eens massa bij op :unsure:

Dat houdt dus in dat de stroom zelf een weg moet vinden en behouden van het metaal van de fittingen naar de carrosserie. Dat kan door contact van metaal op metaal of door tussenkomst van het kleine parkertje.
Het heeft ongetwijfeld bij duizenden volvo's gewerkt maar waarschijnlijk ook bij honderden wel eens storing gegeven of op zijn minst verminderde spanning dus minder lichtopbrengst.

Dus dan zelf maar een massadraad trekken;






Die massadraad kan nog makkelijk bij de originele connector in, daar is plaats voor 6 contacten terwijl er origineel maar 4 worden benut.

Voor wie niet weet hoe zo'n connector is opgebouwd, ieder contactje heeft een weerhaakje.
Dat weerhaakje moet je met een klein plat schroevendraaiertje indrukken en dan schuif je het contact er zo uit.






Voor de duidelijkheid heb ik hier een oude connector open gezaagd.
Weerhaakje is slecht te zien, maar als je goed kijkt......
In plaats van lange dunne schroevendraaier kan je ook gewoon een spaak of lasdraadje plat meppen :-)





Gekleurde gloeilampjes is wel even opletten trouwens, wij hebben fittingen met pennetjes die 180 graden tegenover elkaar staan, die gekleurde gevallen hebben vaak de pennetjes op bijv. 150 graden. Dat is om te voorkomen dat er een blank lampje op de plek komt waar een gekleurde komt.

Waarom geen led? Omdat dat zo weinig stroom trekt dat het eerder kan leiden tot storingen.
Onze oldtimers zijn ontworpen voor grotere stromen dan milli-amperes.
Als een (schakel)contact iets ingebrand is zal de stroom die een gloeilamp trekt het contact wel overbruggen, een stroompje van een led kan het echter als een te grote barriere zien waardoor storing optreedt.

Led :) maar eens op op de snelweg , soms zie je opleggers rijden met ledverlichting die knippert of juist alles brandt onbedoeld mee.
Daarnaast hebben veel auto's een bepaalde stroom nodig om te kunnen knipperen, zo niet "denkt" de auto of relais dat er een lamp kapot is.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.