kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
11-05-2016 22:58 #160324 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dat is een gouden tip, met een lamellenschijf was ik niet tevreden over het resultaat.
Ga gelijk een paar van die grove afbraamschijven halen ... het is Pinksteren en dan kan ik eens heerlijk rustig een paar dagen in de hal aan het werk

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2016 09:22 - 12-05-2016 10:21 #160334 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hè Jan, had je update gemist van je cursus week omdat ik er geen e-mail reminders meer kreeg :dry: heb hem net dus gevonden en er met veel plezier naar gekeken, wat een geweldig mooi resultaat en wat kennis boost. Als je dit ziet dan gaan de handen weer jeuken .......jammer dat we zoveel tijd op het werk moeten doorbrengen en maar zo weinig in de hobby ruimte, toch maar weer een staatslot kopen :) Die tip van de afbraamschijf is een goeie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-05-2016 22:15 - 13-05-2016 22:19 #160355 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Ed en Rob, ik moet jullie zeggen dat ik eerst best in m'n laars gepist was toen Jacco aankondigde dat hij mij zou leren slijpen.......
Maar vaak is het verstandig je even in te houden en af te wachten. B)
En zoals gezegd, het was de moeite van "het inhouden meer dan waard".

Afgelopen dagen de schuur opgeruimd waar de combi nu staat en ben er heel erg mee in m'n nopjes.
Vandaag was alles naar mijn zin, spullen gesorteerd in;
-wat nog op de combi moet
-wat ik voor reserve wil houden
-wat verkocht mag worden omdat het dubbel of meer aanwezig is

Omdat ik best een beetje in m'n maag zat met de portieren heb ik een tijdje geleden een verrot portier open geslepen en die ben ik op m'n gemak gaan inrichten........

Ik kan er een heel verhaal bij gaan houden maar de meeste foto's spreken wel voor zich denk ik.

















Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-05-2016 22:29 - 13-05-2016 22:32 #160356 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Behalve dat het makkelijk is voor mijzelf om zo te bekijken wat wáár hoort is het ook makkelijk om de volgorde van opbouwen te bepalen.
Het profieltje dat het raam geleiden moet kan je bijvoorbeeld beter plaatsen nádat de portiergreep is geplaatst.
De kruiskopschroevendraaier komt er dan haaks op ipv onder een hoek.




Verder vond ik het verhelderend om te zien hoe nu het raammechanisme precies werkt en wat wáár zit.Demontage is inmiddels al weer zó lang geleden.....









Omdat de deur toch al bestemd is voor oud-ijzer heb ik de raamstijl er ook maar af gezaagd zodat de deur makkelijker in de Fiesta past. Mooi om te zien hoe Volvo het profiel uit één stuk staal heeft gemaakt.......

Dan hebben we nog de deurvanger, 10x makkelijker dan ik eigenlijk had gedacht....





In "gesloten" en in "geopende" toestand.



Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-05-2016 22:41 #160357 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dan hebben we nog het slotmechanisme dat nog wat aandacht verdiend.









Waarbij ik gelijk maar van de gelegenheid gebruik maak om te passen of de centrale portiervergrendelingsset is te plaatsen. Wat een lang woord, dat gaan we dus afkorten tot CV.





Idee is om nieuwe raamgeleiders te fabriceren en daar gelijk ook maar een "flap" aan te maken waarop de stelmotor van de CV te monteren is.





Hier even uitgevoerd in karton om de gedachten te bepalen.

Verder nog wat liggen stoeien met de tochtraampjes, hoe doen jullie dat een tochtraamrubber vervangen?
RVS scharnier-klinknagel uitboren/afslijpen?
Dan de twee moeren met veer verwijderen en het raampje er uit lichten?

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2016 23:20 #160358 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooie update weer!
Maar in het bijzonder die van ervoor van je cursus. Die had ik nog niet op m'n gemak op groot scherm bekeken.
Goede tip ook om eerst na te maken en dan uit te slijpen.
Maar zonder de geheimen van Jacco helemaal prijs te geven, hoe compenseer je dan dat de buitenomtrek groter is dan het deel wat er nog in zit?
Dat vind ik altijd het meest lastige om te bepalen, hoeveel zakt een naar allerlei richtingen gekromd stuk plaat erin als hij eenmaal erin past. Soms heb ik dan dat hij dan toch net weer te kort of te recht of te scheef blijft te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-05-2016 23:38 #160360 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Lars, dat heb ik als volgt geleerd van Jacco; eerst maak je het te vervangen deel overmaats,met al het krimpen en/of rekken weet je niet precies "waar je uit komt".
Dat kan gerust over de hele omtrek 10-20mm overmaats zijn.

Dan slijp je het roestdeel uit en pas je je nieuwe deel in de opening, nauwkeurig positioneren en "onder het gave deel door steken".
Klem het nieuwe deel vast met griptangen en kras langs de rand van het originele deel dat is blijven zitten van de carrosserie.
Als je dan langs die kraslijn afknipt/slijpt zal je deel er precies stomp in vallen.

Bij mij is het niet helemaal zo gelukt als ik beschrijf, Jacco adviseerde in mijn geval IETS overlap wat dan zou aanvloeien/dichtvloeien tijdens het lassen.
Op een of andere manier is die overlap wat te groot geworden en/of te weinig doorgelast.
Maar ook van foutjes kan je leren :)

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen toelichten.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-05-2016 11:42 #160371 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik heb mijn cv aan de binnenkant van de deur gemonteerd. Uitlijning klopt dan precies met de knop.

Ook worden ze dan niet blootgesteld aan de regen die via de ruiten naar beneden lekt.

Ik had bij mijn deuren een vierkant vlak wat naar binnen was gedrukt, daar paste het precies op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 15:33 #160377 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project

Jan van Bochove schreef : Jacco adviseerde in mijn geval IETS overlap wat dan zou aanvloeien/dichtvloeien tijdens het lassen.

Dank! Ga ik mee experimenteren.
Dat stuk van de overlap begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dan dat je de delen toch niet stomp tegen elkaar legt, maar het in te lassen deel zeg 1mm achter het deel van de auto wat nog staat schuift? Of leg je het nieuwe deel dan juist met iets overlap er bovenop?
Ik kan me wel voorstellen dat die mm wel wegsmelt waardoor het toch een vlak geheel zonder verzet wordt.
Misschien toch ook maar eens een cursus doen ;)
Heb de smaak wel weer te pakken, maar als ik jouw leerervaringen zo lees, dan is wat feedback op je eigen werkwijze altijd wel weer nuttig om sneller (of überhaupt) te leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 20:25 #160384 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan je bent geweldig met alle foto's die je maakt en met ons deelt.
Ik begin binnenkort met de montage van de deuren.
En kan deze foto's erg goed gebruiken.
Ik had er ook een paar gemaakt, maar dan met de iPhone in de deur en maar proberen om een duidelijke foto te maken :blush:
Het thema slijpen is een goede tip.
Na de Pinksteren toch maar een paar schijven regelen.
Succes de komende zaterdagen ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.