kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
27-03-2016 10:46 #159102 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wat werkruimte betreft ben je inderdaad wel flink achteruit gegaan. Ik neem aan dat hij niet meer bij je baas kon/mocht blijven staan. Leek me ideaal qua ruimte en gereedschap.

Vond de laatste foto trouwens echt prachtig, met die kale boomtoppen weerspiegeld in de achterklep. Success met de verdere opbouw.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-04-2016 20:07 #159453 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Grappig Gerben, dat was dan een gelukje, het was mij geeneens opgevallen, t'is dat jij er over begon..... :lol:

Vandaag weer even aan het organiseren geweest, van de donor-combi had ik de zijpanelen achter nog bewaard.

Bijlage:


Bijlage:






Deze zaten nog in de lak en ik wilde eigenlijk weten in welke staat het staal is.
Dus de panelen de straalcabine in gesjouwd en voorzichtig de verdachte plekken gestraald;


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Sommige stukken vallen tegen, de meeste stukken vielen echter juist heel erg mee.
Ik heb de indruk dat deze panelen de moeite van het bewaren zeer zeker waard zijn en hoop ze over twee weken dan ook te gaan restaureren.

"Ben je helemaal gek geworden? De grijze moet eerst af! "

Dat klopt maar ik ben ingeschreven voor een cursusweek restaureren en mag een werkstuk meebrengen (of zelfs hele auto) om aan te werken :)

Verder vandaag genoten van het heerlijke weer en nog wat van m'n oude 240-onderdelen uitgezocht.

fijn weekend! groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2016 22:19 #159457 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Die zien er zeker niet gek uit, vooral achteraan verrassend goed.
Van mijn huidige project zijn ze slechter.
Mocht je ze (na restauratie) willen verkopen houd ik me aanbevolen ;)
Ben benieuwd naar de volgende update.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-04-2016 23:38 #159460 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Lars,

Tsja, verkopen......
Als het net zo werkt als een paraplu dan moet ik het niet doen :lol: ; als je hem thuis laat regen je nat, als je hem meeneemt loop je er mee rond zonder hem nodig te hebben. :roll:

In de eerste instantie wilde ik ze bewaren voor mogelijk onheil in de toekomst, een schade dus.
Dan is zo'n paneel een uitkomst. Ik plaats hieronder een link waarin je trouwens ook goed kunt zien hoe je je vergissen kan in een klein roestplekje / blaasje dat er op het oog onschuldig uit ziet;

drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Anderzijds is met name de naad onder de achterlichten in vrijwel onberispelijke staat (hoewel er naast de naad wel wat gelast is maar de naad zelf staat niet bol van de roest.
Bekijk de foto's op je gemak en dan mag je per PB geheel vrijblijvend een prijs noemen voor de twee achterspatborden in ON-gerestaureerde staat.
Ik kan tenslotte ook een achterklep of voorspatbord meenemen op cursus :D

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2016 10:22 #159464 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:


"Ben je helemaal gek geworden? De grijze moet eerst af! "

Dat klopt maar ik ben ingeschreven voor een cursusweek restaureren en mag een werkstuk meebrengen (of zelfs hele auto) om aan te werken :)


Hoe zo ingeschreven voor een cursusweek restaureren Jan, je bedoelt toch zeker dat je daar les gaat geven of niet soms :lol:

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-04-2016 21:35 #159625 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Rob,

Niets is wat het lijkt, ik kan best een stukje lassen en krijg de naad wel dichtgeklemd/geklopt etc. maar een mooi stukje zichtwerk met buigingen in meerdere richtingen is aan mij niet besteedt hoor :o
Daarom vandaag de achterste spatborden van de donorcombi maar transport-gereed gemaakt om a.s. maandag mee naar cursus te nemen.


Bijlage:


Dit is de man die de cursus geeft, heb er veel zin in!!





Dan nog maar een rondje gelopen door de hal waar nog e.e.a. aan plaatwerk van de donor staat, kom ik ook nog een portier tegen. Deze is bovenop aardig gedeukt en onderaan verrot, zowel deurhuid als binnnenwerk.


Bijlage:




Aangezien deze deuren nog niet heel schaars zijn en ik tenslotte niet álles kan bewaren heb ik besloten hier een opengewerkt model van te maken.


Bijlage:




Zodat ik op m'n gemak eerst eens kan oriënteren waar alle raamgeleiders komen te zitten en hoe deurmechanismen met elkaar in verband staan, hoe ik het mooiste CV kan inbouwen etc. etc. Demontage van de genoemde delen is inmiddels al weer zo'n 2 jr. geleden......

Mijn zoon heeft voor mij nog even prachtig de carterontluchting gestraald;


Bijlage:



Die ik vervolgens gauw voorzien heb van een lik rode brantho-korrux;


Bijlage:




fijn weekend, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-05-2016 22:09 #160100 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Afgelopen week een restauratiecursus mogen meemaken bij Jacco van Wel.
Hieronder een impressie van de zaken die ik heb geleerd, fout gedaan, gecorrigeerd etc.

Als oefen-object heb ik het achterscherm van mijn donor-combi meegebracht die ik op m'n werk al gestraald had.
Daar zit een rotte wielrand in en die ging er als eerste aan geloven.
Eigenlijk wilde ik die er gewoon eerst uit slijpen en dán pas gaan namaken maar dat werd afgeraden door Jacco.
Eerst namaken, dan heb je alle maten immers nog.

OK, ik zocht een stuk papier om de rand "over te nemen" maar ook dat bleek niet de slimste manier. :-)
Een stuk stevig folie vastgezet met een paar magneten; kan je doorheen blijven kijken en met balpen prima je lijnen op uit zetten.
Dan uitknippen en overtrekken op staalplaat 1mm.



Bijlage:




Bijlage:




Uit de vlakke plaat knip je dan een soort halve maan, de vlakke uitslag van wat een wielrand moet worden.
Die sla je vervolgens om een stukje massief langs de hele rand haaks om.Maar al wel met een radius dus niet scherp om de hoek.
Vervolgens moet er een holling komen richting spatbord, eveneens gevormd op een stuk stevig rondstaal m.b.v. hameren.


Keer op keer leg je de bewerkte rand op het bestaande spatbord om te controleren of alles nog een beetje de gewenste vorm krijgt.
Als dat niet het geval is kan je met krimpmachines de plaat/rand wat krimpen of op andere manieren die je van Jacco leert weer terug in vorm krijgen.


Een profielmal kan daarbij heel handig zijn;




Bijlage:





Terwijl ik al 2 uur lang denk "prima, ik ga de oude rand er uit slijpen, nieuwe er in en volgende deel" denkt Jacco daar anders over.......
Hij motiveerd je om de rand zó spanningvrij te bewerken dat deze over de hele omtrek aansluit zónder gebruik van griptangen.



Bijlage:





Hoewel de cursus gericht is op het werken met minimale middelen/gereedschappen zodat je "thuis verder kunt" mag je soms toch even aan de professionele gereedschappen van Jacco ruiken;




Bijlage:






Bovenstaande boor doet niet alleen draaien, de boorkop regelt ook zelf de drukkracht op de boor/frees waarmee je de puntlassen uitboort !!
Alleen de knop inknijpen en de rest gaat vanzelf zonder inspanning.
Een luxe die ik niet gewend ben, sterker nog nooit geweten heb dat het bestond :-)



Bijlage:





En dan kan de spatbordrand worden afgepeld van de binnenrand, duidelijk te zien welke roest zich tussen de binnen - en buitenrand heeft genesteld.
Dat afpellen gaat een stuk makkelijker als je de rand grofweg zo doorslijpt dat er alleen een gepuntlaste strook achterblijft.



Bijlage:





Omdat het onderste "losse deel" van het achterscherm te slecht geworden is ben ik die ter lering en vermaak ook zelf gaan maken.



Bijlage:




Weer begonnen met folie om de maten / contouren over te nemen;



Bijlage:





Bijlage:

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-05-2016 22:10 #160101 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
En dan ,na het uitknippen van de vlakke plaat begonnen met de eerste omzetting.
Die omzetting is geen rechte lijn maar eentje die met een kromming loopt, en straks ook nog eens "naar binnen"moet komen te lopen.
Daarom is het gebruik van de krimpmachine in dit geval heel handig.



Bijlage:





Bijlage:




Natuurlijk heb je die niet thuis (althans, de meeste hobbyisten niet denk ik) maar krimpen kan ook nog op een andere manier die we van Jacco geleerd hebben.



Aan de achterzijde moet er ook nog een rand worden omgezet en gebogen;



Bijlage:




En als die randen "er dan naar tevredenheid in zitten" kan het deel worden omgezet;




Bijlage:





Daarvoor staat er een machine die ik alleen van youtube kende; de magnetische zetbank !
Mooi apparaat dat je in de gelegenheid stelt om met minimale hinder van het bovenmes de gekste vormen te buigen.
Het losse bovenmes wordt elektromagnetisch naar beneden getrokken, je werkstuk ligt dan dus strak geklemd, klaar om gebogen te worden.





Bijlage:






Bijlage:





Vervolgens moet het omgezette deel nog verlengd worden met een deel dat wat verder naar binnen valt;



Bijlage:





Als het onderste deel uiteindelijk gereed is kan de exacte lengte van de spatbordrand worden bepaald.
......die ik om een af andere reden dan ook nog te kort maak..........
Maar Jacco weet raad en adviseerd om het "dekseltje" / plaatje op de kopse kant v.d. rand (dat ik toch nog moest maken) te voorzien van een omgezet randje;



Bijlage:





Bijlage:





Dan alles nog maar weer eens passen;



Bijlage:





En er achter komen dat "de lijn" niet goed is......




Bijlage:





Dit was niet zo heel eenvoudig te corrigeren omdat ik de omgezette rib aan de binnenzijde had vastgelast aan de radius van de buitenzijde/zichtzijde.
Dat moest weer worden losgeslepen en pas toen kon "de lijn" worden hersteld.



Bijlage:





Alles steeds passen en op tijd kritisch zijn kan verderop in het werk erg veel ergernis besparen.



Bijlage:




Als dan uiteindelijk alles naar het zin zit kan de rand worden gelast en daarna de las worden vlak-geslepen;



Bijlage:




Terwijl ik een schuurschijf op de haakse slijper sta te monteren komt Jacco gelukkig nog net op tijd langs en adviseerd mij géén schuurschijf of lamellenschijf te gebruiken.
Deze schijven hebben als nadeel dat ze zich "om de las heen" welven en zodoende ook tienden van mm's van je omliggende plaatdikte afsnoepen.
Enthousiast zei hij mij dat hij zó nauwkeurig kan slijpen dat hij het pootje van een mug kan amputeren.

Hij pakt gewoon een grove afbraamschijf en houdt deze als volgt op de las;



Bijlage:





En eerlijk is eerlijk; het gaat SUPER, je kunt heel gericht bepalen wáár je wat wilt wegslijpen zonder het omliggende plaat te raken.
Bovendien kost een afbraamschijf een fractie van een doosje schuurschijven :-)



Bijlage:





En dan kan het er zo uit komen te zien na enige dagen;



Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Het is geen vordering waar je van achterover valt als je de "produktie" beoordeeld.
Het is echter wel een enorm leerproces geweest en ik heb de kwaliteit van mijn eigen (oude) werkwijze kunnen verdubbelen.

Vrijdagmiddag was er bij mij toch nog de wens om kort kennis te mogen maken met het english wheel.
Jacco gaf een korte instructie en daarna mocht ik zelf nog even wat proberen.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat het géén deel uit maakt van de cursus, alleen als je zo'n wheel (bij hem) koopt geeft hij desgewenst een gerichte cursus.
Daarom hier alleen wat foto's ter lering en vermaak zullen we maar zeggen.




Je kunt beginnen met het rammen van een paar deuken waardoor je het materiaal oprekt.
Dat gaat prima op een zandzak......



Bijlage:




Die deuken (of walnootstructuur zoals Jacco het zo mooi noemde) wiel je er vervolgens vrijwel moeiteloos uit;

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-05-2016 22:11 #160102 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Bijlage:





Bijlage:






Bijlage:





Als je het werkstuk nóg meer bolling wilt geven kan je de randen op het krimpapparaat nog krimpen waardoor de bolling zichtbaar toeneemt.


En dan is het tijd om op te ruimen en is de cursusweek al weer voorbij gevlogen.
Ik heb heel veel geleerd / afgeleerd en het bovenstaande is daar maar een deeltje van.
Je doet zoveel inspiratie en zelfvertrouwen op dat je je met (nieuwe) moed op je eigen project stort.

Jacco, ook vanaf deze kant nogmaals bedankt voor het openstellen van je mooie bedrijf en het delen van je kennis, machines en enthousiasme!

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-05-2016 22:09 #160315 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag heerlijk in de "vrije natuur" de schuur opgeruimd waar de combi nu is gestald.





Als ik mag kiezen breng ik mijn hele zomervakantie hier door B) maar eerlijk is eerlijk, mijn vrouw tolereert al heel veel en dat kan ik niet maken :whistle:
Het plan is om vanaf nu 2 zaterdagen in de maand aan de combi te gaan werken, gaat dus op halve kracht t.o.v. eerste jaren maar wel weer beter dan de afgelopen maanden waarin ik zo goed als niets gedaan heb aan t'otootje.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.