Zakt jouw raam wel eens open onder het rijden ???

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-06-2016 21:58 - 26-06-2016 14:01 #161386 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zakt jouw raam wel eens open onder het rijden ???
Omdat niet iedereen wist van linkse en rechtse draaimechanismen (ik wist het zelf eerder ook niet :) ) gooi ik nog maar even iets in de groep ;

Draait jouw ventilatie-raampje van je voorportier wel eens ongevraagd open of dicht???
Grote kans dat dit ringetje ontbreekt of aan de verkeerde kant van de veer gemonteerd zit;

www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/15...gory_pathway-2321319

Het ringetje moet er voor zorgen dat de veer die om deze onderste scharnierbout zit geen draaikracht kan uitoefenen op het vaste deel van het raamframe.












De veer moet alleen voor kracht zorgen in de lengterichting van de bout zodat de ring met de vlakjes frictie uitoefenen kan op het frame. Die frictie moet er juist voor zorgen dat het raampje in de positie blijft staan die de chauffeur / bijrijder ingesteld heeft.

Zonder het bijzondere ringetje zal de veer de neiging kunnen hebben zichzelf op te winden (of af te winden) en nadat je het raampje hebt ingesteld zijn spanning weer kwijt te willen door het raampje weer terug te draaien.

Overigens, als je Mc Pherson poten hebt kan je hetzelfde effect krijgen als je bovenlagers vastgerot of versleten zijn.
Sturen windt dan ook de schroefveer op/af.
De schroefveer zal de stuurpoot dan naar zijn spanningsvrije stand willen zetten, de auto zal niet meer fijn rechtuit rijden en /of knapgeluiden maken bij sturen.


Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-06-2016 12:50 #161406 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zakt jouw raam wel eens open onder het rijden ???
Moderator, wil je de link hierboven vervangen voor deze link ;

www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/15...gory_pathway-2321319

Reden; haal niet van ver wat in eigen shop te koop is.
Ik heb zelf een onderdelenboek maar daar is qua nummering helaas niet altijd uit te komen (onleesbare kleine nummertjes).
Daarom heb ik via google de het onderdeel en link gevonden en verzuimd het onderdeelnummer in onze eigen shop te checken.

Eigenlijk zou ik alle onderdeelboek- tekeningen graag in originele hoge resolutie willen hebben.
Digitaal of papier maakt mij dan nog niet zoveel uit.
Zouden die tekeningen er uberhaubt ooit geweest zijn, of zouden de magazijnmedewerkers destijds allemaal met een loupe rondgelopen hebben ????

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.