Als student beginnen aan Volvoliefde?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-06-2012 21:29 #114232 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?

"Ronald Damme" schreef:

Mijn owners workshopmanual zegt 1.1 : 1
mijn instructie boek zegt 1 : 1

Wat Haynes zegt weet ik niet, maar in deze P1200 specificaties (uit documentatie sectie van de site) staat ook 1 : 1.
Ik zou 1,1 ook onlogisch vinden.

@Sander, ter info: Deze getallen zeggen iets over de overbrenging.
1:1 houdt in dat de motor even snel rondgaat als de uitgaande as van de versnellingsbak.
Zie bijvoorbeeld het overbrenging overzicht van de M41 met D-type overdrive op mijn website .
Daar zie je dat in z'n 1 de motor ruim 3x sneller rond gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-06-2012 21:34 #114233 door Sander Gils
Beantwoord door Sander Gils in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?

"Lars Rengersen" schreef:
Dat is inderdaad een leuke! Al is het alleen al vanwege de Wolfrace velgen en overdrive en natuurlijk LPG. Ook leuk dat het een origineel Nederlandse auto is.
De nieuwe APK maakt dat je er als je hem een bijhoudt waarschijnlijk twee jaar in kunt rijden.
Op basis van het stuk plakband en de omschrijving denk ik wel wat hij daarna aan (APK) laswerk toe is.
Maar goed, welke auto in deze prijsklasse is dat niet....

De huidige eigenaar heeft hem pas sinds maart dit jaar, zou dus wel benieuwd zijn waarom hij nu al weer weg gaat.

Hoi, hieronder een samenvatting van de mailconversatie met hem deze avond.

Hij doet hem weg ivm geld voor zijn verhuizing, er komen dinsdag al mensen kijken (wie het eerst komt, die het eerst maalt ofzoiets, haha).

Over de roest:
Hij is zeker niet roestvrij, nee. Vooral het spatbord linksachter en de balk rechtsachter hebben laswerk nodig. Het waren geen APK-punten, maar keurder zei wel dat ik er op termijn naar moest gaan kijken. Verder moet er rondom de koplampen voor wat gedaan worden en (zou ik zelf) de achterklep op termijn vervangen. Valt ook nog wel te redden als je handig bent, maar dat ben ik niet ;)

Als je hem perfect wilt hebben zul je aan deze Volvo zeker veel werk aan moeten besteden. Maar aan de andere kant rijd je voor weinig geld een heerlijke Amazon met 2 jaar apk op LPG met vrijwel geen vaste lasten. En technisch rijdt hij echt heerlijk, vooral de overdrive vind ik fantastisch.

Ik heb tegen de mensen die dinsdag komen ook gezegd "wie het eerst komt, het eerst maalt" omdat ik geld nodig heb voor mijn verhuizing. Dus je bent zeker welkom voor een proefrit als je geinteresseerd bent.

Ik kan morgen eventueel foto's maken, ik weet niet of je dan echt een indruk krijgt want de vorige eigenaar heeft de Volvo in 2005 laten spuiten; de roest kan dus dieper zitten dan je op een foto kunt zien. Maar volgens keurder was er nergens onacceptabel veel roest wat veiligheidseisen betreft (anders komt 'ie natuurlijk ook niet door de APK).

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-06-2012 01:09 #114277 door Sander Gils
as zaterdag zie ik de auto in Eindhoven. We "meeten"

Een liefhebber in de buurt die tegen betaling met mij mee wil gaan?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2012 12:08 #114288 door Lars Rengersen

"Sander Gils" schreef:

Niek de Boer doet aankoopkeuringen. Zijn "doe geen miskoop" advertentie staat op dit moment niet op Marktplaats, maar je kunt hem vast bellen. Zie ook zijn reactie en contactgegevens in een post van hem .

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-06-2012 21:57 #114296 door Sander Gils

"Sander Gils" schreef:

Niek de Boer doet aankoopkeuringen. Zijn "doe geen miskoop" advertentie staat op dit moment niet op Marktplaats, maar je kunt hem vast bellen. Zie ook zijn reactie en contactgegevens in een post van hem .

Dankje.

Niek gaat waarschijnlijk mee zaterdag om te kijken..

Hieronder nog veel foto's GRAAG feedback :)

picasaweb.google.com/1019372737 ... directlink

www.speurders.nl/overzicht/volvo ... 19031.html

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2012 16:56 #114313 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?
inderdaad een leuke auto voor 't geld, met overdrive, net interieur, LPG, bijna 2 jaar APK, achterruitverwarming én Wolfracevelgen (mijns inziens de mooiste velgen onder een Ama)!
wel wat roest, met name de wielrand linksachter en de dorpel rechts...
aan de andere kant kan je wel goed zien waar de problemen zitten; hij is in 2005 gespoten, inmiddels 7 jaar geleden, dus weinig verrassingen meer. ik bedoel hiermee te zeggen dat als je nu een mooi glimmende Ama koopt, waarvan de verf bij wijze van spreken nog nat is, deze er over een jaar net zo bij kan staan. what you see is what you get.
als hij technisch verder oké is zou ik 'm lekker kopen, de roest wat proberen tegen te gaan en bijwerken, en er dan 2 jaar veel plezier mee hebben. kan je gelijk zien of een klassieker echt wat voor je is; je bent ofwel verkocht, of je zegt: "nooit meer!"
veel succes en wijsheid zaterdag! :mrgreen:

Groet, Hans

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-06-2012 23:46 #114339 door Sander Gils
Jeetje,

Vandaag Niek gesproken en een goede kennis die een garage heeft.

Bij het gesprek met Niek veelal besproken of het wel slim is als ik aan een oldtimer begin. Het is toch een heel avontuur en zal hoogstwaarschijnlijk niets goedkoper zijn dan mijn huidige auto.
Daarbij is de Amazon die ik koop gewoon niet van topklasse en moet ik ook onderhoud verwachten... De hoop is dan dat ik het zelf kan doen, anders ben ik natuurlijk helemaal veel geld kwijt...

Bij het gesprek met mijn goede kennis kwam het er nog veel meer op neer dat de oldtimer veel duurder is, dat ik hem NIET in de winter moet rijden en dat het LPG-systeem na 120k zeker onderhoud vraagt a 200,- Blijkbaar omdat op gas rijden deze autos niet gewend zijn en omdat het helemaal niet goed is voor deze wagens?
Ze raadde mij ook zeker af om alleen een oldtimer te rijden, en hoogstens als tweede auto te gebruiken (wat bij mij wss niet het geval zal zijn).

Pfoe...

In ieder geval zaterdag eens gaan rijden in de Amazon...

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2012 09:19 #114343 door Lars Rengersen
Tja, zoveel mensen zoveel meningen.
Hoeveel kilometer ga je eigenlijk per jaar rijden?
En vind je een Amazon daarvoor voldoende comfortabel.

Zoals Hans zegt, kun je je aan deze Amazon niet echt een buil vallen.
Waarde losse onderdelen:
- Wolfrace velgen, circa 400 euro
- Werkende overdrive, circa 600 euro
- indien aanwezig org. overdrive schakelaar 100 euro
Dus dat is al 1000 euro en dan heb je nog het blok en andere delen.
Zolang die dingen niet stuk gaan is dat dus je basis waarde bij verkoop in delen.

Bedoel je met 120k eigenlijk 120 km of 120.000 km.
Want ja, na circa 100.000 km moet er een nieuwe LPG verdamper in van iets van 150 euro.
Maar ik verwacht dat je al wel eerder tegen hogere kosten aanloopt als je rekent met 120.000 km.
Wat is eigenlijk je autokosten budget per maand?

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-06-2012 10:14 #114345 door Sander Gils

Tja, zoveel mensen zoveel meningen.
Hoeveel kilometer ga je eigenlijk per jaar rijden?
En vind je een Amazon daarvoor voldoende comfortabel.

Zoals Hans zegt, kun je je aan deze Amazon niet echt een buil vallen.
Waarde losse onderdelen:
- Wolfrace velgen, circa 400 euro
- Werkende overdrive, circa 600 euro
- indien aanwezig org. overdrive schakelaar 100 euro
Dus dat is al 1000 euro en dan heb je nog het blok en andere delen.
Zolang die dingen niet stuk gaan is dat dus je basis waarde bij verkoop in delen.

Bedoel je met 120k eigenlijk 120 km of 120.000 km.
Want ja, na circa 100.000 km moet er een nieuwe LPG verdamper in van iets van 150 euro.
Maar ik verwacht dat je al wel eerder tegen hogere kosten aanloopt als je rekent met 120.000 km.
Wat is eigenlijk je autokosten budget per maand?

Bedankt voor je reactie.

Ik wil denk ik rond de 7500km per jaar rijden. Daar komt misschien nog een vakantie ofzoiets bij.

Met 120k bedoelde ik 120.000km (dat hoorde ik dus van de beste kennis)

Mijn budget voor de auto is ongeveer ±100/150,-? (p/m excl brandstof en verzekering)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2012 10:29 #114346 door Lars Rengersen
Met 7500 km per jaar en 1200 euro per jaar budget voor onderhoud kom je denk ik een heel eind indien dat geld vooral besteed wordt aan aanschaf van onderdelen. Als je er ook arbeidsloon van moet betalen gaat het geld er hard door.

Die 200 euro onderhoud aan een LPG installatie per 120k zou ik dan ook in die context zien.
Je bent dan 16 jaar verder ;)
Zoals ik al schreef heb je dan wel andere reparaties gehad om je meer zorgen om te maken.
In geval van deze auto dus de wielrand en de dorpel.

En voor 7500 km per jaar is een Amazon prima geschikt.
Ik reed in drukkere jaren eerder tegen de 30.000km en volgens mij zijn er wel mensen die nog meer hebben gedaan of doen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD