Als student beginnen aan Volvoliefde?
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Je ziet al wel het begin van wat roestproblemen, maar dat kan ook nog een hele tijd goed gaan.
In die prijsklasse kun je natuurlijk ook geen smetteloze auto verwachten.
Gaan kijken met iemand die er verstand van heeft is denk ik het beste.
En vooral ook in wat auto's gaan rijden en proberen.
Voor dagelijks gebruik is een overdrive wel erg prettig. Minder toeren bij kruissnelheid, dus minder herrie en minder brandstofverbruik. Het later plaatsen van een overdrive kost je rond de 800 euro.
Bij die eerste zou ik wel willen weten wat er voor 1200 euro aan het blok gedaan is.
Alleen laten plaatsen van een nieuwe kop met geharde zittingen? Iets aan het onderblok? Of meer?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sander Gils
- Junior lid
-
- Berichten: 35
Het probleem is met het rijden dat ik een moderne auto ben gewend, dus ik weet gewoon niet wat ik moet verwachten."Lars Rengersen" schreef:
Tja op foto's is het lastig te beoordelen.
Je ziet al wel het begin van wat roestproblemen, maar dat kan ook nog een hele tijd goed gaan.
In die prijsklasse kun je natuurlijk ook geen smetteloze auto verwachten.
Gaan kijken met iemand die er verstand van heeft is denk ik het beste.
En vooral ook in wat auto's gaan rijden en proberen.
Voor dagelijks gebruik is een overdrive wel erg prettig. Minder toeren bij kruissnelheid, dus minder herrie en minder brandstofverbruik. Het later plaatsen van een overdrive kost je rond de 800 euro.
Bij die eerste zou ik wel willen weten wat er voor 1200 euro aan het blok gedaan is.
Alleen laten plaatsen van een nieuwe kop met geharde zittingen? Iets aan het onderblok? Of meer?
Ik wist niet precies wat de overdrive inhield, maar merk wel dat het een pre is..
Ik heb de andere Amazon ook even gemaild

Zijn reactie:
Hoi Sander,
de motor is in feb `12 uitgenomen en geheel uit elkaar geweest, alles wat vervangen moest worden is vervangen (lijstje heb ik hier liggen). Er ligt een normale B18 motor in. Roestbubbels op enkele plekken bij deuren. Onderkant is hard volgens keuringsstation,
groet,
Penny en Gregor
----
De eigenaar van de andere Amazon (de paarse) vraagt 3000,- ervoor. Dat is teveel...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar hij lijkt me wel wat, je krijgt natuurlijk wel een '64 er, en dus een enkel remsysteem. Heb ik ook op mijn 67'er en ik vind het geen probleem, maar je moet je remmen wel goed onderhoduen.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Een amazon voor dagelijks, geen probleem doe ik ook, hij krijgt bijna elk weekend 500km bij. Alleen voor de winter..... nogmaals voor de winter koop ik "iets" met 4 wielen voor 300- 500 euro en die verkoop ik voor de apk. Doe ik geen onderhoud aan en ik investeer er ook niet in. Na de winter gaat hij weer net zo hard weg)
Een overdrive is (lijkt mij) een luxe, maar je kan ook zonder. Ik rij met een 3! - bak. deze maakt 10% meer motortoeren dan een 4 bak bij dezelfde snelheid. Zelfs met een 3 bak kan je comfortabel 120 blijven rijden, zonder last te krijgen van geluid. Momenteel heb ik ook geen radio en ik luister mijn muziek op een mp3 speler met boksjes. Dit is gewoon te verstaan.
Verder rijdt mijn amazon (euro 98) 1 op 12 op de snelweg, zie eerdere posts.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volgens mij is de eindoverbrenging van een 3-bak (M30) gelijk aan die van een 4-bak (M40), namelijk 1:1. Je mist alleen een overbrenging ertussen."Ronald Damme" schreef:
Ik rij met een 3! - bak. deze maakt 10% meer motortoeren dan een 4 bak bij dezelfde snelheid.
@Sander
Ik zou zeggen, ga vooral proefrijden in verschillende Amazons. Wat vind jij van de wegligging, het geluid bij 120, de remweg, etc
Voor wat betreft de kosten. Autorijden kost geld en je weet nooit vantevoren hoeveel. Zowel bij een nieuwere als oudere auto kun je opeens duurdere reparaties krijgen. Ook zo'n winterauto zoals Ronald doet kan er halverwege de winter mee ophouden.
En zelfs als je onderhoud aan je Amazon zelf doet kost een setje nieuwe banden rondom en nieuwe remschijven voor aardig wat heb ik onlangs ervaren. Is het te zeggen of je duurder of goedkoper gaat rijden dan met je huidige auto: nee dus....
Is het leuker: JA, vast!
Wellicht handig om je af te vragen hoe erg het is als iets stuk gaat en je een reparatie nog niet kunt betalen. Een oldtimer kost in elk geval (vrijwel) niks als hij stilstaat.
En over in de winter doorrijden: Tuurlijk kan het, maar je auto wordt er minder door. In mijn ogen is een auto ook om gebruikt te worden en is dat ook wel weer te fixen en er zijn voldoende manieren om de impact van oa pekel te verminderen.
Als ik het zo hoor ben je al begonnen met de Volvoliefde, nu de Volvo nog

Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sander Gils
- Junior lid
-
- Berichten: 35
Bedankt weer voor alle reacties!"Sander Gils" schreef:
De vierde heb ik gemaild, een paar extra foto's:"Lars Rengersen" schreef:
1) Die had ik ook gespot, lijkt me een interessante om te gaan bekijken
2) Is een 1961-er, niet de meest geschikte voor dagelijks gebruik. Zo'n oude is doorgaans iets duurder omdat ze zeldzamer zijn. Dan kun je bij minder geld dus ook minder auto verwachten. Dit lijkt me typisch een auto die opgereden is. Er staat ook "is toe aan restauratie". In jouw geval zou ik er niet aan beginnen.
3) Heeft nog maar een paar maanden APK en de roest aan de achterkant is vast nog maar het begin. Als je laswerk niet zelf kunt zou ik deze niet nemen. Is wel een 1969-er, dus dat is een voordeel en de brede velgen is ook een leuke optie. Toch zou ik als ik jou was naar iets zoeken met een betere body en frissere APK of vragen of deze met nieuwe APK verkocht kan worden. Dan kun je in elk geval nog twee jaar rijden. Zo niet, dan heb je ook een idee waarom hij weg gaat.
4) Ziet er leuk uit, maar de foto's onthullen weinig en de prijs staat er niet bij. Lijkt op het eerste gezicht nog wel iets beter dan de nummer 1 uit je lijst.
dl.dropbox.com/u/36070373/Amazon ... 480%29.jpg
dl.dropbox.com/u/36070373/Amazon ... 480%29.jpg
dl.dropbox.com/u/36070373/Amazon ... 480%29.jpg
dl.dropbox.com/u/36070373/Amazon ... %20011.jpg
dl.dropbox.com/u/36070373/Amazon ... %20012.jpg
Hierna nog mail-contact gehad;
Hi Sander,
Chassis is keihard. Nog wat plekjes op dorpels, maar zeker niet rot. B18, Op LPG, simons uitlaat. Geen overdrive. Doe hem weg omdat ik ook nog amazon combi en andere amazon heb. Is een te veel. Kom anders effe kijken. Tel ***.
Ron
Tsja, geen overdrive, gemis? Beter contact zoeken met de eerste?
Deze bovenstaande (de paarse) is uit 1965...
Ik heb net een ongeluk gehad, dus mijn huidige auto moet eerst gerepareerd worden alvorens ik hem kan verkopen. Maar ik zit er daarna toch wel aan te denken om eens proef te gaan rijden met die paarse...
Of toch liever een andere?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Mijn owners workshopmanual zegt 1.1 : 1
mijn instructie boek zegt 1 : 1
dus welke van de 2 heeft nu gelijk? Wat zegt de haynes?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Kooi (GAST)
-
- Premium lid
-
- Berichten: 99
Van de laatste is de dorpel slechter dan het lijkt aan te zien. Dit is dus vermoedelijk 1 gat van voor naar achter. Ook de wielkastrand op de slechte foto is weg. Beide zullen dus gerepareerd moeten worden. Hoe is de staat van de techniek van de auto? Het lijkt een Amazon kenner dus wordt de slechtste verkocht. Ook zal men hier de goede onderdelen van hebben gewisseld. Zeer goed oppassen dus!! De 1e lijkt het eerlijkst. Zelf zou ik gaan voor een auto met een goede body aangezien las en spuit werk over het algemeen duur is. Techniek is ook niet goedkoop maar er is hierin veel zelf te doen en er is keuze in nieuw of gebruikt in een aantal gevallen. Wanneer je de auto voor dagelijks gebruiken wil gaan inzetten kies dan voor een Amazon met schijfremmen voor. Dit rijdt beter en minder gevoelig bij vooral vochtig weer en het afstellen ervan. Als laatste advies ga er veel kijken (niet op foto maar echt) hier steek je veel van op en kun je beter oordelen. Ga ervan uit dat je een auto koopt met achter stallig onderhoud zeker in de prijsklasse waarin je zoekt. Dus hou rekening met kosten na aankoop!!!
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sander Gils
- Junior lid
-
- Berichten: 35
Ik vond deze:
www.speurders.nl/overzicht/volvo ... 19031.html
Ziet er leuk uit?!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De nieuwe APK maakt dat je er als je hem een bijhoudt waarschijnlijk twee jaar in kunt rijden.
Op basis van het stuk plakband en de omschrijving denk ik wel wat hij daarna aan (APK) laswerk toe is.
Maar goed, welke auto in deze prijsklasse is dat niet....
De huidige eigenaar heeft hem pas sinds maart dit jaar, zou dus wel benieuwd zijn waarom hij nu al weer weg gaat.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.