Als student beginnen aan Volvoliefde?
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Ik adviseer een grondige aankoopkeuring, weet niet zeker of de TC zich hier aan waagt, maar Niek de Boer uit de omgeving van Tilburg doet dat wel. Een Amazon kan wel degelijk roesten, en het merendeel van die plekken kan je niet 1.2.3. zien als leek, of zonder de voorschermen te demonteren.
Wat ik me afvraag, is, waarom een roestvrije Amazon geen spuitbeurt waard zou zijn, maar gerold moet worden.
Wees voorzichtig, is mijn advies. Op een totale restauratie kan je zo leeglopen, zelfs als niet-meer student.
Als de wagen inderdaad redelijk gaaf is, behoudens de reeds bekende plekjes, dan kan een Amazon een heel prettige en betaalbare auto zijn.
Mocht de vraag opkomen: deze pipo rijdt Amazon sinds 1968 en heeft het model overzicht dat op deze site staat geschreven.
Terugkomend op een vraag van je, mijn Amazon staat het ganse jaar buiten en mag dankzij regelmatige poetsbeurten nog best gezien worden. Is wel gerestaureerd.
Overigens vind ik de opmerkingen van Danny en Hans zeer zinnig.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen Meesters (GAST)
- Senior lid
-
Wellicht een 140 als je dan toch een Volvo wil? Of wellicht een oude golf ofzo?
Lekkende ramen zijn heel vervelend, niet alleen vanwege de reeds genoemde roestvorming, maar ook omdat je hele auto beslaat bij koud weer. Wat betreft zijn oktober en november wel het ergste. Als het eenmaal vriest valt het nog wel mee.
Ik vind 150 euro wel heel optimistisch. Je moet ervan uitgaan dat er elk jaar wel wat aan de beurt is (remmen, uitlaat, lassen, rembekrachtiger, koelsysteem, banden, accu, bougiekabels) en dat kost toch altijd wel meer dan 150 euro. Behalve als je echt alles zelf kunt misschien. En dan ga je er nog vanuit dat niet alles tegelijk komt. En met name met een amazon die de laatste jaren niet veel gereden heeft heb je daar wel kans op (alle rubbers zijn uitgedroogd, etc).
Neem iemand mee die verstand heeft van de Amazon. Die weet wat de zwakke plekken zijn en wat goedkoop of duur te repareren valt.
Ik wens je veel succes. Maar reken je zeker niet rijk aan de goedkope verzekering!
Voordeel van de oude auto is met name dat er niet veel toeters en bellen aanzitten en dat die dus ook niet stuk kunnen. Verder kun je (zeker bij de amazon) overal lekker bij (je hoeft niet het motorblok eruit te takelen om een koplamp te verwisselen). Tot slot rijdt de Amazon gewoon heel lekker!!!
"K.P.H. Meesters" schreef:
Ik vind 150 euro wel heel optimistisch.
Die 150 Euro zijn normale beurtkosten, zelfs zonder APK. Reparaties kan ik natuurlijk niet inschatten dus doe ik dat ook niet. Ik heb dit ook expliciet vermeld!
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
- Ruud Reniers
-
- Elite lid
-
Een rot wielrandje aan een amazon of 140 laten repareren kost je zomaar €400 - € 500,-. Beteugel je liefde en wacht tot je én je kroegrekening én de rekeningen van je auto kan betalen.
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Velen zullen mijn combi beschouwen als een barrel, maar hij rijd geweldig, doet het altijd en heeft me nog niet laten staan. Wel eens een probleem gehad onderweg, maar ik kon altijd door.
Veel kosten zijn zeker vergelijkbaar met andere 'youngtimers'. De bovengenoemde lijst -remmen, uitlaat, lassen, rembekrachtiger, koelsysteem, banden, accu, bougiekabels- kan je bij elke andere auto tegen komen. Goed, wellicht niet het laswerk, maar de rest toch wel.
En als je niet bang bent om je handen vuil te maken kan je heel veel zelf doen, ook als je nog niet echt verstand hebt van auto's. Met een hanyes en gezond verstand kom je zelf al heel ver. Natuurlijk is het belangrijk om advies te vragen, zeker bij klusjes die over veiligheid gaan, maar dat is goed te verkrijgen. O.a. hier op het forum en bij de vereniging.
Groet Mats
- Sander Gils
- Junior lid
-
@Arjan Vrielink; Ik heb met je met PM gesproken, hier helemaal onderaan het bericht in mijn eigen woorden

@K.S. Phoa; Ik ben inderdaad wel lid, maar die persoon waarmee ik in onderhandeling ben niet, vandaar

@K.P.H. Meesters; Dat van de toeters en bellen klopt inderdaad, daarom "zou" ik er zo ook in kunnen rollen en langzaam aan een beetje inzicht erin krijgen. Qua model vind ik de Amazon gewoon gaaf. En de kosten zijn gewoon beduidend minder!
Als ik een "gewone" auto zou kopen ben ik zoveel kwijt qua verzekering en belasting dat die kosten de eventuele reparatiekosten ook nog zouden onderdrukken (of ik zou een "gewone" auto van ~1500 moeten aanschaffen).
@R.C.A. Reniers; Als ik zo'n 940 ga kopen kan ik net zo goed een "gewone" auto kopen. Dan is de "liefde" er zeg maar wel echt vanaf. En dat is opzich natuurlijk wel veel verstandiger

@M. Boswijk; Wauw, oke! En mag ik dan vragen wat jij er ongeveer voor kwijt bent? Of fluctueert dat erg met de maanden? En inderdaad de zin om het te leren heb ik. Dus dat moet lukken. Gewoon veel vragen enzo inderdaad, mede daarom ook hier aangemeld

Het grote afwegingspunt is voor mij; Gewone auto, of oldtimer?
Klimmen de kosten van de reparatie en extra onderhoud op tegen de kosten van de wegenbelasting en verzekering van een gewone? En zo heb ik nog meer voor en nadelen die ik al een paar maanden probeer op een rij te zetten..
Hieronder in ieder geval de mail in beknopte versie (hier kwam het op neer);
Wie is die knakker die slechts aan de hand van foto’s dat soort oordelen kan geven?
Een aantal dingen kloppen niet:
De voorruit afgekit; dat wordt heel vaak preventief gedaan (ik dus ook, pas een paar weken geleden). Of dat laswerk door lekkage is, weet ik niet. Door de bekende problemen bij Amazons heb ik gewoon de boel preventief afgekit!
Die 55 ampere is echt niet nodig op een Amazon, alleen als je een dikke audio-installatie wilt hebben. Bijna geen amazons hebben 55 ampere, of zelfs 65
Die vloerplaten kan je niet rondom lassen bij een Amazon, door het ontwerop.
Na het nemen van de foto's heb ik de boel met carrosoriekit wel dichtgemaakt. Dat moet altijd volgens "mijn monteur" er is geen andere optie (dus niet rondom lassen). Die carosseriekit helpt ook tegen de spleetcorossie (nog nooit gezien bij een Amazone)
Kniksteunbalkje is overigens ook niet vervangen (sterker nog: die zit daar niet eens op die plaats).
En dan zegt hij nog wat over de onwetendheid van de mensen op dit forum, dat je zonder het zien van de auto al conclusies kan trekken en dat jullie het niet juist hebben.
Met als laatste kanttekening: "Wil je een betere Amazon, dan moet je minimaal aan ’t dubbele bedrag denken, en dan heb je vaak een particuliere restauratie waar ook maar de vraag is of ’t werk goed gedaan is."
Waar dan natuurlijk ook wel weer wat van waar is....
" Onbekend" schreef:
Wie is die knakker die slechts aan de hand van foto’s dat soort oordelen kan geven?
Een aantal dingen kloppen niet:
De voorruit afgekit; dat wordt heel vaak preventief gedaan (ik dus ook, pas een paar weken geleden). Of dat laswerk door lekkage is, weet ik niet. Door de bekende problemen bij Amazons heb ik gewoon de boel preventief afgekit!
Die 55 ampere is echt niet nodig op een Amazon, alleen als je een dikke audio-installatie wilt hebben. Bijna geen amazons hebben 55 ampere, of zelfs 65
Die vloerplaten kan je niet rondom lassen bij een Amazon, door het ontwerop.
Na het nemen van de foto's heb ik de boel met carrosoriekit wel dichtgemaakt. Dat moet altijd volgens "mijn monteur" er is geen andere optie (dus niet rondom lassen). Die carosseriekit helpt ook tegen de spleetcorossie (nog nooit gezien bij een Amazone)
Kniksteunbalkje is overigens ook niet vervangen (sterker nog: die zit daar niet eens op die plaats).
En dan zegt hij nog wat over de onwetendheid van de mensen op dit forum, dat je zonder het zien van de auto al conclusies kan trekken en dat jullie het niet juist hebben.
Met als laatste kanttekening: "Wil je een betere Amazon, dan moet je minimaal aan ’t dubbele bedrag denken, en dan heb je vaak een particuliere restauratie waar ook maar de vraag is of ’t werk goed gedaan is."
Waar dan natuurlijk ook wel weer wat van waar is....
Ik wil best elke stelling afzonderlijk pareren, maar ik heb geen zin in een welles-nietes discussie. Ik sta achter mijn opmerkingen. Ik wil je wel aanraden om bij de potentiële aanschaf van een klassieker iemand mee te nemen die weet wanneer iemand onzin zit te verkopen. Maar voor mijn entertainment: vraag die grappenmaker maar eens wat er dan wel vastgemaakt zit aan de vloerplaat met die proplassen.
PS: ik heb HTS werktuigbouw gedaan, ik denk dat ik de vereisten voor spleetcorrosie wel weet.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Ook ik heb als student altijd Amazon gereden.
Persoonlijk zou ik eerder een auto nemen die in aanschaf 1000 a 1500 euro is en de rest in je zak houden voor reparaties en onderhoud.
Als je het niet erg vindt dat hij er niet zo mooi uitziet, kun je voor dat bedrag een redelijke auto kopen.
Kies er dan een met een verse APK.
Dat is een mooie opstap op het sleutelen te leren.
Wel sluit ik me aan bij eerdere uitspraken dat het alleen zo goedkoop is als het lijkt indien je het onderhoud zelf uitvoert.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Ik ben student en rijd een Amazon combi, en kan en wil je volmondig verzekeren dat het goed te doen en geweldig is om een dergelijke oldtimer te rijden. Maar daarbij moet je je wel van een aantal zaken heel erg bewust zijn (wat ik me overigens niet was bij aanschaf, maar al doende leert men...).
Om te beginnen, voordat ik uitweid over andere zaken, moet je je heel erg bewust zijn van het feit dat autorijden geld kost, en oldtimer rijden nog meer. Zoals anderen ook al aangaven: 150 euro op jaarbasis ga je waarschijnlijk bij lange na niet redden. Sterker nog, ik merk dat de kosten meer neigen naar zo'n 100 euro per maand in periodes dat je net pech hebt. Dat kan zijn omdat de ene maand niks gebeurd en de andere ineens blijkt dat je uitlaat doormidden breekt, of dat je langs de snelweg staat met een gebroken distributietandwiel, en dat je vrolijk in een week ruim 400 euro kwijtbent aan wegslepen en nieuwe tandwielen. Tel daarbij nog de kosten voor verzekeren, parkeren en benzine op, en je begrijpt dat je met je OV in de trein een stuk voordeliger uitbent...
Hoe dan ook: het kost geld en is bijna altijd duurder dan waar je op rekent.
Over de auto die je laat zien wil ik niet al teveel kwijt, kan niet heel veel met zekerheid zeggen, maar mijn gevoel zegt me dat je ook bij deze auto tegen onverhoopte vervelende dingen gaat aanlopen als verstopte roest en dergelijke. Persoonlijk zie ik dat niet als problemen maar als mooie uitdagingen, maar ook daar moet je je wel van bewust zijn. Ik vertel dan ook altijd: ik zie mijn auto in de eerste plaats niet als vervoersmiddel maar als hobbyobject, en zie op tegen de dag dat er niks meer aan gedaan hoeft te worden.
Maar goed, dit zijn vooralsnog vrij negatieve woorden, ik kan gelukkig deze uit de hand gelopen hobby voor zowel mijzelf als mijn omgeving heel makkelijk goed praten:
Het is (voor sommigen) een fantastisch gevoel om in een dergelijke auto rond te rijden en eraan te klussen. Als je enigszins gevoel voor techniek en klussen hebt, is bijna alles aan reperaties en onderhoud zelf te doen, vaak nog gewoon op straat ook. Ik stond met het zweet in mijn handen twee weken na aanschaf met een slijptol in mijn auto, een beetje te proberen wat ik had gelezen en op televisie had gezien, om een gat in mijn deur te repareren. Dat gat kan ik niet meer terugvinden... Mocht je die affiniteit met techniek overigens niet hebben, moet je er niet aan beginnen...
Het belangrijkste argument, en het meest relevant voor je vraag denk ik, blijft voor mij dat je nu, naast het financiele plaatje, in de beste positie bent om met een auto bezig te zijn. Je hebt relatief veel vrijheid en tijd, waarschijnlijk geen zorgen over huis/vrouw/kinderen, en bent waarschijnlijk nog prima in staat een halve dag dubbelgevouwen onder je auto te liggen. Over 15 jaar ligt dat waarschijnlijk een stuk lastiger.
Je zult er wat dingen voor moeten laten, maar je krijgt er ook een hoop voor terug! Zoals ze zeggen: als ie gestolen zou worden, zou ik gelijk weer achter een nieuwe aangaan!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Bezoeker
-
- Ben je handig met lassen / techniek?
- Zo nee, toevallig dichtbijstaande kennis die er handig in is? (in mijn geval mn vader.)
Dan vallen de kosten reuze mee. Mits je niet alles nieuw koopt..
Met een budget van 3000euro zou ik nooit een amazon kopen voor 3000euro. Bij eventuele reparatiekosten is dan gelijk je budget al je bottleneck.
Ook ik ben student en ben begonnen op mijn 18e (nu drie jaar geleden) met een amazon uit 66 waarvan de dorpel rechts doorgerot was en er tal aan kleine puntjes mankeerde. Dit echter wel voor een bedrag van 900euro. Na het zelf opknappen (mbv mn vader) reed ik in een stoere amazon die er netjes toonbaar uitzag (ja gewoon zelf de dorpel in de kleur gespoten) en kostte het me in totaal 1500euro. In de amazon zat reeds een gasinstallatie, dus de kosten vielen reuze mee!
Kijk ook eens bij volvo handelaren: Een vriend van me heeft zo onlangs een leuke nette en technische goede amazon gekocht voor 2500euro. Als er dan problemen ontstaan, kan je vaak 'voor weinig' wat tweedehands spullen kopen.
3000euro voor een amazon zoals hierboven beschreven zonder LPG lijkt me geen goede start voor een bloeiende volvoliefde.
Ben deze amazon overigens al op meerdere fora / marktplaats tegengekomen!
Succes met de keuze!