Als student beginnen aan Volvoliefde?

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-11-2010 20:20 #97688 door Sander Gils
Als student beginnen aan Volvoliefde? is gemaakt door Sander Gils
Hey Volvofanaten!

Even een lang verhaal, omdat ik er veel over te weten wil komen voordat ik deze (voor mij) grote stap zet.

Ik ben via een ander forum in liefde gevallen voor een Volvo Amazon B20 uit 1969. 2-deurs.

Ik ben nu 17 en over een maand 18. Ik ga er vanuit dat ik mijn rijbewijs wel vlot heb ivm mijn vader die een rijschool heeft ;) . Ik heb nog geen kennis van de techniek van een auto oid. Ik zal het moeten hebben van de boekjes en dergelijken. Al zijn Volvo's geen moeilijke auto's heb ik vernomen?

Maar ik ben ook nog student, en heb dus niet veel te besteden, toch heb ik de slechte drang om een auto te kopen. En ik ben verliefd geworden op die Volvo. Maar is het slim?

Voordelen Volvo = Geen wegenbelasting, 'goedkope' verzekering.
Nadelen Volvo = Eventuele kosten onderhoud/reparatie, geen airco/verwarming.

Aanschaf= 3000,- - ongeveer 1 op 8 verbruik

Ik zou ook kunnen gaan voor een auto met ongeveer dezelfde aanschafwaarde (of wat lager) en dan gaan voor een wat jongere auto zonder die reparatiekosten.

Voordelen jongere auto = 'fatsoenlijke' verwarming/airco, veiligheidsnormen, betere techniek mbt remmen en dergelijke
Nadelen jongere auto = Wegenbelasting, duurdere verzekering.

Ik kan de auto NIET stallen, dus hij zal altijd buiten staan. En het wordt echt woon-studie verkeer. Dus dat is niet veel km's maar het zijn er wel een aantal.

Hebben jullie nog tips of juist nadelen waardoor mijn koop gemakkelijker zou worden gemaakt?

Ik heb de onderstaande advertentie in mijn gedachte;

Opmerkelijk: GEEN lpg installatie ingebouwd.

Alvast bedankt voor jullie "hulp"!

Dit is het forum + foto's: forum.fok.nl/topic/1534644/1/25

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-11-2010 20:41 #97690 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?
Over het algemeen geldt dat je zelf het grootste deel van de reparaties zelf zou moeten kunnen doen. Als je voor elk wissewasje, en die heb je gewoon vaker bij een oude auto, naar een garage moet dan loop je gewoon leeg. Maar zoals je zelf al opmerkt, is de techniek van de Amazon vrij simpel en zijn er werkplaatshandboeken om de weg te wijzen. Enige handigheid is wel aan te raden.

De auto van de advertentie ziet er ansich prima uit, waar ik wel voor op zou passen zijn die geplamuurde wielranden. Zeer grote kans dat daar snel weer roestvorming optreedt. Alle bekend plekken zijn in ieder geval aangepakt, maar als dat op dezelfde wijze is gelast dan kun je al snel weer ellende verwachten. Ditzelfde kun je overigens bij een willekeurig andere aangeboden Amazon natuurlijk ook hebben: je weet gewoon niet hoe reparaties zijn uitgevoerd.

De rembekrachtiger moet je zeker vervangen, als het membraan kapot is kan het gebeuren dat de remvloeistof de motor in wordt gezogen en je ineens helemaal geen remmen meer hebt!

Wat betreft je voordelen/nadelen-lijst: de verwarming van mijn P1800 (zelfde techniek als de Amazon) is vele malen beter dan die van mijn modernere Bravo. Ook de remmen zijn meer dan prima, de '69-er heeft zelfs een dubbel remsysteem.

Samengevat kun je prima een Amazon nemen mits je in staat bent om de gemiddelde reparatie zelf ter hand te nemen.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-11-2010 20:51 #97693 door Sander Gils
Beantwoord door Sander Gils in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?
En de prijs? Is die goed?

Het contact met de verkoper is nu erg fijn. Dat voelt al goed aan zeg maar.

Is die reparatie duur? Of vallen die onderdelen wel mee?
En dat hij het hele jaar buiten staat? Geen probleem?
En als laatst; aan welke kosten moet ik denken? Of weet je daar echt niet van zo met t blote oog?

Alvast bedankt,

• Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-11-2010 22:01 #97694 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?
Geen al te verkeerde prijs, maar ik zou zeker pingelen. Als je met de reparatie bedoelt het vervangen van de rembekrachtiger dan kan ik kort zijn: hij levert een nieuwe mee, het ombouwen kost je een uurtje denk ik en dan samen met je pa de boel weer ontluchten en je bent klaar. Kosten: geen. Buitenstaan is ook geen probleem, heel veel Amazons staan gewoon buiten. De meeste ellende krijg je met het rijden op natte wegen. Het is het overwegen waard om binnenschermen te kopen voor je wielbakken. Dit voorkomt ellende met: koplampranden, balken van de voorschermen, wielranden achter.

Je laatste vraag snap ik niet helemaal? Bedoel je onderhoudskosten?

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-11-2010 22:14 #97695 door Sander Gils
Dankje!

Ja, de onderhoudskosten ja ;)

En hij had ook al een foto gestuurd van die wielkasten en daar zat idd roest. En hij kon hier in de buurt al een zaak noemen die die dingen verkocht (300.-)

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-11-2010 22:24 #97697 door Sander Gils
Hier zijn nog wat foto's die ik had gekregen, bekijk ze aub en als je iets geks ziet. Laat het mij weten :oops:

www.megaupload.com/?d=CIFSB7WM

• Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2010 09:31 #97701 door Danny Meeuwessen (GAST)
Pin me er niet op vast, maar jaarlijkse onderhoudkosten zouden rond de 100-150 Euro liggen. Dat is zonder remschoenen, remblokken, remschijven (erg duur), APK (om het jaar) en ook nog eens sterk afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt. En er van uitgaande dat je de beurt(en) zelf doet. Leer dus ook vooral kleppen stellen, dat moet je gewoon zelf kunnen. En ga er vanuit dat je ook nog wel eens wat geld kwijt bent aan een reparatie.

Wat betreft de foto's:

Op 01102010188 zie ik enge dingen bij de voorruit. Zo te zien overtollige kit om een lekkende voorruit te dichten. Dit kan grote ellende veroorzaken. Goede kans dat daar de rottende vloerplaten vandaan kwamen. Als de auto blijft buitenstaan dan zou ik die voorruit er eens uithalen. Waarschijnlijk kom je dan laswerk tegen bij de rand waar je de ruit inlegt. Ernstig minpuntje!

Op 01112010189 zie ik een wisselspanningdynamo, da's dan weer een pré. Probeer er achter te komen wat de capaciteit is, ik gok 35 ampère. Een 55 ampère dynamo is al snel aan te raden.

Op 03062010092/93 zie ik dat de vloerplaten e.d. niet rondom zijn afgelast. Dit zijn ideale omstandigheden voor spleetcorrosie. In combinatie met de waarschijnlijk lekkende voorruit heb je binnen de kortste keren weer een Flintstones auto. Op de vloer zie je een dubbele rij proplasjes. Dat is om het kriksteunbalkje vast te zetten. Ook weer niet rondom vastgelast...

Eerlijk gezegd zou ik deze auto laten staan. Ik denk dat je snel al weer aan het lassen kunt. Aangezien de onderkant opnieuw getectyleerd is, merk je ellende pas als deze vergevorderd is. Gezien de wijze van repareren wat je kunt zien, mag je er van uitgaan dat de rest net zo is gedaan. Ik denk dat je voor dat geld iets beters kunt vinden.

Iemand anders hier nog een mening over?

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2010 20:23 #97715 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?
Blijft lastig om een auto vanaf een foto te beoordelen.
Ik raadt je i.i.g. aan om nog even goed rond te kijken, voor dit bedrag is er momenteel zat te koop.
En als je over een "kleine beurs" beschikt zou het natuurlijk wel erg aantrekkelijk zijn als er al een LPG-installatie in zou zitten; blijf je bij de pomp ook wat vrolijker kijken.
In deze prijsklasse zal je echter altijd wel wat ellende hier of daar hebben; en het een is ernstiger dan het andere, maar dat is ook weer afhankelijk van je eigen handigheid. Als je bijvoorbeeld zelf kunt lassen dan is een gaatje geen probleem; moet je dit allemaal laten doen dan kan je er i.v.m. de arbeidsintensiviteit aardig op leeglopen; dan kan je dus het best een "harde" auto kopen, desnoods met wat mechanische gebreken. Het sleutelen aan een amazon is, wederom afhankelijk van je eigen handigheid, relatief simpel; alle onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar.
Als je niet te hoge eisen stelt kan je best goedkoop rijden met een Ama. succes!

Groet, Hans

• Sander Gils
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-11-2010 23:45 #97718 door Sander Gils
Dank jullie weer hartenlijk voor jullie mening in de reactie's :)

Het rondkijken naar andere oldtimers vind ik moeilijk, door een slechte advertentie ben ik al meteen niet meer geinteresseerd. Ik vind ook weinig advertenties echt serieus, en er goed uitzien?!

Misschien zoek ik niet goed? Maar ik vind ze niet?!

Hierbij de reactie op de aanmerkingen ;)
Reactie verwijderd, zie onderstaande bericht

Klopt dit wel? :oops:

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2010 00:15 #97719 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Als student beginnen aan Volvoliefde?
Of het klopt weet ik niet, maar vind de persoon met wie jij contact hebt over de Amazon het wel geslaagd dat jij een privé conversatie hier neer zet... als de Amazon bezitter het hier mee eens is zet ik de reactie terug.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD