Serieuzere e-supercharger in 6-cilinder voor groter koppel. Ideeën?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2012 22:57 #1357321 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke
Leuke berekening. Op deze manier kun je op basis van een paar aannames toch al een gevoel krijgen.Wat natuurlijk interessant zou zijn, is een druk/debiet diagram (er zal vast een betere naam voor zijn), en wat meer gegevens mbt het opgenomen vermogen. De bedoeling van André is vooral meer koppel bij lage toerentallen (tot 2500rpm). Dat zal de (theoretisch maximale) stroomvraag omlaag brengen. En als de opbrengst bij 2500-3000 rpm al minder begint te worden (maar de stroom niet verder stijgt) dan is daar wel overheen te komen lijkt me. Maar goed, ook dan kijk je nog naar 100A.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2012 23:44 #1357323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jongens
Jongens hou op, mag ik ook even kort door de bocht.Hou lekker je geld in je zak, jullie zijn heerlijk aan het theoretiseren maar dat ding doet echt niks hoor.Gewoon stoppen met deze discussie, is echt zonde van de tijd.Sorry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2012 23:44 #1357322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk,
Ja, het vraagt meer vermogen dan je denkt. Een Turbodyne werkt niet. Alleen heel even voor kortstondige pulsen. Dat wel. Ik beveel het niet aan. Een Supercharger wel. Het kost gewoon veel vermogen. Ooit eens afgevraagd waarom soms die brede aandrijfriem van wel 12cm breed afbreekt of knapt van de supercharger bij Trekkertrek wedstrijden met motor vermogen van meer dan 5000pk?
Inderdaad, je kunt middels simpele berekeningen schattingen maken van het geheel. Dat is het leuke. Je kan er naast zitten voor 10% of 20% of zo maar het geeft een beeld. Ingewikklede integraalrekening heeft geen zin en je moet toch uiteindelijk de karakteristiek van de turbo hebben voor een nauwkeurige berekening en ook nog over de karaketeristieken van de motor beschikken. Maakt niet uit, je krijgt een idee van de getallen die spelen en de werkelijke cijfers schommellen er omheen.
Groet,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 07:40 #1357329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe je dat ziet

Chilm schreef : is echt zonde van de tijd.

Hoe je dat ziet is natuurlijk persoonlijk. Robert heeft er tijd in gestoken en daardoor is nu wel duidelijk waarom zo'n ding niet kan werken. En het heeft wat inzicht gegeven in hoeveel vermogen zoiets zou kosten. Daar kom je verder mee dan de mensen die vanaf de zijlijn roepen dat het niet werkt maar geen onderbouwing (kunnen) geven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 10:36 #1357337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euhm
Om een oordeel te kunnen vellen hoef je niet goed te zijn in rekenen. Ik ben zelfs een drama in rekenen. Iets met concentratieproblemen. Maar het feit dat je zo moeilijk informatie kunt vinden, en dat de informatie die er is minstens 10 jaar oud is, zegt eigenlijk al genoeg. In combinatie met het feit dat riemaangedreven compressoren en uitlaatgasaangedreven compressoren gemeengoed zijn, geeft eigenlijk al antwoord op de vraag of het ding goed werkt. Darwinistische principes werken ook in de technologie. Is iets niet goed, dan sterft het uit. Het kan niet overleven in de omgeving waarin het leeft. Het heeft geen nut. Dan is het alleen aan André of hij er een pak duiten op stukgooit of niet.
Overigens wil ik niet zeggen dat de berekening van Robert nutteloos is, het loopt alleen wel allemaal weer uit op zo'n typisch V700 vereniging topic waarbij het antwoord in de eerste drie posts al is gegeven, maar waar na drie pagina's theoretisch geneuzel de topicstarter pas tegen zijn zin in overtuigd is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 11:27 #1357340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DOENNNN
klinkt super makkelijk en Subaru gaat het ook doen :
<a href=" www.autoblog.nl/volgende-subaru-wrx-krij...che-turbo#post-50668 "> www.autoblog.nl/volgende-subaru-wrx-krij...che-turbo#post-50668
kan niet mis gaan dus !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 11:30 #1357341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen verplichte kost

Michael Oud schreef : het loopt alleen wel allemaal weer uit op zo'n typisch V700 vereniging topic waarbij het antwoord in de eerste drie posts al is gegeven, maar waar na drie pagina's theoretisch geneuzel de topicstarter pas tegen zijn zin in overtuigd is.

Nou scheelt het dat niemand je verplicht om het allemaal te lezen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 11:46 #1357343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoord!

Woes schreef : klinkt super makkelijk en Subaru gaat het ook doen :
<a href=" www.autoblog.nl/volgende-subaru-wrx-krij...che-turbo#post-50668 "> www.autoblog.nl/volgende-subaru-wrx-krij...che-turbo#post-50668
kan niet mis gaan dus !

Iets ander concept, maar toch. Ik heb trouwens nog nooit gesnapt hoe je warmte omzet in energie (ja, ik weet het, warmte ís energie, maar hoe je het door een draadje laat gaan).

Pietjeprecies schreef : Nou scheelt het dat niemand je verplicht om het allemaal te lezen.

Klopt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 21:02 #1357392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ook niet

Michael Oud schreef : Ik heb trouwens nog nooit gesnapt hoe je warmte omzet in energie

kweenie of dit wat voor je bijdraagt, maar hij staat op mijn gadgetslijst

<a href="
">

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2012 00:36 #1357407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh

henk 940LPT schreef :

Chilm schreef : is echt zonde van de tijd.

Hoe je dat ziet is natuurlijk persoonlijk. Robert heeft er tijd in gestoken en daardoor is nu wel duidelijk waarom zo'n ding niet kan werken. En het heeft wat inzicht gegeven in hoeveel vermogen zoiets zou kosten. Daar kom je verder mee dan de mensen die vanaf de zijlijn roepen dat het niet werkt maar geen onderbouwing (kunnen) geven.

Dat hoef ik toch niet te onderbouwen Henk, dit is toch gewoon je gezonde verstand gebruiken of niet dan. Daar hoef je imho niet echt een wetenschappelijke onderbouwing voor te geven.Maar goed, ik zal me er niet meer mee bemoeien vanaf de zijlijn

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC