Serieuzere e-supercharger in 6-cilinder voor groter koppel. Ideeën?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2012 22:37 #1357244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Graag!
Hallo Robert,
Eenvoudig antwoord: graag! Al is het niet voor mijzelf, dan misschien voor anderen.Zolang het proces van kortstondig de supercharger aanschakelen niet nadelig is voor de rest van de auto, vind ik het nog steeds een interessant idee.
Degene die ik op het oog heb, is overigens een 24V versie. Gek genoeg kom ik dat meer tegen, dat die in 12Volt auto's wordt gebruikt (of dat dat plan er was...).
Dus doorberekenen en een idee aan iedereen hier geven: graag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2012 22:59 #1357248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK.
André,
Ik zal een zo simpel mogelijke berekening beschrijven. Het kost echt veel vermogen om lucht op druk te brengen. Kijk maar eens naar een stofzuiger wat voor "zuigkracht" die heeft en welke druk er van achter wordt uitgeblazen.Dat is niet veel en valt bar tegen en dan hebben we het nog niet eens over een grote inhoud die de stofzuiger verplaatst. En het vermogen van een doorsnee stofzuiger is al 2,2kW of 3pk. Reken die amperes even terug naar 12V.. 2200W/12V-180Ampere. Niet helemaal eerlijke vergelijking (rendement stofzuiger) maar lucht weegt meer dan je denkt. En een 3 liter B6304 motor lust een aardige slok lucht bij 6000rpm. Zo'n 3800 liter per minuut of 60 liter per seconde.
Ik zal wat op papier zetten.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2012 23:04 #1357254 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevoeging
Klinkt logisch, ben benieuwd, bij voorbaat dank!Zoals ik zei: zolang het de rest van het elektr(on)isch systeem niet aantast, ben ik er nog steeds voor in.
Het idee van de toepassing bij mij is puur om de massa van de wagen sneller van zijn plek te krijgen. En dan bedoel ik niet 'straatstenen eruit trekken'-sneller, maar ontspannen krachtig sneller.Het gaat mij dus sowieso om kortstondig aanschakelen: alleen als er veel vacuüm is door gaspedaalgebruik, en het toerental nog onder de 2500-3000RPM zit. Daarboven heeft de motor voldoende kracht vind ik. En als de boel op de rit is, is er geen onverwacht vacuümverschil en zal de Turbodyne dus ook niet (moeten) aanschakelen.Eigenlijk zoals zij zelf het apparaat omschrijven dus: een oplossing voor tijdelijke vermogensvraag.
Heb jij/u (Vlaams hè) overigens ook Turbodyne in Denemarken gevonden? Ik ken ze alleen uit Amerika, en ze hebben een tijdje een Duitse vertegenwoordiger gehad.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2012 23:09 #1357255 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic andersom

André Swart schreef : : alleen als er veel vacuüm is door gaspedaalgebruik.

Als je gas geeft gaat de gasklep open en word het vacuum minder, dus zwakker en niet krachtiger.
Hoe dichter de gasklep (hoe minder je het gaspedaal indrukt) hoe meer vacuum er is.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2012 23:14 #1357257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tegelijk
Hé Gerben,
Had net mijn tekst gewijzigd en toen zetten we allebei tegelijk ons bericht erin. En nu ben ik die veranderingen kwijt, maar dank voor je wijziging!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2012 23:18 #1357256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denemarken ja.
Het was Denemarken destijds. Maar nu twijfel ik voor 10%. Maar ik spreek van ongeveer 8 jaar geleden of zo dat ik contact met ze heb gehad. Of misschien 10 jaar, weet niet meer precies. Lang geleden. Naar ik weet is het van origine een Deens bedrijf, wellicht nu opgekocht door een Amreikaans concern.
Robert
EDIT: ik weet het niet meer. Of het was een Deense vertegenwoordiger voor Europa met wie ik gesproken heb. Maakt ook niet uit. Je kunt het nazoeken op de website denk ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2012 00:33 #1357263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is zelfs nog meer,

robertm schreef : een 3 liter B6304 motor lust een aardige slok lucht bij 6000rpm. Zo'n 3800 liter per minuut of 60 liter per second

Ik heb me vergist in de luchtopname, het is meer. Stom, sorry. Een 3 lter 6 cilinder vraagt per cilnder per krukasomwenteling bij 6000rpm en 85% vulling van de cilinders: 3ltr/6cilinders/2omwentelingenx0,85=0,21liter lucht per omwenteling. Maal 6 cilinders is dat 1,3 liter per krukasomwenteling. Bij 6000 rpm zuigt de motor dus 6000x1,3=7800 liter lucht per minuut aan. Ofwel 130 liter lucht per seconde. Ik zat er de helft naast.
Vergelijk dit even met een persluchtcompressor voor gereedschap... Een compressor met een inlaatdebiet van 7800liter per minuut is een hele dikke compressor Die persluchtcomporessor heeft wel een lager rendement dan een turbocompressor. Een extra turbo boost kost veel vermogen.... Lucht is zwaarder dan je denkt
Ik zal een overzicht maken.
Groeten,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2012 10:12 #1357279 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kortweg.
Volkomen onzin een 'elektrische supercharger'.

Het werkt niet.
Die scheet lucht die het produceert gaat niks uithalen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2012 21:11 #1357303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benodigde vermogen voor 0.5bar laaddruk
Zoals beloofd, een schatting voor het benodigde vermogen voor een laaddruk van 0.5 bar voor de B6304F 2.5 liter.
Allereerst zegt de stromingsleer dat de hoeveelheid vermogen P (in Watt) die benodigd is om een hoeveelheid gas te verplaatsten gelijk is aan:
P = QxCx(T2-T1)xd
Hierin is Q het luchtdebiet in kubieke meter per seconde (m3/sec), C de soortelijke warmte van lucht in Joule per kg per graden Kelvin (temperatuur) en T2 en T1 de temperatuurstijging tijdens het transport en d de soortelijke massa van lucht in kg/m3.
Nu, het eerste wat we dus moeten weten is hoeveel de temperatuur stijgt door het opvoeren van de druk naar 0.5bar door de turbo. Dit moest ik opzoeken in een grafiek en de temperatuur stijgt met 55graden C. In het ideale geval, want de turbo is niet ideaal, hij heeft een zeker rendement. Stel dit rendement op 70% en de temperatuur van de samegeperste lucht is dan 55C/0.70=80 graden C. Dat is dus onze T2-T1.
Nu is de vraag: wat is het luchtdebiet door de motor? Dit is eenvoudig uit te rekenen. Hoe groter de druk, hoe meer lucht er aanwezig is. Dit is evenredig met de druk. Maar de temperatuur stijgt en kan dus minder lucht bevatten. Dit is omgekeerd evenredig met de absloute temperatuur (in "graden" Kelvin dus). 0 graden Celcius is 273 "graden" Kelvin. Omdat de temperatuur 80graden is in plaats van 20 graden (buitentemperatuur) bevat de motor dus een factor (273K + 20C)/(273K+80C)=0.83 minder hoeveelheid lucht omdat deze warmer is geworden.
Hoeveel zuigt de motor aan bij 6000rpm is nu de volgende vraag.
Per cilinder en per krukasomwenteling is dit: 2,5liter/2 (viertakt) /6 = 0.208 liter/omwenteling. maal 6 cilinders is 1.25 liter per omwenteling of 7500 liter per minuut bij 6000rpm of 125liter per seconde. Omdat de temperatuur van de lucht door de turbo is toegenomen is is dit 125x 0.83 = 100 liter per sec en omdat het motrblok niet voor 100% met lucht wordt gevuld (klepoverlap en dergelijke) maar bijv voor 85% is het totaal dan 88 liter per seconde. De druk is met 0,5bar toegenomen dus dat is 88x1.5=132liter/seconde of 0,132kubieke meter per seconde.
De soortelijke warmte van lucht is 1kJoule/kgKelvin en dichtheid 1,2kg/m3.
Het benodigde vermogen is dan in kWatt:
0,132x1x(80C-20C)x1,2=9kW.
Het is een schatting. Als ik iets anders reken kom ik 10% lager uit. Ik heb lucht als een ideaal gas beschouwd bij deze berekening.
Rekenen we voor het electrische rendement van de turbodyne en de omzetters ongeveer 80% dan trekt die turbodyne blij plankgas 9kW/0.8=11kW uit de accus (8pk's dus).
Bij 12V is dat ongeveer 750Ampere.  De lood accu kan die stroom wel aan, desnoods gebruik je hiervoor een apparte accu. Loodaccu's kunnen kortstondig zeer grote vermogens leveren. Alleen de motor in de turbodyna redt dit niet, alleen heel eventjes. Het kost dus heel wat energie. Lucht is zwaarder dan je denkt en een motor zuigt heel veel lucht aan. Het verplaatsen en op druk brengen van lucht voor een motor kost veel energie.
Nu begrijp je ook waarom de turbo soms roodgloeiend wordt bij flink opdrijven van de laaddruk..... Dat is niet door de hete uitlaatgassen, (wel wat natuurlijk) maar omdat hij dan gewoon keihard staat te werken en zijn hitte kwijt moet. Hij heeft geen 100% rendement namelijk. Bij stationair doet de turbo niks en wordt hij ook niet warm, alleen neemt hij de temperatuur van de uitlaatgassen aan. De turbo gebruikt, als het moet, nog zoveel mogelijk energie uit de uitlaatgassen die aanwezig is. Dit is alleen de hitte van de uitlaatgassen, niet de druk of het blazen van de uitlaatgassen zoals soms wordt gedacht! om de aangezogen lucht op te pompen.
Ik ben geen fan van het product van Turbodyne. Een supercharger is veel beter en fijner. Wel een hoop pipefitten en je hebt er bijna de ruimte niet voor rond het blok. Bij de V6 dan weer wel.
Heel verhaal, hoop dat het interessant was om te lezen.
Groet,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2012 22:55 #1357320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andre,
Ik lees nu net dat die Teradyne 0.21bar levert in plaats van 0.5bar in je eerste posting. Ik zal de berekening voor 0,21bar laaddruk nog eens uitvoeren.
Toegenomen temperatuur door laaddruk is 36C en een geschatte 50C door rendement van turbo. Drukvulling door toegenomen temp is 91% of wel 97 literper seconde bij 6000rpm effectief totaal voor een 2,5liter motor.
Dat eindigt uiteindelijk bij een ruime 4kW opgenomen vermogen bij plankgas. Toch nog 300Ampere uit de accu... Die 4,6Ampere die je noemt in je eerste posting is bij stationaire loop van de motor of geen arbeid van de turbo! Die Turbodyne is ook niet gek 
Groeten,
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC