Over een paar jaar rijden we allemaal elektrisch en zonder mogelijkheid zelf te sturen, remmen, gas te geven etc.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2022 13:58 #1469341 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die factor twee vind ik niet
Die factor twee vind ik niet terug in het verhaal over deze Katterug: er zijn vier 11kWh accu;'s geplaatst, dus 44 totaal. Dat is ongeveer de helft van een Tesla Model 3LR. De voorspelde range is 250-300 km: dat is iets minder dan de helft van een Tesla Model 3LR.
Dus: onzuiniger is de klassieker vast. maar niet 50%, eerder 10%. Nu weegt een normale 544 ook de helft van wat een Tesla Model 3LR weegt: dat heeft er vast wel wat mee te maken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-01-2022 17:46 #1469345 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic en niet alle voorspellingen komen uit
Ik heb jaren in eerste model Nissan Leaf gereden. Voorspelde range iedere dag opnieuw bij het aanzetten: 176 km. Ik heb er ooit 126 km mee gereden. Kachel uit (natuurlijk, die vroeg meer vermogen dan de motor). Dat kon alleen met ook de ventilator uit, dus ramen lappen. Achter de vrachtauto's hangen, die toen nog 85 reden en het het laatste stukje 30 km per uur over de Rijndijk naar huis sukkelen met een knipperend dashboard dat de range 0 was. Die 126 km was het verste dat de Leaf ooit op 1 lading heeft gereden. Volgende morgen was de voorspeld range weer 176 km. Fluwelen voetje of de hele tijd de stenen uit de straat trappen maakt voor de voorspelling niet uit. In de praktijk is de koek al op na 55 km bij dat laatste.

Maar we zien wel wat de km's per kWh van een katterug zijn, die inderdaad veel lichter en ook gestroomlijnder is dan ons soort vervoer. Ik ben blij met mijn baksteen hoor, maar er staat nu een Tesla achter en je ziet de verschillen. Ik denk dat als de meeste EV's bijna het dubbele verbruik hebben van een Tesla de Katterug er niet beter vanaf zal komen en wel (veel) slechter. The proof of the pudding is in the eating.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC