Ik heb jaren in eerste model Nissan Leaf gereden. Voorspelde range iedere dag opnieuw bij het aanzetten: 176 km. Ik heb er ooit 126 km mee gereden. Kachel uit (natuurlijk, die vroeg meer vermogen dan de motor). Dat kon alleen met ook de ventilator uit, dus ramen lappen. Achter de vrachtauto's hangen, die toen nog 85 reden en het het laatste stukje 30 km per uur over de Rijndijk naar huis sukkelen met een knipperend dashboard dat de range 0 was. Die 126 km was het verste dat de Leaf ooit op 1 lading heeft gereden. Volgende morgen was de voorspeld range weer 176 km. Fluwelen voetje of de hele tijd de stenen uit de straat trappen maakt voor de voorspelling niet uit. In de praktijk is de koek al op na 55 km bij dat laatste.
Maar we zien wel wat de km's per kWh van een katterug zijn, die inderdaad veel lichter en ook gestroomlijnder is dan ons soort vervoer. Ik ben blij met mijn baksteen hoor, maar er staat nu een Tesla achter en je ziet de verschillen. Ik denk dat als de meeste EV's bijna het dubbele verbruik hebben van een Tesla de Katterug er niet beter vanaf zal komen en wel (veel) slechter. The proof of the pudding is in the eating.